Bör vi ha skarpare regler för EPA-traktorer/A-traktorer? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 19)

Ligger man normalt i 90-100 blir det rätt stor skillnad att ligga i 30. Men främst tror jag att det handlar om att man inte får köra så fort man vill, utan att något begränsar en.
Absolut. Min poäng var väl snarare att om den är så smal och kurvig att det knappt går att köra om en a-traktor som ligger i 30 är det kanske inte helt lämpligt att ligga i varken 90-100 eller 70-80 som hastighetsskyltarna säger enligt @Catsu . Det finns ju trots allt en viss risk att man smäller in i häcken på framförvarande lgf- fordon (eller cykel), krockar vilt, ryttare eller annat som överraskar en efter kurvan.
 
Absolut. Min poäng var väl snarare att om den är så smal och kurvig att det knappt går att köra om en a-traktor som ligger i 30 är det kanske inte helt lämpligt att ligga i varken 90-100 eller 70-80 som hastighetsskyltarna säger enligt @Catsu . Det finns ju trots allt en viss risk att man smäller in i häcken på framförvarande lgf- fordon (eller cykel), krockar vilt, ryttare eller annat som överraskar en efter kurvan.

En väg behöver inte vara smal och kurvig för att det ska vara svårt att köra om. På vägen hem från mitt jobb är det en 80-väg i öppet landskap. Lite backar som gör att man inte kan köra om på några ställen men inget som gör att man inte kan hålla 80 i vanliga fall. Men, det är rätt trafikerat i rusningstid, vilket gör det svårt att köra om en a-traktor. Ofta blir det långa köer bakom!
 
Absolut. Min poäng var väl snarare att om den är så smal och kurvig att det knappt går att köra om en a-traktor som ligger i 30 är det kanske inte helt lämpligt att ligga i varken 90-100 eller 70-80 som hastighetsskyltarna säger enligt @Catsu . Det finns ju trots allt en viss risk att man smäller in i häcken på framförvarande lgf- fordon (eller cykel), krockar vilt, ryttare eller annat som överraskar en efter kurvan.
Här är de flesta vägarna så små att de saknar mittlinje, det är brant, kurvigt och usel sikt. Det vore fullständigt livsfarligt att få för sig att köra om någon, men trafikrytmen varierar mellan 60-90 km/h.
 
Absolut. Min poäng var väl snarare att om den är så smal och kurvig att det knappt går att köra om en a-traktor som ligger i 30 är det kanske inte helt lämpligt att ligga i varken 90-100 eller 70-80 som hastighetsskyltarna säger enligt @Catsu . Det finns ju trots allt en viss risk att man smäller in i häcken på framförvarande lgf- fordon (eller cykel), krockar vilt, ryttare eller annat som överraskar en efter kurvan.

Skulle man ligga i 30 hela tiden för att det eventuellt kanske kommer dyka upp nått någon gång? Saktar du ner till 30 i kurvor på motorvägar med?
 
Skulle man ligga i 30 hela tiden för att det eventuellt kanske kommer dyka upp nått någon gång? Saktar du ner till 30 i kurvor på motorvägar med?
Nja men på en smal och kurvig väg kanske det är mer rimligt med kanske 50-60 km/h och då är det ju inte många minuters skillnad om man saktar ner till 30 några kilometer av den vägen. Eller hur?

Och nej, en motorväg brukar ju inte vara särskilt smal.
 
Nja men på en smal och kurvig väg kanske det är mer rimligt med kanske 50-60 km/h och då är det ju inte många minuters skillnad om man saktar ner till 30 några kilometer av den vägen. Eller hur?

Och nej, en motorväg brukar ju inte vara särskilt smal.

Du har hängt upp dig på att det är en smal och kurvig väg. Det räcker att det är en hyfsat trafikerad väg. Här får man möte så pass ofta att det är svårt att köra om. Hade däremot inte a-traktorn varit på vägen hade det gått alldeles utmärkt att köra i 80 km/h. A-traktorn orsakar alltså långa köer och är man bil nummer 10 i kön så tar det rätt lång tid innan man kunnat köra om efter 9 andra bilar först måste vänta på en lucka och köra om.
 
Nja men på en smal och kurvig väg kanske det är mer rimligt med kanske 50-60 km/h och då är det ju inte många minuters skillnad om man saktar ner till 30 några kilometer av den vägen. Eller hur?

Och nej, en motorväg brukar ju inte vara särskilt smal.

Men hur klarar du dig då om det står nått vilt på motorvägen?
 
Förbjud skiten rakt av, åtminstone i storstäder. Barn behöver inte köra bil här - det finns gott om andra kommunikationsmedel. Trafiken är så sårbar här också att det räcker med en sådan där bil för att det ska bli enorma köer. Nu myllrar det av dem. Blir galen.
Samma där jag bor. Större stad med goda kommunikationer och bra cykelvägar, men nog :devil: står det A-traktorer på uppfarterna i villaområdena. Och sen puttrar de fram på ringlederna där det är 70-gräns, och försenar alla i morgontrafiken, inklusive bussen de kunde ta istället
 
Samma där jag bor. Större stad med goda kommunikationer och bra cykelvägar, men nog :devil: står det A-traktorer på uppfarterna i villaområdena. Och sen puttrar de fram på ringlederna där det är 70-gräns, och försenar alla i morgontrafiken, inklusive bussen de kunde ta istället

Mötte för nån vecka sen en A-traktor som hade samlat på sig inte mindre än 4 bussar av 3 olika linjer bakom sig. Så njä, att de skulle ha dåligt med kommunikationer är i många fall bara skitsnack.
 
Senast ändrad:
En sak som slog mig. Är inte Sverige ganska ensamma om fenomenet A-traktor? Hur tar sig ungdomar i andra länder runt?
I USA kör de bil. I andra länder tar de sig ingenstanns alls utom jobbar hemma på gården.
Blir det inte väldigt skevt om vi ska jämföra oss med andra länder? Infrastruktur och samhället i övrig skiljer sig enormt åt.
 
I USA kör de bil. I andra länder tar de sig ingenstanns alls utom jobbar hemma på gården.
Blir det inte väldigt skevt om vi ska jämföra oss med andra länder? Infrastruktur och samhället i övrig skiljer sig enormt åt.
Åja, här kör ungdomarna mopedbilar eller fyrhjulingar med hytt. Betydligt enklare för oss andra trafikanter eftersom det är små korta fordon som man lätt kommer förbi.

Det är betydligt fler (dessutom helt gratis) fritidsaktiviteter för ungdomar här än det var hemma i sverige, mycket längre avstånd och väldigt dåligt med bussar här ute på landet. Tycker din kommentar är rätt konstig faktiskt, Sverige är inte så jävla unikt som vi är fostrade att tro.
 
En sak som slog mig. Är inte Sverige ganska ensamma om fenomenet A-traktor? Hur tar sig ungdomar i andra länder runt?

Det varierar nog väldigt. I vissa länder är det lägre körkortsålder. Många länder har bra kollektivtrafik, i alla fall inom städerna. På många platser går det för de flesta att cykla eller gå dit man ska. Och säkert är det många föräldrar eller andra med körkort som skjutsar ungdomarna dit de ska.

Behovet av att ta sig runt ser sannolikt också olika ut, beroende på vilket land man bor i.
 
Det varierar nog väldigt. I vissa länder är det lägre körkortsålder. Många länder har bra kollektivtrafik, i alla fall inom städerna. På många platser går det för de flesta att cykla eller gå dit man ska. Och säkert är det många föräldrar eller andra med körkort som skjutsar ungdomarna dit de ska.

Behovet av att ta sig runt ser sannolikt också olika ut, beroende på vilket land man bor i.

Det är väl i huvudsak på landsbygden man använder argumentet att ungdomarna måste kunna ta sig runt.
 
Det varierar nog väldigt. I vissa länder är det lägre körkortsålder. Många länder har bra kollektivtrafik, i alla fall inom städerna. På många platser går det för de flesta att cykla eller gå dit man ska. Och säkert är det många föräldrar eller andra med körkort som skjutsar ungdomarna dit de ska.

Behovet av att ta sig runt ser sannolikt också olika ut, beroende på vilket land man bor i.
De flesta europeiska länder har 18 år som krav för självständig körning. Storbritannien har 17 år.

Screenshot_20240710-120046.png



Grått indikerar att reglerna varierar, såsom i olika amerikanska delstater.

Rimligtvis bör man väl främst jämföra Sverige med grannländerna och de förhållanden som råder där pga liknande kultur, infrastruktur och värderingar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp