Bör vi ha skarpare regler för EPA-traktorer/A-traktorer? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 19)

Det är slarvigt uttryckt av mig som klumpar ihop Epa och A-traktor.

Ovavsett så har båda två bättre väghållning och vägegenskaper även i 45 km/h än både mopedbil och moped.
Att differentialen är spärrad på en EPA-traktor gör den olämplig för hastigheter över 30 km/h.
 
Men att sänka hastigheten till 30 för mopedbilar mopeder skulle tydligen öka riskerna med olyckor, ändå tycker du att det borde göras?
Varför?
Bland annat av samma anledning som det argumenterades för att epa/a-traktor var säkrare att köra i 45km/h. Föraren sitter det här fallet mer oskyddad.
Sedan av anledningen att de kan ställa till mer skada i högre hastighet.

Tvivlar starkt på att de idiotiska omkörningarna kommer att minska vare sig de kör i 45 eller 30. Är det fortfarande idiotomkörningar för att en kör lagliga 80 km/h med släpet på 90-väg, så tror jag inte 15km/h gör någon större skillnad.
 
Bland annat av samma anledning som det argumenterades för att epa/a-traktor var säkrare att köra i 45km/h. Föraren sitter det här fallet mer oskyddad.
Sedan av anledningen att de kan ställa till mer skada i högre hastighet.

Tvivlar starkt på att de idiotiska omkörningarna kommer att minska vare sig de kör i 45 eller 30. Är det fortfarande idiotomkörningar för att en kör lagliga 80 km/h med släpet på 90-väg, så tror jag inte 15km/h gör någon större skillnad.
Men nu baserades förslaget just på att olyckorna ökade pga andra bilister när de kör i 30 mot 45. Oavsett vad vi lekmän tror och tycker.
 
När tonåringen fick hem sin EPA för två år sen så var jag ute några tillfällen och körde den med hen bredvid.
Jag blev verkligen chockad över hur otroligt illa och rentav farligt väldigt många beter sig mot Epatraktorer i trafiken!!
Det var ffa många som låg och hetsade i kofångaren med tuta och helljus. Även där det absolut inte gick att köra åt sidan för att släppa förbi.
När de väl kom förbi tutade vissa och körde tätt, tätt intill...mer än som var nödvändigt.
Jag fick mottaga en hel del långfingrar från flinande män, som sen såg paffa ut när det vsr en glasögonprydd, medelålders tant vid ratten.

Det är lustigt. När en EPA sköter sig och kör i 30 så blir den hatad. När de kör fortare blir det också ett himla liv.
Många cyklister har tydligen upplevt att bilförarna till och med ser till att snudda dem med backspegeln så att de ramlar för att straffa dem. Det händer ju ryttare också i tex England, vet inte om det hänt i Sverige.
 
Jag har läst om önskan om ett mer enhetligt regelverk och höjd hastighet till 45 även för A-traktor, oftast med argumentet att mopedbilar får ju och A-traktorer är mer säkra än dem för föraren.

Jag hoppas på ett av dessa två utfall:
- behåll 30 och lobba för att sänka hastigheten till 30 även för andra fordon som framförs av ungdomar.
- höj hastigheten på A-traktorerna men höj då åldern till 17 år.

Vad jag förstår är 45-hastigheten för mopeder och mopedbilar pga enhetligt regelverk i EU. Och det kommer vara svårt att ändra förstås, men det blir inte bättre att försämra säkerheten även för framförandet av andra fordon med hänvisning till det.

Ja, bilförare kan bete sig idiotisk, men inte heller det bättre av att försämra säkerheten för framförandet av andra fordon med hänvisning till det.

Jag hoppas också att man begränsar ytterligare vilka vägar man får framföra dessa fordon på. Ja, det kommer ta längre tid att ta sig fram om man måste köra omväg istället för att ta 2+1-vägen men det kanske man då får acceptera under den korta tiden i livet man kör dessa fordon, man tar sig ju fram på egen hand.

Alla system i samhället handlar om prioriteringar. På de högtrafikerade vägarna häromkring med köer bakom LGF-fordon så kan jag å ena sidan förstå att man inte stannar vid busshållplatser etc hela tiden för att släppa förbi, för det skulle ta oändlig tid för dem att komma dit de ska, om de ska hålla sig ur vägen för den övriga trafiken. Å andra sidan är det inte heller rimligt att 15 bilar, 3 lastbilar och 2 landsvägsbussar ska masa sig fram i 30 km/h heller. Tänk hur många människor som sitter i bussarna, jag tycker inte att det är rimligt att alla trafikanter ska anpassa sig till LGF, för att ungdomar måste få köra egen bil på (nästan) alla vägar.
 
Som högstadielärare i landsort med väldigt många a-traktorer har jag deltagit i många diskussioner om det här med a-traktorer, säkerhet och hastighet. Ungdomarna brukar vara helt överens med mig om att det är lite galet att de kör upp på moped och sedan har kort för att köra a-traktor. De kan också förstå mitt argument att a-traktorer inte ska få gå lika snabbt som mopedbilar, eftersom en a-traktor kan vara vad som helst, till exempel en 10 tons lastbil (ja, det finns en sådan i min absoluta närhet). Gissningsvis är den en ganska stor fara för andra trafikanter i 30 också, men den blir ju inte mindre farlig i högre hastighet. Mopedbilen kanske inte är så säker för föraren, men det är i alla fall säkrare för omgivningen... Många av de som har kort och kör a-traktor här borde verkligen inte befinna sig i trafiken. Men det gör de. Gärna i 130 i sin a-traktor.
 
Alla system i samhället handlar om prioriteringar. På de högtrafikerade vägarna häromkring med köer bakom LGF-fordon så kan jag å ena sidan förstå att man inte stannar vid busshållplatser etc hela tiden för att släppa förbi, för det skulle ta oändlig tid för dem att komma dit de ska, om de ska hålla sig ur vägen för den övriga trafiken. Å andra sidan är det inte heller rimligt att 15 bilar, 3 lastbilar och 2 landsvägsbussar ska masa sig fram i 30 km/h heller. Tänk hur många människor som sitter i bussarna, jag tycker inte att det är rimligt att alla trafikanter ska anpassa sig till LGF, för att ungdomar måste få köra egen bil på (nästan) alla vägar.
Håller med. Hände oss idag när vi körde hästtransport. Mycket trafik ute på vägarna vid tidpunkten, och det samlades mycket riktigt MINST 15 bilar (det var antagligen betydligt fler men pga kurvor svårt att få en ordentligt överblick) bakom denna a-traktor. En 80-väg. Innan vi lyckades ta oss förbi hann vi åka förbi MINST fem olika ställen där det hade varit fullt rimligt att svänga in och släppa förbi. Självklart ska inte en a-traktor behöva släppa fram varenda bil som hamnar bakom, men om man ska ut och åka vid tidpunkt när det är mycket trafik på vägen, mörkt och småregnar kan det kanske vara trevligt att försöka svänga in då och då, släppa fram och visa hänsyn. Det hade i alla fall jag gjort om jag hade suttit i fordonet som bara gick i 30 km/h.
 
Håller med. Hände oss idag när vi körde hästtransport. Mycket trafik ute på vägarna vid tidpunkten, och det samlades mycket riktigt MINST 15 bilar (det var antagligen betydligt fler men pga kurvor svårt att få en ordentligt överblick) bakom denna a-traktor. En 80-väg. Innan vi lyckades ta oss förbi hann vi åka förbi MINST fem olika ställen där det hade varit fullt rimligt att svänga in och släppa förbi. Självklart ska inte en a-traktor behöva släppa fram varenda bil som hamnar bakom, men om man ska ut och åka vid tidpunkt när det är mycket trafik på vägen, mörkt och småregnar kan det kanske vara trevligt att försöka svänga in då och då, släppa fram och visa hänsyn. Det hade i alla fall jag gjort om jag hade suttit i fordonet som bara gick i 30 km/h.
Det är ju en självklarhet tänker man!

Tack gode gud att inga såna här påfund förekommer i Finland. Låter helt sjukt. Kan de inte köra vanlig moped liksom?
 
Kör själv traktor 2 till 4 gånger om året för att köpa foder och strö till hästarna. Sträckan är på 2,4 och 2,6 mil tor och största delen på en gammal riksväg där det är 80, jag håller till kanten så får bilarna köra om när det är lämpligt, svänga av för att släppa fram nä då hade jag aldrig kommit någon stans.
 
Men nu baserades förslaget just på att olyckorna ökade pga andra bilister när de kör i 30 mot 45. Oavsett vad vi lekmän tror och tycker.
Jag har inte läst någon utredning som förslaget bygger på. Så jag vet inte om nedan besvaras i en sådan.

Men spontana funderingar blir, har utredningen tagit hänsyn till det ökade antalet? Kan olyckorna möjligen ökat pga att de blivit fler och inte pga deras hastighet?
Har utredningen tagit hänsyn till storleken betydelse(moped och mopedbil är mindre och därmed lättare att passera)?
 
I min värld bör allt sånt förbjudas. Barn ska inte köra bil. Och framförallt inte nu när barn inte verkar få någon uppfostran hemifrån och de kör mest runt och stör andra människor. Tyvärr åker även de som sköter sig i detta men jag tycker det är den enda vägen. Förbjud.
 
Har tänkt en del på denna tråd. Skulle jag ha en tonåring så hade jag inte vågat släppa ut hen på en moppe utan det hade fått bli en A traktor. För många bilister är för hämdlystna för att jag skulle våga det, en inte allt för gammal A traktor har ju krockkuddar och andra säkerheter som inte en moppe har.
 
I min värld bör allt sånt förbjudas. Barn ska inte köra bil. Och framförallt inte nu när barn inte verkar få någon uppfostran hemifrån och de kör mest runt och stör andra människor. Tyvärr åker även de som sköter sig i detta men jag tycker det är den enda vägen. Förbjud.
En A traktor är lika lite en bil som en jordbruksmaskin.

Annars håller jag med, barn ska inte köra bil och får så inte heller göra om det inte är frågan om övningskörning.
 
Här är förarna inte blyga för att ge sig ut på 110 vägar och senast igår såg jag en vars triangel bara bestod av basen av triangeln fäst i utrymmet för regplåt. Att ge sig ut i mörkret på vägar som går i 90 och uppåt med en reflex som är dryga decimeter hög, då håller man inte sin egen eller andras säkerhet så högt 🤷🏼‍♀️
Pratade även med en stolt mamma som berättade att barnet hade dragit husvagn med sin A-traktor i dryga 7 mil vältrafikerade 70-vägar. Lagligt kanske, men lämpligt?
Antalet allvarliga olyckor med A-traktorer har ökat och varenda helg står det i lokaltidningen om hur förare blivit tagna i fordon som går långt över tillåten hastighet. Och det är ju bara dom som upptäcks. Det i kombination med att folk bygger om stora jäkla jeepar och pickups känns milt sagt så där.
Nä, för min del tycker jag A-traktor gärna kan förbjudas.
 
Så trist att man låter enstaka förare påverka en så pass att man vill förbjuda a-traktorer... Det borde införas bättre utbildning istället för förbud. En längre utbildning och körprov för både moped och a-traktor.
 
Så trist att man låter enstaka förare påverka en så pass att man vill förbjuda a-traktorer... Det borde införas bättre utbildning istället för förbud. En längre utbildning och körprov för både moped och a-traktor.
Det beror väl på varför man vill att de ska förbjudas? Som sagt de flesta här sköter sig, för min del är inte problemet att de trimmar sina fordon eller är farliga utan att det är fruktansvärt irriterande med så långsamma fordon på 90-vägar med dåliga omkörningsmöjligheter.

Jag säger också förbjud. Står fast vid att de inte har något syfte, kör riktig bil eller åk på annat vis. Personer under 18 har klarat sig bra utan en "bil" fram tills ganska nyligen, svårt att tro att det är så viktigt nu.
 
Det beror väl på varför man vill att de ska förbjudas? Som sagt de flesta här sköter sig, för min del är inte problemet att de trimmar sina fordon eller är farliga utan att det är fruktansvärt irriterande med så långsamma fordon på 90-vägar med dåliga omkörningsmöjligheter.

Jag säger också förbjud. Står fast vid att de inte har något syfte, kör riktig bil eller åk på annat vis. Personer under 18 har klarat sig bra utan en "bil" fram tills ganska nyligen, svårt att tro att det är så viktigt nu.
Här fanns epor och A traktor så länge jag kan minnas (sedan början av 90talet), ibland fler ibland färre.

Förr cyklade jag och körde senare moppe dit jag skulle, idag kan jag tänka mig att cykla där cykelvägar ( vilket inte finns många) finns men aldrig moppe då jag anser det blivit så många stressade idioter ute i trafiken så skulle aldrig våga. Skulle även vilja ta mc kort och köra mc men vågar inte heller det pga idioter i trafiken.

Upplever att mentaliteten ändrats massor senaste 20 åren ute i trafiken.
 
Det beror väl på varför man vill att de ska förbjudas? Som sagt de flesta här sköter sig, för min del är inte problemet att de trimmar sina fordon eller är farliga utan att det är fruktansvärt irriterande med så långsamma fordon på 90-vägar med dåliga omkörningsmöjligheter.

Jag säger också förbjud. Står fast vid att de inte har något syfte, kör riktig bil eller åk på annat vis. Personer under 18 har klarat sig bra utan en "bil" fram tills ganska nyligen, svårt att tro att det är så viktigt nu.

Här har epor och a-traktorer i princip alltid funnits. Med tanke på att vi själv kikade på en duett (epa) från 1962 till sonen så går dess historik långt tillbaka. En faktor för oss i mindre städer/landsbygd är mindre kollektivtrafik än förut vilket gör att barnen har svårt att ta sig till skolan. Gymnasieelever får själv ombesörja sina resor till skolan så det är en faktor för många. Sen att det ökat tex i Stockholm som har bra förbindelser överallt är förmodligen mest för status eftersom jag har svårt att tro att det rullar duetter eller volvo 240 där. Med största sannolikhet dyrare modeller. En annan faktor häromkring är att det tidigare var 16 års gräns att få ta traktorkort, men det gick att få dispens vid 15 års ålder om man tex bodde på gård. Vid 15 år fick man köra moppe, och få ungdomar bytte till en a-traktor då.
 
Jag säger också förbjud. Står fast vid att de inte har något syfte, kör riktig bil eller åk på annat vis. Personer under 18 har klarat sig bra utan en "bil" fram tills ganska nyligen, svårt att tro att det är så viktigt nu.
De åkte EPA när jag var ung för 45 år sedan, det var inte "nyligen".
Och 16-åringar åkte 125a, MC, ett fordon med prestanda som en Formel 2 bil.
A-traktor är nog inte värre än det.

F.ö. så är det bra att ha tålamod i trafiken.
Låt bli att bli irriterad så känns det bättre.
 
Om vi ska utgå ifrån anekdoter så tycker jag att vi ska förbjuda alla över 70 att köra bil, har hur många historier som helst om äldre som gör idiotiska manövrar eller tycker att det är rimligt att ligga på mittlinjen när det är tvåfiligt i 70 på 100 väg.
Sen borde inte män få köra bil innan de har blivit 25 åtminstone, många idiotiska omkörningar, missa regler i rondeller osv

Jag ser dagligen A-traktorer som gör att ungdomar kan välja den utbildning de vill eftersom de då kan ta sig till bussen. En del går natur, andra fordon. Jag jobbar själv på ett gymnasium med teknikutbildning. Det är många LGF-skyltar på parkeringen. Men det är ytterst sällan det är de långsamma fordonen som är problemet. Det är snarare de övriga i bilar som borde vara mogna, ha full körkortsutbildning och ha ett konsekvens tänk som ställer till problem.

Den A-traktor som gör mig allra gladast att se är den med en rullstol bakpå. Här ute på landsbygden körs det sällan bussar, och går det en buss så är det ytterst sällan det går att komma ombord med en rullstol. Men hjälp av sin A-traktor har den här ungdomen en frihet att kunna röra sig, kunna ta sig dit hen vill.

Höj farten till 45-50, skärp till utbildningen och utbilda bilförarna till vett så ser jag inte problemet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp