Sv: bommens kurvatur
Du anar inte hur mkt jag suttit med samma funderingar... Känns i mångt och mycket som att dom argumenterar för "samma" sak fast med olika formuleringar....
Å vad intressant, jag har oxå funderat på detta innan men inte förrän nu dök en formulering upp i huvet, e det inte konstigt så lång tid det kan ta från tanke till handling ibland??? Det e väl åldern...
(t.ex. kan en väninna ha en ny frisyr, jag noterar en viss förändring, men inte förrän efter en vecka kommer det ut i ord
)
Äntligen
Bamsekram till dig och alla andra oxå för den delen, som orkar....
Jag har lagt av för länge sen...
tack tack, ja e man dum o envis som en åsna som jag så... på både gott och ont
Maran
När hästen bär sig har jag också funderat på. Hästen går ju mer i en "bro"-aktig form då. Men det är ju inte heller under nån längre tid utan bara under ett träningspass och den går ju inte i form HELA passet heller, vad är den aktiva tiden på samlat arbete i rätt form?
Om man snackar om att det inte är under en längre tid kan jag ju lika gärna säga att "jag kör maraton med mitt stora halvblod 1 timma om dagen med en sele som passar till en cob, den sitter jätteilla, men det gör ju inget för det är ju bara en timma... inte 8 timmar!"
Är inte w-sadeln mer är framtagen för att "rancha" 8 timmar om dagen, då hästen går i en "fri" form. Men jag tror att den kan vara bärande då med, hur ska den annars hålla?
(tänker mig en lång/låg form, de är ju naturligt muskulösa ranchhästar byggda så så de håller kanske just därför även utan att gå i form?)
Men de går ju inte i en "extremt" samlande form i galopp som t.ex. en reininghäst gör.
sadlar med bossor är kanske mer flexibla i detta läge. Men jag tänker mig inte direkt Bent Branderups hästar i bärighet med en sådan "bro"-aktig rygg som jag tänker mig westernhästen. Hans hästar har ju en högre form (när de kommit förbi lång/låg-formen) framdelen är lättare, baken in under, jag tänker mig mer att ryggen liksom är mer "rak". Som att den står i en 45-gradig vinkel (ja beroende på vilken skola som utförs naturligtvis)
westernhästen är ju den hästen som alltid, även när den är färdigskolad, ska gå i en relativt låg form (det varierar kanske med tiden som med alla "trender"), är någon annan inriktningsridning sådan? Om inte annat är det ju en lite speciell företeelse som kanske kan vara svårt att få ihop "sadelmässigt" med en bladsadel.
Sadlarna gjordes väl inte från början för att cowboys skulle rida "höghastighetsdressyren reining" utan för att rancha?
Men skulle en sadel med bossor vara bättre på en reininghäst i full galopp i låg form med ordentlig bärighet?
Men när jag tänker efter finns det ju relativt hög form även på w-hästen. Som denna nedan, min favoritform!!!
Jag kanske bara svävar ut här???
förresten, inte ändrar väl bladen form när ryttaren sitter upp eller om den "bridgar"? Är inte bladen rätt stela, det är ju trä? Eller tänker du på en sån där EQUIFLEX eller vad de heter?