Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det finns allt från i princip spikraka bommar till ganska kraftigt böjda.
Och nu snackar vi inte millimetrar........
Hug your saddletrees! (straight or bent)
/Mike - Hästsadelmakarna på Fredriksdal
Det här med sadlar är inte lätt, men det är intressant.Alltså...man blir något förvirrad . Det fakto är att jag hela tiden letat efter en sadel med svängd bom då syrrans häst har mycket knepig form med extrema bogar och ingen manke...och jag fick förklarat för mig att det inte finns. Den sadel jag köpte ser ut att vara hur böjd som helst men enligt försäljaren är den rak i bommen men kortare och vidare än gängse. La den på hästen och den tippade grymt framåt så det blev att padda upp...dock visade det sig att Welsh Coben och den här sadeln är som gjorda för varandra så jag behöll den och lämnade tillbaka syrrans häst...Den här sadeldjungeln är verkligen en djungel och jag har nog gett upp försöken att förstå mig på den. Vem ska man egentligen tro på?...
Jag kan berätta att jag har det sadelprovarsystem som beskrivs ovan. Jag har haft det i många år. Vinklar, bredd och uppbyggnad skiljer sig åt. Men sanningen kvarstår, mot hästens rygg så måste bommen ligga rak. Snälla, låt nu denna tråd vara slut.
Jag ger mig, efter att ha läst alla inlägg så förstår jag att det finns otroligt många "svängda" hästar ute landet så jag som bara har vanliga hästar har helt enkelt inte förstått.
Jag tror inte att de flesta svenska hästar har svängda/svankiga/överbyggda ryggar, men jag tror att det är vanligare bland den blandning av raser vi använder till westernridning här jämfört med i USA. Det ger delvis andra förutsättningar för importörer och återförsäljare av sadlar här än i USA.Jag måste informera mina sadelmakare i USA om att i Sverige så är de flesta hästar svängda så dom kan modifiera sina sadlar som ska på export hit.
Det kan vara på det viset, men bommen behöver ju dessutom följa hästens rygglinje hela vägen om den ska ligga korrekt. Det medför att olika hästar behöver olika typer av bommar både avseende vidd i framänden, ev utvinkling och bladens form i längdriktningen.För att åter bli seriös, jag tror att folk menar att dom behöver bommar som är utvinklade över bogbladen för att passa bogvida hästar, men det är fortfarande raka bommar vi pratar om även fast vinkeln inte är rak. DVS, bommen är inte svängd, utan vinkeln på bombladens framkant har en sk "wider flare".
Double C tillverkas i Argentina (tror jag) efter amerikansk design och produktionsstyrning. Det är en av anledningarna till att de kan sälja sadlarna till hyfsade priser.Sedan har jag en fråga, dessa sadlar double C och allt vad dom heter, dom är väl inte amerikanska?
Som jag uppfattar övriga inlägg så är det ingen som är ute efter att sadeln bara ska ligga an över en liten mittdel. Det skulle inte bli bra vare sig för folk eller fä. Sadeln ska följa hästens rygg och ligga an jämt hela vägen. Något annat vill inte jag ha i alla fall.Sedan vill jag bara att ni bör fundera över vad som skulle hända med hästens rygg och er ridning om sadeln var kurvad så den bara låg an över en liten mittdel av ryggen???
Men sanningen kvarstår, mot hästens rygg så måste bommen ligga rak. Snälla, låt nu denna tråd vara slut.