bommens kurvatur

Sv: bommens kurvatur

I´v seen it too....
Men lika lite som du kan bevisa att jag har fel, kan du bevisa motsattsen...
Nej, tyvärr tog jag inte bild på alla dessa bommar (lösa) som vi provade på min häst...men de hade olika form, helt klart..
Det är bara till o ringa/maila VHC...så fixar han kanske bildbevis...
Jag har inte varit i kontakt m någon annan, vet inte äns om det finns någon mer i hela landet, som har lösa bommar....
Och vilka fabrikat har du varit i kontakt m?
Jag kan inte alls uttala mig om de du varit i kontakt m i USA, då jag inte varit där o köpt sadel, så du har säkert rätt idet..
Men jag har sett m egna ögon, jag oxå....
Då, för 2 år sen, var min häst mer "bananformad", än hon är idag..
Det är dagens fakta....om det har med muskler att göra, må va hänt, men sadeln gungar på hennes rygg, då hon blivit rakare...
Det är dock rygg fortfarande jag talar om....

Och Kenneth...visst sjutton är det viktigt för passformen, om sadeln gungar på 2 punkter....det blir öm där till slut...iaf på min hästrygg...
Om det inte vore så viktigt, så borde jag i stort sett nu kunnat beställa en sadel fr Continental till en häst m QH-rygg i st Full, el?

När jag köpt sadlar av sadelmakare är det första de frågat vilken typ av rygg hästen har. Om den är rak eller svängd. Sedan vill de ha mankmall. (hästens vidd bakom bogbladen) och en mall med hästens rygglinje, för att sedan välja ut sadlar som är tänkbara till hästens rygg. Helst vill de även ha kort på hästen från sidan och uppifrån/bakifrån. Detta är något som alla får göra som köper sadlar så jag förstår inte vad det är som jag "vet" som du tror de amerikanska sadeltillverkarna inte vet. Själklart är det viktigt att sadelns bom passar hästens rygg. Hur ska annars hästarna hålla för ridning?
Varför ska uppfödarna avla på hästar med svängda ryggar? Vad skulle det vara bra för? Det verkar som om du inte vill förstå. Att vara sarkastisk hjälper inte. Vill inte du också ha en sadel som passar din häst? Så hästen kan röra sig optimalt och arbeta med sina bärande muskler och utveckla sin muskulatur. Det tror jag nog du vill. Har du en sadel som hämmar hästens rörelser och uppbyggnad har du snart en trasig häst.

Du, Biggan! ta o lyssna på vad kenneth säger, han har nämligen rätt! vare sej du vill det eller inte!:D

Sorgligt att vissa inte vill ta till sig fakta och dessutom inte är måna om sina hästar. Det är man inte anser jag, om man inte ser till att hästens utrustning passar hästen. Sådana kommentarer gör mig väldigt ledsen å hästarnas vägnar. :cry: Det skulle vara ett intressant projekt att se hur alla människor skulle gå om de var tvugna att gå i likadana skor. :angel: Jag har ju bara skivit vad som är fakta. Ingenting av det jag skrivit är något som jag gissar eller tror. Så går det till när man köper sadel. vad sadelmakaren/försäljaren vill veta, för att kunna ta fram tänkbara sadlar, samt att jag har berättat vad jag sett med mina egna ögon. Det spelar ju ingen roll vilken inrikting eller typ av sadel hästen ska ha. Sadeln måste ju passa hästen. Jag läste en artikel om en westernryttare som hade ett antal helt avklädda bommar som han hade med sig när sadelköpare ville ha hjälp med utprovning. Synd att jag inte lagt hans namn på minnet. BSen har jag sett att band annat Bonanza western skiver i sina annonser att sadelköpare får lägga en "spindelliknande sak" på hästens rygg för att de ska se hästens bomvidd samt ryggens profil. Ta kontakt med dem så får du förhoppningsvis de "bevis" du letar efter.
Det känns som om den här diskussionen hör stenåldern till. Hoppas det lossnar.

Sorgligt att vissa inte vill ta till sig fakta .
Det tycker jag också ! Visst är det trist att många inte vill inse verkligheten utan låter sej vilseledas av dom "som hört att", men som inte vet hur det egentligen ligger till utan bara förlitar sej på hörsägen och önsketänkande.:Dwww.western-ridning.com finns an hel massa artiklar om sadlar som är skrivna av en sadelmakare. ta o hör med honom om vad han vet i frågan om svängda bommar!

Senast ändrad av en moderator:

En stilla undran...
Efter rejäl viktnedgång, och muskler som försvunnit... är numer en av medryttar hästarnas sadel oanvädbar, den har enbart anläggnings yta mitt på ryggen och man kan gunga den fram och tillbaks, från manke till kors, hur kommer det sig om det är så att en bom inte kan vara svängd?:confused:

:rofl: Ni är fruktansvärt underhållande att läsa. Att ni orkar har ni inget bättre att göra.;) Jag forsätter läsa kanske kan lära mig nått skitsvårt att hitta sadel åt min criollo valack. så enormt stor manke. Mor har en ortoflex den passar bra. Men dom finns ju knappt att köpa begagnade. Dyra blir dom oxå. Go on with your bad self babes!!!:devil: :love:

Jag skulle aldrig lita på någon som sa att "jag har hört att". Hör jag någon säga så tar jag reda på fakta. Det händer att det de hört stämmer, men oftast inte. Om man skulle tro på allt folk har påstått sig höra skulle man bli rätt förvirrad antar jag. Nej. man måste ta reda på fakta. Oftast handlar det om missuppfattningar. Men som tur är finns det gott om utbildade människor som kan visa och förklara när man vill lära sig om olika saker. Prova du också. Man lär sig massor.
Jag har en duktig sadelmakare (och utprovare) jag alltid rådfrågar när det gäller sadlar. Hon har utbildning och en lååång erfarenhet. Hon har lärt mig en hel del när det gäller sadlar.
Sen har jag andra jag diskuterar annat med. Alla har sin specialitet. (men kontentan är att rykten ska man akta sig för)
Önsketänkande kan också vara farligt. Jag minns en tjej som köpte en sadel som inte passade hennes häst för att den kostnaden passade hennes plånbok bättre än den som var dyrare men passade bra. Hon ville så gärna att den skulle passa att hon trodde på det själv. Det blev inte så billigt när hästen fick både rygg och hältproblem av sin sadel.

Senast ändrad:

Suck, hade tänkt o ge upp, men vi får väll underhålla lite till....
Varför hugger du/ni bara på bigganl?
Inga kommentarer till mig, som "bara hört att..."
Ja, jag har läst på ovannämda sida ALLT om sadeln hit o dit, innan jag köpte sadel, på precis det vis som artikeln förespråkar...
Och det varade i ett halvår, tills hästen musklade sig och sadeln inte passade länge, för den gungade på 2 punkter över ryggen...
Efter 2mån vila hade musklerna minskat och sadel passade igen osv
Och här pratar jag om en sadel m XFull-Qbom..
Vad tycker ni att jag skulle gjort?
Tagit en XXfull fr början? Vi tog ju ändå en st större fr början, just för att hon skulle få chans o muskla sig rätt...
Jag har en känsla av att du/ni är lite partiska just i ovannämda artikel och "företag"......men s** samma..
Jag 'är fortfarande övertygad om att olika fabrikat har olika form på sina bommar...då vi provade 3olika och bara en fabr passade (då) min häst...
Och som sagt...om nu alla "sadelmakare" gör efter samma sorts bom med bara olika bredd, så hade det väll, som jag tidigare skrev, varit bara o ringa Continental och säga, att jag behöver en FullQbommad sadel ex...eller...svara mig på detta...!

bigganl..så här ser det ut med "min spindel", ivägskickad till Tyskland i dagarna:
http://i79.photobucket.com/albums/j155/BonRaiz/Sadelutprovning009.jpg

Ett par saker till...hur tolkar man denna text, fr ovanstående länk?
"Det som är väsentligt är att bladen så bra som möjligt följer hästens ryggprofil, både vad avser vidden och vinkeln fram under ”the fork” och bladens böjning, så att de inte bildar en brygga över eventuell svankrygg."

Och hur tycker ni killar att denna bom sitter?
http://i79.photobucket.com/albums/j155/BonRaiz/sadelbom.jpg

Och var finns alla dessa duktiga westernryttare här på forumet?
Är det ingen annan som har några kommentarer i denna diskution?
Har alla så perfekt passform på sina sadlar?
Ber om ursäkt för att det blev en mininovell av detta...:crazy:

bigganl..så här ser det ut med "min spindel", ivägskickad till Tyskland i dagarna:
http://i79.photobucket.com/albums/j155/BonRaiz/Sadelutprovning009.jpg

Just en sån jag menade.
Ett par saker till...hur tolkar man denna text, fr ovanstående länk?
"Det som är väsentligt är att bladen så bra som möjligt följer hästens ryggprofil, både vad avser vidden och vinkeln fram under ”the fork” och bladens böjning, så att de inte bildar en brygga över eventuell svankrygg."
Där har exakt du det jag menar (och flera andra också).
Det gör ingenting att de hugger på mig. Jag bara skriver vad jag sett och upplevt själv. Ingenting är hörsägen eller liknande, blandat med vanligt sunt förnuft. (Även en okunnig bör kunna förstå att en sadel som inte passar hästen kan skada den.) Det kan vara projicering. Det verkar som om de som inte "tror" det finns bommar för olika ryggprofiler har gått på en skröna. De upptäcker förhoppningsvis sitt misstag.

Det kan också har att göra med att bomen blir för bred efter viktmisnknig osv. Då finns ingen stöd bakom bogbladerna och upp vid manken.

Mmmm, det där har jag oxå funderat på och låter vettigt...
Min häst har under sina 3år, jag haft henne, dragit på längden/tvären och bredden...och då har man sett minskningar i olika muskler, bla i bog/manke...
Och när jag provade ut bommen för 2 år sen, var hon muskelfattig i just bakom bogbladen....men då gungade inte den.
Så här ser hon ut idag (står lite konstigt):
http://i79.photobucket.com/albums/j155/BonRaiz/Sadelutprovning010.jpg
Och idag gungar den och jag kan tänka mig att det ser exakt ut så här under sadeln nu:
http://i79.photobucket.com/albums/j155/BonRaiz/sadelbom.jpg

Hon har haft större muskler där för ett par mån sen, men då kan man ju fundera på hur en häst på 1-2mån kan tappa just där, som för övrigt musklar sig bra?
Är sadeln för trång just där el rider jag fel?
Klart svårt o säga så här på nät, men....hon får verkligen allsidig träning...

Din andra bild är ett bra exempal på när en bom är för svängd för hästen. Det blir punkttryck på mitten och sadeln ligger inte an fram och bak. När hästen arbetar kommer förmodligen ryggen mera upp och då blir trycket ännu större. Om sadelproblemen beror på tappade muskler kan man använda paddar tillfälligt för att bygga upp sadeln under tiden som hästen bygger upp sina muskler igen.

Om jag titta på bomen i bilden så skulle jag säger att det är för bred och för långt framåt. Om den är dragen bakåt så att bogbladerna har mer plats att rör sig och inte kråka med bomen så blir det ännu mer plats vid manken, att bomen ser ännu större ut.
Den ställen som har mest kontakt med hästen är strax framför mitten linjen av bomen. att ta även en storlek mindre i bomens ved så får du att sadeln lifter i fram ändan och du har mer kontakt vid hela bomens längde. Många ställa sina sadel för långt fram åt och köpa den bom som passa just där men när sadeln åker bakåt under ridning så kan det känns att man rider nerför backen, så säga. Men även om det är från en 7½ tum till en 6½ kan gör ett stort skillnad. Sadeln som du visade mig i ett annat tråd förut, om jag minns rätt såg då även stort ut men jag tro vi aldrig görde färdig vårt diskution då.

Hon kan tappa musklar (vi säger att du rider lika regelbundet du gjorde 2 månader sen)om hon har börjat använder andra delar av kroppen istället. Har du märkt att hon blev större någon annans stans. Om hon inte får röra bogarna lika mycket (att de är trängd av sadel t ex) som hon skulle kunna gör så kan de också minska.

Kan vara på grund av de vita hår, men är hon större på vänster sidan av bogarna än höger? Vilken gallopp har hon lättast för, vänster kanske?

Men så har hon inte sagt heller. Du gör konstiga tolkningar tycker jag. Titta på den andra bilden. Tycker du den bommen passar till den hästen? Och varför inte?

...En sadel med för långa bars för hästen kan uppfattas som rakare bom, och en för vid sadel som tippar fram o tillbaka på hästryggenkan uppfattas som "svängd" bom, men det är slutsatser om passningen som är felaktigt dragna. Been there - seen it! Min sadelmakande polare i USA var väldigt frågande när jag diskuterade sak med honom. Det finns även en vandringssägen om att s k Wadesadlar har mera "sväng" , men som sagt, detta är också bara en villfarense. wadesadlar byggs på bars med samma sväng som vilken annan anständig w-sadel som helst.

Själva profilen av ryggen sedd från sidan har ju lite eller nästan inget med sadelns passform att göra (om du tänker efter lite), eftersom det är en kanal mellan bladen. Bladen ligger ju på ömse sidor om ryggraden och det är kurvaturen och det inbördes förhållendet på de ytor på ryggen som har beröring av sadelbladen som räknas. Fundera på detta en stund!

Det var som :devil: JAG HAR BLIVIT UPPLYST!!!!! TACKAR FÖR DETTA :bow: :bow: Jag förstår precis vad du och kenneth menar, och nej jag skojar inte. Varför har ni inte sagt detta tidigare?

Er text hjälpte till att förstå men även denna länken gav mig stor förståelse där det bl.a. stod:
http://superiorsaddletree.com/Saddlebars.htm

"Most typical trees are made with bar lengths of 22 - 23". The bars on any tree can be narrow seated for comfort, and flared up in the front and back, to prevent "bridging" on the horses back."

Men jag skulle gärna vilja att Bill eller kenneth förklarar vad de menar med "rocker" som det står nedan?

"Superior Saddle Tree Company has developed many different bars shapes, of various lengths, twist, and rocker, to fit anything from mules to Arabian horses."

Det finns ju inget "rocking" sålänge bommen är "flared up" fram och bak för ultimat passform? Då blir det ju inget "rockande"

Något som slår mig nu var att jag åkte över med min gamla Crates sadel till Usa av olika anledningar. När jag ändå var där släpade jag med den in till Broken Horn CA (http://www.brokenhornsaddlery.com/ för den som vill se) och skulle prompt jämföra skålning på bommarna eftersom den bommen var så skålad och verkligen rockade fram och tillbaka på hästen. Ja HERREGUD :eek: :o :D Vi var där inne i FYRA timmar, killen såg smått blek ut i ansiktet när jag var klar. För mig kändes det som 5 min :p

Iallafall, sent om sider kom ju själva bossen fram och gav oss en guidad visning bakom kulisserna, där de tillverkade sadlarna. Han visade mig ett verktyg som var likt de där sk "spindelverktygen" man gör en ryggprofil av, men spindelbenen var mycket kraftigare i stål. Han sa att den kostade en helskotta massa $$$.

Det verktyget lade han mot min bom i min sadel, på undersidan. Tryckte verkligen ut verktygets "spindelben" överallt för att få ett mått på skålningen. Sen så lade han ner verktyget i vääääääääääääldigt många av de sadlar de tillverkade där.

Se på min besvikelse att de var ju lika "skålade" allihop. Jag fick gå därifrån till slut, med min egna sadel, för ingen av deras var ju något bättre :crazy: :rofl:

Men nu förstår jag. Snacka om SEN AHA upplevelse typ 4 år :rofl:

Om sadelns passform har att göra med "flareningen" (bra översättning på detta ord någon?) fram och bak i bommen så blir allt så logiskt. Det förklarar så väl varför alla deras sadlar var likadana i bommarna som min, men mest troligt är att de ändå inte skulle ligga likadant med tanke på citeringen jag gjorde ovan

som sagt: "...flared up in the front and back, to prevent "bridging" on the horses back."

Jag har verkligen fått ett annat tänk nu och förstår verkligen, MEN varför är det så många som tänker så som jag gjorde fram till för några minuter sen?
Eller...så är det ju bara Sverige...

Förstår jag dej rätt om jag tror att du börjar fatta hur det hela hänger ihop ? :banana: Jag har ju försökt förklara hur det ligger till flera gånger , men när man inte vill lyssna så.....

En sak bara: Tänk på att de flesta sadelfabriker tillverkar sina egna bommar och att det är väldigt få fabrikstillverkade som har Superiors eller Bowdens bommar i sina sadlar så Superiors normer gäller bara deras bommar. De flesta av deras bommar går till Custom made sadlar, handgjorda fina grejor. "Rocker", det är "böjen" på bommen och precis som dom skriver så blir det ju olika kurvor beroende på längden på bladen, så förhåller det sej
Delarna till bommarna för ett visst fabrikat tillverkas i stora kopierfräsar så jag kan nästan offra hästsvansen på att de är kinesiskt lika o att ingen model har mer sväng än en annan, o eftersom det är en "normalhästrygg" som står modell för hur bladen i bommen ser ut så vill jag påstå att det skiljer kanske millimetrar eller högst en centimeter mellan formen på olika bommar på undersidan som vetter mot hästen.

MEN varför är det så många som tänker så som jag gjorde ?

Kanske beror det på att okunniga (kanske i skepnader som säljare eller tränare, eller debattörer på Buke "som har hört att") sprider sägner som blir till sanningar när de upprepats nog många gånger?

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 694
Senast: YlvaG
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
356
Senast: 95johsv
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
15 101
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Läste denna artikel idag, som bland annat säger följande (min kursivering): ' He and his colleagues devised a model that captured the...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 486
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar