bommens kurvatur

Sv: bommens kurvatur

Förstår jag dej rätt om jag tror att du börjar fatta hur det hela hänger ihop ? :banana: Jag har ju försökt förklara hur det ligger till flera gånger , men när man inte vill lyssna så.....

Ja du har så rätt så, faaaasikens vilken tid det tog, helt grundad på okunskap förstår jag nu. Visst :devil: såg jag att sadeln jag hade förr betedde sig "rockigt" men bevisligen av helt andra orsaker än det jag själv trott.
Det är verkligen lätt att få fel uppfattning om saker och ting! Fler borde se helt nakna bommar :idea:

tack än en gång :bow: :bow: :bow:

Till Bill:
Du sa tidigare här att om sadeln vickar fram och tillbaka så är bommen för vid. Jag har ett par frågor till dig. Vad skulle du tycka är lösningen när en sadel som är för trång i bomvidden/gullet ändå vickar fram och tillbaka på hästryggen? Den är alltså för trång i vidden så det är inte problemet. Vad skulle du provat på den hästen i stället?
Fråga 2: Om jag provat 2 sadlar med gullet 7,5" och den ena vickar fram och tillbaka och den andra ligger som en brygga och ligger alltså an fram och bak men inte mitt under sätet. Ingen av sadlarna är takformad utan plattare precis som min häst. Vad gör att sadlarna ligger så olika? Båda sadlarna är lika långa.
Du verkar ju dessutom känna till sadelmakare i USA och hur de jobbar. Träffade en man härom veckan som nyligen måttbeställt (och fått) en ny westernsadel därifrån. Han berättade om hur svårt han tyckte det var att få ner hästens ryggprofil på papper. De ville nämligen ha den för att kunna tillverka sadeln. "Mankmallen var ganska enkel men ryggprofilen svår" Vad ska de ha den till om alla sadlar har likadan ryggprofil?
Jag tycker hela ditt resonemang är otroligt. Jag har stått i butik och mätt flera olika modeller och fått olika resultat på dem. (Jag pratar alltså om både engelska sadlar, skolsadlar och westernsadlar.) Du kan ta en lagom böjbar kabel och prova själv så ser du att den blir olika mycket böjd om du kollar olika sadelmodeller.
Eller.........Kan det vara så att vi hänger upp oss på ord här och egentligen inte har så olika åsikter som det verkar? Om jag pratar om en rakare eller mera svängd bom så kanske du inte alls tänker på samma sak som jag? Du kanske associerar orden helt annorlunda? Det måste ju finnas en förklaring.:confused:

Senast ändrad:

Och jag har också sett nakna bommar och har sett något helt annat än Bill. (Hur det nu kan komma sig?)
Så att se nakna bommar är inte tillräckligt.

Man måste se dem på olika hästryggar och samtidigt inse och dra kloka slutsatser av vad man ser.
Sen är det andra saker som inverkar på hur sadeln ligger på hästen som är lika viktiga ( och kanske svåra att inse ) och det är t ex var riggingen sitter placerad, för det kan ställa till det ordentligt också om den inte stämmer. Dessutom finns ett annat problem med westernsadeln om den ligger på en bred o platt rygg med dåligt utvecklad manke och det är att w-sadelbommen håller bra precis 90 grader mellan bladen under " the gullet", och lägger man sadeln på en plattryggad häst som kanske är 115 grader ( grova kallblod, tinker av tyngre typ o s v ) så blir anliggningen av bommen bara på en en bråkdel av ytan, men det kan man inte se med skirten monterade. Det brukar yttra sej genom att sadeln inte vill ligga utan vill snurra när man sitter upp eller när man ridit en stund. Till såna hästar finns inga passande westernsadlar, utan , som jag brukar säga , de hör hemma inom jordbruket framför plogen - ett faktum.

Och jag har också sett nakna bommar och har sett något helt annat än Bill. (Hur det nu kan komma sig?)
Så att se nakna bommar är inte tillräckligt.
Kanske ett bryningsfel ?? och dags att skaffa (nya) glasögon?? :D

Till Bill:
Du sa tidigare här att om sadeln vickar fram och tillbaka så är bommen för vid. Jag har ett par frågor till dig. Vad skulle du tycka är lösningen när en sadel som är för trång i bomvidden/gullet ändå vickar fram och tillbaka på hästryggen? Den är alltså för trång i vidden så det är inte problemet. Vad skulle du provat på den hästen i stället? Troligen har hästen en vinkel under "the gullet" som överstiger 90 grader och låg manke. I så fall köpa en sele o plog!Fråga 2: Om jag provat 2 sadlar med gullet 7,5" och den ena vickar fram och tillbaka och den andra ligger som en brygga och ligger alltså an fram och bak men inte mitt under sätet. Ingen av sadlarna är takformad utan plattare precis som min häst. Vad gör att sadlarna ligger så olika? Båda sadlarna är lika långa. Se svaret oven!
Du verkar ju dessutom känna till sadelmakare i USA och hur de jobbar. Träffade en man härom veckan som nyligen måttbeställt (och fått) en ny westernsadel därifrån. Han berättade om hur svårt han tyckte det var att få ner hästens ryggprofil på papper. De ville nämligen ha den för att kunna tillverka sadeln. "Mankmallen var ganska enkel men ryggprofilen svår" Vad ska de ha den till om alla sadlar har likadan ryggprofil?
Jag tycker hela ditt resonemang är otroligt.Men sant! Jag har stått i butik och mätt flera olika modeller och fått olika resultat på dem. (Jag pratar alltså om både engelska sadlar, skolsadlar och westernsadlar.)Jag pratar bara om westernsadlar, resten vill jag nästan inte kalla sadlar! Du kan ta en lagom böjbar kabel och prova själv så ser du att den blir olika mycket böjd om du kollar olika sadelmodeller.
Eller.........Kan det vara så att vi hänger upp oss på ord här och egentligen inte har så olika åsikter som det verkar? Om jag pratar om en rakare eller mera svängd bom så kanske du inte alls tänker på samma sak som jag? Betr westernsadlar så är jag tveksam om vi ska diskutera raka eller svängda bommar som du kanske förstår, vi diskuterar hellre verkligheten! !Du kanske associerar orden helt annorlunda? Det måste ju finnas en förklaring.:confused:
Se svaren ovan

Senast ändrad av en moderator:

Nu är jag inte hemma på westernsadlar så de kan jag inte uttala mig lika bra om.
När det gäller vanliga engelska sadlar har jag sett flera avskalade bommar och där skiljer det en hel del mellan olika märken.
Du ska inte blanda in en engelsk sadelbom i detta resonemang, det saknar helt relevans eftersom under den bommen så bygger man upp stoppade putor, så jag förstår inte varför du blandar in detta.??

Jag var ju inte ensam om att se bommarna och sadelmakaren vet vad hon pratar om. Om någon av dessa välutbildade sadelmakare sagt olika saker kunde jag ha funderat på varför, men de säger alla samma sak och jag såg också samma sak, så synen har inte ljugit. Det är lätt att se skillnaden och om man inte tror sina ögon kan man ju lätt mäta med denna ledade mätpinne de har. Den är förresten tillverkad just för att de ska kunna kontrollera olika bommars böjning. Varför har en sådan tillverkats om alla bommar skulle vara likadana? Du gör mig orolig med ditt resonemang. Kontrollera själv så ser du skillnaderna.
Engelska bommar har bossor, visst, men om bommen inte följer hästen så passar de inte. Bossorna gör ingen skillnad alls i det fallet. Det spelar ingen roll vilken typ av sadel hästen ska ha. Sadeln måste passa hästen i alla fall.
Varför vill du inte svara på mina frågor?
Det finns även westernsadlar som passar breda platta hästar. (Dock trivdes jag inte i den jag hittat som passade)

Senast ändrad:

Dessutom finns ett annat problem med westernsadeln om den ligger på en bred o platt rygg med dåligt utvecklad manke och det är att w-sadelbommen håller bra precis 90 grader mellan bladen under " the gullet", och lägger man sadeln på en plattryggad häst som kanske är 115 grader ( grova kallblod, tinker av tyngre typ o s v ) så blir anliggningen av bommen bara på en en bråkdel av ytan, men det kan man inte se med skirten monterade. Det brukar yttra sej genom att sadeln inte vill ligga utan vill snurra när man sitter upp eller när man ridit en stund. Till såna hästar finns inga passande westernsadlar, utan , som jag brukar säga , de hör hemma inom jordbruket framför plogen - ett faktum.

Tackar för ett bra och informativt inlägg, nu förstår jag precis varför de rullar runt på den typen av häst. Mycket intressant. Det är en hel del som inte syns under alla skirts o annat påklätt.

Till biggan: Jag tycker iaf att Bill förklarar väldigt bra, jag har lyckats förstå vad han menar :banana:
Jag hade samma uppfattning som du innan men har läst både kommentarerna här och forskat på nätet och jag måste till slut hålla med om att jag haft helt fel :o

Menar absolut inget illa eller så, alla tycker vi ju olika, tur e ju det, annars hade det var tomt på buke :p :)

Jag har läst och både begrundat och även förundrats över vad som skrivits. Jag håller som bäst på och hör mig för om det finns någon sadelmakare som har någon sadel som kan passa min Paint. Hennes rygg är bred och ganska platt (enligt veterinären en välmusklad och stark rygg). Bland annat har jag varit i kontakt med Sharp Saddlery och i svaret från Clay Sharp står det bl a såhär,
citat "The important thing is the angle of the bars in relation to the gullet and the rock of the bars. She may need mule bars?"
Han är inte ensam om att betona vikten av dessa faktorer och eftersom Mulor har rakare och bredare ryggar, är det följaktligen så att the bars på en sådan sadel är rakare och har en vidare vinkel. Vilket då gör att en sådan sadel också passar hästar med rakare och bredare ryggar.

Jag håller med Sharp. Det största problemet med en illa passande westernsadel är vinkeln mellan bladen under framvalvet, där w-sadlarna har 90 grader, oavsett storlek semi- etc) vilket innebär att på en platt o bred hästrygg kommer bladen att vila mot hästryggen på sina ytterkanter. det kan man inte se med skirts monterade utan man MÅSTE kolla detta med en naken bom. Sen tror jag inte att ryggkurvan på längden, där bladen ligger, skiljer så väldigt mycket mellan olika hästryggar o det är nog därför de allra flesta bommar ser likadana ut( d v s ej mer skålade än nån annan). Man ska inte lura sej av ryggprofilen sedd från sidan, för mitt på ryggen över ryggraden ligger ingen sadel an, o en hög manke ger ju en svankryggig profil o en låg manke ger en rakare profil. Strunt i den! Det är hur ryggen böjer under sadelbladen som gäller! Sitt ner en stund i stillhet o fundera över detta, o gör sedan jämförelser mellan olika hästar!! Du kommer att upptäcka att det skiljer inte så mycket!
Skillnaden på en engelsk sadelbom är att där kan man forma putorna efter en ryggprofil och dom kommer att sitta till sej med tiden, och det viktigaste, de ( bommarna) har olika vinklar i koppjärnen, olika "bomviddrr ger olika vinkel. På en W-sadelbom har de samma vinkel vid olika vidd. Basic saddle knowledge!
Skulle INTE ta chansen att beställa en sadel med mulebars. Om den inte skulle passa så är den osäljbar på denna sidan av Atlanten. När såg du en mula - och med ryttare på ryggen - på västgötaslätten sist?

Jag var ju inte ensam om att se bommarna och sadelmakaren vet vad hon pratar om. Om någon av dessa välutbildade sadelmakare sagt olika saker kunde jag ha funderat på varför, men de säger alla samma sak och jag såg också samma sak, så synen har inte ljugit. Det är lätt att se skillnaden och om man inte tror sina ögon kan man ju lätt mäta med denna ledade mätpinne de har. Den är förresten tillverkad just för att de ska kunna kontrollera olika bommars böjning. Varför har en sådan tillverkats om alla bommar skulle vara likadana? Du gör mig orolig med ditt resonemang. Kontrollera själv så ser du skillnaderna.
Engelska bommar har bossor, visst, men om bommen inte följer hästen så passar de inte. Bossorna gör ingen skillnad alls i det fallet. Det spelar ingen roll vilken typ av sadel hästen ska ha. Sadeln måste passa hästen i alla fall.
Varför vill du inte svara på mina frågor?
Det finns även westernsadlar som passar breda platta hästar. (Dock trivdes jag inte i den jag hittat som passade)
De allra flesta sadelmakare i Sverige har NOLL KOLL på hur en westernsadel fungerar, så ta inte deras ord som sanningar när du diskuterar ämnet. Jag vet bara EN ENDA i Sverige som vet vad han pratar om i det ämnet! Du kan nå honom via www.western-ridning.com.

Vad har hänt????? Börjar folk att lyssna - och tänka - och lära !!! ??? :banana:

En gång trodde jag att jag hade fel, men, det var ett misstag!:D

Jag har inga problem med att förstå vad Bill menar. Jag vet bara att det han säger inte stämmer med verkligheten. Svårare än så är det inte.

Bossornas stoppning på engelska sadlar är ingenting man anpassar efter hästens kropp. Bommen måste passa annars blir det punkttryck och hästen kan inte röra optimalt. Kommunikationen mellan häst och ryttare kan då inte heller fundera bra. Vilken typ av sadel hästen har spelar ingen roll. Den måste ju passa hästen.
Hur kommer det sig att sadelmakare i USA vill ha ryggprofil på hästen för att kunna göra en måttbeställd sadel om det inte skulle ha betydelse? Varför finns utprovare av westernsadlar som åker runt med flera olika bommar för att se vilken typ av bom som passar hästen?
Jag har ju själv varit med och mätt olika westernsadlar i butik och sett de olika resultaten av vissa nästan raka bommar och andra rejält svängda. Detta är faktum. De finns, och finns de i de 2 butiker jag varit och kollat sadlar så borde de finnas i andra butiker också. Inte tror jag vi har andra sadlar i butikerna i Karlstad jämfört med resten av Sverige. Det enda jag hoppas är att din häst har en sadel som passar den. Jag blir klart orolig av ditt resonemang.

Jag förstår inte varför denna tråd aldrig tar slut. Det enda som Bill försöker säga är att av alla hänsyn man tar till sadeltillpassning så är inte svängen något som är viktig. Det skulle vara så skönt om denna skröna kunde gå i graven så man slapp dessa ändlösa frågor om huruvida bommen är svängd eller inte. Bill vet vad han pratar om och det är inte så många som kan skryta med detta när det gäller westernsadlar. Dessutom så ska man inte måttbeställa en westernsadel för den kommer bara att passa till just den hästen. En kvalitetssadel från USA passar på 90% av hästarna och resten paddar man för att få en bra passform. Jag kan redogöra för en clinic jag var på i USA med Buck Brannaman och han har alltid sin egen sadel. Han fick frågan om den passade på alla hästar han red och svaret han gav är just det som jag beskrev ovan. Sedan har Bill rätt i det faktum att alla hästar är inte optimala att sadla, en del hästar är helt enkelt inte byggda för ridning.

Jag förstår inte varför denna tråd aldrig tar slut. Det enda som Bill försöker säga är att av alla hänsyn man tar till sadeltillpassning så är inte svängen något som är viktig. Det skulle vara så skönt om denna skröna kunde gå i graven så man slapp dessa ändlösa frågor om huruvida bommen är svängd eller inte. Bill vet vad han pratar om och det är inte så många som kan skryta med detta när det gäller westernsadlar. Dessutom så ska man inte måttbeställa en westernsadel för den kommer bara att passa till just den hästen. En kvalitetssadel från USA passar på 90% av hästarna och resten paddar man för att få en bra passform. Jag kan redogöra för en clinic jag var på i USA med Buck Brannaman och han har alltid sin egen sadel. Han fick frågan om den passade på alla hästar han red och svaret han gav är just det som jag beskrev ovan. Sedan har Bill rätt i det faktum att alla hästar är inte optimala att sadla, en del hästar är helt enkelt inte byggda för ridning.
Tack! Jag tror också att det är dags att avsluta denna tråd, för det mesta är väl sagt. Hoppas också jag att skrönan om svängda bommar eller vad man nu kallar det också har blivit så punkterad så att den förhoppningsvis självdör. Åtminstone en av skribenterna har ju kommit till insikt om förhållandet mellan hästryggar och bomsadlar så alla ord har inte varit förgäves, och det känns ju bra. Sen att alla debattörer inte kommit till insikt:idea: , det beror väl mest på usel pedagogik, för förståndsgåvorna är det val inte fel på ? :devil:

Det existerar ingen skröna i det här fallet utan ren fakta. Det är därför tråden inte verkar ta slut. Sadelmakare i USA begär ju få hästens ryggprofil för att kunna göra en passande sadel.
Gå till en butik och använd deras "mätkäpp" själv så ser du skillnaderna direkt. Mycket enkelt.
Hur ni kan få det till att olika svängda bommar är en skröna är i sig en skrämmande skröna. förhoppningsvis upptäcker ni det snart.
Det är aldrig försent att lära sig mera, bara man är öppen för det.

*KL*

Intressant diskussion det här... :idea:

Jag har också upplevt sadlar väldigt olika, en del vippar på en del hästar tex, dessa sadlar upplever jag som svängda, en del ser helt klart rakare ut osv...
Nu har jag tittat på de bommar jag har i min direkta närhet hos en vän som säljer och provar ut sadlar (återförsäljare för dessa sadlar: http://www.circlel.de/db/storeframe.htm). Jag har även läst och letat en del på internet... Tex här: http://www.hodiamont.com/cms/index.php?option=com_content&task=view&id=32&Itemid=60

Jag kan inte se att någon bom faktsikt är något annat än rak vid anläggningsytan... Jag hittar inga io den bemärkelsen svängda bommar! (Om någon hittar motsatsen ger jag mig direkt!)
Dock kan jag se att bommarna är olika uppbyggda, hamnar i olika vinklar mot hästens rygg fram och bak osv, helt beroende på hur bommen är byggd i övrigt alltså, men rak i själva grundstommen om ni förstår vad jag menar... Därför är det naturligtvis väldigt viktigt med ryggprofil osv för att hitta rätt balans och sadelmodell till rätt rygg.

Gärna synpunkter, jag har endast tittat med okunniga ögon på vad jag ser på bilder och i verkligheten, rätta mig gärna om jag har fel!

Och det varade i ett halvår, tills hästen musklade sig och sadeln inte passade länge, för den gungade på 2 punkter över ryggen...
Efter 2mån vila hade musklerna minskat och sadel passade igen osv
Och här pratar jag om en sadel m XFull-Qbom..
Vad tycker ni att jag skulle gjort?
Tagit en XXfull fr början? Vi tog ju ändå en st större fr början, just för att hon skulle få chans o muskla sig rätt...

X-Full Continental.... :eek: på en unghäst... Din häst måtte bli grymt grov när den är färdigvuxen.

// Eva

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 694
Senast: YlvaG
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
356
Senast: 95johsv
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
15 101
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Läste denna artikel idag, som bland annat säger följande (min kursivering): ' He and his colleagues devised a model that captured the...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 486
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar