Sv: bommens kurvatur
EN enda gång har jag sett en svängd "bom". En billighetssadel med en ihålig plastbom. Lädret var okej för de pengar sadeln kostade men den passade som skit iochmed att den var rund undertill. Det var verkligen gunga.
Ett hopplöst företag kan tyckas men min bekant köpte båtplastgrejjor på Biltema och plastade om den sk bommen så den blev rak och sedemera passade hästen.
mvh Eva
Kan inte annat än bekräfta vad du säger. Har inte för avsikt att gå ut och dra klädseln av sadelbommarna i stallet för att visa att du har rätt. Men jag har gjort samma iaktagelser.Jag har också upplevt sadlar väldigt olika, en del vippar på en del hästar tex, dessa sadlar upplever jag som svängda, en del ser helt klart rakare ut osv...
Jag kan inte se att någon bom faktsikt är något annat än rak vid anläggningsytan... Jag hittar inga io den bemärkelsen svängda bommar! (Om någon hittar motsatsen ger jag mig direkt!)
Dock kan jag se att bommarna är olika uppbyggda, hamnar i olika vinklar mot hästens rygg fram och bak osv, helt beroende på hur bommen är byggd i övrigt alltså, men rak i själva grundstommen om ni förstår vad jag menar... Därför är det naturligtvis väldigt viktigt med ryggprofil osv för att hitta rätt balans och sadelmodell till rätt rygg.
EN enda gång har jag sett en svängd "bom". En billighetssadel med en ihålig plastbom. Lädret var okej för de pengar sadeln kostade men den passade som skit iochmed att den var rund undertill. Det var verkligen gunga.
Ett hopplöst företag kan tyckas men min bekant köpte båtplastgrejjor på Biltema och plastade om den sk bommen så den blev rak och sedemera passade hästen.
mvh Eva