bommens kurvatur

Sv: bommens kurvatur

Jag har också upplevt sadlar väldigt olika, en del vippar på en del hästar tex, dessa sadlar upplever jag som svängda, en del ser helt klart rakare ut osv...

Jag kan inte se att någon bom faktsikt är något annat än rak vid anläggningsytan... Jag hittar inga io den bemärkelsen svängda bommar! (Om någon hittar motsatsen ger jag mig direkt!)
Dock kan jag se att bommarna är olika uppbyggda, hamnar i olika vinklar mot hästens rygg fram och bak osv, helt beroende på hur bommen är byggd i övrigt alltså, men rak i själva grundstommen om ni förstår vad jag menar... Därför är det naturligtvis väldigt viktigt med ryggprofil osv för att hitta rätt balans och sadelmodell till rätt rygg.
:bow: Kan inte annat än bekräfta vad du säger. Har inte för avsikt att gå ut och dra klädseln av sadelbommarna i stallet för att visa att du har rätt. Men jag har gjort samma iaktagelser.

EN enda gång har jag sett en svängd "bom". En billighetssadel med en ihålig plastbom. Lädret var okej för de pengar sadeln kostade men den passade som skit iochmed att den var rund undertill. Det var verkligen gunga.

Ett hopplöst företag kan tyckas men min bekant köpte båtplastgrejjor på Biltema och plastade om den sk bommen så den blev rak och sedemera passade hästen.

mvh Eva

Bossornas stoppning på engelska sadlar är ingenting man anpassar efter hästens kropp. Jasså ? varför tror du man stoppar bossorna annars? ta o fråga en sadelmakare! Varför tror du man stoppar om en engelsk sadel???Bommen måste passa annars blir det punkttryck och hästen kan inte röra optimalt.Om du har sett en engelsk bom så ser du att den inte naken kan ligga på en hästrygg, därför förses den med bossor Kommunikationen mellan häst och ryttare kan då inte heller fundera bra. Vilken typ av sadel hästen har spelar ingen roll. Den måste ju passa hästen.
Hur kommer det sig att sadelmakare i USA vill ha ryggprofil på hästen för att kunna göra en måttbeställd sadel om det inte skulle ha betydelse? Varför finns utprovare av westernsadlar som åker runt med flera olika bommar för att se vilken typ av bom som passar hästen? Det är för att utröna vilken storlek som passar på hästen!
Jag har ju själv varit med och mätt olika westernsadlar i butik och sett de olika resultaten av vissa nästan raka bommar och andra rejält svängda Tror jag säkert att du gjort, men jag tror inte att du fått fram korrekta resultat. Detta är faktum. De finns, och finns de i de 2 butiker jag varit och kollat sadlar så borde de finnas i andra butiker också. Inte tror jag vi har andra sadlar i butikerna i Karlstad jämfört med resten av Sverige. Det enda jag hoppas är att din häst har en sadel som passar den.Bommen är utprovad Jag blir klart orolig av ditt resonemang. Jag blir ännu mer orolig för din okunskap- att du inte kan ta åt dej fakta utan med en drucken papegojas envishet upprepar din tes om svängda bommar - och att du är hästägare. ta och öppna dina ögon o dina sinnen, inse att du inte kan allt, ta lärdom, det tjänar du på, både för dagen o på sikt!
hade tänkt avsluta denna debatt men kände mej bara tvungen att bemöta de okunniga kommentarer som du presterar, men nu tar jag farväl av allt som heter svängda eller skålade bommar:devil:

Senast ändrad av en moderator:

jag börjar också lära mig nåt:angel: ;)

Ha ha...ja, även jag har fått lära mig en del av Bill;) Fast då handlade det om "kyrkbänkar":angel:

Jag har för övrigt en sadel som man kan tro är svängd i bommen men som är annorlunda vinklad och i övrigt rak. Den är specialgjord för riktigt grova hästar (har Welsh Cob). Jag fick väldigt väl beskrivet för mig att det inte finns "svängda bommar" . Har inte hittat nåt sådant heller, trots idogt letande:cool:

kyrkbänkar...:confused: ja även dom har ju trä stomme så varför inte!;)

Slutar man stirra sig blind på vissa saker och börjar lyssna istället så kan man lära sig en hel del...:) :angel:

kyrkbänkar...:confused: ja även dom har ju trä stomme så varför inte!;)

Slutar man stirra sig blind på vissa saker och börjar lyssna istället så kan man lära sig en hel del...:) :angel:
I grunden handlade det om Oldtimer-sadlarna = kyrkbänk:D

Absolut måste man vara öppen inför andras kunnande, så sant;)

www.western-ridning.com finns an hel massa artiklar om sadlar som är skrivna av en sadelmakare. ta o hör med honom om vad han vet i frågan om svängda bommar!
Var inte ni "ärkefiender" här en gång i världen?

Eller jag kanske tar fel på person.... Nåväl K har gedigen kunskap som han gärna delar med sig av, bygger fina sadlar och lagar attan så god "kålbulle"...

mvh Eva

Hej Bill!

Ta en tur till Kaj på Western Horsemans Corral i Markaryd.
Han provar ut sadlar från nakna bommar, och om du åker dit och ser hur olika formen och kurvaturen på de bommar han har är, så kommer du snabbt att inse hur dumt ditt inlägg är.

Det finns allt från i princip spikraka bommar till ganska kraftigt böjda.
Och nu snackar vi inte millimetrar........

Och detta är inte nåt jag 'hört', utan jag har sett dom i verkliga livet.

Hug your saddletrees! (straight or bent)
/Mike - Hästsadelmakarna på Fredriksdal

Här har Bigganl faktiskt delvis rätt.
Sadelns form kan bara anpassa till viss del.
Är inte bomformen rätt från början, så blir det kass.
Stoppningen i bossorna kan bara användas till att göra mindra justeringar.

Vill du se engelska bommar med olika form är du välkommen till vår verkstad.
Vi har en hel uppsjö, med olika kurvatur.....

/Mike - Hästsadelmakarna på Fredriksdal

Jämför man inte äpplen med päron här. Engelskt och western är inte samma skrå. Stackars Bill, det han gör är att försöka övertyga folk om att jorden är rund. Stå på dig Bill!

www.western-ridning.com finns an hel massa artiklar om sadlar som är skrivna av en sadelmakare. ta o hör med honom om vad han vet i frågan om svängda bommar!
Jag surfade till www.western-riding.com och läste de artiklarna igen. Det verkar dock inte som om du har läst dem. Det som skrivs där stämmer med det bigganl säger, men inte med det du hävdar. Några citat:

Per Karlberg "Att välja sadel":
"Vad är en sadel uppbyggd av?
... Basen i varje sadel är Bommen (Eng. Tree). Många bomtyper har egna namn, som t.ex. Wade, Association, Bowman, vilka ger en viss upplysning om bommens form. Det tillkommer dessutom hela tiden nya bommar. Vissa har bara kosmetiska förändringar, som t.ex. ett annat horn eller ett annat framvalv eller bakvalv. Andra har en förändrad bomform för att passa vissa specifika hästraser eller hästryggar.

Passar sadeln min häst?
Problemet är att det inte finns något entydigt sätt att genom en beteckning ange bommens egenskaper när det gäller passform på hästen. Därför är det tyvärr så att det inte finns andra metoder än att prova.

Ibland talas det om Regular Bars, Semi QH Bars, Full QH Bars eller Arabian Bars. Tyvärr har en bom så många dimensioner att dessa beteckningar inte räcker för att beskriva bommens eventuella passform/storlek e.d.
"

Knut Karlsson "Passar sadeln hästen":
"Det som är väsentligt är att bladen så bra som möjligt följer hästens ryggprofil, både vad avser vidden och vinkeln fram under ”the fork” och bladens böjning, så att de inte bildar en brygga över eventuell svankrygg. En sak att tänka på är att hästen ”på resans gång” kan muskla om sej beroende på träning vilket kan göra sej märkbart efter kanske ett halvår, då man börjar upptäcka torrfläckar på ryggen under ”the fork” efter ett ridpass."

Nej du, nu är du allt ute och cyklar, här är det inte fråga om någon okunnighet. Det är ren fakta. Jag kan förstå att du inte kan ta till dig vad man säger rakt av. Det ska man inte göra heller, men det är så väldigt lätt att kontrollera riktigheten i vad ´jag säger. Åk till närmaste butik och kontrollera själv. Hur lätt som helst. Jag skulle kunnat skratta åt din inskränkthet och ovilja att kontrollera riktigheten i informationen, men i det här fallet innebär det att djur blir kan bli lidande och då går det inte att skratta. Det är sorgligt. Jag hoppas du kommer till insikt en dag. Vi måste vara öppna för att lära om vi ska utvecklas, glöm inte det.

...Nu har jag tittat på de bommar jag har i min direkta närhet hos en vän som säljer och provar ut sadlar (återförsäljare för dessa sadlar: http://www.circlel.de/db/storeframe.htm). Jag har även läst och letat en del på internet... Tex här: http://www.hodiamont.com/cms/index.php?option=com_content&task=view&id=32&Itemid=60

Jag kan inte se att någon bom faktsikt är något annat än rak vid anläggningsytan... Jag hittar inga io den bemärkelsen svängda bommar! (Om någon hittar motsatsen ger jag mig direkt!)
Dock kan jag se att bommarna är olika uppbyggda, hamnar i olika vinklar mot hästens rygg fram och bak osv, helt beroende på hur bommen är byggd i övrigt alltså, men rak i själva grundstommen om ni förstår vad jag menar... Därför är det naturligtvis väldigt viktigt med ryggprofil osv för att hitta rätt balans och sadelmodell till rätt rygg...

Bra sida! Kan bara hålla med. Ju mer jag läser desto klarare blir bilden av det.

Jämför man inte äpplen med päron här. Engelskt och western är inte samma skrå. Stackars Bill, det han gör är att försöka övertyga folk om att jorden är rund. Stå på dig Bill!

Ja stå på dig Bill, om du inte vart så förb*nnat tjatig :devil: hade jag aldrig fått en ny uppfattning :bow:

Nej det är just det jag försökt. Nu har jag fått hjälp av "Mike" som är i branchen och även hjälp av den hemsida som Bill själv föreslog. Har du läst den?

:D Börjar faktiskt tvivla på att Jorden är rund !:D För min del är denna diskussion över, har tröttnat på att argumentera med blinda o döva papegojor :eek: som "vet allt". :D Nu Kenneth, lämnar jag stafettpinnen till dej, för du har ju kunskapen också. Jag tror jag lyckats frälsa några själar:idea: och det är en ju bra början. Jag tar en "time out" men kanske återkommer.:devil:

Senast ändrad av en moderator:

En för rak sadel ger tryckpunkter både fram och bak. En sadel som är för svängd ger tryckpunkt på mitten. Båda delarna ger onda ryggar som följd.

Fel. En för lång bom ger "bryggning".
Och en för vid, inte svängd, blir en gunga.
Men du har rätt i att båda ger ond rygg.

mvh Eva

Inte alls Kenneth!

I mitt första svar talar jag om Westernbommar (bladbommar), och i det andra inlägget kommenterar jag Bill och Bihhanl's diskussion om engelska sadlar med bossor.

Inget blandande här alls inte.....

/Mike

Fel. En för lång bom ger "bryggning".
Och en för vid, inte svängd, blir en gunga.
Men du har rätt i att båda ger ond rygg.

mvh Eva

Ni har rätt båda två..... delvis.
En för rak sadel ger punkttryck fram och bak, ochdet gör även en för lång sadel. Bryggning ger punkttryck fram och bak, eftersom trycket från sadeln fördelas på en alltför liten yta.
MEN det förutsätter en bom som är lika rak, eller rakare än rygglinjen när den är för lång.
Är bommen mer böjd än rygglinjen, så kan det te sig så att den ger punkttryck fram, eller bak, eller på mitten, eller gungar....... allt beroende på hur de övriga måtten stämmer överens med hästen.

En för vid bom KAN, och blir ofta, men inte alltid, en gunga. Det beror faktiskt delvis på kurvaturen, och hur bommen i övrigt följer rygglinjen.

/Mike

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 694
Senast: YlvaG
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
356
Senast: 95johsv
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
15 101
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Läste denna artikel idag, som bland annat säger följande (min kursivering): ' He and his colleagues devised a model that captured the...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 486
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar