Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Korven skrev:Är du riktigt klok? Alla vet ju att barbacka är jättefarligt på isisar!
josse skrev:Upprepar det många andra har sagt, sadeln måste passa hästen, oavsett om den är bomlös eller inte.
Många berättar ju om att hästen går bättre (rör sej bättre)när man rider barbacka, vilket iofs kan bero på flera orsaker, men kanske är det så att ryttarens sits förbättras (om sadeln sätter ryttaren i fel sits)eller att sadeln passar dåligt och hindrar hästens rörelser, eller trycker, eller hindrar ryttaren att följa med i hästens rörelser.
Så förmodligen kan kanske en bomlös ha större chans att passa hästen, men en med bom som passar är inte heller fel. Hurvida trycket fördelas bätre i en med bom kan säkert stämma, men endast om sadlen verkligen ligger rätt, annrs kan ju trycker ändå bli på ett ställe
Gullan86 skrev:...jag tycker på denna tråden att jag har fått intycket av att bommlösa dom behöver man inte prova ut de ligger helt perfekt från början och man kan ha dom på minst 10-15olika hästar utan o bekymra sig om de passar lr inte för de passar alla hästar typ....så tycker jag det låtit men de e alltså inte så enkelt...hur provar man ut en bommlös sadel då som befriats från allt det "jobbiga" med bom.
Det om att hästen går bättre barbacka tror jag på att som sagt sitsen OCH att sadeln oftast inte passar hästen och det är man inte så medveten om men man märker det om man tvingas rida barbacka en tid som dock INTE är bra för att fördela tycket....
jag lärde mig från min tråd på gnägg(barbacka) att det är inte alls så bra med barbacka för vi sitter ju på två skinkor o tror att däremellan e de värsta "kanalen" haha ja iaf som ger utrymme åt ryggraden men det stämmer inte vi är mkt "låga" där och ofta hindrar vi ryggraden och kan t.o.m (eftersom vi hoppas o skuttar rätt ofta på ryggen barbacka) skutta på känsliga kotor o hur skönt e det me två spetsiga sittben i ryggen de har jag aldrig fattat?!.
jag tror att det är RIKTIGT riktigt svårt att hitta en sadel som passar optimalt den sadeln finns knappt...för hästen ändrar sig så pass ofta kan t.o.m över en vecka lr mindre då kan man ju inte ha 15sadlar man använder så fort hästen ökat/minskat 1-5cm i str lr nåt likande. ja ni fattar.
Men skulle man mot förmodan hitta en som passar så pass att den inte klämmer, inte hindrar bogrörelserna, inte trycker på länden och ger ett jämnt tryck över hela bossorna ja då har man kommit en bra bit på vägen mot en passande sadel till hästen.
Bommlösa när jag hör det så tänker jag en mjuk gosig kudde säkert jätteskön som en barbackasadel fast med ev löstagbara bossor under som e mjuka...och så låter det ju jättebra när man säger att den följer alla muskler och allt det där....MEN det finns ju bomsadel av en aldledning det behöver kanske vara stadga ordentligt för att sadeln inte ska ge vika och kanske forma om sig lr trycka ner på ryggraden lr likanande. jag vet inte jag för jag har inte forskat i detta men jag tror detta genom att tänka logiskt...
den bommlösa sadeln borde ju ha ett större punkttryck eftersom den inte har en stabil bom...det trycker helt enkelt ner där människan sitter det kan man inte undvika...
jaja orkar inte skriva mer