Bomlöst eller??

Sv: Bomlöst eller??

josse skrev:
Upprepar det många andra har sagt, sadeln måste passa hästen, oavsett om den är bomlös eller inte.

Många berättar ju om att hästen går bättre (rör sej bättre)när man rider barbacka, vilket iofs kan bero på flera orsaker, men kanske är det så att ryttarens sits förbättras (om sadeln sätter ryttaren i fel sits)eller att sadeln passar dåligt och hindrar hästens rörelser, eller trycker, eller hindrar ryttaren att följa med i hästens rörelser.

Så förmodligen kan kanske en bomlös ha större chans att passa hästen, men en med bom som passar är inte heller fel. Hurvida trycket fördelas bätre i en med bom kan säkert stämma, men endast om sadlen verkligen ligger rätt, annrs kan ju trycker ändå bli på ett ställe :(

okej ska svara lite på detta som du skrev om att sadeln måste passas ut oavsätt om det e bomlös lr inte....jag tycker på denna tråden att jag har fått intycket av att bommlösa dom behöver man inte prova ut de ligger helt perfekt från början och man kan ha dom på minst 10-15olika hästar utan o bekymra sig om de passar lr inte för de passar alla hästar typ....så tycker jag det låtit men de e alltså inte så enkelt...hur provar man ut en bommlös sadel då som befriats från allt det "jobbiga" med bom.

Det om att hästen går bättre barbacka tror jag på att som sagt sitsen OCH att sadeln oftast inte passar hästen och det är man inte så medveten om men man märker det om man tvingas rida barbacka en tid som dock INTE är bra för att fördela tycket....
jag lärde mig från min tråd på gnägg(barbacka) att det är inte alls så bra med barbacka för vi sitter ju på två skinkor o tror att däremellan e de värsta "kanalen" haha ja iaf som ger utrymme åt ryggraden men det stämmer inte vi är mkt "låga" där och ofta hindrar vi ryggraden och kan t.o.m (eftersom vi hoppas o skuttar rätt ofta på ryggen barbacka) skutta på känsliga kotor o hur skönt e det me två spetsiga sittben i ryggen de har jag aldrig fattat?!.

jag tror att det är RIKTIGT riktigt svårt att hitta en sadel som passar optimalt den sadeln finns knappt...för hästen ändrar sig så pass ofta kan t.o.m över en vecka lr mindre då kan man ju inte ha 15sadlar man använder så fort hästen ökat/minskat 1-5cm i str lr nåt likande. ja ni fattar.
Men skulle man mot förmodan hitta en som passar så pass att den inte klämmer, inte hindrar bogrörelserna, inte trycker på länden och ger ett jämnt tryck över hela bossorna ja då har man kommit en bra bit på vägen mot en passande sadel till hästen.

Bommlösa när jag hör det så tänker jag en mjuk gosig kudde säkert jätteskön som en barbackasadel fast med ev löstagbara bossor under som e mjuka...och så låter det ju jättebra när man säger att den följer alla muskler och allt det där....MEN det finns ju bomsadel av en aldledning det behöver kanske vara stadga ordentligt för att sadeln inte ska ge vika och kanske forma om sig lr trycka ner på ryggraden lr likanande. jag vet inte jag för jag har inte forskat i detta men jag tror detta genom att tänka logiskt...

den bommlösa sadeln borde ju ha ett större punkttryck eftersom den inte har en stabil bom...det trycker helt enkelt ner där människan sitter det kan man inte undvika...

jaja orkar inte skriva mer :angel:

Det märks att du inte provat en bomlös sadel någongång...

jasså? jag har klämt på dom o lyft upp o kollat och fått en uppfattning om att den är riktigt mjuk och ser skön ut för ryttaren på alla sätt och vis MEN hur är det för hästen det kan ingen veta förrän tester utförts.

Jag har en Wintec sadel på min 7 åring och den funkar super bra. Men ibland rider jag i en bomlös. Jag skulle inte kunna rida i en bomlös helsa tiden utan jag tycker det är bra att rida i den ibland. Men vad man väljer att rida i för sadel beror ju på vad man ha för häst , helt klart. Men bomlösa sadlar verkar passa på dom flesta hästarna.

Hmm - skriver jag i rätt tråd nu tro??
Funderar på att köpa in bomlöst till mina 2 breda Fjordingar då jag tror att det är omöjligt att hitta en bomsadel åt dem - någon speciell som ni kan rekomendera?
Har tittat på Espanolan - *funderar*, men vet inte helt om det är rätt sadel för mig då :confused: ..Jaja, har ni någon ni kan rekomendera utan att den kostar skjortan så säg ifrån :bow:

Sorry - såg att det var en Islandshäst tråd nu ;) (trodde att det var utrustning) :o

Jo jag hoppas på det ;) även om jag har 2 Fjordingar som behöver en ny sadel.... Inte lätt det här. Har hört från många som har klagat på att deras bomlösa har gett dem en stolsits och att andra är mkt obehagliga att rida i. Själv så har jag aldrig provat att sitta i en bomlös - behöver därför råd vilka jag ska hålla mig undan och vilka jag hällre borde satsa på ganska så snabbt. Fjordingarna behöver att tränas för att komma ner till sin normala vikt om man kan säga så :p

En av många bomlösa sadlar är en såkallad "Diddi-dyna". Nu är jag då ingen sadelexpert men jag har ridit i den många gånger och jag trivs verkligen i den.
Gå in på www.slatternegard.se, en av återförsäljarna. Där kan du läsa om priser mm.

Diddi dynan - är det en Islands sadel eller? Och vart på deras hemsida hittar jag pris info mer än att jag måste kontakta dem?
Tack på förhand :bow:

Ja det är en islandssadel, men vem har sagt att man inte kan ha den på en fjordning :). Jag rider min andra islandshäst i en dressyrsadel.

På deras hemsida går du in på "Salu hästar" och sedan trycker du ända längst ner, där hittar du mera info.

Jo klart det - tycker att Islands sadlar ser otroligt bekväma ut också :) - men vilket pris - :eek: , har nog inte råd med den (har precis köpt 2 nya sadlar till min andra häst).. Hur mkt brukar en Diddi kosta ca?

Dom brukar väl kosta runt 10.000 vad jag vet. Sedan finns det en annan modell "Aqua Wash" den är då lite dyrare.

Titta in på http://www.torsion.se/ där hittade jag en massa fakta om bomlösa sadlar. Tryck på "Bomlöst såklart!" i menyn till vänster. Om du sedan trycker på menyknappen "Island" så kan du se en annan typ av bomlös sadel.

Tackar för info - ska genast in och kolla upp det. Har du någon erfarenhet av FreeForm sadlarna, eller eventuellt hört något om dem?

Nej tyvärr så har jag aldrig hört om dom. Kan du berätta mer om dom?
Jag har varit sugen på att köpa en barbacka sadel, det är naturligtvis inte en sadel man kan rida i jämt men jag tyckte den verkade bra för hästen, speciellt min häst som har haft problem med korset och han har varit stel mm. http://web.telia.com/~u18316091/hastar/barbackasadeln.htm <- Där hittar du mer information om barbackasadlar.

Vet i stort sätt ingenting om FreeForm sadelen, hittade den på en annons här www.hastnet.se:
Tycker att den såg mkt behaglig ut - undrar vart man kan hitta mer info om dem tro?

26274.jpg

Gullan86 skrev:
...jag tycker på denna tråden att jag har fått intycket av att bommlösa dom behöver man inte prova ut de ligger helt perfekt från början och man kan ha dom på minst 10-15olika hästar utan o bekymra sig om de passar lr inte för de passar alla hästar typ....så tycker jag det låtit men de e alltså inte så enkelt...hur provar man ut en bommlös sadel då som befriats från allt det "jobbiga" med bom.

Det om att hästen går bättre barbacka tror jag på att som sagt sitsen OCH att sadeln oftast inte passar hästen och det är man inte så medveten om men man märker det om man tvingas rida barbacka en tid som dock INTE är bra för att fördela tycket....
jag lärde mig från min tråd på gnägg(barbacka) att det är inte alls så bra med barbacka för vi sitter ju på två skinkor o tror att däremellan e de värsta "kanalen" haha ja iaf som ger utrymme åt ryggraden men det stämmer inte vi är mkt "låga" där och ofta hindrar vi ryggraden och kan t.o.m (eftersom vi hoppas o skuttar rätt ofta på ryggen barbacka) skutta på känsliga kotor o hur skönt e det me två spetsiga sittben i ryggen de har jag aldrig fattat?!.

jag tror att det är RIKTIGT riktigt svårt att hitta en sadel som passar optimalt den sadeln finns knappt...för hästen ändrar sig så pass ofta kan t.o.m över en vecka lr mindre då kan man ju inte ha 15sadlar man använder så fort hästen ökat/minskat 1-5cm i str lr nåt likande. ja ni fattar.
Men skulle man mot förmodan hitta en som passar så pass att den inte klämmer, inte hindrar bogrörelserna, inte trycker på länden och ger ett jämnt tryck över hela bossorna ja då har man kommit en bra bit på vägen mot en passande sadel till hästen.

Bommlösa när jag hör det så tänker jag en mjuk gosig kudde säkert jätteskön som en barbackasadel fast med ev löstagbara bossor under som e mjuka...och så låter det ju jättebra när man säger att den följer alla muskler och allt det där....MEN det finns ju bomsadel av en aldledning det behöver kanske vara stadga ordentligt för att sadeln inte ska ge vika och kanske forma om sig lr trycka ner på ryggraden lr likanande. jag vet inte jag för jag har inte forskat i detta men jag tror detta genom att tänka logiskt...

den bommlösa sadeln borde ju ha ett större punkttryck eftersom den inte har en stabil bom...det trycker helt enkelt ner där människan sitter det kan man inte undvika...

jaja orkar inte skriva mer :angel:

VÄLDIGT vad du generaliserar och läser mellan raderna. Det är ofta lättare att hitta en bomfri som passar än en bomsadel. I synnerhet till mycket bredryggade hästar och tjockisar. Som jag tidigare skrivit så har min Dressyr-Torsion passat väldigt bra på många typer av ryggar. Den tänker jag inte skriva mer om, du får gå tillbaka i tråden och läsa om den.

För övrigt skriver du ju själv om hur svårt det faktiskt är att hitta en passande bomsadel. Jag fasthåller att det ofta är lättare att hitta en bomfri som passar än en bomsadel eftersom de anpassar sig efter ryggens form på ett annat sätt än en stel bom gör.

En bomfri är inte nödvändigtvis som en mjuk skön kudde att sitta på, utan kan kännas som en helt vanlig sadel att sitta i med den extra lilla bonusen att den rör sig med hästens rygg på ett annat sätt så att man lättare känner hur hästen ex. vis flyttar sina ben. Vissa bomfria är jättemjuka och andra är styvare/ stabilare i sin konstruktion.

Jag tror att du den dagen du verkligen PROVAR några olika bomfria sadlar på din egen häst och upplever skillnaden faktiskt kommer att ändra uppfattning.

De flesta jag pratat med om bomfria sadlar har varit helt exalterade över hur hästarna reagerat på dem och hur deras egen ridning förbättrats.

Alla bomfria sätter inte ryttaren i stolsits. Startrekk, Torsion, Barefoot gör det inte, tvärtom sätter de rytatren i lodrät sits. Den förstnämnda har två lägen för stigläderfäste där den ena är fästad i princip uner låret= omöjligt att hamna i stolsits.

Har du läst igenom tråden innan du svarar? Jag förstår fortfarande inte hur du kan vara så fördömande mot något du inte provat. Öppna ögonen, vidga vyerna.

Flera bomfria sadlar har mycket bra bossor och mycket bra kanal under och verkar fördela trycket bra. De är som sagt inte nödvändigtvis särskilt sladdriga bara för att de är bomfria. Titta på konstruktionen av Diddi special& Startrekk Close contact tex. (Det är föressten en Islandsmodell på G från Startrekk.. som kommer att se ut "som en vanlig Islandssadel")

www.equisoft.se
www.kaupreridsport.se

Finns det ingen som bor i närheten av "Gullan86" som kan låna henne någon bra sadel att prova? :p Jag älskar att försöka "omvända" motspänstiga bomfri-motståndare. :angel:

Vad gäller frågan om Espaniolan så tyckte iallafall jag om den, se längre upp i tråd. Sätter en i lodrät sits vare sig man vill eller ej. :p Om man inte gillar utseendet så finns ju även Comforten från samma tilllverkare och även Close contact om man vill ha en sdel med traditionellt utseende. (Som jag dock inte tror är riktigt färdigutvecklad ännu)

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 717
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
491
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 060
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Jag skall snart åka på sadelutprovning för att prova kemnevall sadlar. Har hört så mycket bra om dessa . Vad tycker ni som har...
2
Svar
27
· Visningar
2 543
Senast: Elise4321
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈