Bomlöst eller??

Sv: Bomlöst eller??

Med en sådan gjord, vad blir det för punkttryck om man lägger vikt i stigbyglarna? Och efter rumpan?

Nej...!!!! bomlös sadel är inget jag skulle rekomendera, har mest hört negativa saker om den! Eftersom sadeln formar sig efter ryggraden kan detta kan ge biverkningar som snedbelastad rygg, om ryttaren inte rider rätt med tyngderna. Finns fördelar också men detta är vad jag hört. Självklart kan detta även ske med bomsadel men den formar sig ju inte efter ryggen på samma sätt. Har hört av elitryttare att man måste vara otroligt skicklig för att kunna rida rätt med en bomlös sadel, det kan man märka eftersom annars skulle bomlösa sadeln skulle vara mycket mer populär då och mycket fler ryttare skulle rida i den, det märker man ju eftersom det istortsätt inga elitryttare rider i dem. :p somsagt det är vad jag har hört, är inte så jätte insatt i det här med bomlösa saldeln, men det är inget som jag kommer testa, eftersom ryttaren jag hörde det från är en person jag litar otroligt mycket på.

/jodd :idea:

pia88 skrev:
Nej...!!!! bomlös sadel är inget jag skulle rekomendera, har mest hört negativa saker om den! Eftersom sadeln formar sig efter ryggraden kan detta kan ge biverkningar som snedbelastad rygg, om ryttaren inte rider rätt med tyngderna. Finns fördelar också men detta är vad jag hört. Självklart kan detta även ske med bomsadel men den formar sig ju inte efter ryggen på samma sätt. Har hört av elitryttare att man måste vara otroligt skicklig för att kunna rida rätt med en bomlös sadel, det kan man märka eftersom annars skulle bomlösa sadeln skulle vara mycket mer populär då och mycket fler ryttare skulle rida i den, det märker man ju eftersom det istortsätt inga elitryttare rider i dem. :p somsagt det är vad jag har hört, är inte så jätte insatt i det här med bomlösa saldeln, men det är inget som jag kommer testa, eftersom ryttaren jag hörde det från är en person jag litar otroligt mycket på.

/jodd :idea:

Under Vm för islandshästar red HELA det isländska laget i bomfria sadlar och även enskilda ryttare ur andra landslag, så nog finns det elitryttare som rider i dem.

Läs igenom hela tråden innan du får spader!

En bra bomfri sadel har KANAL och ligger inte an på ryggraden, den formar sig efter hästens rygg. Det finns minst 20 olika modeller av bomfria sadelkonstruktioner, både bra och dåliga sådana.

Vad gäller det där med god balans så beror det på vad man väljer för sadel, en barbackasadelliknande variant kräver bra balans, men en som är utformad som en traditionell sadel med stabilare konstruktion gör det inte i samma utsträckning. Däremot påverkar man lättare hästen med sitt säte med en flexibel/ bomfri sadel och du får en helt överlägsen kontakt med din häst jäfört med sadel med träbom. "Otroligt skicklig" krävs det dock inte att man är för någon bomfri sadel. Balans är nyckelordet i de barbackaliknande sadlarna.

Hur många olika modeller har du sett i verkligheten? Eller ens på bild, jag raddar upp några länkar att gå in och kika på. Du kanske rent av blir sugen på en egen. ;)

Sadlar som kom ganska tidigt var Barefoot& Free form som du hittar här:
www.stallvra.se
Dessa behöver man en specialpad till.

Likaså Torsion som är Barefoots föregångare. (dressyrvarianten rider jag själv i just nu)
www.torsion.se

Senare kom Diddi dynan& Diddi special som finns här:
www.equisoft.se
De har egen kanal under och riktiga bossor

Och NU kan en bomfri tom se ut såhär!;
http://www.geocities.com/repgrimma/km19.jpg
Den sadeln kan du se detaljbilder på på www.kaupreridsport.se gå in på Star trekk dressage CC

Och fler modeller är på gång från alla möjliga håll och alla möjliga tillverkare. Jag tror (nej; VET!) att bomfria sadlar är på stark frammarsch. Jag är mycket insatt i ett större antal bomfria sadelmodeller så korsförhör mig om du inte finner nog "bevis" i tråden för att du borde åtminstone prova detta innan du förkastar det!

jasså okej!! som jag sa i mitt förra inlägg kan jag inte mycket om bomfri sadel men skulle inte rekomendera den för det negativa jag hört om den. Skulle kanske kollat upp lite mer om den innan jag skrev. Personen jag pratade med kanske bara sett dem dåliga bomlösa sadlarna ska höra mer ;)! Njae vet inte om jag blir så sugen, Älskar min nuvarande sadlar :love: !! därimot skulle jag vilja ha en Astund sadel, bannemej den snyggaste och skönaste sadeln :love:

Gick kurs i helgen och fick höra att en av hästarna hade en ska "Astundrygg". Astundsadlarna är visst kända för att ha smala ryggkanaler så de hämmar att hästen bygger ryggmusklerna.

Gillar själv att rida bomlöst och rider ofta med Diddi dynan. Nackdelen är att när jag har ont i höfterna (har fibromyalgi) då är den hemsk att använda. Skulle behöva en lite uppbygd sits så det blir en lite smalare midja. Vill man rida för att mjuka upp kroppen så är bomlöst oslagbart (om man som jag ibland behöver lite mer stoppning och stöd än vid barbacka ;) )

Du vet väl att Diddidynan finns med mer uppbyggd sits nu? Eller har du testat den?

har jag aldrig hört talas om :/ eller jo nu då :D "kompis" till mig har en astund och tycker den ligger bra på han! fast kanske beror på hur hästen är byggd kring ryggen också ! hon har haft den i, ja i drygt 3 år och hästen i fråga är fint musklad, det vill säga ingen "astund rygg";). Visste jag faktist inte tur att jag inte har en sån då på mina pållar då!! rider i goertz liberte och kentaur (dressyr, anpassad för både mig och hästen med sånahäsr luftkuddar typ) :D, passar perfa för mig och hästen, så nu kan ni inte klaga hehe!

Senast ändrad av en moderator:

skuggi skrev:
Du vet väl att Diddidynan finns med mer uppbyggd sits nu? Eller har du testat den?

Hur menar du med "mer uppbygd sist"? Har du någon bild?

skuggi skrev:

Måste ha missat det helt. Det måste vara ganska nytt? Är sitsen uppbyggd som på en "vanlig" sadel?

har jag aldrig hört talas om :/ eller jo nu då
Kursen jag gick var för Maria Berg och hon sa att det kan funka för just den hästen. Men med en annan sadel som inte hindrade ryggmusklerna skulle han bli bättre.

okej okej :bow: huvudsaken är ju att häst och ryttare trivs med sadeln!:rofl:

Kan ju inte vara roligt att höra att man har en sadel som klämmer om ryggraden så musklerna inte har en chans. Man vill ju det bästa för sina lilla pålle.

Såg en "Kari pad"-sadel och enligt texten skulle man inte behöva någon speciell pad under. Skulle aldrig använda den för vad man kunde se på bilderna så var ryggkanalen det minsta jag sett. Har någon sett den live? Är den så dålig som den ser ut?

Den nyare modellen från Karslund; Kari FLEX är uppbyggd på ett annat sätt, kanalen är 7cm bred fram och 10cm bred bak. Ganska tjocka bossor och är smalare i sitsen är en Top Reiter och har mindre knästöd än den. Vet inte ens om Kari PAD tillverkas längre? Kari flex har dessutom någon form av glasfiberbom eller något, den är flexibel som en bomfri, men har något stabiliserande material inuti för att ge mer stadga och fördela trycket bättre. Jag har själv sett den och klämt på den så jag vet vad jag pratar om. Har dock inte ridit i den själv.

som sagt jag har ingen en astund!! men ville ha en förut visste inte att dem hade såå smal ryggkanal! får fundera visare då vad min drömsadel är kanske en sleipnir e dem bra?
:bump:

moli skrev:
Den nyare modellen från Karslund; Kari FLEX är uppbyggd på ett annat sätt, kanalen är 7cm bred fram och 10cm bred bak. Ganska tjocka bossor och är smalare i sitsen är en Top Reiter och har mindre knästöd än den. Vet inte ens om Kari PAD tillverkas längre? Kari flex har dessutom någon form av glasfiberbom eller något, den är flexibel som en bomfri, men har något stabiliserande material inuti för att ge mer stadga och fördela trycket bättre. Jag har själv sett den och klämt på den så jag vet vad jag pratar om. Har dock inte ridit i den själv.

Kari-padden säljs fortfarande och samma affär hade den och flex. Skönt att höra att de fixat kanalen.

Poplan skrev:
Hur menar du med "mer uppbygd sist"? Har du någon bild?

Jo.. fast jag vet inte hur man lägger upp en här... :o :crazy:
Den är mer uppbyggd fram och bak och så är den smalare på mitten där man sitter så att man inte sitter så brett...
Men bild... du finns ju alldeles nästgårds, du kan ju prova min! :idea:
PMa isåfall!

Den liknar MER en vanlig sadel än förut, men den ser fortfarande ganska platt ut om man jämför med en bomsadel...
Jo, ganska nytt...

skuggi skrev:
du finns ju alldeles nästgårds, du kan ju prova min! :idea:

Det är ju bara runt 25 mil till sundsvall härifrån :rofl: men tackar för erbjudandet.

diny skrev:
Det är ju bara runt 25 mil till sundsvall härifrån :rofl: men tackar för erbjudandet.

Äh... det svaret var ju till poplan :p

Men var i dalarna då? Vi ska ju till globen om två veckor, är det långt från E4 typ? Vi kunde ju kanske ta en liten omväg... å passa på å hälsa på några smaskinga pållar jag känner i hedemora :love: när man ändå e i farten :idea:

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 715
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
491
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 060
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Jag skall snart åka på sadelutprovning för att prova kemnevall sadlar. Har hört så mycket bra om dessa . Vad tycker ni som har...
2
Svar
27
· Visningar
2 543
Senast: Elise4321
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar