Sv: Bomlöst eller??
pia88 skrev:
Nej...!!!! bomlös sadel är inget jag skulle rekomendera, har mest hört negativa saker om den! Eftersom sadeln formar sig efter ryggraden kan detta kan ge biverkningar som snedbelastad rygg, om ryttaren inte rider rätt med tyngderna. Finns fördelar också men detta är vad jag hört. Självklart kan detta även ske med bomsadel men den formar sig ju inte efter ryggen på samma sätt. Har hört av elitryttare att man måste vara otroligt skicklig för att kunna rida rätt med en bomlös sadel, det kan man märka eftersom annars skulle bomlösa sadeln skulle vara mycket mer populär då och mycket fler ryttare skulle rida i den, det märker man ju eftersom det istortsätt inga elitryttare rider i dem.
somsagt det är vad jag har hört, är inte så jätte insatt i det här med bomlösa saldeln, men det är inget som jag kommer testa, eftersom ryttaren jag hörde det från är en person jag litar otroligt mycket på.
/jodd
Under Vm för islandshästar red HELA det isländska laget i bomfria sadlar och även enskilda ryttare ur andra landslag, så nog finns det elitryttare som rider i dem.
Läs igenom hela tråden innan du får spader!
En bra bomfri sadel har KANAL och ligger inte an på ryggraden, den formar sig efter hästens rygg. Det finns minst 20 olika modeller av bomfria sadelkonstruktioner, både bra och dåliga sådana.
Vad gäller det där med god balans så beror det på vad man väljer för sadel, en barbackasadelliknande variant kräver bra balans, men en som är utformad som en traditionell sadel med stabilare konstruktion gör det inte i samma utsträckning. Däremot påverkar man lättare hästen med sitt säte med en flexibel/ bomfri sadel och du får en helt överlägsen kontakt med din häst jäfört med sadel med träbom. "Otroligt skicklig" krävs det dock inte att man är för någon bomfri sadel. Balans är nyckelordet i de barbackaliknande sadlarna.
Hur många olika modeller har du sett i verkligheten? Eller ens på bild, jag raddar upp några länkar att gå in och kika på. Du kanske rent av blir sugen på en egen.
Sadlar som kom ganska tidigt var Barefoot& Free form som du hittar här:
www.stallvra.se
Dessa behöver man en specialpad till.
Likaså Torsion som är Barefoots föregångare. (dressyrvarianten rider jag själv i just nu)
www.torsion.se
Senare kom Diddi dynan& Diddi special som finns här:
www.equisoft.se
De har egen kanal under och riktiga bossor
Och NU kan en bomfri tom se ut såhär!;
http://www.geocities.com/repgrimma/km19.jpg
Den sadeln kan du se detaljbilder på på
www.kaupreridsport.se gå in på Star trekk dressage CC
Och fler modeller är på gång från alla möjliga håll och alla möjliga tillverkare. Jag tror (nej; VET!) att bomfria sadlar är på stark frammarsch. Jag är mycket insatt i ett större antal bomfria sadelmodeller så korsförhör mig om du inte finner nog "bevis" i tråden för att du borde åtminstone prova detta innan du förkastar det!