Bomlöst eller??

Sv: Bomlöst eller??

Tyvärr en bit ifrån (ca 20 mil till hedemora):d . Bor norr om Mora. Har du någon bild? Har sökt på nätet men inte hittat andra än den vanliga ej uppbyggda

Vad säger ni om Gaitern som kaupre säljer?
Ska köpa den till mina islänningar, särkilt när man får tävla i den:)

diny skrev:
Gick kurs i helgen och fick höra att en av hästarna hade en ska "Astundrygg". Astundsadlarna är visst kända för att ha smala ryggkanaler så de hämmar att hästen bygger ryggmusklerna.

Gillar själv att rida bomlöst och rider ofta med Diddi dynan. Nackdelen är att när jag har ont i höfterna (har fibromyalgi) då är den hemsk att använda. Skulle behöva en lite uppbygd sits så det blir en lite smalare midja. Vill man rida för att mjuka upp kroppen så är bomlöst oslagbart (om man som jag ibland behöver lite mer stoppning och stöd än vid barbacka ;) )

Jag har ägt 2 Ástund, och när jag behövde bredare sadel ville jag gärna ha en till, men så blev det dock inte.

Ástund kan man specialbeställa i breda bomvidder med breda kanaler, fick jag veta efter jag beställt en annan sadel. Så det gäller att kolla upp den sadel man är intresserad av, men samtidigt ska vi komma ihåg att den ska passa hästens rygg och byggnad.

Griffin Island med extra vid bom! En vid och kort sadel som ligger bra på många hästar och är jätteskön att rida i! Kostar 3.995 kr på Hööks. Har även sett några begagnade till salu för ännu lägre pris.

Karin87 skrev:
Hej!
Vad rider ni med för sadlar??
Finns det några bra ni rekomenderar som inte tar alla ens pengar?? ;)
Har någon provat bomlöst?? Hur funkar det??
MVH Karin

Vi har en bomlös från danska Karlslund. Vi är supernöjda med den (och alla som ridit den är lyriska) och den sög i sig "bara" 5100 kr.

Vid bomlöst får man dock tänka på att vikten fördelar sig annorlunda och därför får man vara aktsam vid längre ridpass. Alltså bör man ha en "bom"sadel att variera med....

Hej! Efter mycket funderande på bomlöst/ ej bomlöst och oändligt sadelprovande!!! så har jag äntligen hittat den sadel jag sökt efter:banana: :bump: :bump: Pathfinder töltmaster!!! finns i flera bomvidder, rejäla knästöd (utan att vara i vägen), halvdjupt säte, kort anläggningsyta, flyttbara långa stroppar, ullstoppad, close-contact putor, stålförstärkt träbom, läder i superkvalité, handsydd i England och sist men inte minst underbart mjuk sits!. Samt ett fördelaktigt pris :banana: ca 11.500 kr ( mer i danmark) Jag har haft min i ca 1,5 månader nu och är supernöjd:love: Innan har jag provat det mesta som County icelandic, Bennis harmony, topreiter Z mm utan att vara riktigt nöjd, samt att det mesta till mitt förtret har glidit fram. Äntligen kan jag rida en hel ridtur utan att känna av sadeln!

jag rider i en kentaur dressursadel (med bom)som är anpassad efter mig och hästen sen har jag en goertz liberte också! faktist 2 sadlar som jag är jättenöjda med! inte så "jättedyra" heller Kentaur låg väl kring 16 och då fick man betala någon exta tusing för at dom skulle fylla luftkuddar och testa ut exakt rätt sadel sen tror jag det var 500 för att testa ut rätt sadel(det var det värt!), eller kommer inte riktigt ihåg! och goertz sadeln är inte heller så jättedyr kring 12-13 :/ typ!

En sadel däremot som jag vill ha är iaf childeric sadeln åhh... den måste jag ha ..gahh :D ganska dyr däremot :( !

*knapp*

Jag har testat att rida på bomlöst nu två ggr. Måste säga att det är riktigt läskigt, så ovant om man jämför med vanlig sadel, det känns som om att det är en konst att rida med den. Men Yrpa verkade gilla den i alla fall och det gjorde jag med.

Vanligtvis har jag en vanlig hederlig Zaldi-sadel, jag gillar den men just nu är hon lite för rund för den så jag får passa på att träna upp min balans istället..

Min tanke är att försöka hitta en bra, billig/begagnad bomlös så man har att varva med, fördelen för min del med den bomlösa var att det var mer barbacka känsla av det hela så jag fick några tillfällen att träna min balans, i de lägerna sitter man kanske vanligtvis klistrad i den vanliga sadeln, men med denna blev det lite mer känsla över vad hon gjorde. Helt klart ett plus från mig.

Pathfinder TöltMaster finns nu också i Sverige, kolla in på www.safiren.se

Jag testade den förra veckan - och den är UNDERBAR :bump::bump::bump: Känns som att rida i en bomfri (har ridit bomfritt i över 1 år). Och så är den en riktig "kortis" - 17" sadeln (som jag red i) hade bara ca 41-42 cm i anläggningsyta!

Senast ändrad av en moderator:

shit vilken gammal tråd men kul om den kommer upp igen för de har ju hänt lite på bomlöst marknaden sen den skapades.

Haha, ja tänkte precis på det.
Dina första synpunkter är inte direkt det som du tycker nu tex ;) haha
Denna tråden skrev jag innan jag köpt min första sadel. :d hihi Lääänge sen...

Ne fy=)kan oxå uppdatera, köpte den där Top reitern bomlösa men det var så otroligt sned så jag vägrade sätta den på min häst:smirk:, har dock en annan bomlös, ss tölt, måste ha en sån till ena hästen då han är så bred, men föredrar bomsadlar till alla andra hästar.

Haha, har läst igenom hela tråden nu och verkligen fått dagens garv! :)

Komemr ihåg när jag provade en Barefoot, eller torsion (komemr inte ihåg) för sisådär 2 år sedan. OCH VAD JAG HATADE DEN!!! Kändes som att sitta i en stor, klumpig soffa :p

Så jag köpte mig en kanonfin, begagnad Albion... och sen köpte jag ny häst... och sen blev den nya hästen tjock... och så började han växa... och plötsligt började snegla på de bomlösa igen ;)

Så nu är jag helt besatt av Startrekk Espaniolan, gärna då deluxemodellen. Någon här som vill dela med sig av sina åsikter om espaniolan?

Vet ni ngt ställe i Skåne som säljer Espaniolan? kan ju inte bara köpa ne utan att testa först, den kanske är hemsk :crazy: Men jag vill att den ska vara underbar! :)

Hejsan
Köpte en bomlös sadel från Stall Vrå, för några år sedan. Det är en bearfoot med tempurilägg i pad. Helt suverän att sitta i. Den kostade mig då 5000 kronor. Jag fick den direkt hemskickad. Dessutom var det lösa ilägg i tempur, som man kan byta vartefter hästen ändrar form.

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 715
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
491
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 060
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Jag skall snart åka på sadelutprovning för att prova kemnevall sadlar. Har hört så mycket bra om dessa . Vad tycker ni som har...
2
Svar
27
· Visningar
2 543
Senast: Elise4321
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar