Boktips till 12-åring

Philip Pullmans trilogi som Blueberry nämner skulle jag säga är för lite äldre barn samt vuxna. Tillhör för övrigt mina absoluta favoritböcker.

Le Guins Trollkarlen från Övärlden tror jag stenhårt på.

Maria Gripes "Tordyveln flyger i skymningen" läste jag om och om igen från 12 års ålder.
Även Kaj Pollacks "Dårfinkar och dönickar".

Ulf Stark har skrivit Dårfinkar :) Kay Pollack var inblandad i Tordyveln på någon vänster, i alla fall i radioteatern, men jag har inte riktigt klart för mig vilken roll han hade i boken - det står bara Maria Gripe på alla omslag.

Åh, Artemis Fowl-serien är så underbar! Älskade den som mindre och och lyckades även få min far att läsa dem. Överväger ibland att läsa om dem. Den här tråden påminde mig dessutom om att jag måste beställa hem den sista boken!

Ungefär samtidigt som jag läste första AF-boken så läste jag även Älvornas Krig (Faerie Wars) av Herbie Brennan. Den tycktes också väldigt mycket om och rekommenderas varmt!

Åh, Artemis Fowl-serien är så underbar! Älskade den när jag var ungefär lika gammal som din son och då lyckades även få min far att läsa dem. Överväger ibland att läsa om dem. Den här tråden påminde mig dessutom om att jag måste beställa hem den sista boken!

Ungefär samtidigt som jag läste första AF-boken så läste jag även Älvornas Krig (Faerie Wars) av Herbie Brennan. Den tycktes också väldigt mycket om och rekommenderas varmt!

Mvh vuxen ungdom som egentligen borde vara för gammal för att älska dessa böcker så djupt.

Ulf Stark har skrivit Dårfinkar :) Kay Pollack var inblandad i Tordyveln på någon vänster, i alla fall i radioteatern, men jag har inte riktigt klart för mig vilken roll han hade i boken - det står bara Maria Gripe på alla omslag.

Så var det ju!
Tack

Sonen blir 12 nu och spel är lika bra att han får köpa själv, så jag tänkte satsa på lite böcker till honom.

Hemligheternas rike av Kristin Cashore är beställd, han är inne på bok två i serien och gillar den.

Så vad finns det mer för böcker i gränslandet till vad den serien handlar om, eller andra böcker som kan tilltala en 12--årig kille.

Harry Potterserien finns redan här hemma.

Lägger tråden på senior då jag tror det finns fler med stora barn här än på förälder.
Inte fantasy eller science fiction men Michelle Magorians Godnatt Mister Tom har precis kommit i nyutgåva. En helt underbar bok som jag längtar efter att läsa för mina barn när de blir stora nog.

Annars kan jag rekommender Sagan om Belgarion av David Edding som flera andra tipsat om.

Har inga barn i den åldern, men läser en hel del själv. ;) För ett par år sen läste jag Erebos av Ursula Poznanski som jag fastnade för. Handlar om ett dataspel som sprids på en skola i London och där spelarna, efter att ha fastnat rejält, får allt märkligare uppdrag att genomföra även i verkligheten. Välskriven och spännande, oavsett om man är spelare eller ej själv. Huvudpersonen är 16 år, men det tror jag inte hindrar läsupplevelsen för andra åldrar.

Håller med om tipsen på Artemis Fowl, Alex Rider och Sagan om Belgarion. Måste också hålla med om att Godnatt Mister Tom är en riktigt bra bok, men har väl kanske inte den action/äventyr handling som de andra, inklusive HP och Cashore, har.
Annars kan du ju alltid kolla igenom https://www.goodreads.com/list/show/45.Best_Books_for_Teen_Boys listan, borde finnas med några böcker han kan gilla även om han inte är tonåring än.

Tad Williams Memory, Sorrow, Thorne serie också! Kommer tyvärr inte ihåg vad de heter på svenska (och är bortrest från bokhyllorna, annars hade du fått massor av tips :p), men någon annan kanske vet?

Philip Pullmans trilogi som Blueberry nämner skulle jag säga är för lite äldre barn samt vuxna. Tillhör för övrigt mina absoluta favoritböcker.

Stor favorit hos mig också, och jag tror att den ger en bra upplevelse oavsett åldern på läsaren. I första boken är huvudpersonen elva år, så jag tror definitivt att en tolvåring kan uppskatta äventyret. Eller vet, egentligen. Jag och brorsan älskade böckerna och läste dem flera gånger när vi var 10-13 år. Jag tänker att det dessutom är bra att huvudpersonen är en tjej, med mitt ständiga genusperspektiv :angel:

Liknande trådar

Övr. Barn Sonen har i alla år kämpat med dåligt självförtroende, blyghet, den sociala biten osv. Vi har läst, funderat, pratat, peppat, köpt hem...
2
Svar
21
· Visningar
2 212
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Jag är mamma till Viktor som är 7 år och går i första klass. Kunskapsmässigt skulle man nog kunna jämföra honom med en genomsnittlig...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
14 977
Övr. Barn Har en 8-årig son som har det lite jobbigt med sina känslor. Han har, och har länge haft det väldigt jobbigt och svårt med att visa och...
2
Svar
22
· Visningar
7 431
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?