Böjprov i ridhus

Jag tror det blir oerhört svårt att häva köpet mot bakgrund av vad vi fått veta här.

Köparen har valt och arrangerat besiktigande veterinär, köparen har godkänt tillvägagångssättet. Även om hästen skulle visa sig ha något fel, är det ju inte säljarens ansvar hur köparen valt att uppfylla sin undersökningsplikt. Köparen har accepterat förutsättningarna köparen själv valt, och därmed accepterat utgången och skicket hästen var i vid riskens övergång.

Jag dubbelkollade just detta innan jag sålde min häst nyligen då vi pga underlaget ute gjorde böjprov i ridhuset. Det ska stå tydligt i besiktningsprotokollet vilket underlag böjningen är gjord på och när jag beställde besiktningen var vet väldigt tydlig med att köparen måste vara ok med detta och de gör inga såna besiktningar på dyrare hästar och tar inget ansvar för att saker ev missas pga underlaget. Nu såldes min häst för en symbolisk summa (ca 40000 under marknadspris) och till någon som känt hästen och vet hennes väldigt korta sjukhistorik (har en vetkrävande hälta någonsin) så jag var inte innan orolig för ev reklamation men alltid bra att kontrollera. Jag tror tyvärr inte du har så mkt att komma med beträffande reklamation då du troligen godkänt besiktningen i kontraktet och därmed de förutsättningar inom vilka besiktningen skedde.

Det kan ju mkt väl vara så att hästen jag sålde skulle haft mindre reaktioner på hårt underlag men sannolikheten för att de skulle vara större än någon halv grad (vilket köparen hade varit ok med ändå) är små då hon den enda gång hon haft böjprovreaktion (1 grad) inte ens gick att böja klart pga protester.

Jag tycker att det skulle vara rätt hemskt om den ev. felaktiga besiktningen var grund för att häva köpet. Då tycker jag riktigt synd om säljaren faktiskt, eftersom det ju inte verkar alls som om veterinären och säljaren har något med varandra att göra.

Om
det skulle visa sig vara något fel på hästen, som borde ha uppdagats vid besiktningen, så får man väl ändå hoppas att det är veterinären som ska hållas ansvarig (och inte säljaren). Men det blir nog rätt omöjligt, kan jag tänka.

Jag tror det blir oerhört svårt att häva köpet mot bakgrund av vad vi fått veta här.

Köparen har valt och arrangerat besiktigande veterinär, köparen har godkänt tillvägagångssättet. Även om hästen skulle visa sig ha något fel, är det ju inte säljarens ansvar hur köparen valt att uppfylla sin undersökningsplikt. Köparen har accepterat förutsättningarna köparen själv valt, och därmed accepterat utgången och skicket hästen var i vid riskens övergång.

Jag tänker mer utifrån veterinärt regelverk hur en besiktning ska göras . Därav reflektion . Givetvis är det själva besiktningen som är problemet isåfall och bör kunna åberopas .

@Lovisaleonora Borde jag göra en helt ny besiktning eller bara böjprov? Veterinären kollade ju tänder lite snabbt och gick igenom hela hästen snabbt (dock fick jag påpeka om svullnaden han hade fått efter transporten dit för det la hen inte ens märke till när hen drog över benen). Sen longerades han i ridhuset i alla gångarter och både varven. Har ju som sagt även haft ute en person som gått igenom hela hästen med värmekamera och det enda som syntes var ju ökad värme i den trångskodda hoven, manke och käkleder. Och detta hade hästen definitivt sen innan för jag har endast ridit honom en gång i skritt + lite trav sen han kom till mig.

@mackan Det aktiva överbenet hade han ju troligen precis fått när vi kom till veterinären. Vad jag kommer ihåg så var det bara en svullnad då och nästa dag var det hårt. Reaktionen på manken och på käklederna hade han nog visat om veterinären känt på honom lite mer vid veterinärbesiktningen för det kan inte ha uppstått nu, utan det är något som han har fått av dålig utrustning troligtvis. Jag har som sagt inte ridit honom mer än en gång i lite skritt + trav sen han kom till mig, sen har han bara gått i hagen. Så han måste ju haft allt det här vid veterinärbesiktningen.

Jag hade en kompis med mig vid köpet, men hon litade nog också på veterinären. Jag har ju haft en hel del foderhästar och även en egen häst förut när jag var tonåring så jag borde ju liksom gjort något när varningsklockorna ringde. Jag vet att jag sa till min kompis att jag tyckte att veterinären var så snabb och icke noggrann samt att det var konstigt med böjprov i ridhus, men min kompis tyckte att hen var väldigt mer noggrann än vad hennes veterinär har varit vid besiktning så ja..

Usch att det kan bli så tokigt. Veterinären var även leg. läkare och har tävlat på elitnivå i både dressyr, hoppning och fälttävlan så visst fasen trodde man att hen skulle kunna utföra en ordentlig besiktning.. :crazy:

@Shudde då är det ju annorlunda i ditt fall . Vet ingen hästköpare som allmänt skulle godkänna veterinärbesikning i samband med köp i ridhus dvs mjukt underlag . Utan att det isåfall var överenskommet att det var ok och köparen kryssar i köpekontraktet att allt är ok att hästen köps "utifrån dagsskicket " . Om man skrivit på ngt sånt finns ingen debatt . Öht .

@Rodluvan :fast alltså värmekamera osv ? Det känns jättekonstigt att du lägger vikt vid det, det är inget veterinärt öht och ffa kan du alltid hitta avvikelser utifrån det närhelst . Inte anlita div personer i stall osv nu med div åsikter/teorier/värmekamera osv utan se isåfall till att göra en riktig besiktning av hästen .
Så otroligt tråkigt att det blivit som det blivit utifrån ditt köp .

@mackan Jag tog ut henne då jag ville kolla igenom hästen innan jag började rida honom så han inte skulle ha några spänningar i muskler osv. Det är en vän till min svärmor och hon är verkligen superduktig och kunnig, jobbar på djursjukhus och behandlar hästar med biolight mm på fritiden, men självklart är hon ingen veterinär! Och jag tog ju som sagt inte ut henne för att det var något fel på hästen, utan jag ville bara att hon skulle kolla igenom om hon kunde hitta några spänningar. En veterinärbesiktning var ju redan gjord så.

Har inte varit orolig så innan, men jag har ändå tänkt på det här om man verkligen kan göra ett böjprov på mjukare underlag. Så därför passade jag på att fråga nu.

@Lovisaleonora Får passa på att göra det när jag ska åka in till klinik och kolla tänder + vaccinera nu då. Jag har ju haft kontakt med veterinären som besiktigade honom efteråt angående överbenet som blev efter svullnaden (eftersom hon såg den så rådfrågade jag henne). Borde jag kontakta henne igen och fråga om det här med att besiktningen skedde i ridhus på mjukt underlag?

@Rodluvan Det är tyvärr så att hältor kan bli osynliga på mjukt underlag och helt uppenbara på hårt underlag. Det är inte alltid så lätt att stå på sig mot en veterinär, man är ju i kunskapsmässigt underläge där.
Men det viktigaste: upplever du din häst som halt? Det kan ju trots allt vara så att du har köpt en kärnfrisk häst som inte kommer halta en dag i sitt liv. Visst kan du göra en helt ny besiktning om du vill för att veta exakt om en skada finns och var den sitter men det blir ju för din och hästens skull. Jag tror inte du har på fötter att få i stånd ett återköp om det vissar sig vara något fel på hästen (inte för att du verkar vilja lämna tillbaka den)

Om ditt sinne mår bättre av att genomföra en ny besiktning så gör det. Det kan vara värt de pengarna att slippa ligga och grubbla om natten. Jag skulle dock vända mig till en annan klinik om det fanns möjlighet.

Nä det står inget i protokollet om vilket underlag böjprovet gjordes på. Bytte även jag försäkringsbolag efter köpet så är orolig för hur det skulle gå om det nu visar sig vara något fel på hästen.

Upptäckte även en svullnad på insidan av ena frambenet efter transporten till veterinären (han stod och sparkade som en galning med frambenen i transporten när vi kom fram till besiktningen så slog troligtvis sig själv), men veterinären skrev inte ens upp det i protokollet för hon sa att det var ingen fara. Det har i alla fall utvecklats till ett överben, men har haft en uppe som har kollat på det med värmekamera mm och det ser bra ut, bara att det är aktivt.

Sen upptäcktes även muskelbristningar/spänningar i manke och vid käklederna (troligtvis dålig utrustning) som jag nu behandlar med biolight. Hästen var även trångskodd på ena framhoven och var varm i den hoven. Är inte det något som veterinären som besiktigade borde ha upptäckt? Just att hoven var varm och att han reagerade vid tryck på manken mm. Har ju aldrig varit med vid en besiktning förut, utan endast hältutredningar så känner mig helt lost.

Usch är så le på allt.. Mitt allra första hästköp efter att de senaste åren endast haft foderhästar och allt går åt skogen :banghead:

Att byta bolag kan tyvärr vara det sämsta du gjort. Vilket bolag bytte du till?

Allt som fanns vid bytet undantas från den nya försäkringen, oavsett om ni hittat det eller ej. Alla komplikationer till det med.

Hälften kom inte mer, forts.
Så om du misstänker det finns fel som inte märktes pga underlaget på vetbesiktningen kan det vara värt göra en ny, så du vet vad du står inför så att säga.

Senast ändrad:
@Shudde då är det ju annorlunda i ditt fall . Vet ingen hästköpare som allmänt skulle godkänna veterinärbesikning i samband med köp i ridhus dvs mjukt underlag . Utan att det isåfall var överenskommet att det var ok och köparen kryssar i köpekontraktet att allt är ok att hästen köps "utifrån dagsskicket " . Om man skrivit på ngt sånt finns ingen debatt . Öht .
Nej i mitt fall finns ingen debatt, poängen var att man i de allra flesta kontrakt som finns på marknaden godkänner den besiktning som är gjord och därmed skrivit under att man är ok med detta. Dvs reklamation mellan två privatpersoner känns klurigt att få till.

Nej i mitt fall finns ingen debatt, poängen var att man i de allra flesta kontrakt som finns på marknaden godkänner den besiktning som är gjord och därmed skrivit under att man är ok med detta. Dvs reklamation mellan två privatpersoner känns klurigt att få till.
Absolut , då är jag med . I TS fall känns det bekymmersamt då man som jag tolkar det inte riktigt varit insatt i vad man godkände förrän i efterhand där man började inse att man skrivit på och godkänt en besiktning som inte är standard alls i fråga om hältkontroll ....

Att byta bolag kan tyvärr vara det sämsta du gjort. Vilket bolag bytte du till?

Allt som fanns vid bytet undantas från den nya försäkringen, oavsett om ni hittat det eller ej. Alla komplikationer till det med.

Hälften kom inte mer, forts.
Så om du misstänker det finns fel som inte märktes pga underlaget på vetbesiktningen kan det vara värt göra en ny, så du vet vad du står inför så att säga.

Bytte från Agria till Folksam då jag vet att Agria kan vara kluriga och att många har haft problem med dem. Så jag tog risken och chansade på att byta.

@Rodluvan Det är tyvärr så att hältor kan bli osynliga på mjukt underlag och helt uppenbara på hårt underlag. Det är inte alltid så lätt att stå på sig mot en veterinär, man är ju i kunskapsmässigt underläge där.
Men det viktigaste: upplever du din häst som halt? Det kan ju trots allt vara så att du har köpt en kärnfrisk häst som inte kommer halta en dag i sitt liv. Visst kan du göra en helt ny besiktning om du vill för att veta exakt om en skada finns och var den sitter men det blir ju för din och hästens skull. Jag tror inte du har på fötter att få i stånd ett återköp om det vissar sig vara något fel på hästen (inte för att du verkar vilja lämna tillbaka den)

Om ditt sinne mår bättre av att genomföra en ny besiktning så gör det. Det kan vara värt de pengarna att slippa ligga och grubbla om natten. Jag skulle dock vända mig till en annan klinik om det fanns möjlighet.

Jag upplever honom inte som halt alls. Dock var han ju som sagt trångskodd på ena framhoven så han har var varm/öm i den hoven ett par dagar efter skon åkte av, men det är bra nu. Han har, enligt förra ägaren som också är hans uppfödare, inte gjort så mycket (hästen är 7 år). Har gått en liten pay&jump på 50 cm när han var 4 år tror jag hon sa. Sen hade hon honom ute på foder i 2 år och då har hon inte riktigt haft koll på honom tyvärr, men tävlat har de inte gjort i alla fall. Så jag kan inte tänka mig att han har blivit "sönderriden" på något sätt. Dock kan de ju haft fel utrustning på honom, det är ju ganska vanligt tyvärr.

Frågade veterinären på kliniken som jag ska åka till för att göra en fullständig munhåleundersökning + vaccination, och eventuellt böjprov då, vad hen tyckte om mitt "fall". Hen sa att det ALLTID ska stå vilket underlag ett böjprov görs på i besiktningsprotokollet (hårt, mjukt). Sen sa hen att troligtvis är han ju inte halt på hårt underlag heller, MEN däremot missade ju veterinären som utförde böjprovet ett moment i besiktningen; landningsfas på hårt underlag.

Frågade veterinären på kliniken som jag ska åka till för att göra en fullständig munhåleundersökning + vaccination, och eventuellt böjprov då, vad hen tyckte om mitt "fall". Hen sa att det ALLTID ska stå vilket underlag ett böjprov görs på i besiktningsprotokollet (hårt, mjukt). Sen sa hen att troligtvis är han ju inte halt på hårt underlag heller, MEN däremot missade ju veterinären som utförde böjprovet ett moment i besiktningen; landningsfas på hårt underlag.
Fast det hela oavsett landar ju på dig själv tyvärr ... Du har missat ang vad du nu frågar om och oroar dig för i efterhand trots satt du var nöjd på dagen och skrev på köpeavtalet .

Att en häst skulle vara "trångskodd" på endast ena hoven har jag jättesvårt att se/förstå . Vet inga hovslagare som öht skulle manipulera ena hoven sådär ?

Fast det hela oavsett landar ju på dig själv tyvärr ... Att en häst skulle vara "trångskodd" på endast ena hoven har jag jättesvårt att se/förstå . Vet inga hovslagare som öht skulle manipulera ena hoven sådär ?

Ja, det kanske det gör tyvärr, men jag bara tänkte berätta vad hen sa. Reagerade på att det gjordes i ridhuset, men visste ju inte bättre och litade på veterinären.. Berättade för min svärmor och stallägaren om besiktningen efteråt och de reagerade också på att det gjordes i ridhus och då började jag bli nojig så var tvungen att fråga helt enkelt. Det är som det är.

Jadu, jag har ingen aning vad det var för hovslagare som har gjort så, men trångskodd var han.. Han hade samma storlek på skorna, men däremot är hans ena hov lite större än den andra så den större hoven har haft en för liten sko. Ganska hårt verkad med, enligt min hovis. Trånga trakter. Endast framskodd så bakhovarna är mycket finare.

Senast ändrad:
Men nu vet jag så nu hoppas jag på att min häst är frisk och kry även på en besiktning på hårt underlag!
Tack för alla svar! :up:

@mackan varför skulle inte en häst kunna vara trångskodd på ena hoven? Min egna foderhäst jag tog hem nyligen var både sneskodd och hade olika stora skor på framhovarna. Varav en hov vart aningen trångskodd då. Förstår inte hur du resonerar i den punkten faktiskt.. Hästen var trångskodd, super bra att det upptäcktes.

Bra att du bara mött toppen bra hovslagare! Men de är nog långt ifrån alla som är det tyvärr :)

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 733
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 326
Senast: Ida94
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka