Böjprov i ridhus

Tänkte bara på en sak... På Ultuna har de ju byggt ridhus som är till för hältkoll vid longering/ridning. Har för mig att Helsingborg också har ridhus med underlag för hältkoll.
Så ridhus i sig behöver ju inte vara "fel". Lokala klubbens ridhus däremot hade jag inte accepterat.

Arbetsprov görs aldrig på hårt underlag under de åren jag hållt på med hästar (närmare 40 år).

Böjprov görs ju avsuttet/ej i arbete och på hårt underlag för att även få med ljudbilden.

Men grejen är att befintligt skick nästan inte existerar längre. Det som kan ställa till det för säljaren är om det finns fel som denne VET om eller om dem har sagt (i annons eller dokumenterad konversation) att hästen ska klara saker som den inte klarar.

Om säljaren inte marknadsfört hästen felaktigt eller undanhållit något sitter denna ganska säkert... Finns en konsumentlag som gäller vid köp mellan privatpersoner, den kan vara bra att läsa. Inte alls svår att förstå för en lekman.

Mellan privatpersoner gäller köplagen. Konsument är du i förhållande till näringsidkare :)
Man kan inte friskriva sig från vad som helst med befintligt skick - men i TS fall kan jag inte se säljaren gjort minsta fel utefter vad som framkommit i tråden.

@Alexandra_W just ja. Köp är mellan privatpersoner, konsument är det företag inblandat. Tack! Jag har inte alltid huvudet med.

Men vitsen är som du säger, man kan inte friskriva sig allt ansvar, även om vi inte läst annonser osv så är det alltid krångligt att påvisa fel. Men: veterinären borde gjort böjprovet på hårt, men eftersom köparen/TS inte protesterade då är det svårt att påtala något i efterhand...

@Amanda_F fast befintligt skick används visst även idag beroende på vad säljare och köpare avtalat . Det känns som du avser ngt annat än det jag avser med termen och betydelsen befintligt skick ?
I övrigt har ju Alexandra svarat redan så skippar kommentar där och diskussionen befintligt skick osv blir nog OT i tråden . Jag undrar dock lite hur du menar i övrigt ? Dolda fel är inte fel säljare dolt utan har ju en helt annan innebörd vad som avses ?

Senast ändrad:
@Alexandra_W just ja. Köp är mellan privatpersoner, konsument är det företag inblandat. Tack! Jag har inte alltid huvudet med.

Men vitsen är som du säger, man kan inte friskriva sig allt ansvar, även om vi inte läst annonser osv så är det alltid krångligt att påvisa fel. Men: veterinären borde gjort böjprovet på hårt, men eftersom köparen/TS inte protesterade då är det svårt att påtala något i efterhand...

Beror lite på hur många lagar man vill blanda in osv. Teoretiskt skulle man kunna hävda att besiktningen inte är fackmässigt utförd. Och om man leker med tanken att något som hade visat sig på dolt underlag nu inte kommit fram rikta anspråk mot veterinären och ta det den vägen.

OBS att jag inte säger att det är så i detta fall, mer för att visa att frågan rent rättsligt är lite mer mångfacetterad än bara mellan köpare och säljare.

Jag tänker såhär.
Kund köper tjänst av fackman ( veterinär).
Fackman hävdar att tjänsten skall/kan utföras på ett visst sätt.
Är det konsumentens skyldighet att veta hur fackmannen skall utföra sitt yrke?
Köparen har undersökningsplikt. Men har konsumenten skyldighet att veta hur undersökningen skall utföras?

Jag undrar om det inte är möjligt att kunna reklamera besiktningen/tjänsten? Någon som vet?

Jag tänker såhär.
Köparen har undersökningsplikt. Men har konsumenten skyldighet att veta hur undersökningen skall utföras?

Jag undrar om det inte är möjligt att kunna reklamera besiktningen/tjänsten? Någon som vet?

Ja precis .
Därav tidigare reflektion . Finns nog klar möjlighet att bestrida om man vill börja röra i det och har ekonomi att börja tjafsa runt trots att man ändå som köpare skrev på köpekontrakt trots besiktning man var med på och därmed godkände men sen i efterhand börjat undra över osv . Det går Absolut att bestrida om man Skulle välja det , men som sagt , det är nog inte särskilt billigt för någon av parterna .

Jag tänker såhär.

Fullt möjligt om den inte är fackmässigt utförd. Det jag var inne på i mitt inlägg strax över ditt.

Jag tänker såhär.

Jag håller med. Däremot tycker jag inte att det någonstans är något som säljaren kan lastas för. OM någon ersättning/kompensation ska utgå så borde det komma från veterinären, OM denne har brutit mot regler och gjort en felaktig/ofullständig besiktning.

Jag håller med. Däremot tycker jag inte att det någonstans är något som säljaren kan lastas för. OM någon ersättning/kompensation ska utgå så borde det komma från veterinären, OM denne har brutit mot regler och gjort en felaktig/ofullständig besiktning.

Säljaren av hästen har inget med detta att göra i mitt resonemang. Jag spekulerade i avtalet mellan kunden och säljaren av tjänsten.
Säljaren av hästen bör inte lastas för detta.

Säljaren av hästen är tredje part, och sällan eller aldrig ersätts tredje part reklamationsärenden. Det är bortom säljarens ( i detta fall veterinären) ansvar.

Däremot ser jag en öppning att reklamera tjänsten. Det som skulle kunna hända om köparen av tjänsten får igenom reklamationen, är att besiktningen görs om. Inget annat.
Jag tror inte att köparen av hästen som också är köpare av tjänsten har rätt till ersättning från veterinären om det skulle visa sig att hästen är oren. Men jag är lite osäker på det.
Frågan är om det är uppgjort att besiktningen ligger till grund för köp eller inte?!

Hur gammal är hästen? Det tycker jag har stor betydelse om du tänkte göra om böjprovet eller inte. En äldre häst skulle jag inte ha gjort böjprov överhuvudtaget på.

Underlaget brukar alltid stå i protokollet.

Om inte hästen hade böjprovsreaktioner öht så är den 99% säkert frisk. Var du närvarande? Haltade hästen efter böjning? Hur länge? Hur kraftigt? Veterinären kanske tog det mjukare underlaget med i beräkningen när han bedömde för allt vi vet.

Även om hälta syns tydligare på hårt underlag så kommer en häst med skada av betydelse efter böjprov vara halt på sand/grus/gräs också, åtminstone de första stegen. En klinik lär väl dessutom inte ha ett djupt och tungt sandunderlag men ett ganska fast. Dock tycker jag det är väldigt dåligt att en klinik inte har en löpgång inomhus!!! Det har jag aldrig upplevt! Till och med när det gjordes hältutredning på min häst för snart 20 år sen fanns gång inomhus.

Varför tror du att hästen är halt? Har den visat tecken på hälta?

@kryddelydd
1. Tyckte hans skoning såg lite lustig ut när jag kom för att hämta hästen och ta den till veterinärbesiktningen. Veterinären skrev "normalskoning fram" i besiktningspappret, men veterinärer kanske inte är så kunniga på det här med skor, vilket inte jag är heller tyvärr då jag inte haft en skodd häst på många år. Jag visste inte att han var varm i hoven förrän vi såg det på värmekameran. Men det är ju ingen fara nu och det klandrar jag ju inte någon för, mer än hovslagaren som gjorde det då möjligtvis. Menade bara att det enda är att han har haft värme i en hov nu, men han har ju absolut inte haltat så jag upplever honom inte som ofräsch. Jag är bara nojig över att besiktningen inte gjordes korrekt.

2. Jo, visst kan dem ha gjort det, men känns inte så troligt. Det var bara när vi kom fram till veterinären som hästen fick lite panik inne i transporten. Vi var tvungna att stå stilla och vänta på att en annan transport skulle flytta på sig och då gnäggade en häst och ja, då började pålle slänga runt med frambenen i transporten i någon minut innan vi kunde lasta av honom. Annars stod han som ett ljus hela resan, åt upp allt hö mm. Så jag tror ju mer att spänningarna beror på felaktig utrustning/ridning.

Har aldrig sagt att en leg. läkare ska kunna göra en besiktning på en häst, menade bara att det verkade vara en väldigt välkänd och ambitiös person med mycket kunskap så jag litade på att allt gjordes korrekt.

Det stämmer och med det sagt så är det väldigt enkelt att räkna ut vilken personen är, vilket kanske inte är riktigt ok?!?
(Ej riktat till bara Alexandra_W)

Har personligen erfarenhet från den omtalade veterinären som jag upplever som kompetent och ambitös!

Menade verkligen inte att hänga ut någon. Tänkte inte så långt att det kanske går att få reda på vem det är med den infon.. Säger absolut inte att veterinären är inkompetent, men bara lite lustigt att böjprovet gick lika bra att göra i ridhus och att inte underlaget skrevs in i protokollet. Verkade lite stressad för stunden då hen skulle iväg på annat ärende så kanske missade att skriva i underlag mm.

Underlaget brukar alltid stå i protokollet.

Om inte hästen hade böjprovsreaktioner öht så är den 99% säkert frisk. Var du närvarande? Haltade hästen efter böjning? Hur länge? Hur kraftigt? Veterinären kanske tog det mjukare underlaget med i beräkningen när han bedömde för allt vi vet.

Även om hälta syns tydligare på hårt underlag så kommer en häst med skada av betydelse efter böjprov vara halt på sand/grus/gräs också, åtminstone de första stegen. En klinik lär väl dessutom inte ha ett djupt och tungt sandunderlag men ett ganska fast. Dock tycker jag det är väldigt dåligt att en klinik inte har en löpgång inomhus!!! Det har jag aldrig upplevt! Till och med när det gjordes hältutredning på min häst för snart 20 år sen fanns gång inomhus.

Varför tror du att hästen är halt? Har den visat tecken på hälta?

Jag var närvarande och såg ingen hälta efter böjprovet, vilket inte min vän gjorde heller. Men jag kan ju inte påstå att jag och min vän skulle kunna se en 0,5-gradig hälta.

Jag tror inte hästen är halt/den är inte halt och den är inte ofräsch (mer än spänningarna som har upptäckts i käkleder/manke), men jag blir ändå lite nojig nu när jag vet att ett ordentligt gjort böjprov ska göras på hårt underlag. Då blir man nojig över om veterinären missade något mer osv.

@Toxid
Oj, har inte varit inne här på länge! Jag besiktigade inte om då jag fick förklarat från veterinären som utförde besiktningen att det var ett specialunderlag i ridhuset där besiktningen utfördes. Hästen verkar ju frisk och så annars. Hade ute veterinär som kollade tänderna på honom ordentligt (med lugnande) och det var inga fel där. Den veterinären tyckte inte jag skulle oroa mig och besiktiga om heller.

Däremot har jag bestämt mig för att röntga hans överben nu. Efter 5 veckors vila var det jättefint och jag började ut och gå korta promenader utan att det blev varken varmt eller svullet. Men för en vecka sedan så var han svullen och varm i hagen igen, hade regnat mycket och var lerigt som tusan i hagen så troligtvis har han väl halkat och slagit till sig själv igen. Så nu hoppas jag på att det inte är något allvarligt. Har läst mycket om griffelbensfrakturer som inte verkar vara helt ovanliga och många gånger är hästarna varken halta eller ömma. Men jag får helt enkelt se vad som hittas!

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 725
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 326
Senast: Ida94
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar