Böjprov i ridhus

Undrar vad det var för underlag? Var det bara precis på det stället som besiktningen utfördes som underlaget var annorlunda? Annars borde det ju vara för hårt att rida på, tänker jag...:confused:

Undrar vad det var för underlag? Var det bara precis på det stället som besiktningen utfördes som underlaget var annorlunda? Annars borde det ju vara för hårt att rida på, tänker jag...:confused:

Själv hade jag INTE accepterat förklaringen med hänsyn till hur mycket man litar på sin hörsel mot underlag (dubbelislag etc) när det gäller just böjprov och rörelseprov ö h t. Särskilt veterinärer brukar ju vara VÄLDIGT petiga med hur gången ser ut och hur akustiken är i sagda gång.

@bettysmatte @Lovisaleonora
Har kvar mailet där veterinären beskrev underlaget så för att vara exakt har jag kopierat svaret: "Ang böjprovet så är mitt ridhus inte ett ridhus, även om vi rider där oxå lite försiktigt på vintern när vi önsbyggnaden har en betongplatta botten med ett väldigt tunt lager spån/grus enbart som ljud/halkskydd och är ett fast underlag. Det innebär att du får samma fasthet som när du tex böjer på hård grusväg eller gummiklädd betong som finns på större kliniker och kan bedöma alla faser i rörelsen."

Just det här med "landningsfas" mm känner jag ju ändå kan vara lite svårt att höra/se med ett sådant underlag, men kände att jag inte orkar lägga mer energi på att. Även om hästen nu skulle vara oren så kommer jag ju ändå inte kunna göra något åt saken vad jag förstår det som. Så jag hoppas på att det blir en bra prognos på överbenet så får jag helt enkelt se om han håller för ridning sen!

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 725
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 326
Senast: Ida94
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar