Böjprov i ridhus

Bytte från Agria till Folksam då jag vet att Agria kan vara kluriga och att många har haft problem med dem. Så jag tog risken och chansade på att byta.

Hade hästen ett dolda fel-skydd hos Agria så är Folksam bästa bolaget att byta till. De tar i så fall över risken. Så du kan haft tur.

Jag rekommenderar annars aldrig att byta. Inte med mindre än att hästen aldrig haft minsta besvär innan och är friröntgad. Det är trist dock hur låst man blir vid ett bolag just iom att man ofta förlorar att ha kvar fullgott försäkringsskydd om man byter :/

Hade hästen ett dolda fel-skydd hos Agria så är Folksam bästa bolaget att byta till. De tar i så fall över risken. Så du kan haft tur.

Jag rekommenderar annars aldrig att byta. Inte med mindre än att hästen aldrig haft minsta besvär innan och är friröntgad. Det är trist dock hur låst man blir vid ett bolag just iom att man ofta förlorar att ha kvar fullgott försäkringsskydd om man byter :/

Jo jag läste också någonstans att det var något "speciellt" vid byte mellan just Agria och Folksam. Frågade även personen jag pratade med på Folksam om de stod för skador även om det visar sig vara en gammal skada med mera och det verkade inte vara några problem, men det märks väl inte förrän/om man nu hamnar i den situationen. Får hoppas på att jag gjorde rätt val där! :)

Hoppas verkligen du har tur med Folksam om det skulle behövas...
Det hade inte jag, först efter ett antal telefonsamtal, brev och mail fick jag ut åtminstone hälften av vad behandlingen kostat.
Detta trots att jag innan behandlingen påbörjades, ringde deras kundtjänst och kollade att det verkligen skulle täckas av försäkringen.
Behandlingen gällde en skada som fanns med i besiktningsprotokollet, men där det stod att det saknade betydelse. Fanns heller ingen reservation i försäkringen.

Hoppas verkligen du har tur med Folksam om det skulle behövas...
Det hade inte jag, först efter ett antal telefonsamtal, brev och mail fick jag ut åtminstone hälften av vad behandlingen kostat.
Detta trots att jag innan behandlingen påbörjades, ringde deras kundtjänst och kollade att det verkligen skulle täckas av försäkringen.
Behandlingen gällde en skada som fanns med i besiktningsprotokollet, men där det stod att det saknade betydelse. Fanns heller ingen reservation i försäkringen.

Usch låter inte kul! Men vet att Agria oftast är svåra att ha att göra med så hoppas på att Folksam är lättare (det är dem enligt familj, vänner och bekanta). Personen jag pratade med sa att det inte skulle vara några problem om det kommer fram något som visar sig vara en gammal skada så länge det inte finns någon reservation i den förra försäkringen, vilket det inte gör. Tråkigt att det blev så för dig :(

Jo jag läste också någonstans att det var något "speciellt" vid byte mellan just Agria och Folksam. Frågade även personen jag pratade med på Folksam om de stod för skador även om det visar sig vara en gammal skada med mera och det verkade inte vara några problem, men det märks väl inte förrän/om man nu hamnar i den situationen. Får hoppas på att jag gjorde rätt val där! :)

Har inte med Agria att göra. Samma oavsett bolag innan. Har hästen ett dolda fel-skydd i sin försäkring innan bytet så tar Folksam över det och skyddet kvarstår. OBS det gäller bara Mot dolda fel. Kända fel och komplikationer är en annan historia

(Sen kanske det finns ngn deal mellan agria och Folksam men det är inget det står ett ord om i villkoren och jag litar aldrig på något som ibte står i villkoren ;))

"Dolda fel

Dolda felförsäkringen, det som tidigare hette Folksam Plus, gäller för fel som fanns, men var okända när du försäkrade ditt föl. Fölet får inte vara äldre än 30 dygn vid försäkringstillfället. Gäller även för häst som försäkrats i Folksam och vid försäkringstillfället har motsvarande försäkringsskydd i annat bolag. Du kan få ersättning för sjukdomar och skador som ingår i den liv- respektive veterinärvårdsförsäkring du har valt. I övrigt gäller bestämmelserna i Liv- och veterinärvårdförsäkringarna."

ts, vad jag vet så tar de försäkringsbolag jag känner till över dolda fel försäkring om man byter bolag, förutom Folksam så gör IF, Agria, Sveland och Dina det i alla fall ( jag kollade för ett tag sedan). Däremot tar inget av bolagen skador som bevisligen har funnits innan bytet, och som borde ha upptäckts vid en besiktning.

Hur som helst, så om du upplever hästen som ofräsch så borde du kolla upp den hos veterinär så att du förhoppningsvis kan få reda på vad det beror på, och om problemet kan anses funnits innan du köpte hästen. Som någon annan skrev, mycket förändras med ny ägare/ryttare, många hästar reagerar på ny utrustning, nytt underlag, ny hovslagare mm

ts, vad jag vet så tar de försäkringsbolag jag känner till över dolda fel försäkring om man byter bolag, förutom Folksam så gör IF, Agria, Sveland och Dina det i alla fall ( jag kollade för ett tag sedan). Däremot tar inget av bolagen skador som bevisligen har funnits innan bytet, och som borde ha upptäckts vid en besiktning.

Hur som helst, så om du upplever hästen som ofräsch så borde du kolla upp den hos veterinär så att du förhoppningsvis kan få reda på vad det beror på, och om problemet kan anses funnits innan du köpte hästen. Som någon annan skrev, mycket förändras med ny ägare/ryttare, många hästar reagerar på ny utrustning, nytt underlag, ny hovslagare mm

Upplever honom inte som ofräsch, men är ju ändå nojig över att besiktningen inte utfördes korrekt. Jag blir nojig över allt och inget i för sig så det är ju inte ovanligt. Men jag får se hur jag gör helt enkelt :)

Kl
Trådskaparen jag håller med @Lovisaleonora att självklart bör du göra en ny besiktning på hästen i detta läge som utförs enligt regelboken . Oavsett , för att få koll på status i dagsläget. Det är inte till din fördel alls att hästen nu har andra skavanker , aktivt överben efter påslag, reaktion i ryggen osv .

Jag tror dock med lite tur att definitivt du kan få rätt i att reklamera hästen eftersom böjprov ska ske på hårt underlag veterinärt , om hästen nu inte går igenom ett böjprov korrekt utfört om du tar tag i det helst igår . Ju längre du väntar desto mer kan det hävdas att skador uppkommit sen den kom till dig osv . Oavsett har inte böjprovet vid besiktning som avgjorde köp , skett enligt protokoll så där har du möjlighet att åberopa fel , och att du visste inte att det var inte ok eftersom anlitad veterinär är den som utför besiktning, och du utifrån det handlade i god tro . Sen är det aldrig smidigt att reklamera men jag tror det inte är orimligt alls i ditt fall eftersom veterinären inte riktigt följt stadgarna i fråga om besiktning .

Fast i det här fallet var det ju köparen som valde veterinär och på plats godkände besiktningen utförd av den vet som köparen själv valt. Jag kan inte riktigt se hur säljaren kommer in i bilden - med reklamation.

@Lovisaleonora Borde jag göra en helt ny besiktning eller bara böjprov? Veterinären kollade ju tänder lite snabbt och gick igenom hela hästen snabbt (dock fick jag påpeka om svullnaden han hade fått efter transporten dit för det la hen inte ens märke till när hen drog över benen). Sen longerades han i ridhuset i alla gångarter och både varven. Har ju som sagt även haft ute en person som gått igenom hela hästen med värmekamera och det enda som syntes var ju ökad värme i den trångskodda hoven, manke och käkleder. Och detta hade hästen definitivt sen innan för jag har endast ridit honom en gång i skritt + lite trav sen han kom till mig.

@mackan Det aktiva överbenet hade han ju troligen precis fått när vi kom till veterinären. Vad jag kommer ihåg så var det bara en svullnad då och nästa dag var det hårt. Reaktionen på manken och på käklederna hade han nog visat om veterinären känt på honom lite mer vid veterinärbesiktningen för det kan inte ha uppstått nu, utan det är något som han har fått av dålig utrustning troligtvis. Jag har som sagt inte ridit honom mer än en gång i lite skritt + trav sen han kom till mig, sen har han bara gått i hagen. Så han måste ju haft allt det här vid veterinärbesiktningen.

Usch att det kan bli så tokigt. Veterinären var även leg. läkare och har tävlat på elitnivå i både dressyr, hoppning och fälttävlan så visst fasen trodde man att hen skulle kunna utföra en ordentlig besiktning.. :crazy:

1. Du skriver om värme i trångskodd hov. Nu ser det mest ut som om värmereaktionen är något som letats fram med värmekamera - inte att det är något du själv känt med handen?
Den trångskodda hoven förväntades du antagligen själv lägga märke till vid din egen undersökning av hästen.

2. Reaktionen på manke och käklederna.
Det går säkert att tro att de uppstått efter transport (du beskriver att hästen var upprörd av åkturen) eller i hage. Så hästen måste inte ha haft "allt det här" vid vet-besiktningen.

Du var med vid besiktningen och godkände skicket. Sedan har du tagit ut någon annan sorts person som sökt med värmekamera och funnit en del. Jag vet inte om den typen av undersökning "räknas" i sådana här frågor.

Vad gäller veterinären som också är leg läk och elitryttare.
Någon sådan individ finns antagligen men det kan inte vara vanligt. Stämmer uppgifterna du fått?
Och varför ska en leg läkare kunna besikta häst???

Jag måste erkänna att även jag reagerade på att veterinären skulle tävlat på elitnivå i TRE discipliner, samt även vara leg läkare. Min spontana tanke var "hur har man tid med allt det". Men TS borde ju fått ett namn på veterinären, och då är det ju enkelt att dubbelkolla det.

Jag måste erkänna att även jag reagerade på att veterinären skulle tävlat på elitnivå i TRE discipliner, samt även vara leg läkare. Min spontana tanke var "hur har man tid med allt det". Men TS borde ju fått ett namn på veterinären, och då är det ju enkelt att dubbelkolla det.

Det stämmer och med det sagt så är det väldigt enkelt att räkna ut vilken personen är, vilket kanske inte är riktigt ok?!?
(Ej riktat till bara Alexandra_W)

Har personligen erfarenhet från den omtalade veterinären som jag upplever som kompetent och ambitös!

Det stämmer och med det sagt så är det väldigt enkelt att räkna ut vilken personen är, vilket kanske inte är riktigt ok?!?

Har personligen erfarenhet från den omtalade veterinären som jag upplever som kompetent och ambitös!

Det är ju TS som skrivit informationen om veterinären. Men att det är väldigt enkelt för vem som helst att räkna ut efter informationen vet jag inte om jag håller med om. Jag blev nyfiken när du skrev ovan och googlade. Det hjälpte inte med en snabb googling i alla fall.

Tillägg: Veterinärens kompetens är väl heller inte ifrågasatt (ev av TS men inte annars)

Jag vet också vem det är och det är ju lite tveksamt iom att det går att identifiera.

Jag vet också vem det är och det är ju lite tveksamt iom att det går att identifiera.

Jag vet som sagt inte vem det är, men jag har inte ansträngt mig för att ta reda på det.

Men om det är lättidentifierat och det är ett problem så borde @Gunnar kunna ändra i TS inlägg och ta bort övriga inlägg som innehåller den informationen?

(Jag har ingen aning om det är problem - jag ser inte att veterinären är ifrågasatt mer än av TS, och det har kritiserats personer mycket hårdare med mer identifierbar info - men Gunnar har ju i slutänden veto vad han som ansvarig för sidan vill ha på den.)

Jag är rätt säker på att jag vet vem det är också, men det är kanske inte superenkelt att räkna ut (dvs googla sig till) om man inte redan har hört talas om personen.

Tänkte bara på en sak... På Ultuna har de ju byggt ridhus som är till för hältkoll vid longering/ridning. Har för mig att Helsingborg också har ridhus med underlag för hältkoll.
Så ridhus i sig behöver ju inte vara "fel". Lokala klubbens ridhus däremot hade jag inte accepterat.

Tänkte bara på en sak... På Ultuna har de ju byggt ridhus som är till för hältkoll vid longering/ridning. Har för mig att Helsingborg också har ridhus med underlag för hältkoll.
Så ridhus i sig behöver ju inte vara "fel". Lokala klubbens ridhus däremot hade jag inte accepterat.

Fast är det samma sak? Kliniken jag brukar åka till har ett område med hårt underlag där de gör böjprov. Sedan går man vidare till ett rum innanför med sandunderlag där man kollar hästen på volt vid longering. Där gör man ju inte böjproven.

Fast i det här fallet var det ju köparen som valde veterinär och på plats godkände besiktningen utförd av den vet som köparen själv valt. Jag kan inte riktigt se hur säljaren kommer in i bilden - med reklamation.
Jag tänkte nog mest scenariot om hästen skulle visa sig ha ngt större vid en ny besiktning som det skulle gå att börja tjafsa om huruvida det funnits där innan köp osv . Det går i princip att hojta reklamation för väldigt mycket just i häst sammanhang och säljaren är den förlorande parten i de sammanhangen i många fall . Har man som köpare skrivit på ett köpekontrakt som uttryckligen säger att "hästen köps i befintligt skick" är saken en annan men det har man ju inte i detta fallet vad jag förstått det iallafall . Men nu svävar jag iväg långt från ämnet och i princip håller jag med dig om att köparen inte bör kunna reklamera ngt särskilt lättvindigt men vill man börja styra går det säkert även om det nog kostar mer än det smakar för alla involverade parter tänker jag .

Men grejen är att befintligt skick nästan inte existerar längre. Det som kan ställa till det för säljaren är om det finns fel som denne VET om eller om dem har sagt (i annons eller dokumenterad konversation) att hästen ska klara saker som den inte klarar.

Om säljaren inte marknadsfört hästen felaktigt eller undanhållit något sitter denna ganska säkert... Finns en konsumentlag som gäller vid köp mellan privatpersoner, den kan vara bra att läsa. Inte alls svår att förstå för en lekman.

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 725
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 326
Senast: Ida94
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar