Blue roan vs konstantskimmel

Sv: Blue roan vs konstantskimmel

Ja det har du så rätt i, har faktiskt inte tänkt så långt ;)

*kl*

I USA är färgorganisationerna för palomino, buckskin och pinto väldigt stora.

Deras World Shows är nästan lika stora som rasföreningarnas och meriterna lika mycket värda. Och nästan alla som är med är quarter och paint :grin: Men andra raser är tillåtna. Vet dock inte huruvuda det är bedömningen som är väldigt lik AQHA's och att det är därför de raserna har ett övertag.

Det är inte så mycket Ras Uttställning men mer som Beauty :love: dar nästan alla som har den färg typ av häst för vara med, hur ska jag förklara? där finns en nytch (klubb) där du kan vara med och vissa upp din häst.
Exteriour Bedomning vet jag inte så mycket om men änta den är igen samra an quarter bedomning :D
Az

Hejsan Ar! :)

Kul att nagon gillar nar vara tankar borja snurra.. det kan ju vara lite svart att hanga med i vara svangar ibland tror jag :)

Mjo, visst ar de i forsta hand ranchhorses, och i absolut forsta hand ropinghorses. Men nog har de lite stam o sniffa pa med... En av pojkarnas bror var uppe och tavlade pa paintarnas worldshow, sa nog har de lite showblod med, snarare ar det nog sa att de helt enkelt inte ar bortklemade Nagonstanns. :rofl: our lil'tanks! :love: Den enda som ar lite "ranglig" ar 4aringen, men han blir la fardig han med vad det leder.

Kram!

I know you got some dern good horses over there.
Did you get to any rodeos?
Az

Some smalltown rodeos, PBR in Manor and MRCA finals in Brandon. Most of the weekends we were buzy branding, sorting and herding misc. cattle a little everywhere. But now we're extremely off topic... go to the picture thread and take a look at some of our boys ;) I think you'll like what you see!

*KL*

Jag tycker det är ganska intressant hur en del sk "cowboys" tycker att vissa hästar (läs ranchhästar, kohästar) är mer användbara eller har lite större rätt att kallas riktiga hästar än vad tex pleasure, halter, hunter och den typen av häst har. :grin:

Vad som ar en bra hast ar ju baserat pa vad man tankt ha dom till... visst har "vi" andra krav pa vara hastar har ute an du har pa dina! :) En hast ar inte mkt vard i gobbens ogon om den inte kan -jobba-. Sen ar det sk*t samma iofs vad den ar avlad for, har den ratt hjarta, ratt styrka o ratt skalle..

Men visst AR det skillnad mellan "a cowboys horse" och en "show horse"... De har olika krav pa sig till att borja med, daremot kan du ga in i dv klasser med en "cowboys horse" pa medium niva och klara dig ganska bra (nu tar man ju Andock inte en br hast in i pleasure men du fattar vad jag menar..) men ta en pleasure horse och fosa kossor eller hastar? Det har forsokts, av misstag, har pa garden.. det var ingen hit att forsoka fosa forrymda tjurar med en peanutroller. :rofl:

Samma "sjuka" finns ju hos de svenska brukskarlarna, visst ar "varmbloden" fina att se pa - men vad ska man ha dom till? Svarmor fragade det samma igar om reininghastarna "Can they WORK?!"...

Ute pa prarien sa ar just "work" betydligt viktigare an om de ar "showmaterial".

Håller inte riktigt med dock....

Visst klarar pleasurehästarna (om vi nu ska ta dom som exempel) att jobba på en gård om man väljer att göra det. Inga problem för de flesta av dom skulle jag tro. Sedan att de som äger dom kanske gör valet att endast träna en sak och endast tävla och inte använda dom i dagligt gårdsarbete är en annan sak. Men jag tror fullt och fast på att många av dom skulle göra ett ypperligt jobb.

Mina ston till exemple, kanske inte är av World Show kvalitét men tillräckligt "spetsade" för att vara ganska specialicerade. Jag kan lova att INGEN av dom skulle göra ett sämre jobb än vilken kohäst i Sverige som helst, om piloten kunde hålla sig kvar och visste någorlunda vad den höll på med :grin:

Nu senast i förra veckan på World Showen hade vi, jag tror 8-an i Halter Aged Stallions, som är AQHA champion med meriter i bland annat WP, HUS, Trail, Roping, Barrel Race och några kogrenar "vaddetnuvar".

Flertalet halterhästar på hög nivå används i just ropinggrenar.

Så, jag tror att mycket (!) handlar om fördomar, även vad det gäller äkta american cowboys om nu dom vet bäst :)

Men de ar fortfarande "showhorses". Och det ar ingen "personlig asikt" sa att saga, utan en uppfattning som du kan hitta pa betydligt fler stallen..

En Ranchhorse, gudars, den behover inte vara renrasig o.h.t. korsning draghast (belgare) och qh ar vanligt ute pa rancherna.

Men nej, bara for att de har en gnutta cowsense betyder inte det att de haller for rancharbete. En ranchhast, "a cowboys horse" ska ha energi kvar nog efter en atta timmars arbetsdag for att bocka av dig pa vag hem. Rejala hovar, Grova ben, de ska kunna "dumpa bogen" och DRA.

Jag vet en pleasuretranade hast som gatt och blivit kossehast - men hon ar Showhorse - inte Ranchorse. En ranchhorse ar inte det samma som en kossehast...

Där är även jag benägen att hålla med Bew, en pleasurehäst kan säkert göra ett bra jobb men jag är övertygad om att en ranchhäst håller längre och orkar med jobbet betydligt bättre. Sedan är de ju oftast inte speciellt höga utan lite stabbigare och tuffare utan att för den skull vara "dumma"

De är ju avlade på boskapshästar precis som pleasure, halter osv är avlade på sin genre. Jag hittade en liten pudding, overo så klart men blev rådd utav uppfödaren att - okej han kan säkert funka på boskap men vill du tävla i högre klasser så välj något annat. Och så är det ju. jag tycker många halter hästar är skitsnygga och deras rumpor går sällan av för hackor men de ska ju hålla för att arbeta också.

Jag menar en Border collie orkar valla bra mycket mer än en St:Bernhard som är en räddningshund, alla är avlade på sitt område men skulle säkert klara av en del men inte hela vägen fram så att säga

Senast ändrad av en moderator:

Pleasure häst i roping! vilket är den?
Love reading you 2:
W. jag måst hålla med BW, dessa pleasure häster klara inte ett ranch jobb, dom har inte ben för det, gick över och titta på BW´s häst, där har du en god ranch/trail horse, damn good leg´s, vad vi kala för 4 SQUARE & HAND WIND, SOUND IN WIND & LIMB.
Jag tro jag sa engång jag rid en pleasure med Arizona Desert Riders, and it was PURE HELL, äntingen var jag i röven på hästen framför el i näsen på den bak, fanskappen kunde inte gå rycktig, kjossa några ko på en arena....maybe some vi göra här men att har den på en working ranch, åtänkbar.
Dom är avle för show, där hör dom hemma.
Az

Painten jag la ut bild pa under "nya bilder traden" ar en "Cowboy Cadillac!" (orka stava...) Som Ar. skrev, Rejala ben, Rejal bog, hela hasten ar Bitig, biffig, byggd for Arbete... det ar det han ar avlad for. Sen kan du jamfora med gulingen, han ar bra, drar bra, jobbar pa - MEN han kan inte ta lika mkt "stryk" som painten. Gulingen har hjartat och viljan som en cowboys horse ska ha, daremot ar han inte avlad for arbete pa samma satt som painten. Han ar nattare i kroppen, har mer energistjalande rorelser - i en arena slar han painten pa fingrarna (bada tavlas i teamroping) pga sin snabbhet - men pa ranchjobben ar det painten som ar outstandig.

Nu har vi just "hojd" som kriterie pa gobbens hastar, han ar dryga 2 meter lang, sa varan "flock" dar ute ska helst vara relativt hoga. Hogst ar Frost pa dryga 170 cm i mankhojd, renrasig qh.

Det ar en handfull av de 14 har ute som man tar in pa en arena. Och gor man det ar det: roping. :rofl:

170 :eek: skulle jag inte våga mig upp på, en annan är ju en tvärhand hög och hästen blir nog max 143 när han är klar, lite lagom för en lillskit :p

Däremot blir han nog modell bred så jag får väl köra ett bräckjärn på bäckenet eller nåt ;)

:rofl: det ar en av vara roans som ar.. lite stor. Han ar inte fardig an, men blir han som pappa sin sa kommer han bli en elefant med hojd Och en :devil: :la massa!

Jupps, nej jag håller inte med. och det var precis det jag var ute efter, den "allmänna" uppfattningen som dock ofta finns hos ranchfolk osv. Långt ifrån hos alla. Jag har många vänner i USA och övriga världen. Allmäna uppfattningar brukar vara allmänna i sin egen omgivning men kanske inte alltid utanför.

Visst finns det masor med pleasurehästar som inte skulle vara optimala på ranchen 12 timmar om dagen. Precis som det finns mängder med pleasure, halter, whateveravlade hästar som inte är optimala för det dom var tänkta till heller. Precis som det även finns ranchhästar som inte är optimala till sin ursprungliga sysselsättning.

Och jo, jag har hästar här som skulle fixa en dags arbete, och flera dagar (typ jämt) om dom så var i kondis. Hovar och ben skulle definitivt inte sätta stopp, hade dom det hade det varit någit fel på aveln. Det finns nog lika många ranchhästar med kassa ben/hovar som det finns andra hästar.
Finns utomordentligt många pleasure/halter osv hästar med ordentliga ben och hovar. Samma sak där, finns dom som har sämre men jag har sett mängder av "ranch/kohästar" som inte skulle hålla en vecka för det arbetet och inte för pleasure heller. Jag anser inte att man kan generalisera så. Vad man sedan väljer att förstärka eller tona ner träningsmässigt är en helt annan sak. Självklart finns det olikheter exteriört men det finns också olika typer av pleasure/hunter/halter hästar.

Arizona, det finns massor av sådana hästar om du söker lite.
Den som var med i Worls show senast nu i förra veckan i Halter heter Daddys Legacy.
World champion halter med poäng i WP, HUS mm Skipper Di har också tävlats i Calf Roping.
Two Eyed Red Baron är All around high point med meriter bland annat World show top tens i olika ropingklasser, AQHA perf champion och AQHA top ten i Halter.
A Tru Rolex som har flera congress, res world championships i hading, heeling superiors o ROMS i breakaway roping, steer stopping, working cowhorse har även meriter i Halter, Showmanship, Barrel Racing, Reining, Western Pleasure mm

The list goes on.... det finns mängder av hästar som meriterar sig högt inom vitt skilda grenar. Och merparten av de som inte gör det beror till stor del på att amn inte väljer att träna dom in fler grenar.
Många många av dom hingstar jag har tittat på efter att de gjort bra resultat på WS/Congress har visat sig ha meriter i de mest "oväntade" grenar.

Jag skulle inte dra alla över en kam och jag skulle inte jaga kor med vilken pleasurehäst som helst men jag skulle inte heller inskränka mig till att generalisera eller tycka att en ranchhäst var på något sätt mindre "riktig häst" än en bra pleasurehäst är bara för att jag själv sätter mer värde på andra saker.

Om fyra generationer "ranchfolk", hastsaljare, tranare, showryttare och uppfodare anser att Nej en showhorse ar inte det samma som en ranchhorse sa har de fel? Att de soker olika saker i hasten for olika saker?

Baserat pa Vad? Nagra undantag som Placerat sig i -Tavlingsklasser-?

En ranchhast som inte haller mattet slaktas oftast. Daliga ben/hovar ar en enkelbiljett till slakteriet hos de storre hastfamiljerna i alla fall, hur det ar hos gronare familjer vet jag inte.

Det du vill ha i en showhorse ar inte alltid det samma du vill ha i en ranchhast och vice versa. Som jag sa, ga o kika pa painten, han ar ett Utmarkt exempel pa en ranchavlad hast, ser du draghast dragen? Bredden? Benen? Han ar byggd, avlad for, och superb pa sitt jobb. Flip, som ar en b-race avlad hast, forsoker men Kan Inte dra lika bra. Han har inte forutsattningar for det, men enligt manga tavlingsryttare ar det Flip de vill ha o painten ar "bara skit".

Jag kan forsta om kommentarer som "a real horse" irriterar dig, de irriterar mig Med! Men gor inte tabben att kalla flera generationen prariefolk "inskrankta", "dumma", "trangsynta". Som rancher kan du inte stalla samma krav pa en nattare mer "showtypad" hast som du kan pa en "Ranchtypad". Lika lite som du kan forvanta dig att en ranchtypad hast ska sopa banan i en pleasureklass. Visst hander det! Men det verkar snarare vara undantagen som bekraftar regeln.

Att en hast ar Versatile betyder inte att den skulle vara lampad for ranchjobb! Om den ar "enkelsparigt" tranad betyder inte heller att den inte skulle fixa fler klasser... det handlar om hur manga hastar det ar som klarar av att jobba i -30 grader + vindkyla, om hastar som fixar att jobba i +30 grader, som klarar av att halla en tjur, som kan dra kalvar och steers, som kan Halla dom nere medan de behandlas. I ur och skur, kyla som varme. Det handlar om hastar som ska vara vassa nog i skallen att antingen inte Bry sig om att en ko lyfter upp dom, eller sa pass vassa att de slar tillbaka. Det handlar inte om "Versatile" det handlar snarare om en fysisk och psykisk Tuffhet, "a tank". Det handlar inte om att flytta kossor i skritt, utan att sortera ko fran kalv, att kunna accelerera, bromsa, explodera, vanda pa en mkt liten yta tills sortingen ar Gjord. Det ar inga fyrtio fem minuter i ett ridhus, det ar timme ut och timme in.

Precis som vissa hastar inte har pa en halterarena att gora, sa har vissa hastar in pa en ranch att gora. Sen behover man faktiskt inte lagga in sina egna personliga varderingar nar man diskuterar, lika lite som man behover ta saker och ting personligt.

Ingen hast ar mindre vard, men ska jag flytta kor da tar jag hellre varan panzarvagn an Garreths impressive.

Alltsa... vad jag forsoker fa fram da va (jag behover mer kaffe) ar att bara for att man kallar nagot "a real cowboys horse" sa betyder inte det per automatik att allt annat ar skit.. a cowboys horse, eller a ranchhorse ar samlingsnamn for Arbetande hastar, dar det stalls andra krav pa vad de ska ta an vad det gor pa tavlingshastarna. De exteriora malen skiljer sig Med. Med det inte sagt att nagot ar mindre vart - i vissa situationer foredrar man dock en viss typ som lampar sig for det arbetet.

Liknande trådar

Fritid En annan tråd höll på att tas över av det här ämnet så jag startar en ny tråd om detta ämne istället! Det borde finnas flera personer...
Svar
14
· Visningar
1 963
Senast: Mia_R
·
Hästvård Ni som har erfarenhet av stängsel/att stängsla med aluminiumtråd, kan ni inte berätta om era erfarenheter? Jag har bara vana av elrep...
Svar
8
· Visningar
4 701
Senast: mizzmaria
·
Tjatter Halloween 1925 - Sådär Carson, nu tror jag att allt är färdigt inför festen. Hur gick det förresten, fick ni tag på en extra footman? -...
66 67 68
Svar
1 349
· Visningar
54 040
Kropp & Själ Förlååååååt, men här kommer ytterligare en hårfärgstråd från mig :o För er som läst min/mina (:angel:) andra trådar så har jag...
Svar
7
· Visningar
1 438
Senast: Piek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen
  • Utbilda själv