Sv: Blue roan vs konstantskimmel
Om fyra generationer "ranchfolk", hastsaljare, tranare, showryttare och uppfodare anser att Nej en showhorse ar inte det samma som en ranchhorse sa har de fel? Att de soker olika saker i hasten for olika saker?
Baserat pa Vad? Nagra undantag som Placerat sig i -Tavlingsklasser-?
En ranchhast som inte haller mattet slaktas oftast. Daliga ben/hovar ar en enkelbiljett till slakteriet hos de storre hastfamiljerna i alla fall, hur det ar hos gronare familjer vet jag inte.
Det du vill ha i en showhorse ar inte alltid det samma du vill ha i en ranchhast och vice versa. Som jag sa, ga o kika pa painten, han ar ett Utmarkt exempel pa en ranchavlad hast, ser du draghast dragen? Bredden? Benen? Han ar byggd, avlad for, och superb pa sitt jobb. Flip, som ar en b-race avlad hast, forsoker men Kan Inte dra lika bra. Han har inte forutsattningar for det, men enligt manga tavlingsryttare ar det Flip de vill ha o painten ar "bara skit".
Jag kan forsta om kommentarer som "a real horse" irriterar dig, de irriterar mig Med! Men gor inte tabben att kalla flera generationen prariefolk "inskrankta", "dumma", "trangsynta". Som rancher kan du inte stalla samma krav pa en nattare mer "showtypad" hast som du kan pa en "Ranchtypad". Lika lite som du kan forvanta dig att en ranchtypad hast ska sopa banan i en pleasureklass. Visst hander det! Men det verkar snarare vara undantagen som bekraftar regeln.
Att en hast ar Versatile betyder inte att den skulle vara lampad for ranchjobb! Om den ar "enkelsparigt" tranad betyder inte heller att den inte skulle fixa fler klasser... det handlar om hur manga hastar det ar som klarar av att jobba i -30 grader + vindkyla, om hastar som fixar att jobba i +30 grader, som klarar av att halla en tjur, som kan dra kalvar och steers, som kan Halla dom nere medan de behandlas. I ur och skur, kyla som varme. Det handlar om hastar som ska vara vassa nog i skallen att antingen inte Bry sig om att en ko lyfter upp dom, eller sa pass vassa att de slar tillbaka. Det handlar inte om "Versatile" det handlar snarare om en fysisk och psykisk Tuffhet, "a tank". Det handlar inte om att flytta kossor i skritt, utan att sortera ko fran kalv, att kunna accelerera, bromsa, explodera, vanda pa en mkt liten yta tills sortingen ar Gjord. Det ar inga fyrtio fem minuter i ett ridhus, det ar timme ut och timme in.
Precis som vissa hastar inte har pa en halterarena att gora, sa har vissa hastar in pa en ranch att gora. Sen behover man faktiskt inte lagga in sina egna personliga varderingar nar man diskuterar, lika lite som man behover ta saker och ting personligt.
Ingen hast ar mindre vard, men ska jag flytta kor da tar jag hellre varan panzarvagn an Garreths impressive.