Blue roan vs konstantskimmel

Sv: Blue roan vs konstantskimmel

Oavsett om anlaget finns eller ej så är hans likadan som en silversvart. Jättesnyggt :love:

Jag är oxå färgfetisch till viss del och det är vi nog alla till mans och bara man håller koll på vad man gör så är det väl inget att orda om men det är när det går ut över individerna som jag tycker det börjar gå långt, att man tummar på kvalitén till förmån för färger i alla regnbågens färger.

När det gäller silversvart (med risk för att bli hängd igen) så har det tummats på kvalitén faktiskt en hel del och det är inte så många år sedan de första silversvarta dök upp och alla skulle ju ha silversvart vilket resulterade en del i matador avel i mitt tycke då förstås. Och nu har några år senare så upptäckte man att att - silvergen i dubbel uppsättning ger ögondefekten MCOA!?

Som grannens häst Silvergulsvartskäck...näe skimmelskäck, grå och vit och inget annat, men kan man få en klatschig färg på pappret så blir hästen något dyrare och det är faktiskt så det ser ut många gånger tyvärr.

Det är just därför jag tycker att raserna kan lära utav varandra när det gäller färgavel. Som tex OLWS, jag har talat med en del Isl.h uppfödare som inte har en aning om vad det är, - men du har ju en Overo kan jag säga, nej det är en bukskäck :crazy: och i mina ögon är det samma sak eller cyklar jag nu igen? Och vad är det som säger att när det avlats en del på sk bukskäckar så dyker det upp OLWS och vem får betala priset, jo hästarna.

För jag misstänker att OLWS inte är något som bara finns på vår ras?

OLWS finns i flera raser. Det är sammankopplad till en overo gen och inte en ras så alla som kan bära på den färggenen kan tekniskt sett bära olws. Och den behöver inte synas -hästen kan vara "enfärgad".

Det är bara inom paint och till viss del quarter som den testas för så man vet vad man pysslar med :grin:

Handen på hjärtat, det har färgavlats en hel del bland isl.hästarna sista tiden /.../ och vet flera uppfödare som är oroade över utvecklingen./.../ men mina åsikter kommer jag inte be om ursäkt för ;)

Det var vänligt att be om ursäkt, men onödigt, för jag känner mig inte trampad på tårna. Jag antar att vi är överens om det finns mer eller mindre seriösa färghästavlare, såväl inom islandshästar som bland andra hästraser. Däremot i vilken omfattning det förekommer är upp till var och en att tycka. :)

Vidare, vissa ovanligare färggener finns bland flera hästraser, tex silverfärgen. Den är dominant men uttrycks ej på fuxar. Ja, homozygota silverhästar hos tex islandshäst och Rocky Mountain hästar KAN bli blinda av MCOA, men inte alltid! Dock är det enkelt att undvika att riskera korsa fram sådana. :idea:

Andra färger och teckningar bestäms inte av samma gener för olika hästraser. Islandshästar som är bukskäckar har dubbla splash-gener. Som nämnts har hittills varken genen Sabino eller Overo och därmed ej heller OLWS påträffats hos islandshästar, så i just det fallet är det nog du som är cyklist... ;)

Tack för svar, misstänkte det. Färgväxlare är något typiskt "islänskt" och såååå attraktivt. Dvs eftersom han blir lite annorlunda i tonen/färgen på sommaren så är han då färgväxlare och poff så blev det attraktivt att avla på ;)

Det är väl samma sak med Paintens overofärg, på Isl.hästar är det en sk splashgen och sååå attraktivt och poff så blev hästen mycket attraktivare att avla på :angel:

Jag tror Isl.häst folket skulle lära sig en del om färger och inte bara se till det vackra för ögat som blir dyrare i inköp men eg inte genererar en bättre häst

Jag tror islandsfolket kan en hel del om färger, det är relativt få som sysslar med ren färgavel och väldigt många är dessutom helt emot att avla på färg, utan avlar bara på prestationer och lynne ex.
Det viktiga är väl att man kan få både och- för vem vill inte ha en fräck färg som bonus? Speciellt på islandshästar som ju har en så extrem färgrikedom, vilket är något som borde värnas om.

Ang. färgväxlare så har jag när jag red ponny enbart hört "brunskimmel" eller "svartskimmel" osv. När jag började med islandshästar fick jag höra färgväxlare. Och det stämmer ju bra- ena halvan av året är hästen nästan kritvit med brunt huvud, och andra halvan övervägande brun!
Men, färgväxlare är ju bara ett "arbetsnamn" som stämmer bra på det fenotypiska. Även i vår lilla värld vet vi att det är konstantskimmel det heter ;)

EDIT: Läste visst inte hela tråden och ser att jag missat lite diskussion. Nåja, det får vara :)

Senast ändrad:

hehe.. sjalv har jag en, ett par, drommar om Den Dar hasten (eh.. de Dar hastarna)... i mitt fall ar det ju den ohalsosamma karleken till smutty/soothy buckskins, palominos i allmanhet... o en viss teckning hos paint. :o:rofl: Det ar ju bara det att man ska hitta hasten som har Allt annat Ocksa!

Visst finns det absolut manniskor som avlar pa farg, men fortfarande lyckas halla kvalite! ..kanske inte de lattaste att hitta iofs, men de finns ju..

Gallande ston, jo, absolut! Den sjukan finns dock inom hingst med, tror jag. Jag ar nog lite nordig, for jag haller hela tiden ogonen oppna efter mina favorit ston i sverige. Det ar tva ston i svea dar jag absolut Inte skulle tacka nej till en folunge, om jag haft chansen.

Du och jag gillar ju lite olika typer av hastar, sa det ar roligt att snacka med dig. Jag foredrar ju den lilla kottbulle varianten (gamla vanor sitter tydligen i..) men de har ocksa en tendens att vara "trakigare" i fargen. Tank om man kunde hitta en riktig liten kottbullemarr, med De Dar blodslinjerna, som ar 3-4 ar, lugnt startad Och med eyecatching farg! :love:

Så bra och vad motion jag får som cyklar hela tiden trots att skallen är full med snor, min mamma var inget bra avelsmaterial som gav mig så lite immunförsvar mot livsfarliga barnbakterier :D

Det är ju bra att få lite uppdatering på färger. Men Vi vet ju att det finns fler hobby uppfödare än seriösa uppfödare som verkligen kan sin sak. Om man tittar på Wranglan här så är hon en fena på stamtavlor, vet hur hon ska kombinera vissa linjer, var det finns ev sjukdomar osv

Jag skulle inte fixa det och avstår därmed att avla oavsett om jag skulle ha ett pluttinutt sto som i mina ögon är världens vackraste men i andras ögon absolut inte håller måttet och framförallt har hon en massa skit i bakomliggande led, men färgen är ju ball så varför inte? När det finns fler utav det gebitet är det farligt för rasen och skapar bara en massa genetiska grejer som i det långa loppet inte gynnar rasen för fem öre men det är helt legitimt.

Någonstans måste det stoppas för individens skull och det görs väl lättast genom att föreningen slår sina kloka huvuden ihop med moderlandet.

Det jag menar med att Isl.h.uppf skulle lära utav Paintuppfödarens färgkunnande är att det finns en enorm kunskapsbank inom Paint då den är framavlad på just färg och det är inte så länge som det färgavlats på Isl.h. Vi vet ju hur mycket T** fick slåss för sin silver A****. Inte många år sedan.

Nu menar inte jag att alla inom Paint är proffs, men det finns en stor organisation som kan mycket även om det även finns saker där att önska som inom alla organisationer.

Fy sjutton vad jag svamlar. Ska nog snyta ut ett ton eller nåt ut näsan :eek:

:bow: Bra skrivet!! :)

Fast.. marknaden styr val med till viss del, tillgang och efterfragan. Finns det en efterfragan pa Si och Sa farger, dar de tom inbringar hogre pris.. sa kan man kanske inte klandra "uppfodare" som tullar pa kvaliten.. det ligger nog lite hos koparna med att verkligen lasa in sig pa Vad de soker i en hast, vad de Vill ha, vad de ska Ha den till.. och lara sig lite om rasens daliga/bra sidor.

Faktum ar att jag blivit ombedd av en rasorganisation att avla pa ett av mina ston just pga fargen, det ar en gen som ar pavag att forsvinna ur rasen och de vill hemskt garna ha den fargen kvar eftersom det tydligen ar en av de "ursprungliga" fargerna. Mitt sto.. har fatt tva avkommor, dar den ena ar lite sned i v.fram och den andre for stor for att vara rastypisk, sa fler bebisar blev det inte. Farg eller ej, det racker med tva... och dom ager familjen. Visst har hon fargen, men inte vill man fylla en redan overfylld marknad med "so-so" hastar Aven om forbundet har bett en.

Föredrar också lite köttbulle med en massa skinn på "mulen" men ändå cool och stabil. Javisst finns det bra uppfödare det får vi inte tappa vår tro på.

Är det samma färg som Dirty palomino eller ytterligare en färg, man blir ju fullkomligt snurrig :angel: Håller med dig, jag har som sagt en förkärlek för Overos med blå ögon och det fanns ingen köttbulle med den färgen med bra stam och med rejält cowsense, rätt kön, jag gillar hingstar så det fick bli en Black tobiano och jag är än så länge sjukt nöjd.

Man kan tyvärr inte få allt och hade jag fått som jag velat från början hade det blivit en solid märr. Varken kön eller färg stämde men vilken häst. Men som sagt den jag har nu kommer nog passa som hand i hansdke och det är ju huvudsaken.

hehe.. sjalv har jag en, ett par, drommar om Den Dar hasten (eh.. de Dar hastarna)... i mitt fall ar det ju den ohalsosamma karleken till smutty/soothy buckskins, palominos i allmanhet... o en viss teckning hos paint. :o:rofl: Det ar ju bara det att man ska hitta hasten som har Allt annat Ocksa!

Visst finns det absolut manniskor som avlar pa farg, men fortfarande lyckas halla kvalite! ..kanske inte de lattaste att hitta iofs, men de finns ju..

Gallande ston, jo, absolut! Den sjukan finns dock inom hingst med, tror jag. Jag ar nog lite nordig, for jag haller hela tiden ogonen oppna efter mina favorit ston i sverige. Det ar tva ston i svea dar jag absolut Inte skulle tacka nej till en folunge, om jag haft chansen.

Du och jag gillar ju lite olika typer av hastar, sa det ar roligt att snacka med dig. Jag foredrar ju den lilla kottbulle varianten (gamla vanor sitter tydligen i..) men de har ocksa en tendens att vara "trakigare" i fargen. Tank om man kunde hitta en riktig liten kottbullemarr, med De Dar blodslinjerna, som ar 3-4 ar, lugnt startad Och med eyecatching farg! :love:

Mycket sund inställning Bew :love:

:bow: Bra skrivet!! :)

Fast.. marknaden styr val med till viss del, tillgang och efterfragan. Finns det en efterfragan pa Si och Sa farger, dar de tom inbringar hogre pris.. sa kan man kanske inte klandra "uppfodare" som tullar pa kvaliten.. det ligger nog lite hos koparna med att verkligen lasa in sig pa Vad de soker i en hast, vad de Vill ha, vad de ska Ha den till.. och lara sig lite om rasens daliga/bra sidor.

Faktum ar att jag blivit ombedd av en rasorganisation att avla pa ett av mina ston just pga fargen, det ar en gen som ar pavag att forsvinna ur rasen och de vill hemskt garna ha den fargen kvar eftersom det tydligen ar en av de "ursprungliga" fargerna. Mitt sto.. har fatt tva avkommor, dar den ena ar lite sned i v.fram och den andre for stor for att vara rastypisk, sa fler bebisar blev det inte. Farg eller ej, det racker med tva... och dom ager familjen. Visst har hon fargen, men inte vill man fylla en redan overfylld marknad med "so-so" hastar Aven om forbundet har bett en.

OLWS finns i flera raser. Det är sammankopplad till en overo gen och inte en ras så alla som kan bära på den färggenen kan tekniskt sett bära olws. Och den behöver inte synas -hästen kan vara "enfärgad".

Det är bara inom paint och till viss del quarter som den testas för så man vet vad man pysslar med :grin:

Misstänkte det. När vi ändå pratar overos, och har en stamguru här, jag har hittills inte sett en overo i en boskapsgren men en hel del i Pleasure, trail osv. Är det typiskt overos att det inte avlats fram overo med "boskapstam" eller är det OLWS som styrd inriktningen en del.

Snurrig fråga kanske men jag har som sagt inte sett någon overo men det kanske finns?

uhm.. har For mig att det ar en skillnad mellan smutty/soothy och dirty sa till vida att dirty lagger sig mer "flackvis" emedan smutty/soothy paverkar hela hasten. Men jag kan inte svara pa det, kan mkt val vara olika uttryck av samma gen! (Wraaaangler!! hjalp?)

ex. smutty buckskin ar Glowing Spirit Bar. :love:

Hehe.. en liten, cool, tuff marr med attityd o hjarta, ratt farg, bra ben, big Hip, prinsesshuvud, lacker farg o prestation... fyyy dong, jag behover vinna pa lotto! ;) Ratt hast har ju aldrig fel farg som det heter... Det ar ju, trotts allt, inte fargen man rider ;)

Nar det kommer till fargavel overlag sa ar ju palominouppfodarna klart markbara, alltsa de som forsoker gora "palomino" till en Ras. Nu kan jag ha missuppfattat iofs, men... dar kan man ju tala om att fargen har fatt ta overtaget!

Jag tror islandsfolket kan en hel del om färger, det är relativt få som sysslar med ren färgavel och väldigt många är dessutom helt emot att avla på färg, utan avlar bara på prestationer och lynne ex.
Det viktiga är väl att man kan få både och- för vem vill inte ha en fräck färg som bonus? Speciellt på islandshästar som ju har en så extrem färgrikedom, vilket är något som borde värnas om.
:bow::bow:

Så bra och vad motion jag får som cyklar hela tiden trots att skallen är full med snor, min mamma var inget bra avelsmaterial som gav mig så lite immunförsvar mot livsfarliga barnbakterier :D:
:confused::confused:

Howdy till alla:
Intresant läsning, alltid så när B W o Wrangler kom igång.
1st. Hey Canada, sounds like you haveing a good time with some good horses :D
2nd. vi vet att färg göra inte en bra häst, men vill påpeka att igenom det militar och old working cow horses färgen var nästan alltid dom Solid Colors, black´s, gray´s, bay´s, chestnut´s & sorrel´s. (titta på gammle militar boker o Russel/Remmington målning)
3rd. Import av bra häster? Nästan allt är till salu, aven bra häster, men för att köpa en bra häst måsta man vet vad en bra häst är :grin: Månge av dessa quarters jag se är inte mycket att hänge i julgrannen, lågstalld beefcakes med dålig ben stallning, åtrolig vad månge är sabelben och gå i avel!:mad:
4th. Efter i års tävling slut bli ledsen att se hur dålig den allman ridning har blivit :(

B W, dom häster du och din man hålla på med är BRUKS HÄSTER, inte glassa show ekipag som i Ol Sweden.

Az

PS americaner som vill har bra hop haster harifrån vet inte att dom bäste är av Tysk, Holland, Irland stam.

Misstänkte det. När vi ändå pratar overos, och har en stamguru här, jag har hittills inte sett en overo i en boskapsgren men en hel del i Pleasure, trail osv. Är det typiskt overos att det inte avlats fram overo med "boskapstam" eller är det OLWS som styrd inriktningen en del.

Snurrig fråga kanske men jag har som sagt inte sett någon overo men det kanske finns?

Visst finns det. Nu är jag ingen fena på boskapshästar men man får väl ändå säga att boskapshästarna ligger ganska nära reininghästarna stammässigt. Och för att ta några kända exempel så är ju Gunner (Colonels Smoking Gun) overo. Och här i Sverige har vi till exempel Cut From A Diamond och Bertas Wild Rag.

Men det är vanligare med tobianos bland boskapshästar.
Och det är inte så vanligt med tobianos i WP, HUS och de grenarna.

Anledningen kan säkert diskuteras men man kan inte undgå att det finns två typer av paint. Dels de med mycket quarterblod (många av dom 100% quarterblod) -dessa är overos, och dels paintarna där man får leta efter quartrar i stammen -ofta tobianos av ranch och racing blod. Av denna anledning är det mer overos i vissa grenar, för de hästarna är mer av den typen och vice versa.

En del tycker att den förstnämda är den "riktiga" typen av paint och en del tycker att det inte ska vara för mycket quarter bakom. Själv anser jag ju att det till stora delar är samma ras och jag själv är bara intresserad av den förstnämda gruppen av den enkla anledningen att jag är intresserad av dom blodslinjerna och den typen av häst må det vara en quarter eller en paint.

Men personligen tycker jag båda "typerna" är riktiga paintar och båda ska finnas kvar. Givevis kan man nu också se tex en del tobianos i HUS och WP vilket är naturligt eftersom blodslinjerna möts och blandas inom rasen.

Jovisst är det jättelikt. Tycker också att silver och liknande är väldigt fint :love:

Håller med dig. Jag anser att det är samma ras och jag vill också ha mycket quarter bakom vilket jag anser är viktigt. Jag har fått för mig att bara färgavlat inte gör en riktigt bra häst, det är säkert inte helt rätt men jag inbillar mig det iaf.

Däremot satt vi och räknade på foundation blod och det kunde man ju glömma, i 9.de led då rasslade fullbloden in, det var 21% på mammas sida så det verkar ju däremot inte lätt, och vem orkar eg räkna på det innan man köper häst, jag vet förvisso inte om det är viktigt i det stora hela men mycket intressant.

Bew: Så Palominofolket vill alltså att en färg ska bli en ras :crazy: det låter väl ändå lite långsökt, men det finns ju eldsjälar inom allt som tror på sin sak så då har de ju lite att göra iaf

Håller med dig. Jag anser att det är samma ras och jag vill också ha mycket quarter bakom vilket jag anser är viktigt. Jag har fått för mig att bara färgavlat inte gör en riktigt bra häst, det är säkert inte helt rätt men jag inbillar mig det iaf.

Däremot satt vi och räknade på foundation blod och det kunde man ju glömma, i 9.de led då rasslade fullbloden in, det var 21% på mammas sida så det verkar ju däremot inte lätt, och vem orkar eg räkna på det innan man köper häst, jag vet förvisso inte om det är viktigt i det stora hela men mycket intressant.

Bew: Så Palominofolket vill alltså att en färg ska bli en ras :crazy: det låter väl ändå lite långsökt, men det finns ju eldsjälar inom allt som tror på sin sak så då har de ju lite att göra iaf

Not so Crazy,
Paint klasas för ras, Appalosa, Knabbstrupp.
Az

En annan färg man gjort till "ras" är Cremello.

Men är det verkligen så? Jag har ju sett flera Quarter som är cremello och de är just Quarter, men vi kanske inte pratar samma sak?

Liknande trådar

Fritid En annan tråd höll på att tas över av det här ämnet så jag startar en ny tråd om detta ämne istället! Det borde finnas flera personer...
Svar
14
· Visningar
1 963
Senast: Mia_R
·
Hästvård Ni som har erfarenhet av stängsel/att stängsla med aluminiumtråd, kan ni inte berätta om era erfarenheter? Jag har bara vana av elrep...
Svar
8
· Visningar
4 701
Senast: mizzmaria
·
Tjatter Halloween 1925 - Sådär Carson, nu tror jag att allt är färdigt inför festen. Hur gick det förresten, fick ni tag på en extra footman? -...
66 67 68
Svar
1 349
· Visningar
54 040
Kropp & Själ Förlååååååt, men här kommer ytterligare en hårfärgstråd från mig :o För er som läst min/mina (:angel:) andra trådar så har jag...
Svar
7
· Visningar
1 438
Senast: Piek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30