Blue roan vs konstantskimmel

Sv: Blue roan vs konstantskimmel

Alltsa... vad jag forsoker fa fram da va (jag behover mer kaffe) ar att bara for att man kallar nagot "a real cowboys horse" sa betyder inte det per automatik att allt annat ar skit..

mjo, precis så är det många som tycker. Det var därför jag skrev som jag skrev. Inte riktat till någon särskild mer än den som tar åt sig.

Många av de som ser ner på gångarts, mönster och exteriörhästar tycker att en äkta rejäl ranchhäst eller kohäst är den riktiga hästen.

Och det finns många exempel på hästar som gör mycket olika grejer på hög nivå, jo. Jag kan ju inte rada upp alla. Jag känner bara till en bråkdel :grin: Men med tanke på att jag sitter klistrad vid alla större tävlingar och kollar upp häst efter häst så vet jag att det är vanligare än vad folk tror.

Rodeo och rancher i all ära men tror du varenda cowboy har suttit på en superbra wp häst? Vissa har säkert, men tror du dom har suttit på en eller två eller hundra?

Om vi ska prata pleasureträning på högsta nivå, hur många unghästar av 100 som matchas för den högsta nivån tror du går till slakt i USA? Rätt många. Den största delen av dom 100 skulle jag tro på många ställen ( finns ju olika typer av tränare givetvis :grin:). Av olika anledningar men det hela kommer ner till att dom inte pallar rtycket eller håller för träningen.
Jag tycker inte att det är rätt men jag tycker inte att det är rätt att slakta ranchhästar bara för att dom inte fixar det hårdaste ranchlivet heller. Det räcker med att låta bli att avla på dom.

Nu är jag inte ute efter att diskutera vare sig pleasureträning eller ranchavel eller något annat. Jag är själv inte ett dugg intresserad av rancher och kor och bryr mig inte ett dugg om ifall mina hästar skulle göra sig bra där -men det skulle dom ändå fler av dom vad jag än tycker om det!

Jag ville få fram två poänger till den som är intresserad.

1. Finns många som ser ner på gångarts/mönster/exteriör hästarna. Jag lägger det i facket okunskap. Man behöver inte gilla en viss typ av häst men ska man tycka den är sämre än en annan ska man ha en relevant anledning.

2. Det finns massor av presterande allarounders på hög nivå. Särskilt roping i kombination med halter har jag sett.

Fast jag ser absolut inte ner på någon häst, alla olika modeller fyller sin funktion och det är tur att det finns olika sorters hästar till olika sorters ryttare annars vore det ju väldans trist.

Att jag föll för just boskapsgrenar är nog testestoronhalten i blodet eller nåt, jag har aldrig gillat bling bling och att klä upp mig känns som man ska på maskerad, Skjorta och jeans is the shit :D

Däremot kan jag många gånger tycka att en snygg halter är en fröjd för ögat

Vad hästar har presterat överlåter jag åt någon kunnig som dig och bew för jag har inte någon större koll, jag har mina "mentorer" och de jag ser upp till som jag försöker dra lärdom utav och har fullt sjå med att följa deras karriärer i vårt lilla land ;)

Det är väl en hiskelig tur att vi har olika smaker vad gäller hästar och ridning. Mångfalden är ju vad som gör det hela spännande och Quartern/painten är ju enormt mångsidiga raser.

Själv började jag en gång i tiden med att inbilla mig att jag ville rida working cowhorse och roping. Det gick över sen som tur var :p

:rofl: vad var det som fick dig att ändra inriktning? Nyfiken som vaaanligt :o:D

Blev fötrollad av blinget :love:(och jag haaatade allt vad bling hette då!)

Nädå, skämt åsido. Jag fick tillfälle att rida några riktigt bra pleasure och hunterhästar och blev stenfast.
Första gången jag red en bra pleasureavlad och tränad häst från USA fick jag den inte att gå framåt. Jag som jobbade med hästar och ansåg mig ändå vara en hygglig ryttare med diverse meriter och egentränade western hästar åkte hem storgrinandes och kände mig urkass för att jag inte ens fick hästjäkeln att ta ett steg framåt.

Men man är ju inte den som ger upp så jag gav mig den på att jag skulle lära mig att rida en sådan och det gjorde jag men jag fick jobba hårt. Men känslan jag hade när jag fick hästen att fungera som det var meningen går inte att beskriva. Jag älskar finliret och precisionen och kraften som krävs av hästen för att prestera som den gör samlat i långsamt tempo.

Jag fick även rida lite reiners och prova på en riktig,snabb, snabb spin och det var också en häftig känsla men inget slog min "aha-upplevelse" på den där pleasurehästen. Fick även prova detsamma på en hunter (fast den var lättare att rida). Sedan dess är jag fast. :D

Senast ändrad:

Ha ha...känner igen det där, första gången jag red en westernhäst, (ett paintsto) fick jag henne inte att galoppera, jag skrattade mig däremot igenom hela passet på en häst som bara travade fortare och fortare :o.

Kände mig oxå som en total värdelös ryttare och tänkte att jag håller mig till isisarna för det här reder jag ju inte ut. Nu tänkte jag om och jag hoppas och tror att jag reder ut det den här gången. Jag ska ju rida in honom själv så det gör ju saken lite annorlunda och med tanke på hur många tokiga hästar man ridit så booorde jag klara av min kille.

Om jag sedan klarar av att rida i boskapsklasser är ju en annan fråga, man är ju stel som en jäkla gaffel och behöver i det närmaste en truck för att komma upp på en häst som är 135 :crazy: Ja ja den dagen den sorgen...eller förhoppningsvis glädjen

Eller kanske snabblim i baken, funkar det?

Du riktade dig Valdigt personligt mot en person i traden, och sa som varandes en familjemedlem till de "trangsynta, dumma och inskrankta" mannen som nyttjat kommentarer i stil med "a cowboys horse" och "a real horse" sa ansag jag att jag kunde svara.

Personliga pahopp Wranglan, aven om du nyttjade min knapp och *kl* sa var den kommentaren som startade diskutionen gallande SHOWhorses och RANCHhorses ett pahopp. Och ett illasmakande sadant.

Hastar avlas for olika saker, precis som det skiljer sig mellan en reiner och en hunterhast... En reiner kan inte gora lika bra ifran sig som en pleasurehast i en pleasure - men satt dom ranchtrail sa... De har olika Forutsattningar, och det andras faktiskt ganska snart vad de funkar for och inte. Sanningen Ar att manga hastar i tavlingssammanhang - och varken jag eller AR talade om nagra WC hastar utan om svenska hastar. Det Finns manga med dalig benstallning, i somras ex. sag jag xbenta folungar som saldes som kossehastar for +50 000. Dar det medvetet avlas pa en hingst som ger dalig benstallning.

Jag ar faktiskt FOR hastslakt. Av en mkt bra anledning: varfor svamma over varlden med "Daliga" hastar som har ont, inte haller och inte duger? Det finns gott om korsningar, gott om trasiga hastar, och gott om uppfodare som avlar "skrap" som inte haller. Precis som det finns tranare som inte borde ha en hast.

Att man inom en viss kultur uttrycker sig pa ett visst satt behover inte per automatik betyda att Allt Annat ar skit. "Vissa" sa som varandes samma person som du forst klankade pa i traden? Jag uttrycker mig pa ett visst satt, du utrycker dig pa ett annat baserat pa vara personligheter - och da ar vi anda fran samma kultur.

Men bara for att min mor en gang i tiden var akrobat betyder inte det att Du ar lampad for det, ma vara att Du ar manniska, och fin for den delen, behover inte du ha kroppen for det.. du ma vara svensk, du ma vara kvinna, men det betyder inte att du har samma anlag for akrobatik som hon hade..

och bara for att man rakar vara pasturerider betyder inte det att man bara ridit "skit" i dina ogon, en bra hast ar en bra hast och en valutbildad sadan ar alltid en frojd att rida - men dra nu inte alla kabojsare over en kam. Tro't eller ej, det finns dom som ridit betydligt fler an en peanutroller.

Du riktade dig Valdigt personligt mot en person i traden, och sa som varandes en familjemedlem till de "trangsynta, dumma och inskrankta" mannen som nyttjat kommentarer i stil med "a cowboys horse" och "a real horse" sa ansag jag att jag kunde svara.

Personliga pahopp Wranglan, aven om du nyttjade min knapp och *kl* sa var den kommentaren som startade diskutionen gallande SHOWhorses och RANCHhorses ett pahopp. Och ett illasmakande sadant.

Nä. Nu får du faktiskt ge dig. Då har du misstolkat för några personliga påhopp pysslar jag inte med och om jag skulle vilja göra det så lär allt den personen veta om det :mad:

Inse att du har feltolkat tack.

Om du inte håller med mig om att det finns en sådan anda hos många som anser att en ranchhäst är mer häst än en pleasurehäst som används i tävling, ja då har vi olika uppfattningar. Jag har sett det på många ställen.

Och vad din familjemedlem har med detta att göra kan väl bara du veta. :confused: Ingen jag ens har träffat eller har någon uppfattning om ifall denne är trångsyntm dum och inskränkt. Det är din tolkning att h*n skulle falla inom den kategorin hos mig.
Jag har inte påstått att någon specifik person är det. Jag pratar om som du själv sa, en allmän uppfattning och har man den uppfattningen så är man tämligen trångsynt enligt mig ja. Det står jag för. Men lägg inte ord i min mun.

Slutligen. Vill man veta min ståndpunkt vad gäller avel och olika typer av quarter och vad dom är lämpad för så är det bara att söka lite på mina inlägg. Tror knappast min åsikt vad gäller det är svår att läsa sig till. Om man sedan väljer att missförstå vad jag skriver så orkar jag inte göra så mycket åt det. Jag har andra saker som ger mig oordning i magen just nu. :crazy:

Ingen tvivlar på din kunskap och dina avelsmål. Jag hyser den största respekten för det. Tvivlar inte heller på dina åsikter det minsta.

Sen att vi alla har helt olika åsikter om vad som är en "riktig" häst är ju ingen nyhet. Allt beror ju på vad man ska använda den till.

Det är, i mina ögon, inte att "se ner på" en ras/typ. Jag vet ju vad jag vill ha hästen till...och väljer den därefter. De jag valt bort passar inte mig och det innebär inte att jag anser att dom skulle vara sämre som häst.

Men, den häst jag väljer ser jag ju som mer "riktig" i förhållande till de som jag valt bort...baserat då på det jag använder den till. Därmed inte sagt att de jag valt bort inte skulle kunna funka för det. Men jag väljer en ras/typ som jag känner har lättare för det.

...hm, inser att jag blabbar på...men tror du förstår mitt tänk ;)

Fick en liten fundering när jag läste en annan tråd ang Blue roan. Det finns en Islandshingst som heter Heimir frá Vatnsleysu, konstantskimmel och sk färgväxlare. Är det eg inte samma färg som Blue Roan?

06-Heimir-001.jpg

Svar ja.

Kan lägga till att Konstantskimmelanlaget (R) är inom Islandshästrasen näst intill försvunnet varför man inom rasen värderar konstantskimmlarna (eller de sk färgväxlarna) extra högt.

Uttrycket färgväxlare är en direkt översättning av det isländska litföróttur vilket ställer till det. Det är också en olycklig benämning då det finns många andra färger som också kan ge sken av att byta färg under året - Gulbruna (buckskins) kan tex vara grå på vintern och guldgula på sommaren...

//Waern

Jag för börja har som du och BW har druckit kaffee hella dagen medan jag satt på sjukan med en friend.
1. Du vet hjag kan inte alla namn på dessa quaters, jag ta ditt ord men du sa Calf Roping! prata du om america pleasure haster som har visset sig i ko o roping klasser?
2. Du vet jag är jätta glad att du vill förbättre Pleasure häst här, jag vill se good working stock med good legs and diesses free och finns i häst storlik.
3. Real Horse-Real Cowboy, vad är en Real häst? på en uttställning kom en bekant och tyckt jag skulla skaffa en REAL HORSE!?
aha, och vad för häst ska det vara?
En Quarter!
aha, så gammle Ami (fjörd) som blodet gå tillbaka till istiden, som kan kör hem ved, och fräkta 3 styck småtninger (barn 3-10) på ryggen ner till baddet när hon inte vala ko när dom smitta utt är igen ryktig häst?
ALLA HAR SINA IDIER :angel:
4. Du vet vi avle för ett spacefik endamål i våra raser, gammle Ami skulla klara av mycket av dom Ranch 'Work B W hålla på med nu, men hon skulla har
det tuff att hänge med,(bättre att sätta henne främför the chuck wagon) lika mycket som dom flesta pleasure häster skulla har att göre så tuffa jöbb.

vi är låååång vär från Blue Roan vs konstantskimmel.
Az

Har en kompis som kan lite on islanding, hon sa att en del stuteri där kör med en typ av färg, som ett kännatecken.
Az

*kl*

Japp, kanske vi ska återgå till ursprungsfrågan.

Tror vi alla kan enas i kärleken till Hästen iallfall.

Fridens Liljor.:D

*KL*

Jag tycker det är ganska intressant hur en del sk "cowboys" tycker att vissa hästar (läs ranchhästar, kohästar) är mer användbara eller har lite större rätt att kallas riktiga hästar än vad tex pleasure, halter, hunter och den typen av häst har. :grin:

Det här är ju inte ett dugg konstigt. De är ju mer användbara att rida och arbeta med!

De som inte funkar blir korv. Därför blir bara de härdigaste och bästa kvar. Dvs det blir bara de med "meriter från arbetslivet" kvar att ta föl på.

En vacker tävlingshäst a la pleasure kan ju bara rida pleasure i manegen. Duger den inte, dvs får inte tillräckligt med priser, så kan man alltid sälja den till en dum Svensk som "lovande prospekt med mkt meriterade föräldrar".

//Waern

Liknande trådar

Fritid En annan tråd höll på att tas över av det här ämnet så jag startar en ny tråd om detta ämne istället! Det borde finnas flera personer...
Svar
14
· Visningar
1 963
Senast: Mia_R
·
Hästvård Ni som har erfarenhet av stängsel/att stängsla med aluminiumtråd, kan ni inte berätta om era erfarenheter? Jag har bara vana av elrep...
Svar
8
· Visningar
4 701
Senast: mizzmaria
·
Tjatter Halloween 1925 - Sådär Carson, nu tror jag att allt är färdigt inför festen. Hur gick det förresten, fick ni tag på en extra footman? -...
66 67 68
Svar
1 349
· Visningar
54 040
Kropp & Själ Förlååååååt, men här kommer ytterligare en hårfärgstråd från mig :o För er som läst min/mina (:angel:) andra trådar så har jag...
Svar
7
· Visningar
1 438
Senast: Piek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur