Blue roan vs konstantskimmel

Sv: Blue roan vs konstantskimmel

Tack för ditt svar och det var ju skönt att höra om din mans sunda inställning, du har säkert fostrat honom rätt :D Kan det kanske vara så att de bra hästarna stannar i ursprungslandet och "skräpet" kommer delvis hit för att en del har den inställningen att en fräck färg löser ekonomin med aveln?

Jag har som dig också märkt att Quarteraveln håller högre klass än Paintaveln och det har väl sin del i färgkravet. Skulle Apha ställa SPB i samma status som färgad Paint så tror jag marknaden skulle se annorlunda ut, alla har inte en lika sund inställning till avel som Wranglan och en del andra som rör sig på Buke

Sedan funderar jag oxå på att många utav våra tävlingshästar i de högre klasserna här hade inte kommit lika långt i ex.vis Usa eller är jag totalt ute och cyklar. Kan det vara kvalitén eller bristen på proffstränare som gör det?

Usch nu kanske jag drar fram mobben och blir hängd, slut innan jag ens har satt min fot på banan :eek::angel:

Och nu är det jag som dravlar på och knappt vet vad jag skriver :rofl:

:rofl: jag har inte fostrat min karl alls... snarare ar det han som lar mig en hemsk massa mest hela tiden! Allt i fran vad man letar efter i en calfhorse till hur man vill att en bronc ska rora sig.. :rofl: det ar val san man blir nar man ahr en familj som hans antar jag :) Han vaxte mer eller mindre upp i "auctionbarns", sortingpens, rodeos och pa hastryggen... sa jag ar newbien som kommer med Femtiotre olika fragar samtidigt och blir glad som en liten unge om vi gillar samma hast ;)

Nar det galler kvaliten... det ar nog logn att pasta att de Garna skickar over de basta av de basta till europa, men far de vad de begar sa... Det handlar nog mest om att de absoluta topphastarna sallan blir till salu, och blir det de sa ar de nog "fardiga".

Vet att island blivit anklagade for att salja "skiten" och behalla "toppskiktet" men vi far ju halla i atanke att landernas specifika raser ar en "patriotisk" sak med - att kunna kopa en battre qh fran ex. Tyskland an staterna ar nog "otankbart". De vaktar nog en del pa sin "lands skatt" sa att saga..

Att "Vara" hastar inte haller mattet har over beror nog pa bada delar (hah! Folk kan forsoka skjuta mig bast de vill, de nar inte hit anda! Sa trampar jag pa nagra omma tar nu sa far de la ta't med en nypa salt!) Ex. ar svenska halvblod sedda med Mycket imponerade ogon har over, svenska ryttare med for den delen - inom den Klassiska ridningen da! Vi ar citat: "Otroligt duktiga tekniska ryttare!". Jag skulle ljuga om jag pastod att jag mott nagon har som ar imponerad av svenska westernryttare, men jag vantar Fortfarande pa det!

Westernridningen och de "westernridna" raserna ar ju fortfarande pa frammarsh i sverige, och vi som westernryttare utvecklas. Det ar nog en naturlig process dar kvaliten pa saval ryttare som hastar kommer hojas med tiden, an sa lange tror jag western i sverige lider lite av vaxtvark samtidigt som vi tillsatter tillvaxthormoner for att fa utvecklingen att ga frammat... gleh, jag tror inte jag lyckas uttrycka mina tankar vettigt langre..

Sedan funderar jag oxå på att många utav våra tävlingshästar i de högre klasserna här hade inte kommit lika långt i ex.vis Usa eller är jag totalt ute och cyklar. Kan det vara kvalitén eller bristen på proffstränare som gör det?

Jo så är det (hänger väl ut mig själv också nu :angel:)

Men grejen är dels att USA är så stort och där finns såååå många enormt talangfulla hästar som vi inte är i närheten av här, uppfödarna matchar dom på ett helt annat sätt än här i Europa och utöver det har det tränare som är enormt duktiga och en hel del som dessutom puschar/tränar sina hästar på ett helt annat sätt än här.

Jag är inte säker på att vi VILL ha hit alltihop. Det förekommer även sådant som tail blocking, neck blocking, en av 50 tvååringar "make it" osv.

Så det är en kombination. Dels HAR dom så mycket mer hästar där, dom har alla de bra blodslinjerna på plats (vi får importera dom) och dom har en annan träningsfilosofi. Men det finns inget som hindrar att vi verkligen tar hit bra hästar. Att "dom" bara skulle sälja oss skräpet är trams. Dels beror det på vad vi vill betala, jag har själv blivit erbjuden en häs som nu senast vann ALLT på congress och förväntas göra detsamma nu i veckan på world show och då har han nog höjt sig åtskilliga 100% från det priset jag fick och som var helt sjukt mycket redan då. Men vad ska jag med en sådan häst här? Bättre betäcka med den isåfall, det ska ju vara rimliga utlägg för det man får tillbaka. Dock såldes World Show kvalitet hästar nu på WS auktionen för "skit och potatis" så visst kan vi också köpa dom. Om vi törs.

Det är också så att det räcker inte att ha en häst med de bästa blodslinjerna. Ta Invitation Only som exempel. Han har haft OTALIGA extremt framgångsrida avkommor inom många grenar. Det betyder inte att alla hans avkommor är mkt bra, eller ens bra. Han har väldigt många avkommor. Långt ifrån alla hans avkommor i USA håller måttet, så det räcker inte att ha en IO avkomma ens här i Sverige för att den ska nå toppen. Det är så mycket som spelar in men visst, för eliten i USA kan vi nog anses varar på krypstadiet i både kvalitet och resultat här, om ens det i många fall...

Här i Sverige är vi tom ganska långt efter övriga Europa i många avseenden. Dock har vi hästar och ryttare som kan hävda sig i toppen även där. Vi är på G. Vi måste bli bättre men vi måste också hitta en gyllende medelväg, för vi VILL inte bli som USA i många avseenden....

Slutligen: Inget ont om Invitation Only och hans avkommor, han var bara ett känt exempel :D

*känner hur jag lindar in mig i mina egna tankebanor* :angel:

Bra skrivet Wrang!! :banana: Det var lite sa jag tankte med, fast du fick ut det pa ett himla bra satt!

Som du sager, Medelvagen! (Vilket passar saa bra in i medelsvenssonsverige! ;) *daaalig humor idag, jag vet, forlat!) Att plocka det basta har, och det basta dar och gora nagot av det...

Undrar jag om inte sveas hastar "haltar" lite, det ar inte supermanga svenskfodda, svenskavlade hastar som hamnar i Europas elit, val? Utan snarare importerade hastar... Undrar om inte "forr om arens" importerade hastar (da svenskar var lite mer lattlurade?) drar ner den potensial som vi borjar fa i vara hastar? Hur bra hingsten an ar.. satter vi den hingsten pa ett sto som bara ar "so-so" sa far vi ju ingen elitpalle direkt, om vi nu inte har tur som en tokig forstas. Eller ar jag ute och cyklar igen? o0

Nej du har rätt!

Många glömmer (eller bryr sig inte) vad det är för sto dom betäcker!

Dessutom, som jag ser det. Quartern är varken en inhemsk ras här eller tillräckligt stor än för att vi klarar av att inte importera. Importerna ger ju en grund till den svenska aveln. Det viktiga är att vi är noga med VAD vi importerar för att avla på eller så småningom avla på.

Jag är helt för import! Och helt för svensk uppfödning med tanke på att mina egna föl faktiskt är svenskfödda. :D Som vanligt, det ena ska inte utesluta det andra men kvalitén måste höjas.

Absolut! Meeera blod!! Men jag tror folk behover fokusera mer pa att ta in STON! Man ser sa ofta hingstar som plockas in och hypas upp, men vad skillnad gor det nar vi betackar "sisadar"stoet Fancypants med honom?

Bada sidor ar ju sa otroligt viktiga! I min lilla varld ar ett Riktigt bra sto betydligt mer vart an en hingst, dels for att hon kan bara fa x antal avkommor medan en hingst kan spotta ut betydligt fler. Ett sto med meriter, med meriterade avkommor... for mig ar det absolut intressantare an fjorton nya hingstar i sverige.

aha du går som lärling :rofl: det är inte dumt alls.

Tror oxå att fler ston skulle göra mer för aveln men som du skriver tas det in hästar i parti och minut som ska betäcka kreti och pleti och det blir ju i slutänden sämre hästar oavsett far.
En hel del avlare tycks tro att ju bättre hingst desto bättre avkomma och bortser från sitt stos nedärvning. Blir lite trädgårdsuppfödning.

Jo Island har fått lite bannor men jag håller med att förståelsen för deras lands ras är ju deras A och O precis som andra länder har sina raser.

Wranglan: Vi får skatta oss lyckliga över vårt djurskydd som förvisso inte alltid efterlevs men det finns där trots allt för många utav deras träningsmetoder är ju som sagt inget att sträva efter och en medelväg är ju att föredra.

Ni är så kloka tjejer :bow:

Fick en liten fundering när jag läste en annan tråd ang Blue roan. Det finns en Islandshingst som heter Heimir frá Vatnsleysu, konstantskimmel och sk färgväxlare. Är det eg inte samma färg som Blue Roan?

06-Heimir-001.jpg

Tack för svar, misstänkte det. Färgväxlare är något typiskt "islänskt" och såååå attraktivt. Dvs eftersom han blir lite annorlunda i tonen/färgen på sommaren så är han då färgväxlare och poff så blev det attraktivt att avla på ;)

Det är väl samma sak med Paintens overofärg, på Isl.hästar är det en sk splashgen och sååå attraktivt och poff så blev hästen mycket attraktivare att avla på :angel:

Jag tror Isl.häst folket skulle lära sig en del om färger och inte bara se till det vackra för ögat som blir dyrare i inköp men eg inte genererar en bättre häst

Följande kan konstateras. Jag må ha bristfälliga kunskaper om quarterhästar, men ni som skrivit i tråden hittills har definitivt ingen aning om islandshästar och deras färger. :crazy: Det är beklagligt att du vill dra hela islandshästfolket över en och samma kam. Merparten av de seriösa avlarna är, tvärtemot vad du tror, oerhört noggranna med att INTE tumma på kvaliten i övrigt för att få fram en häst med viss färg. Men visst finns sådana personer också. :cool:

Vilken hästfärg som råkar vara "inne" varierar och folk har olika smak. Men varken för färgväxlare, bukskäckar eller en annan av islandshästarnas mer spektakulära färger, vindótt = silver dapple, brukar man betala klart mer än för mer alldagligt färgade hästar, priset beror på annat. I min värld fungerar det därmed så, att hästar som sätts i avel som minimum ska ha bra psyke, bra hälsa, bra gångarter, bra exteriör, bra hållbarhet OCH gärna olika färger.:love:

De islandshästar som är färgväxlare = konstantskimlar = tvifari = litfari = roan, växlar mellan att vara enfärgade och att säsongsvis få en mängd vita hår i pälsen på kroppen. Islandshingsten Heimir frá Vatnsleysu på bilden ovan här i tråden är en svart konstantskimmel; "black roan". Däremot begreppet "blue roan" finns inte på en islandshäst. "Blue dun" är dock engelska för en musblack, så "blue dun roan" skulle då vara en islandshäst som är musblack färgväxlare.

Skäckanlag förekommande hos islandshästar är enbart Tobiano (ryggskäckar) eller splash (bukskäckar). Det förstnämnda är dominant och ganska vanligt, medan det senare är recessivt och betydligt ovanligare. Splashbärare har ofta vita tecken på huvud och ben. Exempel på de få färger som inte förekommer på islandshästar är Sabino, Overo och Champagne.

Islänningarna har anammat talesättet "En bra häst har ingen färg". Därför är alla färger tillåtna och det ingår i avelsmålet för islandshästar att färgvariationen ska bevaras. Det klarar man också göra utan att kvalitéten på något annat behöver bli lidande. :idea:

ibland blir hjarnan lite trott nar man forsoker fa plats med sa mkt information som mojligt.. vem som gjorde vad, nar, hur, varfor och hur Den o den ar slakt med den o den o hur Det arvsanlaget nedarvdes Dar men inte dar och varfor Den och Den blodslinjen har det och det ryktet.......:o man halls i alla fall Valdans odmjuk!

Det finns manga uppfodare med bra hastar "ute pa bygden" som inte nar ut till den internationella marknaden med, det ar inte sa lange sedan de sista husen fick elektricitet har i Kanada. Tro't eller ej... Ex. min favorituppfodare har, hon har aldrig anvant internet, och ska sanningen fram tror jag inte ens hon vet hur man satter igang en dator. Hennes hastar saljer sig sjalva, utan annonser, MEN... internationella kunder missar otroligt mkt.

Intressant.

En "blue dun" är för "oss" grullo/grulla.

Och det som kallas "färgväxlare" på islandshästar är alltså en roan helt enkelt.

dapple i "min värld" är apelkastad. Vad är silver?

:rofl: Jag erkande villigt tidigt i traden att jag inget visste.. ;)

Valkommen in i diskutionen vettja! ..sadan den nu ar.. hehe...

Se nu inte heller traden som en "oseriosa isisuppfodare som tar mer betalt for farg - sadana ar de allihopa" For det tror jag ingen av oss pastatt, eller Tror for den delen. Men sanningen ar att det finns uppfodare inom Alla raser som insett att man kan fa mer for farg, om efterfragan ar ratt, an en "trist" hast. Eyecatching quality, du vet..

1. Tack.

2. Ja, jag vet, suck. :(

3. Silvergenen på islandshästar ger hästar med svart eller brun basfärg en ljusare, gulvit man och svans (och ögonfransar och randiga hovar). Det brukar bli ganska läckra kontraster. :d

4. Om en fux har ljus man och svans beror det på en helt annan gen, flaxen (linfärgad). Ljus man och svans på fuxar har INTE med silver att göra ! Så en fux vet man inte om den bär silver / ej, innan den är DNA testad eller fått silveravkomma.

5. Vill ni läsa mer om silverfärg på islandshästar finns ett antal trådar att botanisera bland på ett annat forum...So long, cowboys ! :angel:

flaxfux, flaxen sorrel har ju vi med...

men silver svart/silver brun tror jag inte finns i qh's i alla fall.. det ar val smatt unikt for islandshastarna?

Håller med om det mesta som ni tar upp ;) Själv hade jag turen att få både en bra exteriör, hjärna och fläckar på min fölunge:D Sen hade ju hennes mamma inga meriter, men hon i sin tur har ju helsyskon som plockar guldmedaljer i tex dummy tying och dummy stoping och det är ju inte helt fel. Hennes pappa har ju flera championtitlar i halter och hans avkommor har åxå många meriter, så jag är rätt nöjd med min uppfödning:d

Det där med färg är ju alltid intressant tex perlino, (Skrutts halvsyster är ju det) som kommer från en dubbel uppsättning creme gener och i sin tur ger annorlunda färger, så som buckskin, palomino och smokey black. Det vet ju du CB Jack, du är ju till och med mer insatt i det än jag är.;)

Jag håller helt och fullt med om att färgen aldrig får styra över allt det andra, men självklart är det kul med häftiga och annorlunda färger. :D

Ooops..... lite utanför ämnet kanske, men ändå inte;)

Handen på hjärtat, det har färgavlats en hel del bland isl.hästarna sista tiden och många jag säger inte alla använder för mig alltför dåliga hingstar men framför allt ston och färgerna har spelat en allt för stor roll. Och jo jag kan nog anse mig själv ganska insatt i Isl.häst världen och vet flera uppfödare som är oroade över utvecklingen.

Och jag drar inte alla över en kam vilket jag heller inte gjort och om jag trampat dig på tårna ber jag om ursäkt men mina åsikter kommer jag inte be om ursäkt för ;)

Glömt och förträngt :rofl: Nej då men det är himla intressant att diskutera med människor som kan tillföra kunskap och åsikter även om jag aldrig kommer syssla med avel, föl är inte riktigt min grej ;)

flaxfux, flaxen sorrel har ju vi med...

men silver svart/silver brun tror jag inte finns i qh's i alla fall.. det ar val smatt unikt for islandshastarna?

Jag har sett ett par silversvarta Nordsvenskar och visst är färgen läcker om den är riktigt mörk, tycker jag då

silversvart ar dolackert! :love: (hahaha se.. jag ar Horribel.. som en skata som ser skinande saker "oooh en lacker Faarg, va roooligt!! *dreggeldreggel*)

minns en nordisdam jag sag for flera ar sedan, har tyvarr ingen bild pa henne, men jag undrar jag om hon inte skulle klassats som silverbrun... hon var iaf inte flaxen fux. Riktigt vacker liten trolla.

Uppenbarligen... sa ar jag inte "hast-rasist".. jag faller lika pladask for snygga, lackert fargade hastar oavsett ras.. tom shettisar.

Tja jag ska erkänna att jag har kontakt med en uppfödare som specialicerat sig på brindle hästar i USA för jag tycker det är rätt fräckt.
Hon vet vad jag skulle vara intresserad av för typ av häst om hon hittade en men sanningen ska säga att även om hennes hästar är supervackra, och en del faktiskt har meriter om än inte i de klasser jag vill ha, så är hon tvungen att rucka på annat i sin strävan efter att få fram denna enormt ovanliga färg på häst.

Ville jag bara ha en brindle häst med hygglig stam och typ så hade jag kunnat köpa en av henne nu.

Men visst, skulle hon kunna fixa en med alla dom andra kriterierna rätt så vet hon vart hon ska vända sig för att få den såld! (moi)

Många överskattar tyvärr sina ston och tycker själva att de är super att avla på när så inte är fallet. Där i ligger en del av problemet.

Liknande trådar

Fritid En annan tråd höll på att tas över av det här ämnet så jag startar en ny tråd om detta ämne istället! Det borde finnas flera personer...
Svar
14
· Visningar
1 963
Senast: Mia_R
·
Hästvård Ni som har erfarenhet av stängsel/att stängsla med aluminiumtråd, kan ni inte berätta om era erfarenheter? Jag har bara vana av elrep...
Svar
8
· Visningar
4 701
Senast: mizzmaria
·
Tjatter Halloween 1925 - Sådär Carson, nu tror jag att allt är färdigt inför festen. Hur gick det förresten, fick ni tag på en extra footman? -...
66 67 68
Svar
1 349
· Visningar
54 040
Kropp & Själ Förlååååååt, men här kommer ytterligare en hårfärgstråd från mig :o För er som läst min/mina (:angel:) andra trådar så har jag...
Svar
7
· Visningar
1 438
Senast: Piek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Photoshop hjälp
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur