Blir tokig

Sv: Blir tokig

Grejen med prinsess-sakerna tycker jag är att de ger ett dåligt ideal, man skall sitta still och vara smal och söt och vänta på att prinsen kommer, typ.

Men det beror ju lite på vad man tittar på och läser. Här hemma älskar vi Shrek, där har vi prinsessor som inte sitter och väntar på prisen, och inte är Fiona särskilt smal heller...

Sant. Skulle sagt d'de flesta' prinsessor eller så, men det är vad jag förknippar dem med. Just Shrek tycker jag om :).

öööö? När skrev jag det?
Dottern har haft på sig sin Hello Kitty-pyjamas (som vi fick i present) så varifrån får du att det inte är okej för henne att ha det?

Nej det skrev du inte, men jag tyckte det lät som det :p

Jag har lite taggarna utåt mot allt tjat om jämnställdhet och är trött på att folk nästan tävlar om vem som köper mest bilar till sin flickor och handväskor till sina söner.
(menar inte att du gör det)

Nej det skrev du inte, men jag tyckte det lät som det :p

Jaha.

Förklarar mig: Nå, liksom alla föräldrar så väljer vi vuxna kläder åt barnen när de är små. Jag hade själv förmodligen inte valt en Hello Kitty-pyjamas; jag är nog mer förtjust i andra figurer i så fall (Nalle Puh, Pippi Långstrump, Alfons mfl). Nu fick hon en sån och den använder vi förstås. Då ville sonen också ha en. Han gillade uppenbarligen den där katten.

För mig är jämställdhet superviktigt. För mig (liksom de flesta som tänker som jag härinne verkar det som) så handlar det dock inte alls om att snäva in rollerna så att könen ska vara "gråklädda" eller om att ge pojkar enbart handväskor och flickor enbart bilar. Det handlar om att vidga rollerna. Ge tillgång till ALLT istället för hälften.

Här är Hello Kitty en stor favorit för alla :D
Jag och sambon är tokiga i det, sambons tvillingbror är ett riktigt Hello Kitty freak, brosdottern älskar det osv.
Sonen gillar det också men kanske inte lika maniskt som vi andra:D
Rorri är stor favorit däremot, likaså Nicke Nyfiken och Pingu:)

En sak som är bra med H.K jämfört med andra typiska flickinriktade prinsessor mm är att väldigt många kläder är stilrena! Alltså det är inte så mycket krussiduller och volanger. Sånna finns ju också, men det är mycket som är enfärgade enkla t-shirtar och tunikor med just H.K på.
Sen finns det ju även überflickiga saker också med H.K på. Jag gillar att det är en hyffsat stor bredd i sortimentet. Finns något för alla s.a.s.

*KL*
Men att utvidga rollerna.. ger man dem inte tillgång till allt om de får ha prinsesskläder då ( som för övrigt går alldeles utmärkt att leka allt i, sen får man som förälder acceptera att prinsesskänningen går sönder precis lika lätt, och blir precis lika lortiga som ett par kortbyxor med Blixten på ;) ). Man har väl inte BARA prinsesskläder i garderoben antar jag???
Dottern ÄLSKAR HK. Hon älskar också rosa. Jag gillar HK, tycker att katten är rätt söt och jag hatar rosa. Skulle jag inte snäva in dottern då om jag INTE köpte rosa till henne bara för att jag hatar det??
Hon har kläder efter sin bror också, döskallepjamaser och annat. Det tycker hon är tufft så det har hon också. Men får hon välja kläder helt själv, då blir det en klänning eller en finare kjol. Och om det är svårt att leka i? Det blir det bara om vi föräldrar säger att de får "akta sig så de inte smutsar ner sig".

Håller med, har flera kläder till dottern som är just helt vanliga enkla tröjor, i olika färger, med HK på. Inte speciellt krumsiluriga på något sätt. Enkla fina vardagströjor.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 671
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Jag har hela mitt liv lidit av olika psykiska sjukdomar och min autism. Jag upplever att det i många sammanhang fortfarande år 2020 är...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 958
Senast: Lillefrun
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 684

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka