Blir tokig

Sv: Blir tokig

Asch, min snart 3 åring har hur många tröjor som helst med Hello Kitty. Hon gillar katten. Här hemma kallar vi föräldrar den för Goodbye Kitty. Vi är mindre förtjusta i den.
Den är rätt ful, men det är ett "enkelt" tryck med breda linjer och inga krussiduller vilket jag tror gör det lätt för en 2-3 åring att uppmärksamma och gilla den.
Hellre H.K än Nalle Puh som var på tapeten för några år sen. Honom klarar jag bara inte med... :D

Sen är det synd att H.K är överrepresenterad på allt i flickväg just nu. Men om 5-10 år är det nog något annat. Jag hade helst velat ha Pippi och Musse Pigg på dotterns kläder, men det är inte lika lätt att hitta.

Om man ska vara löjlig nu och kommentera handväskorna till en 3 åring (min gillar också handväskor... men också grävmaskiner, traktorer, hästar och pippi långstrump) så kan man väl kommentera att små barn inte borde leka med bilar och sånt heller. Det är ju faktiskt 18års gräns på körkort.
Jag spyr på allt tjat om jämnställdhet och att flickor inte får vara flickor och pojkar inte pojkar. Låt barnen leka och klä sig som dom vill!

*kl*
Jag har inte köpt något med Hello Kitty innan; är väl inte så förtjust i den där katten. Men så fick lilla bebisen (flicka) en pyjamas i present med Hello Kitty på och sonen sa "ååå vilken fin tröja hon har! Jag vill också ha en sån!".

Så; nu ska jag så snart jag handlar i butik (syr ju det mesta) skaffa honom en tröja med Hello Kitty.

Hellre H.K än Nalle Puh som var på tapeten för några år sen. Honom klarar jag bara inte med...

Samma sak här, jag trodde det inte innan men jag har faktiskt väldigt svårt för Nalle Puh, Barbapappa o co, spöket Laban och suck Tummen för bebisar. För att inte tala om Spindelmannen (en favvis i serieformat annars) o ugh disneyprinsessorna. Bilar gör mig illamående och Toystory ger mig spetälska.

Hello Kitty är så enkel i linjerna att det allt finns en pyamas eller så hemma med det på, lite såpbubblor o russin också. (har faktiskt inte ett enda klädesplagg med en enda "känd" figur på annars. Suck tallriken vi har är Pingu men det var verkligen lögn att hitta tallrik utan "tryck".)

Ojoj vilken klagolåt :p självklart har jag inget emot att det säljs haha.

Snart får jag väl tyvärr inte välja. bläh :)

Senast ändrad:

Haha
och jag älskar Nalle Puh(fast det är främst Tiger jag gillar), bilar och barbapappa :D
Däremot Hello Kitty gillar jag inte, men det har inte så mycket med själva katten att göra utan mest kläderna den sitter på, de blir ofta så "prinsessiga" :p
håller oxå med om tummen, laban med flera.... Blääää! ;)

Senast ändrad:

Hehe, har hittat finfina saker med HK utan prinsess. Men jag håller med om att prinsess grejen är ganska hemsk! Då blir det som Disneyprinsessorna helt enkelt. Att undvika till varje pris.

Pyamasen är vit och blårandig med röda kanter, HK är marin med liten hatt. Oändligt mycket snyggare än de andra pyamasarna på HM. Alla med tryck måste tilläggas.

Så har jag sett helsvarta tunikor med HK utan rosetter med liten puffärm och sådant, riktigt snygga. Så det går att komma undan. A äger dock ingen tunika, bara pyamas.

Å andra sidan är jag ju väldigt marginellt drabbad eftersom jag har en son. HK kläder dräller inte in genom fönstren direkt...

(inte Bilar heller för den delen, det verkar ha framgått att randigt o enfärgat, för att inte tala om prickigt, tas emot med entusiasm).

(haha är det bara jag som tycker bilskrället i bilar är superdryg och att tjejbilen är en totalmes. Iofs är det väl meningen att man ska tycka det men det stör mig ändå.)

Senast ändrad:

(haha är det bara jag som tycker bilskrället i bilar är superdryg och att tjejbilen är en totalmes. Iofs är det väl meningen att man ska tycka det men det stör mig ändå.)

Nja... men jag älskar Bärgarn, han e ju störtskön :D

Jag är inte heller särskillt glad åt bamse, men kan ändå köpa kläder med Katten Jansson på :D jag gillar ofta delar av "märken" men oftast inte själva huvudfiguren...

Men håller med om prinsessor och allt annat extremtjejigt... Blääää, som tur är verkar det gått fram till släkten här att det inte direkt uppskattas :p

*kl*
Jag har inte köpt något med Hello Kitty innan; är väl inte så förtjust i den där katten.

Så; nu ska jag så snart jag handlar i butik (syr ju det mesta) skaffa honom en tröja med Hello Kitty.

Varför är det mer OK att köpa en H.K till sonen än dottern?

+1 på den, varför är alla emot Hello Kitty?

Och varför är alla emot Prinsessor helt plötsligt? Detta är helt främmande för mig! De flesta jag umgås med varav några nyligen har fått barn älskar Prinsar och Prinsessor! :love:
Antingen det eller striktare märkeskläder med enklare färger och snyggare snitt! :laugh:

Jag kan ju bara svara för mig själv :)
Men jag har aldrig gillat rosa eller extrem "tjejigt", så ser därför ingen anledning att ha det på min dotter innan hon kan välja själv.
Många prinsess/tjejkläder är även väldigt opraktiska när det kommer till att leka i. Tex så har jag först nu köpt en klänning till min dotter och då är hon nyss fyllda 1år, såg ingen anledning tidigare bara massa opraktiskt med det.
Vill hon ha prinsessor/hello kitty mm när hon blir större så kommer hon att få det, men varför köpa något jag inte gillar innan hon har en åsikt :)

Jag håller med dig, barnen måste kunna leka obehindrat! Men många är emot vita/svarta/rosa tights, rosa/svart/vita skor med bra sula (för lek och spring) och en rosa/vit/svart tunika som följer kroppen såpass tight att den inte är i vägen och kan fastna.

DET är konstigt enligt mig! Som att kläder måste vara opraktiska och "fluff fluff" bara för att det ska bli flickigt och tjejigt! :confused:

*KL*

Jag är inte så förtjust i Hello Kitty eftersom det så tydligt vänder sig enbart till flickor. Detsamma gäller Disneyprinsessor som också vänder sig till flickor och Cars som vänder sig enbart till pojkar. Då föredrar jag Nalle Puh, Barbapappa och lilla spöket Laban. De vänder sig till både flickor och pojkar.

Nu har vi ju (tyvärr) en Hello Kitty- period hos framför allt dottern här hemma. Men den går väl över den med. :D
Det behöver inte betyda att allt skall vara HK heller. När vi köpte baddräkt valde hon en blå med blommor framför HK- baddräkterna.

Och för övrigt brukar jag ofta hitta borttappade skor, mössor och vantar i barnens väskor. :D

En handvaska till en trearing? :crazy: :crazy...

Min tvaaring har...hm... 5 vaskor?
Har tappat rakningen.

Hon alskar vaskor och sjalva principen att hon kan oppna den, stoppa in (vad som helst) och stanga igen och bara det med sig.

Tror inte en handvaska har samma betydelse for henne som mig. :)

Fast cars är väl inte till pojkar? Är det det? Min dotter har en hel del med cars, och jag kan inte se att de vänder sig till pojkar. Men det kanske bara är jag som inte fattat det (och det är ju tur för mig då :)).

Grejen med prinsess-sakerna tycker jag är att de ger ett dåligt ideal, man skall sitta still och vara smal och söt och vänta på att prinsen kommer, typ.

Däremot tycker jag att tunikan är en underbar uppfinning, mycket bättre än klänning! De har lite längd och glider inte upp, men är inte ivägen när man leker. Perfekt :).

Grejen med prinsess-sakerna tycker jag är att de ger ett dåligt ideal, man skall sitta still och vara smal och söt och vänta på att prinsen kommer, typ.

Men det beror ju lite på vad man tittar på och läser. Här hemma älskar vi Shrek, där har vi prinsessor som inte sitter och väntar på prisen, och inte är Fiona särskilt smal heller...

Senast ändrad:

Tycker man hittar Cars mest på pojkavdelningen. Men jag kan ha fel. :) Spidelmannen är väldigt pojkig i alla fall. Fast det hindrar ju inte dottern att gilla det. :laugh:

Håller med om prinsessorna. Uselt ideal.

Tunikor är jättebra lekkläder. Går att kombinera med både byxor och strumpbyxor. Går även att ha som kort klänning varma dagar.

Och varför är alla emot Prinsessor helt plötsligt? Detta är helt främmande för mig! De flesta jag umgås med varav några nyligen har fått barn älskar Prinsar och Prinsessor!
Antingen det eller striktare märkeskläder med enklare färger och snyggare snitt!

Jag är extremt förtjust i den vanliga hederliga sagoprinsessor från folksagorna. Vanligen flickor som får det de vill ha, räddar prinsen, gifter sig eller blir rika. Faktiskt jag älskar folksagor, bara man håller sig undan från Grim och killarna så är folksageprinsessor ofta riktigt coola tjejer. (utom när svinaherden är huvudpersonen-men det är ju alltid huvudpersonen som är aktiv).

Däremot är jag inte så förtjust i kläder i illrosa med mycket rosetter. Inte min typ av estetik. Tycker också att de verkar svåra att leka i. Tycker en liten flicka är som allra tjusigast i baggy cargo pants, typ. Eller en luftig enkel tunika/koltklänning på sommaren. Men det är ju smak bara. Rosa på ytterkläder tycker jag blir smutsigt snabbt.

*kl*
Min treåring älskar väskor av alla slag, och har många. En har hon och jag sytt tillsammans, andra har hon fått från olika håll. I allmänhet handlar det om små "reklamväskor" som folk inte velat ha. En är en liten "kappsäck" med Pippi på. Det är den enda jag har köpt. Perfekt när man vill bära runt på saker. Åttaåringen var likadan när hon var mindre. Nu har hon bara en "handväska" som hon själv har sytt.

Hello Kitty är båda ungarna galna i. Det vi har hemma som är Hello Kitty är ett memory, ett pussel, en hoodtunika helt utan fluff och prinsesseri, samt en omgång sängkläder i vitt, svart och rött, väldigt stilrent och ogulligt. Jag som är väldigt genusmedveten har svårt att se något problem med det faktiskt. Båda ungarna väljer oftast klänning eller tunika att ha på sig. Båda har klänningar i sin ägo som inte är så praktiska, varav alla utom en (Aldes klänning till skolavslutningen som hon fick välja själv) är arvegods. De får själva välja vad de ska ha på sig, sålänge det inte är olämpligt med tanke på vad de ska göra/väder och vind osv. Vilket innebär att de väldigt sällan har långklänning, väldigt ofta har tunika och tights.

Själv är jag nu inne på mitt livs (38 år) andra handväska, så väskintresset kommer definitivt inte från mig ... :D

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 671
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Jag har hela mitt liv lidit av olika psykiska sjukdomar och min autism. Jag upplever att det i många sammanhang fortfarande år 2020 är...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 958
Senast: Lillefrun
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 684

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka