Bli sövd?

L(i)FE

Trådstartare
Hej! Jag har två frågor som är om att bli sövd och så.
1. Ni som har blivit sövda hur känns det? Och hur går det till och hur känns det efter?
2. Om ni skulle göra en jätte jobbig operation alltså som NI tyckte var jätte jobbigt. Och ni fick välja på att bli sövd eller att ha lokal bedövning och lugnande medicin. Vad skulle ni välja då och varför?
 
Hej! Jag har två frågor som är om att bli sövd och så.
1. Ni som har blivit sövda hur känns det? Och hur går det till och hur känns det efter?
2. Om ni skulle göra en jätte jobbig operation alltså som NI tyckte var jätte jobbigt. Och ni fick välja på att bli sövd eller att ha lokal bedövning och lugnande medicin. Vad skulle ni välja då och varför?
1. Har bara blivit akut sövd och då blev jag bara hälsad med under rullande säng ”Hi I am your anesthetic nurse. Goodbye!” Så blev allt svart tills ett antal timmar senare.

2. Om jag tyckte det var jättejobbigt skulle jag ta lugnande. Nu är jag inte sån som person så själv skulle jag välja ingen bedövning eller lokal bedövning, men om det verkligen kändes jobbigt skulle jag inte tveka på lugnande.
 
1. Typ inte alls. Man är borta på en sekund typ.

2. Sövning. Fast jag skulle välja sövning för precis allt hur smått det än är. Inte för att det är illa med lokalbedövning utan för att jag älskar narkos :D Uppvaket är underbart! Just den där tröttheten, när man somnar om om och om igen. Rena himmelriket är det :love: :D
 
1. Alltså, ingenting? Jag tyckte det var lite obehagligt innan men själva sövningen sen så nej, man är väck. Efteråt hamnade jag i en sal med många där vi övervakades, tror jag frös och hade ont i axlarna (tror det är av att man får luft i buken som stiger). Minns inte om jag mådde lite illa men själva sövningen var bara liksom poff borta.

2. Jobbigt kanske bara lugnande, jättejobbigt hade jag nog känt "vad fan, erbjuder de sövning så :angel:" och tagit det alternativet. Men lokalbedövning funkar ju också rent fysiskt.
 
Hej! Jag har två frågor som är om att bli sövd och så.
1. Ni som har blivit sövda hur känns det? Och hur går det till och hur känns det efter?
2. Om ni skulle göra en jätte jobbig operation alltså som NI tyckte var jätte jobbigt. Och ni fick välja på att bli sövd eller att ha lokal bedövning och lugnande medicin. Vad skulle ni välja då och varför?
Jag har blivit sövd i samband med operation, men det var ganska länge sedan så jag minns inte detaljerna. Det jag minns är att jag fick ligga i en säng och vänta på min tur. Det var lugnt där och jag somnade till och med en stund. Sedan rullade de in mig i operationssalen. Själva sövningen var helt odramatiskt. Sjuksystern förklarade vad hon gjorde och sa till när hon sprutade in. Sedan blev det svart. Det var inte alls obehagligt.

När jag vaknade upp efter operationen var jag trött, men jag hade inte ont. Det kändes bara som om jag hade sovit väldigt djupt.

Om jag skulle genomgå ytterligare en operation, så skulle jag välja att sövas igen eftersom det funkade bra. En positiv erfarenhet.
 
1. Jag har alltid fått en intravenös injektion i en tidigare placerad venflon. Tycker att det mest känns som att mjuklanda i bomull. Ibland blivit tillsagd att räkna baklänges från tio och aldrig hunnit längre än till sju. För mig som har insomningssvårigheter i allmänhet är det som en jackpot att bara somna. För mig en totalt positiv upplevelse.

Uppvaket har varit lite olika varianter. En gång blev jag hyperaktiv och ville inte stanna kvar i sängen. Personalen tyckte jag var lite jobbig, men jag mådde bra. :angel1:
Andra gånger lite mer luddig. Aldrig varit illamående, men känner mig ofta seg till nästa dag.

2. Alltid sövning om det är möjligt. Jag är en nojig patient och blir stressad när jag ska vara vaken. Även om smärtan är helt borta, så känner jag att det görs något.
Måste det göras vaken, så hoppar jag över lugnande. Med mitt adrenalinpådrag blir det ingen effekt eller så kommer den senare när allt redan är över.
 
1. Första ben-operationen jag gjorde var under narkos. "Räkna ner från tio" sa sköterskan. Vad som kändes som sekunden efteråt vaknade jag i uppvaket. Fick en macka och ett glas saft.
Det tog ett par timmar att operera och vakna.

2. Andra gången jag opererade benet fick jag ryggbedövning. Fick lyssna på radio under tiden. Operationen tog en halvtimme. Sen tog det lång tid innan jag kunde röra på benen igen, och jag kunde inte kissa vilket var sjukt obehagligt. Jag var dessutom gravid vid tillfället så det var inte lätt att dra upp benen tillräckligt för att kunna sätta bedövningen.

Vid förlossningen hade jag också ryggbedövning. Asgött, jag kunde röra mig utan smärta för första gången på flera månader! Men igen, att sätta bedövningen var inte kul.
Jag är dessutom spruträdd..

Det var en rätt, jag vet inte, häftigt? känsla att vara vaken när de höll på och greja med benet. Jag såg ju att de lyfte och grejade men jag kände ingeting.

Skulle jag göra om en liknande operation idag hade jag velat vara sövd. Mest för att slippa sprutorna.
 
Jag har blivit sövd ... tre gånger, tror jag. Man slocknar blixtsnabbt och så vaknar man och upplever inte att nån tid alls har passerat. Så var det för mig i alla fall. Kände ingen påverkan alls efteråt.

Jag har också fått lokalbedövning i samband med att metall skulle tas ut ur benet efter ett lagat benbrott. Det var också ok, jag fick nåt slags avslappnande och somnade faktiskt under operationen. Hoppas jag inte snarkade...!

Idag, vid min ålder, vill jag ogärna bli sövd då det tydligen kan kickstarta alzheimers (läste det i en trovärdig artikel men det KAN ju vara osanning) men behövs det, så ja visst. Ryggbedövning vill jag inte ta, tack.
 
Sövd med narkos 4 gånger vid operation, innan har jag fått någon spruta som gjorde mig lite lullig, sövd med sömnmedel i armen och efteråt vaknat hungrig
 
Blivit sövd bara en gång, men skulle lätt göra om det.

När de satte igång narkosen så hann jag säga " OJ vad det snurrar!" för att det var som att hamna i en tvättmaskin. Rätt exakt 3 sekunder senare var det som att ha stängt av en skärm.

Jag var inte jättedjupt sövd, han drömma en massa saker, men inget obehagligt, vilket jag glatt berättade efter att jag hade vaknat.
Vaknade lite innan jag kunde öppna ögonen, vilket jag sa, typ " Jag är vaken, men jag kan inte öppna ögonen än" tänkte ifall de pratade om nåt jag inte skulle höra. Sen berättade jag att jag hade drömt, men att det var trevligt.

Lite stressad kirurg i början, trevlig prick som narkosläkare, total upplevelse 9/10 ungefär .
 
1: Det pirrade lite i armen medans medlet gick in i kroppen. Det tog några sekunder, men sedan blev jag typ hög i 0,5 sekunder och utbrast "WOW" och i "nästa andetag" vaknade jag och ville ha något att dricka. Jag tyckte bara att det var kul med andra ord.
2: Det beror ju på vad det handlar om, men med bakgrunden att det skulle vara jättejobbigt så skulle jag absolut välja sövning.
 
Jag har blivit sövd ganska många gånger och det har gått bra. Inte mått illa eller så efteråt. Skulle välja sövning över lokalbedövning och lugnande
 
Ang jobbiga operationer med lokalbedövning och lugnande så har jag gjort det också, en konisering. Jag var sjuuukt orolig innan pga smärtproblematik när det gjorts provtagningar i livmodertappen, så jag var livrädd för just smärta. Koniseringen gick så mycket bättre än jag förväntat mig, jag var så väl omhändertagen av personalen (som visste om hur ångestfyllt det var för mig) och kände inte ett skvatt av ingreppet. Jag åkte hem samma dag på bra mycket bättre humör än när jag åkte in :)
 
Jag har blivit sövd ett tiotal gånger. Flertalet större operationer som har tagit en lång tid. Jag har aldrig upplevt några problem. Hälften av gångerna har jag fått en lugnande tablett innan och jag är väldigt lättsederad så jag har varit rejält groggy när jag har rullats in i operationssalen! 😄 Jag somnar blixtsnabb av narkosen och när jag vaknar upp mår jag toppen! Jag vet att en del kan må lite illa av narkosen, men då kan man få medel mot illamåendet intravenöst så det går över snabbt. Jag har bara positiva erfarenheter av att bli sövd! Jag har även genomgått ett antal operativa ingrepp med sedering och lokalbedövning, har gått alldeles utmärkt det också :-)
 
Hej! Jag har två frågor som är om att bli sövd och så.
1. Ni som har blivit sövda hur känns det? Och hur går det till och hur känns det efter?
2. Om ni skulle göra en jätte jobbig operation alltså som NI tyckte var jätte jobbigt. Och ni fick välja på att bli sövd eller att ha lokal bedövning och lugnande medicin. Vad skulle ni välja då och varför?
Jag var så otroligt imponerad av effektiviteten och omtänksamheten, jag fick till exempel varma benvärmare för att jag inte skulle frysa och det var som att vara på F1depå med folk som tog hand om mig, och efter sprutan så hann jag inte ens tänka färdigt tanken "jag måste berätta det här för x..." innan det blev svart och jag var uppvaket.
 
Hej! Jag har två frågor som är om att bli sövd och så.
1. Ni som har blivit sövda hur känns det? Och hur går det till och hur känns det efter?
2. Om ni skulle göra en jätte jobbig operation alltså som NI tyckte var jätte jobbigt. Och ni fick välja på att bli sövd eller att ha lokal bedövning och lugnande medicin. Vad skulle ni välja då och varför?
1. Jag sövdes för operation i vintras (diskbråck). Först var jag i en säng i ett annat rum, där jag sedan också vaknade upp, och fick lite tabletter, venflon etc. Efter det fick jag gå till operationsrummet i rummet intill och lägga mig på bordet, där sedan operationen förbereddes. Narkossköterskan/läkaren sa att hon skulle ge lite narkos till att börja med, för att få mig att börja slappna av lite mer, och jag hann känna att jag blev trött (och jag tror att jag frågade om det var okej att jag somnade :p ), innan jag var borta. Jag tyckte inte det var otäckt alls när jag var där, utan det kändes som vanlig trötthet, inget konstigt. Inte heller när jag vaknade upp. För mig var det som om jag vaknat mitt i natten deluxe - dvs trött, det kändes som om jag gärna hade kunnat fortsatt sova längre (utöver att sköterskorna/läkaren kom och pratade och ville veta att allt var bra, berätta hur det gick etc :cautious: och jag visste ju att det var dags att vakna när jag börjat vakna och var medveten om dem :p ) och att jag inte var helt klar i huvudet till en början (på samma sätt som jag inte är helt klar i huvudet om jag abrupt vaknar mitt i natten av något, men det brukar gå över snabbare). Tröttheten satt i för mig, och jag var väl lite halvtrött tills jag kom hem och somnade några timmar senare (jag opererades på eftermiddagen och åkte hem kanske en timme efter jag vaknat). Jag tror dock att jag åt för mycket mat när jag vaknade upp (sköterskorna frågade om jag ville ha något, och jag sa ja), och jag kräktes två gånger där (extremt plötsligt illamående två gånger, sedan var allt bra igen direkt efter respektive kräkning). Jag kände ingen som helst smärta från operationen, varken då eller senare. Jag åt opiater (oxikodon) och alvedon de närmaste dagarna efter enligt instruktionerna, och efter de dagarna kunde jag sluta helt med smärtstillande utan problem. Jag var väl inte helt klar i huvudet de första dagarna, även om det inte kändes för mig så tydligt (systern som körde hem mig har dock kommenterat att jag kanske inte var helt där som jag brukar ;))

2. Kan jag tyvärr inte riktigt svara på, då jag inte tyckte det var särskilt jobbigt. Jag vet inte hur jag skulle gjort om jag tyckt det var jobbigt.
 
Hej! Jag har två frågor som är om att bli sövd och så.
1. Ni som har blivit sövda hur känns det? Och hur går det till och hur känns det efter?
2. Om ni skulle göra en jätte jobbig operation alltså som NI tyckte var jätte jobbigt. Och ni fick välja på att bli sövd eller att ha lokal bedövning och lugnande medicin. Vad skulle ni välja då och varför?
1 Det kändes inget. Pang -borta!! Jag minns upp vaket som jobbigt. Mitt första som 6 åring grät jag och minns att jag blev tröstad av en man som sa fina tröstade ord till mig (börjar grina vid minnet:cry:) Andra gången jobbigt uppvak och smärta.
2. Lokalbedövning och lugnande. Därför att det alltid innebär en risk att bli sövd. Men skulle jag genomgå en operation där det måste ske sövd eller starkt rekommenderas, skulle jag inte tveka inför att bli sövd heller.
Livet går ut på att utsätta sig för jobbiga saker. Det som inte dödar, stärker
 
Sövd flera gångr för stora operationer.
Man bara somnar, väldigt snabbbt. Jag kan lätt bli illamående efteråt men det är inte så vanligt vad jag förstår.

Om jag skulle välja mellan lokalbedövning och sövning valde jag definitivt sövning. Tanken på att vara vaken och de skär eller grejar med mig är förga lockande.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 549
Senast: SiZo
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 657
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 194
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 138
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp