Bli frisk från GAD?

Att betala privat finns inte ekonomi till just nu,

Jag vet inte om det funkar längre men för många år sedan när jag skulle gå i terapi bedömdes det att jag behövde hjälp som de på stället inte kunde ge mig. Väntetiden var på ett år. Så jag fick gå externt och träffade en psykoterapeut under x antal sessioner. O det kostade mig inte ett jota. En ansökan lämnades in till landstinget, vill jag minnas. Lite lost där i minnet idag.

Nej, nej, inte i friskvårdsbidraget. Jag kanske var otydlig där.

Den får man betala själv eller så har dom avtal med landstinget.
Men tiden, sjukskrivningen har man rätt till och det kan inte AG neka en till.
Då har du allt snurrat till det ordentligt. Man kan inte vara sjukskriven för friskvård, det hörs ju på orden.

Vad menar du med "va"?

På mitt arbete fungerar friskvården så att man tar ut den under arbetstid när arbetet så tillåter. För oss innebär det (sjukhus) att överlappningstiden mellan 13-16 är ett utmärkt tillfälle att göra det.
Går man bara hem en timme tidigare så riskerar ju AG att den anställde inte "gör" sin friskvård och då är ju hela poängen borta s a s.

För att förtydliga;
Jag pratar om friskvård som TID som man tar ut under arbetstid.
Då kan man yoga, gå på terapi, promenera, gymmet etc.

Friskvårdsbidraget, PENGARNA finns det regler runt.
Där ingår träning, gym, massage, förebyggande behandling men inte ex kiropraktorbehandling av ett redan uppkommet problem. Ridning ingår inte (jävligt irriterande) inte heller tennis.

Vad menar du med "va"?

På mitt arbete fungerar friskvården så att man tar ut den under arbetstid när arbetet så tillåter. För oss innebär det (sjukhus) att överlappningstiden mellan 13-16 är ett utmärkt tillfälle att göra det.
Går man bara hem en timme tidigare så riskerar ju AG att den anställde inte "gör" sin friskvård och då är ju hela poängen borta s a s.

För att förtydliga;
Jag pratar om friskvård som TID som man tar ut under arbetstid.
Då kan man yoga, gå på terapi, promenera, gymmet etc.

Friskvårdsbidraget, PENGARNA finns det regler runt.
Där ingår träning, gym, massage, förebyggande behandling men inte ex kiropraktorbehandling av ett redan uppkommet problem. Ridning ingår inte (jävligt irriterande) inte heller tennis.
På ditt arbete ja. Men det verkar högst frivilligt för arbetsgivare att erbjuda friskvårdstimme och ts arbetsgivare gör det tydligen inte. Om man nu ska tro att psykologbehandling formellt sett ska räknas som friskvård, vilket jag starkt tvivlar på.

Då har du allt snurrat till det ordentligt. Man kan inte vara sjukskriven för friskvård, det hörs ju på orden.
Nej, givetvis kan man inte vara sjukskriven för friskvård.
Jag är tydligen urusel på att förklara mig. :(

Man kan vara sjukskriven för förebyggande behandling, ex terapi för upp till 50% hos FK.
Det är INTE friskvård utan behandling.
Detta är jag tämligen bergsäker på eftersom det har varit aktuellt för mig själv alldeles nyligen (april).

Det har inget med friskvård eller friskvårdspeng att göra.

Ursäkta att jag rör ihop begreppen. :o

På ditt arbete ja. Men det verkar högst frivilligt för arbetsgivare att erbjuda friskvårdstimme och ts arbetsgivare gör det tydligen inte. Om man nu ska tro att psykologbehandling formellt sett ska räknas som friskvård, vilket jag starkt tvivlar på.
Ja, så kanske det är. Det verkar som jag tog det för givet. :o

Väldigt tråkigt för Ts eftersom man uppenbarligen inte är särskilt intresserad av att de anställda ska få möjlighet att "friskvårda" sig. :(

Bussarbetsgivarna tycker det är för dyrt att ha obligatoriska kisspauser efter 2,5 h körning och vill ändra det till 3,5.
Den nivån är det.

Ja och att ha ett jobb som inte gör mig glad kommer inte bättra på mitt mående. Dessutom är det svårt att hitta jobb i min lönenivå som inte kräver utbildning.

Okej, det låter som om du har bestämt dig för att ditt nuvarande jobb är det enda på planeten som duger och att "svårt" betyder "omöjligt".

Den inställningen underlättar inte direkt.

Okej, det låter som om du har bestämt dig för att ditt nuvarande jobb är det enda på planeten som duger och att "svårt" betyder "omöjligt".

Den inställningen underlättar inte direkt.

Möjligt att det finns andra jobb, men det finns inget jag kan komma på såhär. Och det är ju inte bara att byta, jag får inte tillbaka min anställning på bussen om jag sagt upp mig.
För mig är jobbet tryggheten i livet. Att ge upp den kan för mig vara förödande.

@MissFideli jag förstår att du inte vill säga upp dig för att lösa det här, och jag kommer ihåg hur du gick från långtidssjukskriven (?) till bussförarjobbet och hur det fick dig att börja leva igen. Typ på en dag. Det märktes att det var en jättekick.

Såg du detta?

Ok.
Du har inte frågat på mottagningen hur andra lyckats lösa det? Alltså om det alltid är arbetsgivarens goda vilja det hänger på eller om det finns någon vettig väg att gå.

@MissFideli jag förstår att du inte vill säga upp dig för att lösa det här, och jag kommer ihåg hur du gick från långtidssjukskriven (?) till bussförarjobbet och hur det fick dig att börja leva igen. Typ på en dag. Det märktes att det var en jättekick.

Såg du detta?

Tack!
Jag fick sluta terapin i våras pga jobbet och då fick jag inga alternativ av psykologen. Ska prata med läkaren på onsdag, men är det deras sätt så är det ju lite svårt för mig att påverka.

Tack!
Jag fick sluta terapin i våras pga jobbet och då fick jag inga alternativ av psykologen. Ska prata med läkaren på onsdag, men är det deras sätt så är det ju lite svårt för mig att påverka.
Alltså det är ju skit! Du kan ju alltid fråga läkaren om hen kan skriva nåt intyg på hur viktig den påbörjade terapin är för din behandling.

Hur löste du det då du faktiskt gick där, alltså innan du slutade i våras?

Alltså det är ju skit! Du kan ju alltid fråga läkaren om hen kan skriva nåt intyg på hur viktig den påbörjade terapin är för din behandling.

Hur löste du det då du faktiskt gick där, alltså innan du slutade i våras?

Då hjälpte jobbet mig. Men det blev stopp på det sen.

Fascinerande att folk verkar tycka att man ska prioritera bort hela sin trygghet. Tur ni inte är psykologer, självmordsnivån hade varit skyhög.

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det nån härinne som varit i kontakt med jourhavande präst? Hur var det? Kändes det som det gav nåt? Är inte troende och tvekar även...
2
Svar
26
· Visningar
2 058
Senast: nullo-modo
·
Kropp & Själ Efter att jag ätit fick jag yrsel, ett konstant högt sssshhhh-ljud i huvet/örat på höger sida, blev varm och högre puls (kunde inte...
Svar
6
· Visningar
395
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag har troligen åkt på nån form av stressutslag. Det kliar så jag blir tokig, självklart mest nattetid också. Har kontaktat vården och...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 491
Senast: et_flickan
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 010
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar