Bli frisk från GAD?

Men jag kommer aldrig bli arbetslös om jag behåller detta jobb!!!! Men jag ger upp detta med dig, du har uppenbarligen aldrigt haft ett jobb du trivts så bra med att det är enda stället du faktiskt känner dig lugn. Så du kommer ändå aldrig förstå.
Nehe..aja. Men om det är så stabilt att inte ditt jobb kommer påverkas i längden av ditt mående så är det kanske inte särskilt akut ändå. Jag tänker främst på att det ändå är ett jobb med mycket ansvar för andra människor och då gäller det att hålla sig stabil psykiskt. Det är trots allt en energikrävande diagnos att ha och viktigt att göra något åt. Är det en framtid inom bussyrket som man vill ha så är det inte dumt faktiskt att prioritera sitt mående så att det kan bli så i framtiden också.

Påstå förövrigt inte att jag aldrig kommer förstå när det gäller trygghet. Dock vet jag att man ibland måste prioritera om lite i livet för att få det att fungera hur tråkigt det än är.

Igår var jag då hos min läkare. Ångesten jag haft nu senaste veckorna är troligen medicinrelaterad, håller på och byter och en av de nya är uppiggande och då är det risk att ångesten kommer om man har den. Så nu kombinerar vi den med en som går på serotoninet också, vilket jag inte haft på 6 v drygt. Ska också ta bort koffeintabletterna som jag tror krockar med Voxran eftersom båda piggar upp=ångestframkallande. Så det känns bra! Hon ville också att jag skulle börja med KBT, vilket är bra. Tyvärr har jag svårt med "läxorna" men vi ska jobba på det med. Så det blir en sporadisk samtalskontakt som förhoppningsvis ska övergå i KBT när jag får ordning på tankarna. Det är på psykoterapienheten dom "kräver" stående tid, så just den får vänta.

Har jag sagt att jag älskar min läkare? :love: Hon bryr sig, är otroligt duktig och har svar på allt. Aldrig att jag släpper henne :heart

Igår var jag då hos min läkare. Ångesten jag haft nu senaste veckorna är troligen medicinrelaterad, håller på och byter och en av de nya är uppiggande och då är det risk att ångesten kommer om man har den. Så nu kombinerar vi den med en som går på serotoninet också, vilket jag inte haft på 6 v drygt. Ska också ta bort koffeintabletterna som jag tror krockar med Voxran eftersom båda piggar upp=ångestframkallande. Så det känns bra! Hon ville också att jag skulle börja med KBT, vilket är bra. Tyvärr har jag svårt med "läxorna" men vi ska jobba på det med. Så det blir en sporadisk samtalskontakt som förhoppningsvis ska övergå i KBT när jag får ordning på tankarna. Det är på psykoterapienheten dom "kräver" stående tid, så just den får vänta.

Har jag sagt att jag älskar min läkare? :love: Hon bryr sig, är otroligt duktig och har svar på allt. Aldrig att jag släpper henne :heart

Varför i hela friden har du tagit koffeintabletter om du är ångestbenägen? Själv tål jag inte koffein särskilt bra just för att det har en så jobbig effekt på mig. Magen vänder sig ut och in, jag blir darrig och spänd. Mindre mängd, t.ex. den mängd som finns i choklad, funkar ju (om jag inte överäter), men kaffe med koffein avstår jag.

Fysisk och psykisk hälsa påverkas av det man äter. Vissa födoämnen är det vanligt att folk påverkas negativt av. Blir man t.ex. trött eller ångestbenägen av en viss mat gör man klokt i att undvika det. Vilken mat som inte är bra för en, får man själv ta reda på. Misstänker man att ett födoämne har negativ påverkan så undviker man detta helt under en dryg månad. Sedan kan man prova att äta det igen och se hur man påverkas. Då får man svaret.

Varför i hela friden har du tagit koffeintabletter om du är ångestbenägen? Själv tål jag inte koffein särskilt bra just för att det har en så jobbig effekt på mig. Magen vänder sig ut och in, jag blir darrig och spänd. Mindre mängd, t.ex. den mängd som finns i choklad, funkar ju (om jag inte överäter), men kaffe med koffein avstår jag.

Fysisk och psykisk hälsa påverkas av det man äter. Vissa födoämnen är det vanligt att folk påverkas negativt av. Blir man t.ex. trött eller ångestbenägen av en viss mat gör man klokt i att undvika det. Vilken mat som inte är bra för en, får man själv ta reda på. Misstänker man att ett födoämne har negativ påverkan så undviker man detta helt under en dryg månad. Sedan kan man prova att äta det igen och se hur man påverkas. Då får man svaret.

För att hålla mig vaken när jag börjar tidigt. Gått från att jobba sen kväll till tidig morgon och det är ju ganska viktigt att man håller sig vaken när man kör buss. Då har koffeintabletter varit det enda som funkat. Nu med Voxran är jag piggare och klarar mig utan :)

Härligt! Jag hade svår ångestproblematik förut och fick enorm hjälp av KBT. Läxorna var jobbiga i början kommer men man in i det efter ett tag. :)

Härligt! Jag hade svår ångestproblematik förut och fick enorm hjälp av KBT. Läxorna var jobbiga i början kommer men man in i det efter ett tag. :)

Läxorna kan vara en pina..men det är de som vägleder till att man faktiskt blir bättre. Läxorna visar också en själv, rent fysiskt på att man blir bättre. Det blir lite av en mätningsmöjlighet. Iaf var det så för mig. Jag valde att skriva dagbok, att ha en bok för enbart terapin (innehöll allt som hade med terapin att göra, mina känslor, läxor etc). O den bläddrade jag tillbaka i ibland o kunde se klart o tydligt att det hände faktiskt grejer med mig. :)

Läxorna kan vara en pina..men det är de som vägleder till att man faktiskt blir bättre. Läxorna visar också en själv, rent fysiskt på att man blir bättre. Det blir lite av en mätningsmöjlighet. Iaf var det så för mig. Jag valde att skriva dagbok, att ha en bok för enbart terapin (innehöll allt som hade med terapin att göra, mina känslor, läxor etc). O den bläddrade jag tillbaka i ibland o kunde se klart o tydligt att det hände faktiskt grejer med mig. :)

Ja, det jag har problem med är att jag analyserar sönder dom. Får jag en läxa på att fota en blå bil så är det enkelt där. Men väl själv när jag ska göra läxan så börjar det:
Vad är blått egentligen? Var går gränsen mot grön? Är den där bilen blå eller är den kanske för blålila för att vara blå? Osv. Exempel.

Ja, det jag har problem med är att jag analyserar sönder dom. Får jag en läxa på att fota en blå bil så är det enkelt där. Men väl själv när jag ska göra läxan så börjar det:
Vad är blått egentligen? Var går gränsen mot grön? Är den där bilen blå eller är den kanske för blålila för att vara blå? Osv. Exempel.

Handlar det om osäkerhet o att inte tro på din egen förmåga som överanalysen kommer av? Oavsett är ju det också något man kan diskutera o arbeta med under terapins väg. För det är ju något som påverkar dig i ditt liv även utanför terapins rum. O vad jag minns av terapin så får man inte några svåra läxor i början, så sätt. Min första läxa var att till nästa gång klura ut vad det var jag hade problem med. Att helt enkelt bli medveten i en situation om vad jag kände o hur jag mådde i den. O så började vi där.

Handlar det om osäkerhet o att inte tro på din egen förmåga som överanalysen kommer av? Oavsett är ju det också något man kan diskutera o arbeta med under terapins väg. För det är ju något som påverkar dig i ditt liv även utanför terapins rum. O vad jag minns av terapin så får man inte några svåra läxor i början, så sätt. Min första läxa var att till nästa gång klura ut vad det var jag hade problem med. Att helt enkelt bli medveten i en situation om vad jag kände o hur jag mådde i den. O så började vi där.

Jag tror att det är just detta som är orsak till ångesten och nedstämdheten faktiskt. Jag ifrågasätter mig själv och allt jag gör hela tiden, vilket är otroligt stressande. Men ja, jag hoppas jag får nån som kan börja med att få mig att lita på min känsla.

Jag tror att det är just detta som är orsak till ångesten och nedstämdheten faktiskt. Jag ifrågasätter mig själv och allt jag gör hela tiden, vilket är otroligt stressande. Men ja, jag hoppas jag får nån som kan börja med att få mig att lita på min känsla.

Det är oerhört energikrävande, att hela tiden ifrågasätta sig själv o hela tiden vilja ha svar innan man gör något. OM det är så du fungerar. Jag hoppas bara att du när du kommer dit i processen att faktiskt våga berätta, att våga möta det där jobbiga..tuffa sig själv. :)

Det är oerhört energikrävande, att hela tiden ifrågasätta sig själv o hela tiden vilja ha svar innan man gör något. OM det är så du fungerar. Jag hoppas bara att du när du kommer dit i processen att faktiskt våga berätta, att våga möta det där jobbiga..tuffa sig själv. :)

Jag är väldigt medveten om det, men att gå från att veta till att våga gå emot det "vana" är värre. Men det kommer!!

Misstänkte innan du skrev ut det att det var voxra du blev insatt på.
Känner mig väldigt duktig! ;) :o :D
Den kan ge mer ångest initialt. Man blir piggare och får mer energi. Dessutom förstärker den effekten av SSRI.
Vad bra om den funkar för dig.

Koffein låter däremot inte bra för någon med din problematik. :crazy:

Misstänkte innan du skrev ut det att det var voxra du blev insatt på.
Känner mig väldigt duktig! ;) :o :D
Den kan ge mer ångest initialt. Man blir piggare och får mer energi. Dessutom förstärker den effekten av SSRI.
Vad bra om den funkar för dig.

Koffein låter däremot inte bra för någon med din problematik. :crazy:

Ja, jag har fått mer energi och det är jag superglad över :bump: Sätter in en halv tablett Sertralin nu och kollar, går kanske upp till 1 hel om 2 v. Sen ska Lyrican bort... Hoppas Sertralinet tar bort ångesten, vill inte behöva sluta med Voxran!

Men det är ju just det som är GAD och just det du behöver gå i behandling för! GAD är i stort sett en fobi mot osäkerhet och en bra KBT-behandling kommer till stor del handla om att just lära sig stå ut med ovisshet och hantera frågor som inte har något definitivt svar (Vad är blått egentligen? Var går gränsen mot grön? Är den där bilen blå eller är den kanske för blålila för att vara blå?).

Självklart är "läxor" jobbigt, men hur tänker du att något ska förändras om du inte är villig att pusha dig att göra något annorlunda/ovant/obekvämt?

Självklart är "läxor" jobbigt, men hur tänker du att något ska förändras om du inte är villig att pusha dig att göra något annorlunda/ovant/obekvämt?

Men den där osäkerheten är väl också ett uttryck för GAD? Som du beskriver i ditt första stycke.

Jag tycker heller inte att det verkar som om hon spjärnorna emot pga läxorna. Hon är osäker, bara.

Men den där osäkerheten är väl också ett uttryck för GAD? Som du beskriver i ditt första stycke.

Jag tycker heller inte att det verkar som om hon spjärnorna emot pga läxorna. Hon är osäker, bara.

Absolut! Men som det skrevs lät det som ett argument mot att gå i KBT. Som att en spindelfobiker inte vill gå i behandling för att det innebär att behöva utsätta sig (under kontrollerade, stegvisa former) för spindlar - helt förståeligt men också väldigt kontraproduktivt. Det var inte på något vis menat som kritik mot TS utan en ärlig fråga hur hen tänker sig att hen ska komma vidare utan att "ta tjuren vid hornen".

Absolut! Men som det skrevs lät det som ett argument mot att gå i KBT. Som om en spindelfobiker inte vill gå i behandling för att det innebär att behöva utsätta sig (under kontrollerade, stegvisa former) för spindlar - helt förståeligt men också väldigt kontraproduktivt. Det var inte på något vis menat som kritik mot TS utan en ärlig fråga hur hen tänker sig att hen ska komma vidare utan att "ta tjuren vid hornen".
Men jag tror att hon gör det. Tar tjuren vid hornen alltså. Ibland måste man bara få vädra sin osäkerhet utan att det betyder ett stopp.

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det nån härinne som varit i kontakt med jourhavande präst? Hur var det? Kändes det som det gav nåt? Är inte troende och tvekar även...
2
Svar
26
· Visningar
2 058
Senast: nullo-modo
·
Kropp & Själ Efter att jag ätit fick jag yrsel, ett konstant högt sssshhhh-ljud i huvet/örat på höger sida, blev varm och högre puls (kunde inte...
Svar
6
· Visningar
395
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag har troligen åkt på nån form av stressutslag. Det kliar så jag blir tokig, självklart mest nattetid också. Har kontaktat vården och...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 491
Senast: et_flickan
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 010
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar