Bli frisk från GAD?

Jag förstår TS när det gäller arbetsgivaren, här i Stockholmsområdet är det en ökänd arbetsgivare typ. Här är en nyskriven artikel:
https://mitti.se/sa-utnyttjar-arriva-sina-bussforare/

Det låter ju fint med allt man har rätt till som arbetstagare men i verkligheten är det inte alltid så lätt, framför allt inte inom verksamheter upphandlade till lägsta pris, som dessutom handlas upp på nytt med regelbunda intervall.

Sugig inställning. En anställd med en psykiatrisk diagnos får inte gå på behandling eftersom de får problem med schemat. Attityd som tyder på att de inte förstår vad psykiatrisk behandling är.

Men i synnerhet då, så kanske ett intyg från läkaren skulle kunna hjälpa dig?

Jag får lösa det på egen tid tycker dom.

Jag får lösa det på egen tid tycker dom.
Js, jag förstår det. Men nu har du ju faktiskt tvingats avbryta en pågående behandling pga jobbet. Vet de inget om psykoterapi så tror de säkert att du lika kan fortsätta hos vemsomhelst som kan ta emot dig på kvällstid, som man byter frisör ungefär. Men riktigt så funkar det ju inte.

Läste lite om GAD. KBT anses kunna fungera. Om jag var du skulle jag fråga läkaren om hen trodde att det kunde vara värt det i ditt fall. KBT verkar lättare att kunna variera tiderna med.

@MissFideli
Om din mottagning nu har sina regler som de absolut inte kan frångå, så kanske din läkare kan gå med på att remittera dig till ett ställe som har bättre möjlighet att tillgodose dina behov, om du förklarar problemet? Hade du kollat upp internetbehandling också, kan vara värt att testa?

Jag har ingen erfarenhet av GAD, men har andra neuropsykiatriska diagnoser i min närhet, med ångest inblandat. För de personerna har det absolut gått att bli mycket bättre i sitt mående, men jag skulle snarare säga att det handlat om att lära sig att hantera sig själv än att bli "botad". Gemensamt är att det har tagit tid och att de har jobbat med sig själva med hjälp från andra, medicin har varit en del men inte allt.

I din situation ser jag just nu tre parter som ingen av dem ser någon möjlighet till ändring i sin egen del. Någon måste dock vara beredd på att ändra sig, för om alla faktorer är lika som igår år det svårt att uppnå ett förändrat resultat imorgon. Vi kan tycka vad vi vill om vad mottagningen och din arbetsgivare borde göra, men rent krasst är det bara du som står dig själv närmast. Så för att komma någonstans tror jag det bästa du kan göra är att också fundera rejält på vad du själv kan förändra i dina förutsättningar till att få terapi.

Fascinerande att folk verkar tycka att man ska prioritera bort hela sin trygghet. Tur ni inte är psykologer, självmordsnivån hade varit skyhög.
Fast det är ju viktigt att bry sig om sitt mående, tillslut kommer det att krascha ifall man inte gör någonting åt måendet. Är det tryggare menar du att stå utbränd och arbetslös med låg sjukpenning sedan?

Jag är absolut inte den som tycker du ska säga upp din anställning = trygghet.
Hoppas du inte fick det intrycket. :crazy:

Däremot tycker jag det verkligen är SKIT hur din arbetsgivare prioriterar sin personal. :rage: :wtf: :turd:
Jävligt upprörande! :mad:

Jag hoppas @MissFideli att det löser sig för dig och att du ska kunna få en balans mellan hälsa, jobb, behandling och fritid. :heart

Läste lite om GAD. KBT anses kunna fungera. Om jag var du skulle jag fråga läkaren om hen trodde att det kunde vara värt det i ditt fall. KBT verkar lättare att kunna variera tiderna med.
Jag tror dessutom att man kan få KBT behandling på nätet.
Det om något är ju flexibelt.
Är inte tillräckligt insatt i hur det funkar och för vilka diagnoser.

Men det kanske kan vara värt att kolla upp?

@MissFideli Vilken hopplös sits! Jag funderar på om inte KBT över nätet hade varit något för dig att testa? Det verkar dessutom som att vissa landsting använder sig av metoden. http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?ID=191&behandling_internet

Jag har ingen erfarenhet själv men så länge terapin sköts av legitimerade psykologer så här jag svårt att tänka mig att det skulle vara dumt att prova om AG och din vanliga vårdgivare är så stelbenta med tider.

Edit: tvåa på bollen

Fast det är ju viktigt att bry sig om sitt mående, tillslut kommer det att krascha ifall man inte gör någonting åt måendet. Är det tryggare menar du att stå utbränd och arbetslös med låg sjukpenning sedan?

Men jag kommer aldrig bli arbetslös om jag behåller detta jobb!!!! Men jag ger upp detta med dig, du har uppenbarligen aldrigt haft ett jobb du trivts så bra med att det är enda stället du faktiskt känner dig lugn. Så du kommer ändå aldrig förstå.

Vilket skäl angav FK för att neka dig förebyggande sjukpenning?

Jag har haft det på min tidigare arbetsplats och då besökte jag kurator regelbundet MEN det är flera år sedan och dom kanske tagit bort den för sådana besök nu?

Tycker bara att det låter dumt för det förebygger ju en ev kommande sjukskrivning i framtiden för din del med?

Sedan underlättar det enormt mycket för sin privat ekonomi om man får förebyggande sjukpenning.

Alla har inte råd att vara borta gratis från jobbet för att få behandlingar.

Vilket skäl angav FK för att neka dig förebyggande sjukpenning?

Jag har haft det på min tidigare arbetsplats och då besökte jag kurator regelbundet MEN det är flera år sedan och dom kanske tagit bort den för sådana besök nu?

Tycker bara att det låter dumt för det förebygger ju en ev kommande sjukskrivning i framtiden för din del med?

Sedan underlättar det enormt mycket för sin privat ekonomi om man får förebyggande sjukpenning.

Alla har inte råd att vara borta gratis från jobbet för att få behandlingar.

Jag har inte blivit nekad? Däremot har jag redan utnyttjat det en gång och när jag ringde och frågade så var det bara möjligt att ha det en gång.

Jag har inte blivit nekad? Däremot har jag redan utnyttjat det en gång och när jag ringde och frågade så var det bara möjligt att ha det en gång.

Då har den du talade med fel.

Det är inte bara en gång man får det. Ta upp detta med din läkare när du ändå är där för det krävs läkarintyg för att söka det. Detta är dock något som du själv måste söka och allt finns att läsa på FK:s sida.

Jag har haft det i 4 år pga upprepade behandlingar.

Då har den du talade med fel.

Det är inte bara en gång man får det. Ta upp detta med din läkare när du ändå är där för det krävs läkarintyg för att söka det. Detta är dock något som du själv måste söka och allt finns att läsa på FK:s sida.

Jag har haft det i 4 år pga upprepade behandlingar.

Okej. Det stod även klart och tydligt när jag hade det sist. Nu hoppas jag på en internetbaserad KBT istället.

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det nån härinne som varit i kontakt med jourhavande präst? Hur var det? Kändes det som det gav nåt? Är inte troende och tvekar även...
2
Svar
26
· Visningar
2 058
Senast: nullo-modo
·
Kropp & Själ Efter att jag ätit fick jag yrsel, ett konstant högt sssshhhh-ljud i huvet/örat på höger sida, blev varm och högre puls (kunde inte...
Svar
6
· Visningar
395
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag har troligen åkt på nån form av stressutslag. Det kliar så jag blir tokig, självklart mest nattetid också. Har kontaktat vården och...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 491
Senast: et_flickan
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 010
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar