Bli frisk från GAD?

Jag funderar på vem det är på jobbet som du frågat. Har du gått till din närmaste chef så kanske det är en typ med tunnelseende på schemat som bara ser att Nä, det går inte.

Men du kanske måste gå via HR/Personal, kanske med facket som stöd. Och intyg från din läkare att terapin som erbjuds hos dem är vad du behöver.

Nej, inte personalplanerare. Jag menar att gå högre, till HR/personalavdelning, de som har hand om lagar och avtal kring era anställningar.

Det vet jag mycket väl. För 1 1/2 år sedan satt jag och tittade på platsannonser, i alla områden i Sverige där jag kunde tänka mig att bo. Det var den ena tråkiga annonsen efter det andra. Jag ville ju inte byta ner mig jobbmässigt. Så jag skapade en egen plan för att få den typ av jobb jag ville ha. I den ingick bl.a. att hitta och följa företag jag var intresserad av, att ha bra inlägg på min blogg (ej buke), att göra en video med presentation av mig själv och vad jag kan m.m. Jag tror att det hade varit fullt möjligt att hitta rätt jobb på det sättet men när videon var halvklar fick jag besked om att jag kunde ta nuvarande jobb med mig till ny bostadsort.

Värt att notera här är att jag är en nobody utan utbildning för den typ av jobb jag har eller sökte. Mina kontakter är också ganska begränsade.

Så om jobben inte växer på träd går det ändå att få ett om man jobbar på det. Nuvarande jobb fick jag efter en över 10 år lång sjukskrivning, utan formella kunskaper alls. Även där la ja upp en plan eftersom jag visste hur oattraktiv jag var på arbetsmarknaden. Och planen gick i lås trots att nuvarande tjänst inte ens fanns då.

Bara för att något inte är lätt, betyder det inte att det inte går. Man får bestämma sig för vad som är viktigt och sedan jobba för det.
Otroligt starkt jobbat! :)
Wow! Så inspirerande att läsa. :)
Jag har själv haft långvariga sjukskrivning två gånger i mitt liv.
Då har jag ett jobb där det i princip är 0 arbetslöshet. Det har ändå varit svårt.

Du har verkligen bevisat att ingenting är omöjligt. :bow:

För mig är trivseln på jobbet väldigt viktigt och jag älskar att köra buss. Att kasta bort en 17-årig anställning för några år är dock inget jag gör lättvindigt.

Samma här. Mitt jobb är också bra och inget jag velat byta bort lättvindigt. Men jag var beredd att göra det då ett eget hus vägde tyngre. Hur du väljer att prioritera kan ingen annan säga, men i slutändan behöver man välja.

Det låter så jävla fyrkantigt att jag undrar om det ens är tillåtet. Skulle just bussförare alltså inte kunna gå i terapi? Visst, någon skulle få extrajobb med att göra om ditt schema så att minuterna går ihop. Men det borde inte vara oöverstigligt.

En annan variant kanske vore 25 proc sjukskrivning men jag har ingen aning om ifall man kan få det för psykoterapi, i synnerhet om man inte varit sjukskriven för psykiska problem.
Jo, man kan få det. Det finns att läsa om på FK:s hemsida.
Man kan få det för terapi, ja.
Det heter något i stil med förebyggande sjukpenning. Tror man kan få det upp till 50%.
@MissFideli jag tror inte din AG har rätt att neka dig det.
Eller, jag vet snarare. Det finns inget arbete i Sverige som förbjuder sjukskrivning.

Jag förstår ärligt talat inte problemet.
Att köra buss kräver ju knappast samma person i samma buss 8 timmar.
Man borde kunna köra två timmar, gå iväg och köra lite mer sen.
Hur dom löser logistiken med bussarna är deras problem.
Inte ditt.
Jag tror att du ser problemen som större än möjligheterna, om du förstår hur jag menar.

Samma här. Mitt jobb är också bra och inget jag velat byta bort lättvindigt. Men jag var beredd att göra det då ett eget hus vägde tyngre. Hur du väljer att prioritera kan ingen annan säga, men i slutändan behöver man välja.

Ja och att ha ett jobb som inte gör mig glad kommer inte bättra på mitt mående. Dessutom är det svårt att hitta jobb i min lönenivå som inte kräver utbildning.

Jo, man kan få det. Det finns att läsa om på FK:s hemsida.
Man kan få det för terapi, ja.
Det heter något i stil med förebyggande sjukpenning. Tror man kan få det upp till 50%.
@MissFideli jag tror inte din AG har rätt att neka dig det.
Eller, jag vet snarare. Det finns inget arbete i Sverige som förbjuder sjukskrivning.

Jag förstår ärligt talat inte problemet.
Att köra buss kräver ju knappast samma person i samma buss 8 timmar.
Man borde kunna köra två timmar, gå iväg och köra lite mer sen.
Hur dom löser logistiken med bussarna är deras problem.
Inte ditt.
Jag tror att du ser problemen som större än möjligheterna, om du förstår hur jag menar.

Du tror inte det kan vara så att jag faktiskt pratat med dom ett flertal gånger?

Du tror inte det kan vara så att jag faktiskt pratat med dom ett flertal gånger?
Med FK eller arbetsgivaren?
Du har väl rätt till friskvård också? Detta borde kunna ingå i det rimligtvis.

Vad din AG inte vill och vad din AG har för skyldigheter verkar inte vara samma sak.
Ta reda på dina rättigheter. Facket? Ombud?

Facket säger att det inte är nått jag kan kräva. Att få ledigt för psykologbesök. Och då är det semester alt tjänstledighet utan betalning som gäller.

500 i friskvårdspeng säger väl var intresset för sina anställda ligger. Vad skulle försäkringskassan ha med detta att göra?
Förebyggande sjukpenning får man bara utnyttja en gång och det har jag gjort. I alla fall var det så för 3 år sen.

Vad din AG inte vill och vad din AG har för skyldigheter verkar inte vara samma sak.
Ta reda på dina rättigheter. Facket? Ombud?
Nej nej, psykoterapi ingår absolut inte i friskvårdsbidraget.

500 i friskvårdspeng säger väl var intresset för sina anställda ligger. Vad skulle försäkringskassan ha med detta att göra?
Jo, men du har rätt till en timme i veckan att ta ut din friskvård, oavsett hur mycket ersättning du får.
Just angående friskvård är det ju så att den SKA tas ut under arbetstiden, dvs inte innan eller efter arbetspassets slut.
För din del skulle ju det passa utmärkt.

Jo, men du har rätt till en timme i veckan att ta ut din friskvård, oavsett hur mycket ersättning du får.
Just angående friskvård är det ju så att den SKA tas ut under arbetstiden, dvs inte innan eller efter arbetspassets slut.
Va?

Nej nej, psykoterapi ingår absolut inte i friskvårdsbidraget.
Nej, nej, inte i friskvårdsbidraget. Jag kanske var otydlig där.

Den får man betala själv eller så har dom avtal med landstinget.
Men tiden, sjukskrivningen har man rätt till och det kan inte AG neka en till.

Det tror jag måste vara ett lokalt avtal för er.
Det skulle bli tokdyrt för bussarbetsgivare och en omöjlighet att ha i min bransch.

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det nån härinne som varit i kontakt med jourhavande präst? Hur var det? Kändes det som det gav nåt? Är inte troende och tvekar även...
2
Svar
26
· Visningar
2 058
Senast: nullo-modo
·
Kropp & Själ Efter att jag ätit fick jag yrsel, ett konstant högt sssshhhh-ljud i huvet/örat på höger sida, blev varm och högre puls (kunde inte...
Svar
6
· Visningar
395
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag har troligen åkt på nån form av stressutslag. Det kliar så jag blir tokig, självklart mest nattetid också. Har kontaktat vården och...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 491
Senast: et_flickan
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 011
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar