Det vet jag mycket väl. För 1 1/2 år sedan satt jag och tittade på platsannonser, i alla områden i Sverige där jag kunde tänka mig att bo. Det var den ena tråkiga annonsen efter det andra. Jag ville ju inte byta ner mig jobbmässigt. Så jag skapade en egen plan för att få den typ av jobb jag ville ha. I den ingick bl.a. att hitta och följa företag jag var intresserad av, att ha bra inlägg på min blogg (ej buke), att göra en video med presentation av mig själv och vad jag kan m.m. Jag tror att det hade varit fullt möjligt att hitta rätt jobb på det sättet men när videon var halvklar fick jag besked om att jag kunde ta nuvarande jobb med mig till ny bostadsort.
Värt att notera här är att jag är en nobody utan utbildning för den typ av jobb jag har eller sökte. Mina kontakter är också ganska begränsade.
Så om jobben inte växer på träd går det ändå att få ett om man jobbar på det. Nuvarande jobb fick jag efter en över 10 år lång sjukskrivning, utan formella kunskaper alls. Även där la ja upp en plan eftersom jag visste hur oattraktiv jag var på arbetsmarknaden. Och planen gick i lås trots att nuvarande tjänst inte ens fanns då.
Bara för att något inte är lätt, betyder det inte att det inte går. Man får bestämma sig för vad som är viktigt och sedan jobba för det.