Bli frisk från GAD?

Grejen är väl att dom flesta företag faktiskt är rädda om sina anställda och vill ha dom kvar och därför prioriterar sina anställdas mående. Vill dom så går det ju oftast att trixa ihop saker och ting. Man får väl ställa lite ultimatum också, berätta hur viktigt det är och förklara så dom förstår.

Inte alla. Hos min arbetsgivare är det bara pengar som styr. Så tyvärr funkar det inte. Timanställda tar inte jobb som är 1-2 h så det är jättesvårt att få ledigt så hos oss.

Nu växer ju inte jobb på trän direkt och eftersom jag har fasta kostnader krävs en lön som klarar det. Jag har sökt ett jobb, men det betyder inte att jag får det.
Nu verkar det på dina inlägg som du enbart jobbar kontorstider? Det är nog ovanligt lyxigt dom busschaufför men då kan det ju ställa till det lite. Jag kunde gå i behandling när jag jobbade omväxlande tider eftersom vi bokade olika tider olika gånger.
Det kan vara värt att undersöka om det går att få till behandling utanför kontorstidsfönstret. Du är garanterat inte den enda som som har svårt att komma ifrån.
Jag vet att tex ångestsällskapet i Göteborg har kvällsträffar. Det är visserligen inte behandling men det kan vara en bra början till att Våga ta tag i problemet.

Senast ändrad:
Ah tråkigt när det inte går att få till med arbetsgivarens stöd. Många jag gått i behandling med har gått på arbetstid, hur sånt funkar vet jag dock inte, om det är omständigt att få till och vilka rättigheter man har osv men kanske någon annan har erfarenhet i tråden? Förstår att det är väldigt krångligt just med ditt yrke du kan ju inte direkt parkera bussen med passagerarna utanför medans :D

Det blir samma problem ju, nån måste in och köra bussen. Att ställa en tur pga förarens psykologbesök är tydligen inte tillåtet :confused:

Nu verkar det på dina inlägg som du enbart jobbar kontorstider? Det är nog ovanligt lyxigt dom busschaufför men då kan det ju ställa till det lite. Jag kunde gå i behandling när jag jobbade omväxlande tider eftersom vi bokade olika tider olika gånger.
Det kan vara värt att undersöka om det går att få till behandling utanför kontorstidsfönstret. Du är garanterat inte den enda som som har svårt att komma ifrån.
Jag vet att tex ångestsällskapet i Göteborg har kvällsträffar. Det är visserligen inte behandling men det kan vara en bra början till att Våga ta tag i problemet.

Nej, jag jobbar absolut inte kontorstider. Som jag skrivit är tiderna skiftande. Jag slutar som tidigast 9.37 och som senast 16.43. Och det skiftar i princip dagligen. Psykologen kräver stående tid och det funkar inte.

Det vet jag mycket väl. För 1 1/2 år sedan satt jag och tittade på platsannonser, i alla områden i Sverige där jag kunde tänka mig att bo. Det var den ena tråkiga annonsen efter det andra. Jag ville ju inte byta ner mig jobbmässigt. Så jag skapade en egen plan för att få den typ av jobb jag ville ha. I den ingick bl.a. att hitta och följa företag jag var intresserad av, att ha bra inlägg på min blogg (ej buke), att göra en video med presentation av mig själv och vad jag kan m.m. Jag tror att det hade varit fullt möjligt att hitta rätt jobb på det sättet men när videon var halvklar fick jag besked om att jag kunde ta nuvarande jobb med mig till ny bostadsort.

Värt att notera här är att jag är en nobody utan utbildning för den typ av jobb jag har eller sökte. Mina kontakter är också ganska begränsade.

Så om jobben inte växer på träd går det ändå att få ett om man jobbar på det. Nuvarande jobb fick jag efter en över 10 år lång sjukskrivning, utan formella kunskaper alls. Även där la ja upp en plan eftersom jag visste hur oattraktiv jag var på arbetsmarknaden. Och planen gick i lås trots att nuvarande tjänst inte ens fanns då.

Bara för att något inte är lätt, betyder det inte att det inte går. Man får bestämma sig för vad som är viktigt och sedan jobba för det.
För mig är trivseln på jobbet väldigt viktigt och jag älskar att köra buss. Att kasta bort en 17-årig anställning för några år är dock inget jag gör lättvindigt.

Nej, jag jobbar absolut inte kontorstider. Som jag skrivit är tiderna skiftande. Jag slutar som tidigast 9.37 och som senast 16.43. Och det skiftar i princip dagligen. Psykologen kräver stående tid och det funkar inte.
Jag förstår ditt problem. Men skulle det inte kunna gå att be arbetsgivaren om en dag i veckan med fast tid, och så försöka lägga terapin innan eller efter den tiden? Om du först hittar en terapeut som kan ta emot dig t ex kl 8 tisdagar så kanske du sedan kan göra upp med jobbet om att få börja 9.30 just på tisdagar.

Jag förstår ditt problem. Men skulle det inte kunna gå att be arbetsgivaren om en dag i veckan med fast tid, och så försöka lägga terapin innan eller efter den tiden? Om du först hittar en terapeut som kan ta emot dig t ex kl 8 tisdagar så kanske du sedan kan göra upp med jobbet om att få börja 9.30 just på tisdagar.

Dom vill inte göra så eftersom vi jobbar olika många minuter/dag. Så det tidsmässigt blir det fel i slutändan och jag riskerar bli återbetalningsskyldig. Så säger dom.

Dom vill inte göra så eftersom vi jobbar olika många minuter/dag. Så det tidsmässigt blir det fel i slutändan och jag riskerar bli återbetalningsskyldig. Så säger dom.
Det låter så jävla fyrkantigt att jag undrar om det ens är tillåtet. Skulle just bussförare alltså inte kunna gå i terapi? Visst, någon skulle få extrajobb med att göra om ditt schema så att minuterna går ihop. Men det borde inte vara oöverstigligt.

En annan variant kanske vore 25 proc sjukskrivning men jag har ingen aning om ifall man kan få det för psykoterapi, i synnerhet om man inte varit sjukskriven för psykiska problem.

Psykologer kräver inte alls stående tider, där jag gått har vi tagit tid från vecka till vecka. Gå ner i arbetstid isåfall om det är vad som krävs för att få tid till behandling. Om det nu är någonting som arbetsgivaren hellre föredrar än att låta dig ha två timmar till behandling som kan vara avgörande för en fortsatt anställning.

Det låter så jävla fyrkantigt att jag undrar om det ens är tillåtet. Skulle just bussförare alltså inte kunna gå i terapi? Visst, någon skulle få extrajobb med att göra om ditt schema så att minuterna går ihop. Men det borde inte vara oöverstigligt.

En annan variant kanske vore 25 proc sjukskrivning men jag har ingen aning om ifall man kan få det för psykoterapi, i synnerhet om man inte varit sjukskriven för psykiska problem.

Förr fanns nått som kallades förebyggande sjukpenning, men det fick man bara använda 1 gång och det har jag gjort. Att bli sjukskriven för terapi tror jag blir svårt i längden. Och jo, arbetsgivaren har ingen skyldighet att hjälpa till så länge det inte är arbetsrelaterat eller läkarbesök.

Bussbranschen är hemskt fyrkantig och blir bara värre och värre tyvärr.

Psykologer kräver inte alls stående tider, där jag gått har vi tagit tid från vecka till vecka. Gå ner i arbetstid isåfall om det är vad som krävs för att få tid till behandling. Om det nu är någonting som arbetsgivaren hellre föredrar än att låta dig ha två timmar till behandling som kan vara avgörande för en fortsatt anställning.

Men? Hur vet du att psykologerna här inte kräver stående tider? Vet du ens vilken mottagning jag går på?
Absolut kan jag gå ner i tid! Frågan är vem som ska betala hyran då bara... Du?

Ja, och det här är den bästa mottagningen jag någonsin gått på med en läkare som är otroligt driven och bra. Så nej, jag riskerar inte att hamna hos nån sämre.
Otroligt fyrkantig mottagning också måste jag säga. Jag gick olika tider varje vecka och det var inga problem alls.

Men? Hur vet du att psykologerna här inte kräver stående tider? Vet du ens vilken mottagning jag går på?
Nej det vet jag inte men jag vet att väldigt många har varierade tider om man inte går i gruppterapi. Det är faktiskt inte jättevanligt att man kan gå samma tider varje vecka och det förstår dom flesta mottagningar.
Absolut kan jag gå ner i tid! Frågan är vem som ska betala hyran då bara... Du?
Någonstans måste man prioritera, då får du dra ner på utgifter eller vad som helst, jag vet inte. Eller så får du fortsätta ha det som du har det. Det finns inga magiska sätt liksom. På något plan krävs en förändring.
Möjligt, men den är bra. Jag har gått på många mottagningarna och detta är helt klart den bästa.]
Vad hjälper den dig när du ändå inte kan gå där?

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det nån härinne som varit i kontakt med jourhavande präst? Hur var det? Kändes det som det gav nåt? Är inte troende och tvekar även...
2
Svar
26
· Visningar
2 058
Senast: nullo-modo
·
Kropp & Själ Efter att jag ätit fick jag yrsel, ett konstant högt sssshhhh-ljud i huvet/örat på höger sida, blev varm och högre puls (kunde inte...
Svar
6
· Visningar
395
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag har troligen åkt på nån form av stressutslag. Det kliar så jag blir tokig, självklart mest nattetid också. Har kontaktat vården och...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 491
Senast: et_flickan
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 010
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar