Blandras för 25 papp, någon?

Nu har jag inte varit ute efter en ren sällskapshund som vissa här inne efterfrågar. Men har själv varit lite intresserad av Mudi. Kom dock ganska snabbt fram till att det är en hund med rejäl motor, absolut ingen sällskapshund utan en ganska krävande ras. Så skulle knappast säga att de passar de som efterfrågar endast sällskaphund.

För min del är det dock fortfarande en av de raserna som står högt på "träffa" listan. Är svårt att förstå exakt HUR krävande de är eftersom de fortfarande är så pass ovanliga. :D

Hur gick det till när du blev med Eurasier när du inte sökte en ren sällskapshund? :)

Ja så tillvida att man ständigt vill förbättra arbetsmentaliteten då kan man hela tiden jobba framåt, att hålla något på en "lagom" nivå är betydligt svårare, inte för mycket, inte för lite och balansgången däremellan. Nej, man kan inte titta på en individ och uttala sig om en hel ras, eller en uppfödare och uttala sig om en hel ras.
Vi kan inte avla fram individer som passar till en människa, vad du menar med krävande kanske en annan menar är tråkig och tvärt om, man får helt enkelt kompromissa och försöka hitta det bästa alternativet och läsa på om raserna.
Min personliga drömhund skulle jag kunna ha lös på promenader men samtidigt ha det driv och självständighet som krävs för att jaga vildsvin och andra större vilt, den kombinationen är väldigt svår. Självklart kan jag träna hunden till att lyda så ovillkorligen att jag kan ha den lös, men det är en kompromiss och ett övervägande vad jag vill göra med hunden och välja ras utifrån det. Jag skulle kunna tänka mig att slippa de hängande öronen, men å andra sidan så finns det ingen jakthund med stående öron som jagar på det sättet som jag vill, och jakten är viktigare för mig än hur öronen ser ut, återigen en kompromiss.

Jag tror inte alls att det är svårare att avla på trevliga sällskapshundar än det är på arbetande hundar. Tvärtom. Menar du på allvar att det är enklare? Då behöver vi inte en massa tester och prov för att se så hundarna har hela paketet?
Förlåt men jag vet verkligen inte om du menar allvar eller inte?

Att en jakthund med starka drifter och som ska arbeta självständigt är svårare att ha lös säger sig självt.

Men varför skulle det finnas någon motpol till att en sällskapshund är i mellanstorlek menar du?

Hur gick det till när du blev med Eurasier när du inte sökte en ren sällskapshund? :)

Oj, lång historia. Men jo, jag sökte egentligen en sällskapshund. :D

Det började väl 2013 (:angel:) med att jag upptäckte tollaren och deras fantastiska livsglädje och roliga påhitt. Efter att ha läst en hel del insåg jag att de kanske inte var passande som första gångshund och började därför leta efter just en sällskapsras. Jag blev nog riktigt skrämd av en hel del mer aktiva raser när jag hörde folk berätta om dem. Så då tänkte jag väl att sällskapshund som går att hobbyaktivera lite skulle passa mig. Nu känner jag väl i efterhand att rasen, även om det går att jobba lite med dem, inte alls har det drivet och framförallt lek- och föremålsintresse som jag söker och ju mer jag letar efter rätt ras inser jag också hur tusan fel allt blev. Men så hade jag också en sambo som skulle ha ett ord i saken, och han tycker att vår hund är så perfekt som en hund möjligtvis kan vara. :D

En ras som jag verkligen blivit nyfiken på efter att ha sett några på utställning är Faraohund. Ingen ras som jag tror skulle passa mig personligen, men wow vilken utstålning rasen såg ut att ha. Det var en kvinna som tränade lite inför utställningen precis bredvid där jag satt. Hon tränade motivation och följsamhet, kan man väl säga. Belönade med lek gjorde hon, och vilken härlig blick den hunden hade! De hade ett sådant fantastiskt samspel. Hunden utstrålade "Vad gör vi nu? Är jag snygg nog nu? Ja, jag gjorde rätt!! LEK MED MIG". Den såg väldigt lekfull och trygg ut. Vet inte hur pass rastypiskt den var förutom att jag vill minnas att den blev BIR på just den utställningen :p

Det känns som kanske en trevlig sällskapshund för vissa (vet att det absolut inte är en hund för alla). Inte kanske den mest lättränade rasen, men om man endast vill hobbyträna lite?
Det beror ju på hur svårt man vill ha det när man hobbytränar ;) Men absolut, tar man en från att den är valp och första tiden enbart tränar på att kunna belöna på olika sätt osv, då kan det säkert bli helt ok. Finns en och annan som tävlar lite rallylydnad, lydnad, spår osv med faraohund. Där har vi dock stark(!) jaktlust och mycket lätt till skall som gör att de faller bort för många.

Det beror ju på hur svårt man vill ha det när man hobbytränar ;) Men absolut, tar man en från att den är valp och första tiden enbart tränar på att kunna belöna på olika sätt osv, då kan det säkert bli helt ok. Finns en och annan som tävlar lite rallylydnad, lydnad, spår osv med faraohund. Där har vi dock stark(!) jaktlust och mycket lätt till skall som gör att de faller bort för många.

Ja, jag har förstått att de kan vara svårmotiverade. Så antog att hunden jag såg (av det lilla jag såg) var något speciellt. Men måste erkänna att jag blev kär där på plats. Men det var ju framförallt en specifik individ :D

Uppfattade dock inte rasen som skällig? Men som sagt, utgår endast från individerna i ringen. De där mexikanska nakenhundarna som var efteråt dock :wtf: Riktiga gaphalsar.

Jag tror inte alls att det är svårare att avla på trevliga sällskapshundar än det är på arbetande hundar. Tvärtom. Menar du på allvar att det är enklare? Då behöver vi inte en massa tester och prov för att se så hundarna har hela paketet?
Förlåt men jag vet verkligen inte om du menar allvar eller inte?

Att en jakthund med starka drifter och som ska arbeta självständigt är svårare att ha lös säger sig självt.

Men varför skulle det finnas någon motpol till att en sällskapshund är i mellanstorlek menar du?
O_o självklart behövs testerna för att se om man verkligen går framåt och gör att ha koll på att det inte är något som har försämrats. Men vad är lagom? Hur ska man kunna mäta lagom mycket driv? För vem ska det vara lagom? Tant Agda som vill ha en lagom sällskaps hund att gå runt kvarteret med eller för ungdomen Sixten som vill prova på flera olika hundsportgrenar? Eller något mellanting? Ser du verkligen inte problemet? Att du vet exakt vilken hund du vill ha betyder inte att din drömhund är drömhund för någon annan.

Det jag tycker är lite intressant med den här tråden är att det i vanliga fall brukar sägas att sällskapshundar är underskattade, att såå många skulle passa utmärkt med hundar ur rasgrupp 9 tex.

Men sedan ska det inte få dyka upp sådana raser ändå? Eller har jag extrem-missuppfattat något nu?

Tex grejen med pälslängd, det ÄR en fråga om vad som är praktiskt eller inte. Storlek på hund likaså. Jag själv vägrar långhårigt och krulligt eftersom det drar in massor av smuts. Jag vill inte behöva städa massor varje dag, vill ha hund och vill ha hyfsat rent inomhus. Jag lägger hellre tid på hundträning än städning efter hund och mitt dygn har iaf begränsat antal timmar. Troligen är jag inte helt ensam om att ha det så.

Som det är nu har jag ju hundar som teoretiskt sätt inte passar mig perfekt, med tanke på att jag gillar att träna och tävla med hundarna samt ha dem lösa på promenader. Sådant får stå tillbaka, för det viktigaste för mig är att ha en hund som är enkel i vardagen, gärna hänger med på fysiska aktiviteter (även mitt på dagen mitt i sommaren). Jag vill ha en hund som med lätthet fungerar med andra hundar. Och ja, päls och storlek på salukin är för mig helt perfekt.

Ingen som känner mig tvekar nog en millisekund på att jag älskar mina salukis, men nog hade mitt hundliv sett annorlunda ut om jag hade hittat en hund som varit "likadan" men mer träningsvillig, enklare att ha lös osv. I dagläget har jag inte hittat en sådan hund. Visst har det delvis med att göra att allt som salukin är har att göra med deras extrema jaktlust, men även en större (korthårig) sällskapshund hade nog varit lätt för mig att uppskatta.

O_o självklart behövs testerna för att se om man verkligen går framåt och gör att ha koll på att det inte är något som har försämrats. Men vad är lagom? Hur ska man kunna mäta lagom mycket driv? För vem ska det vara lagom? Tant Agda som vill ha en lagom sällskaps hund att gå runt kvarteret med eller för ungdomen Sixten som vill prova på flera olika hundsportgrenar? Eller något mellanting? Ser du verkligen inte problemet? Att du vet exakt vilken hund du vill ha betyder inte att din drömhund är drömhund för någon annan.

Men alltså. Det finns redan hundar som har sällskapsmentalitet. Det är inte ett nytt påfund jag pratar om. Det verkar bara finnas en ganska stor efterfrågan på samma typ av mentalitet, men i en lite större kropp och en annan päls. Och jag pratade om pigga sällskapshundar, inte sådana som sävlar sig runt kvarteret efter en pensionär.

Jag har inte pratat om en hund JAG vill ha, utan en hund som MÅNGA verkar sakna.

Vet du på riktigt inte om att denna typen av mentalitet redan finns hos flera sällskapshundar? O_o

Uppfattade dock inte rasen som skällig? Men som sagt, utgår endast från individerna i ringen. De där mexikanska nakenhundarna som var efteråt dock :wtf: Riktiga gaphalsar.
Jag har faktiskt hört fler och fler som säger att de inte upplevt faraohundar som skälliga. Jag hoppas innerligt på att bli en av dem som säger detsamma någon gång :p
Som det är nu träffar jag mest faraohundar på lure coursing, och visst, det är inte konstigt om hundarna går upp i varv där. Verkligen inte. Men jag minns fortfarande en gång för något år sedan när vi stod i kö till veterinärbesiktning (långt från banan! den var utom synhåll) tillsammans med ett gäng faraohundar. Nästan samtliga personer som inte hade faraohund stod och höll för öronen, ett flertal muttrade om att faraohundarna inte borde få vara med på LC osv. Jag har även själv varit med om att det tjuter i öronen ett bra tag efter att jag gått ifrån faraohundar som jag fotograferat (även då när de inte ens sett någon bana att springa på) just eftersom de skällt konstant under tiden de stått för att bli fotograferade.

Kan ju också tilläggas att jag inte sett en enda faraohundsägare som verkat speciellt bekymrad över att hundarna hållit på såhär, och de flesta ägare jag pratat med har med en axelryckning sagt att "tja, det är ju faraohundar..". Har även sett folk skriva på facebook om hur hundarna skäller som idioter och andra faraohundsägare har skrattat för att de känt igen sig.

Det finns säkert tysta faraohundar, och på tex utställning där det faktiskt inte händer speciellt mycket, då är det ju inte konstigt om de är tysta. Någon gång måste väl även skälliga hundar vila halsen :p

@Red_Chili Min erfarenhet av rasen är som sagt väldigt begränsad, så jag betvivlar inte din kunskap en sekund.

Men så ståtliga hundar. Ska man gå på utseende så är de verkligen i min smak (eller ja, det blev min smak efter utställningen sist - innan det ogillade jag starkt deras utseende) :angel:

Och då får man leta vidare och titta på andra raser. Kromfohrländer har nämnts, t ex.

Ja, just nu finns det ju inte så mycket till val.

Jag vet inte så mycket om den rasen mer än att de verkar ha en del problem med det mentala. Är det en ras som är så pass stabil och så stor ras att de kan rekommenderas av så många som verkar vilja ha en sådan typ av hund?

Jag tycker fortfarande att det finns ett gap att fylla sas.

Jag vet inte så mycket om den rasen mer än att de verkar ha en del problem med det mentala. Är det en ras som är så pass stabil och så stor ras att de kan rekommenderas av så många som verkar vilja ha en sådan typ av hund?

Mellan 38 och 46 cm, sträv- eller släthårig(med underull). Och visst, man får vara noga med mentaliteten om man ska ha en men med tanke på att det tagit drygt 60 år att ta fram den här rasen så vet jag inte riktigt hur man skulle få en stor och homogen ras på bättre sätt genom att satsa på något helt nytt.

Men för jättemånga är ju typ pudelpäls och strävhårspäls en funktionell päls :p de fäller inte, det är enkelt att lämna dem på trimning eller rycka/raka själv. Strävhårspälsarna blir ju typ inte skitiga heller.
Jag skulle älska en pudelpäls, herregud så smidigt att slippa drivorna med päls som ligger i det här hemmet. Två wachtlar och en jaktlabbe producerar typ en ny hund i veckan, pälsmässigt :D

Bara för att en hund är långhårig behöver man inte ha den långhårig.
Förstår inte problemet.
Jag har långhåriga hundar, rakar ner dom några gånger om året,.noll pälsvård.
Skulle aldrig ha en långhårig hund fullpälsad liksom.
Finns ingen anledning om man inte ska ställa ut.

Men för jättemånga är ju typ pudelpäls och strävhårspäls en funktionell päls :p de fäller inte, det är enkelt att lämna dem på trimning eller rycka/raka själv. Strävhårspälsarna blir ju typ inte skitiga heller.
Jag skulle älska en pudelpäls, herregud så smidigt att slippa drivorna med päls som ligger i det här hemmet. Två wachtlar och en jaktlabbe producerar typ en ny hund i veckan, pälsmässigt :D
Det ÄR jätteskönt.
Jag har pudlar och det är den mest lättskötta päls jag haft. De fäller inget och luktar inget.

Problem med det mentala ??
Alltså varenda jävla hundras är mentala vrak om man läser runt på bukefalos..
Jag har träffat två av denna ras båda är urgulliga och trevliga.
Den ena är korthår importerad från tyskland.

Ja absolut! Jag har ju själv en klippras och det finns många fördelar med det :)

Men vill man slippa krångla med en massa täcken, slippa en hund som fryser för att det är lite blött ute, Slippa att snön och skräp fastnar, slippa klippa osv så är den ju iaf inte bra mot olika väder :D

Problem med det mentala ??
Alltså varenda jävla hundras är mentala vrak om man läser runt på bukefalos..
Jag har träffat två av denna ras båda är urgulliga och trevliga.
Den ena är korthår importerad från tyskland.

Jag har som sagt träffat en och den var inte kul alls. Men jag ser inte det som någon anledning till varför man ska dissa hela rasen, däremot att man bör vara noga om man väljer den(och om man föder upp).

Mellan 38 och 46 cm, sträv- eller släthårig(med underull). Och visst, man får vara noga med mentaliteten om man ska ha en men med tanke på att det tagit drygt 60 år att ta fram den här rasen så vet jag inte riktigt hur man skulle få en stor och homogen ras på bättre sätt genom att satsa på något helt nytt.

Fast jag har hela tiden sagt att jag ser att behovet finns. Teoretiskt. Jag säger inte att jag ska sitta och börja skapa rasen eller raserna..

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 382
Senast: YlvaG
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 392
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar