Mamma skulle aldrig vilja ha en Sheltie. På tok för mycket päls. Tollare-längden på päls är max.Sheltie?
Men om det dök upp en orastypiskt stor sheltie på 50 cm med kort päls skulle det definitivt passa!
Senast ändrad:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mamma skulle aldrig vilja ha en Sheltie. På tok för mycket päls. Tollare-längden på päls är max.Sheltie?
Ska dom vara så stora? Eller menar du att rasstandarden borde ändrad för dom?
Japp,men jag har inte träffat någon o då är det ju svårt att uttala sig om den.Men de finns väl med hår också ?
Om den låter bli råttorna så. Nej, allvarligt så är det en väldigt vacker ras men jag har hört så många som varnat för mentaliteten att jag nog blivit lite skrämd.Mellan pinscher ?
En sheltiepäls ska absolut vara funktionell, annars är den inte rastypisk. Det som eftersöks är väl en mellanstor hund, en sheltietik kan vara 38 cm i mankhöjd utan att gå över det som anses ok enligt rasstandard. Det är ju en mellanras, inte en liten ras.
Om du menar päls som en schäfer eller labbe så skriv det istället för "funktionell päls". Många andra typer av pälsar är funktionella så när du listar dina krav och bara skriver "funktionell" om pälsen så vet folk inte att du har ett krav att den också ska vara kort.
Pumi ?
Det är nästan en Staff, men inte exakt. Men jag har en Staffmix nu som är nästan perfekt.Låter ju exakt som en staffe
Jag tycker att många shelties är mer avlade på fluff än funktionell päls faktiskt..
Låter ju exakt som en staffe
Och då är vi tillbaka på att styra upp avel som gått snett. Jag tycker dock att jag ser rätt många sheltie med lagom päls, jag upplever att långhårscollien har större problem med överdriven pälsmängd.
Tycker dom funkar kanon med andra hundar..trygga och glada.sen att de svarar om någon muckar är en annan femma.Men staffe är väl inte direkt en ras som brukar funka bra med andra hundar? tyvärr får man säga för är en mycket trevlig hund i övrigt.
Vissa funderar, andra inte. Men är det väldigt viktigt att ha en hund som fungerar med allt och alla brukar jag inte heller rekommendera Staff. Det är dock en av de saker som min Staffmix inte har några problem med.Men staffe är väl inte direkt en ras som brukar funka bra med andra hundar? tyvärr får man säga för är en mycket trevlig hund i övrigt.
Fast så ser det ju inte ut i verkligheten.En sheltiepäls ska absolut vara funktionell, annars är den inte rastypisk.
Absolut. Men de är fortfarande mindre än vad som efterfrågas.
Fast så ser det ju inte ut i verkligheten.
En mudi då?
Funktionell päls eller är den också för lång ?
Ja så tillvida att man ständigt vill förbättra arbetsmentaliteten då kan man hela tiden jobba framåt, att hålla något på en "lagom" nivå är betydligt svårare, inte för mycket, inte för lite och balansgången däremellan. Nej, man kan inte titta på en individ och uttala sig om en hel ras, eller en uppfödare och uttala sig om en hel ras.Ja?
I det första stycket så finns det ju redan flera raser som kan fokusera och träna utan för den skull vara krävande. Det behöver inte vara allt eller inget.
Så du tror att arbetsmentalitet är lättare att avla på än sällskapsmentalitet? Ojdå. Då kanske man får ge en eloge till min hund och hennes uppfödare då Jag har ju alltid tänkt tvärtom då.
Ja, om man bestämmer sig för att sheltie passar utmärkt i övrigt kanske man får fundera över om man kan tänka sig en hund som riskerar att bli några cm mindre än ens idealspann på 40-50 cm. Jag tror att de flesta som skaffat hund haft några sådana saker de ruckat på, faktiskt.