Blandras för 25 papp, någon?

Ska dom vara så stora? Eller menar du att rasstandarden borde ändrad för dom?

Nej, men de varierar enormt i storlek även åt de mindre hållet så folk kan få intrycket av att det är en mindre ras än vad det egentligen är. Idealhöjden ligger på 35-37 cm, men det finns exempel på tikar som är under 30 cm och andra tikar som är över 40 cm - och hanar som närmar sig 50 cm.

En ras som jag verkligen blivit nyfiken på efter att ha sett några på utställning är Faraohund. Ingen ras som jag tror skulle passa mig personligen, men wow vilken utstålning rasen såg ut att ha. Det var en kvinna som tränade lite inför utställningen precis bredvid där jag satt. Hon tränade motivation och följsamhet, kan man väl säga. Belönade med lek gjorde hon, och vilken härlig blick den hunden hade! De hade ett sådant fantastiskt samspel. Hunden utstrålade "Vad gör vi nu? Är jag snygg nog nu? Ja, jag gjorde rätt!! LEK MED MIG". Den såg väldigt lekfull och trygg ut. Vet inte hur pass rastypiskt den var förutom att jag vill minnas att den blev BIR på just den utställningen :p

Det känns som kanske en trevlig sällskapshund för vissa (vet att det absolut inte är en hund för alla). Inte kanske den mest lättränade rasen, men om man endast vill hobbyträna lite?

En sheltiepäls ska absolut vara funktionell, annars är den inte rastypisk. Det som eftersöks är väl en mellanstor hund, en sheltietik kan vara 38 cm i mankhöjd utan att gå över det som anses ok enligt rasstandard. Det är ju en mellanras, inte en liten ras.

Jag tycker att många shelties är mer avlade på fluff än funktionell päls faktiskt.. Nu vet jag inte hur de påverkas i värme, eller om snö fastnar i pälsen? Känns som att de drar i en hel del grus också..

Jag tänker mig att 33-38 cm ändå är en ganska liten hund. Typ 40-50 cm känns det som att det fattas något.

Om du menar päls som en schäfer eller labbe så skriv det istället för "funktionell päls". Många andra typer av pälsar är funktionella så när du listar dina krav och bara skriver "funktionell" om pälsen så vet folk inte att du har ett krav att den också ska vara kort.

Jag har faktiskt skrivit det ganska många gånger. Funktionell päls kan ju min löwchen också ha, beroende på vad man menar med det..

Och då är vi tillbaka på att styra upp avel som gått snett. Jag tycker dock att jag ser rätt många sheltie med lagom päls, jag upplever att långhårscollien har större problem med överdriven pälsmängd.

Absolut. Men de är fortfarande mindre än vad som efterfrågas.

Men staffe är väl inte direkt en ras som brukar funka bra med andra hundar? tyvärr får man säga för är en mycket trevlig hund i övrigt.
Tycker dom funkar kanon med andra hundar..trygga och glada.sen att de svarar om någon muckar är en annan femma.
Men aldrig sett en staffe sööka konflikter likt en understimulerad jack russel.

Men staffe är väl inte direkt en ras som brukar funka bra med andra hundar? tyvärr får man säga för är en mycket trevlig hund i övrigt.
Vissa funderar, andra inte. Men är det väldigt viktigt att ha en hund som fungerar med allt och alla brukar jag inte heller rekommendera Staff. Det är dock en av de saker som min Staffmix inte har några problem med.

En mudi då?
Funktionell päls eller är den också för lång ? :D

Nu har jag inte varit ute efter en ren sällskapshund som vissa här inne efterfrågar. Men har själv varit lite intresserad av Mudi. Kom dock ganska snabbt fram till att det är en hund med rejäl motor, absolut ingen sällskapshund utan en ganska krävande ras. Så skulle knappast säga att de passar de som efterfrågar endast sällskaphund.

För min del är det dock fortfarande en av de raserna som står högt på "träffa" listan. Är svårt att förstå exakt HUR krävande de är eftersom de fortfarande är så pass ovanliga. :D

Ja?
I det första stycket så finns det ju redan flera raser som kan fokusera och träna utan för den skull vara krävande. Det behöver inte vara allt eller inget.

Så du tror att arbetsmentalitet är lättare att avla på än sällskapsmentalitet? Ojdå. Då kanske man får ge en eloge till min hund och hennes uppfödare då :D Jag har ju alltid tänkt tvärtom då.
Ja så tillvida att man ständigt vill förbättra arbetsmentaliteten då kan man hela tiden jobba framåt, att hålla något på en "lagom" nivå är betydligt svårare, inte för mycket, inte för lite och balansgången däremellan. Nej, man kan inte titta på en individ och uttala sig om en hel ras, eller en uppfödare och uttala sig om en hel ras.
Vi kan inte avla fram individer som passar till en människa, vad du menar med krävande kanske en annan menar är tråkig och tvärt om, man får helt enkelt kompromissa och försöka hitta det bästa alternativet och läsa på om raserna.
Min personliga drömhund skulle jag kunna ha lös på promenader men samtidigt ha det driv och självständighet som krävs för att jaga vildsvin och andra större vilt, den kombinationen är väldigt svår. Självklart kan jag träna hunden till att lyda så ovillkorligen att jag kan ha den lös, men det är en kompromiss och ett övervägande vad jag vill göra med hunden och välja ras utifrån det. Jag skulle kunna tänka mig att slippa de hängande öronen, men å andra sidan så finns det ingen jakthund med stående öron som jagar på det sättet som jag vill, och jakten är viktigare för mig än hur öronen ser ut, återigen en kompromiss.

Ja, om man bestämmer sig för att sheltie passar utmärkt i övrigt kanske man får fundera över om man kan tänka sig en hund som riskerar att bli några cm mindre än ens idealspann på 40-50 cm. Jag tror att de flesta som skaffat hund haft några sådana saker de ruckat på, faktiskt.

Absolut. Men om det är både päls, höjd och vissa delar i mentaliteten så kanske det blir lite för mycket. De är ju generellt ganska skälliga också har jag förstått det som.

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 382
Senast: YlvaG
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 392
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar