Blandras för 25 papp, någon?

Jag skulle vilja ha:
Mellanstor hund (15-20 kg, 40-45 cm hög). Robust och frisk.
Sällskap men kunna träna allt möjligt på hobbynivå (och tycka det är roligt)
Liten jaktlust/fungera med andra djur.
Inget larmande.
Korthårig (slät på grund av allergi), ingen pälsvård.
Social, inte reserverad mot andra människor.
Fungera med andra hundar.
Sängvärmare.

Vissa saker sammanfaller ju med tidigare nämnda önskemål, andra saker inte. Åtminstone på 2-3 punkter skiljer jag mig mot andra i tråden som "bara" vill ha en mellanstor sällskapshund.

Fast nej du pratar inte enbart om en sällskapshund med funktionell päls i mellanstorlek som är stabil och trevlig, du vill även att den ska tycka om att träna men inte för mycket, den ska kunna koncentrera sig, den ska vilja göra en massa saker men ska samtidigt koppla av, för dig spelar det ingen roll om den larmar, men för andra spelar det stor roll bara i den här tråden.
Att få fram arbetshundar är betydligt lättare eftersom man då är ute efter en eller några specifika saker, BC, ska kunna valla, fungera runt människor och ignorera andra hundar, och pälsen måste fungera att arbeta i. Färger, kroppsbyggnad och annat som inte har någon funktion i arbetssättet har man bortsett ifrån.
Inom tjänstehundar så har man återigen avlat på prestation och fått lite bakslag där några har drivit det lite för långt, för att få skärpan så har det gett andra bieffekter som man inte vill ha, som aggressivitet mot andra hundar, något som man har ansett sig kunna leva med.
Stövaren ska kunna jobba självständigt, vilket har gett mindre förighet, fågelhundarna ska jobba närmare sin förare och har alltså en större förighet. Genomgående så har man under avelsarbetet bortsett från färger och utseende och enbart tittat på funktion.

Ja?
I det första stycket så finns det ju redan flera raser som kan fokusera och träna utan för den skull vara krävande. Det behöver inte vara allt eller inget.

Så du tror att arbetsmentalitet är lättare att avla på än sällskapsmentalitet? Ojdå. Då kanske man får ge en eloge till min hund och hennes uppfödare då :D Jag har ju alltid tänkt tvärtom då.

Instängda öron = öronproblem. Både Milla och Benji (labradorer) har dragits med öroninflammationer, även flatten vi tagit över har haft mycket öronproblem.

Så för att minimera den risken vill mamma inte ha hängöron. Luftigt ska det vara :p

Jag vet faktiskt inte om jag tror på det där med att labbar och flattars öron är problemet. Har ju själv två hundar med hängande öron, som dessutom är mer hår i. Och de har aldrig haft öronproblem. Jag tror tyvärr att det har med immunförsvar att göra.

Vissa saker sammanfaller ju med tidigare nämnda önskemål, andra saker inte. Åtminstone på 2-3 punkter skiljer jag mig mot andra i tråden som "bara" vill ha en mellanstor sällskapshund.

Nej, och där är ju lite problemet. Det är få som har exakt samma önskemål.

I ditt fall kanske en pälsad individ av någon av de hårlösa raserna skulle passa(vet dock inte hur t ex American hairless terrier eller Peruansk nakenhund är mentalt vad gäller socialitet generellt, har träffat en pälsad individ av den senare rasen på utställning en gång och den var både snygg och trevlig.)

Jag tänker att många vill ha hundar som är större och har kortare päls.

Japp, det tror jag också.

Apropå larmande eller inte - jag tror knappast larmande vid besök och liknande är ett så stort problem att någon skulle välja bort en ras pga det. Jag skulle helst inte ha haft en larmande hund men eftersom den typ av hubd jag helst skulle vilja ha inte finns fick det bli en sådan... Som skrivits tidigare är det självklart att man får kompromissa men det ändrar inte det faktum att den typ av hund jag och @linnsan skriver om saknas.

Såg att någon hade föreslagit finsk lapphund (minns tyvärr inte vem) och som tidigare ägare till en sådan kan jag säga att dom sällan ät särskilt roliga att träna med tyvärr och dessutom har dom en päls som drar in väldigt mycket skit.

Spanielraserna har jag själv varit inne på, minns inte varför jag valde bort springer spaniel, kan det ha varit att utställningsexemplaren inte är särskilt friska?
Whelsen har en hög energi och jag tror inte dom är särskilt roliga att ha som enbart sällskapshundar, dessutom har ingen av de jag har träffat gått att ha lös utan haft ordentligt med viltintresse (självklart en träningsfråga men en grunden skiljer sig ändå mellan olika raser).

Det finns sheltie som är nästan lika stora som små collietikar. Vad gäller pälsen så kommer man aldrig kunna tillgodose alla krav - och frågan är hur långt vi ska gå med aveln för att försöka tillgodose önskemål som rör sig mot det rent estetiska.

Fast det är väl inget att eftersträva om man nu ska skärpa till aveln?

Fast vad har en funktionell päls med utseende och estetik att göra?

Det finns sheltie som är nästan lika stora som små collietikar. Vad gäller pälsen så kommer man aldrig kunna tillgodose alla krav - och frågan är hur långt vi ska gå med aveln för att försöka tillgodose önskemål som rör sig mot det rent estetiska.

Ska dom vara så stora? Eller menar du att rasstandarden borde ändrad för dom?

@Daff Precis. På vissa här låter det som att det är något extremt och konstigt som man hade velat skulle finnas. En fantasihund som är helt perfekt och där ingen någonsin skulle få kompromissa.

En normal, lättsam och trevlig jävla sällskapshund i mellanstorlek och labbe/schäferduglig päls :D

Jag skulle vilja ha:
Inget larmande.
Sängvärmare.

Mellan pinscher ?

I ditt fall kanske en pälsad individ av någon av de hårlösa raserna skulle passa(vet dock inte hur t ex American hairless terrier eller Peruansk nakenhund är mentalt vad gäller socialitet generellt, har träffat en pälsad individ av den senare rasen på utställning en gång och den var både snygg och trevlig.)
Jag träffade eller jag ska kanske säga att Gissa träffade (innan mig :banghead: ) en läderråtta i Skara,den var mycket trevlig om än ful,men det såg man inte så mycket av för att den var så trevlig.
Dock är det ett jätte jobb med skinnet på dom,värme smörj,kyla täcke o smörja.

Precis, även om vi hade dubbelt så många raser skulle ju alltid någon behöva kompromissa någonstans. Jag har löst det genom att dels göra just det, dels köper jag vuxna omplaceringar och kan därför styra mer efter individ än ras.

AHT ska ha stark jaktlust enligt SKK, så där går ju den bort (om man nu ska ha en perfekt hund). Annars är jag lite tveksam till urhundar. Men jag var faktiskt intresserad av en omplaceringar av AHT när jag letade hund sist, det föll lite på avståndet. Sen föredrar jag glada öppna hundar, det känns mindre oproblematiskt faktiskt även om folk som vill hälsa riskerar att få en svart kanonkula i knäet.

Fast det är väl inget att eftersträva om man nu ska skärpa till aveln?

Fast vad har en funktionell päls med utseende och estetik att göra?

En sheltiepäls ska absolut vara funktionell, annars är den inte rastypisk. Det som eftersöks är väl en mellanstor hund, en sheltietik kan vara 38 cm i mankhöjd utan att gå över det som anses ok enligt rasstandard. Det är ju en mellanras, inte en liten ras.

Jag skulle vilja ha:
Inget larmande.
Sängvärmare.

Låter ju exakt som en staffe

Jag träffade eller jag ska kanske säga att Gissa träffade (innan mig :banghead: ) en läderråtta i Skara,den var mycket trevlig om än ful,men det såg man inte så mycket av för att den var så trevlig.
Dock är det ett jätte jobb med skinnet på dom,värme smörj,kyla täcke o smörja.
Men de finns väl med hår också ? :)

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 382
Senast: YlvaG
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 387
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar