Men varför tror du att labbe och golden har blivit översociala? Jo antagligen för att man har avlat på hundar som är sociala eftersom man vill ha en sällskapshund, och gått lite för långt, koncentrations spannet för en jaktlabbe räcker för en hel dag, alltså har man avlat bort koncentrationen för att få en hund som kräver mindre aktivitet men gått för långt, och där har vi även stressen som en reaktion på det.
Eng springer spanieln har man avlat på utseende och fått längre öron och sämre päls, tidigare kuperades både öron och svans för att fungera som jakthundar och nu har man avlats sönder det... Fast stressade vet jag inte, visserligen fick den som vi hade jobbat ur sig ordentligt till vardags så det kanske var det som gjorde att han kunde koppla av fullständigt, oavsett miljö.
Welshen är den som har klarat sig bäst från alla som vill avla fram en sällskaps hund och är därmed även den friskaste av de raser jag har räknat upp.
Men du ser verkligen inte vad jag försöker visa? Att folk har försökt att få fram den där mellanstora sällskapshunden rätt länge och uppenbarligen har det gått på tok, varför skulle någon annan lyckas? Det kanske är bättre att försöka rädda upp de raser vi redan har än skaffa fram ännu fler som har stora problem?