Blandras för 25 papp, någon?

Jag är i behov av en sällskapshund i utseende och storlek som en BC men med en corgis psyke.

Jag hade älskat att ha en pudel om det inte vore för krullet!

Ja... förstår tyvärr inte riktigt vad din fråga är? :)

Du skrev: "Jag kan inte på rak arm komma på en medelstor ras som skulle vilja träna i den utsträckning jag vill, utan att kräva som en brukshund.", och jag undrar hur du menar eftersom jag inte förstår beskrivningen. Så mycket en hund vill träna är, något förenklat, hur mycket den behöver träna. Så vill du träna (framgångsrikt och enkelt, med hunden med på notorna) på en viss nivå, då behöver du en hund som också i någon mån "kräver" att få jobba så mycket. Så jag tänker att det är något med din beskrivning av vad som saknas (rasmässigt) som jag inte förstår, så tänkte du kanske kan reda ut det åt mig?

Är utseende extremt viktigt, men de hundtyper man faller för inte passar ens önskemål, så händer det ju att det föds hundar som inte följer rasstandarden. Så i såna fall är väl omplacering ett bättre alternativt än att köpa en blandras.

Du skrev: "Jag kan inte på rak arm komma på en medelstor ras som skulle vilja träna i den utsträckning jag vill, utan att kräva som en brukshund.", och jag undrar hur du menar eftersom jag inte förstår beskrivningen. Så mycket en hund vill träna är, något förenklat, hur mycket den behöver träna. Så vill du träna (framgångsrikt och enkelt, med hunden med på notorna) på en viss nivå, då behöver du en hund som också i någon mån "kräver" att få jobba så mycket. Så jag tänker att det är något med din beskrivning av vad som saknas (rasmässigt) som jag inte förstår, så tänkte du kanske kan reda ut det åt mig?

Jag förstod det som att @machafuko vill ha en hund som är lättsam i vardagen och som inte kräver en massa arbete men är pigg och med på noterna när det tränas men utan att vara lika krävande som en brukshund.

@Elementary Du ger mig hopp. Som alltid.:D
Hade varit väldigt intresserad av att träffa en Bedlis faktiskt. Men jag tror (och hoppas verkligen!) att någon ras kan bevisa din tes.

För just nu känns det rätt hopplös och trist att välla runt i all fakta. Antingen verkar en ras allt för seg/sjuk/otrevlig eller så är de för aktiva/sjuk/otrevlig etc.

Kanske är det precis som du säger, att man känner att drömrasen inte finns där av den simpla anledningen att man själv negligerar sin egen förmåga att passa en ras.
Bedlisar är ju förstås de perfekta aktiva sällskapshundarna :angel:

Men ja jag tror att det är ditt problem iaf ;) Du trodde ju att Eurasier skulle bli så bra för att de beskrevs som just sällskapsavlade... och det visade sig egentligen inte vara vad du ville ha. Det finns säkert individer inom rasen som passar men generellt är det nog för sävliga hundar för dig. Tror ju att många andra som är ute efter en medelstor sällskapsras skulle avguda din hund, men du behöver ju uppenbarligen en hund med mer driv.

Och jag förstår att det inte är helt lätt när inget klickar sådär :heart

Jag vet inte varifrån du fick att jag syftar på att hunden inte ska vara hund? Tvärtom så ser jag ett behov av just en lättsam MEN pigg hund i mellanstorlek och funktionspäls. Det handlar fortfarande inte om att man vill ha en lat sak som sitter i soffan, tvärtom.
Och jag har ingen aning om varifrån du fick att den delen handlade om dig? Hade den gjort det hade jag skrivit det. Jag skrev att många av de som påstår sig vilja ha en såndär pigg men nöjd hund i en BC-kropp egentligen vill ha en fantasihund som inte längre är en hund. Med "piggheten" kommer förväntan, med aktivitet kommer krav och med "lättsamhet" kommer en sorts lathet... och det går ju inte ihop.

Spetsar har fantastiskt lättskött päls som klarar väldigt många klimat och väder, finns i alla storlekar och färger, är pigga och glada men finns också i mer sävliga varianter. Så varför duger inte spetsarna exempelvis?

Jag tror inte att man kan skapa en ras för människor som har det luddiga kravet "en medelstor sällskapshund med funktionspäls". Vad som räknas till alla de sakerna är helt individuellt och det går inte att skapa en eller ens ett par medelstora "sällskapsraser" som gör hela den gruppen nöjd.
De får nog nöja sig med omplaceringar och individer.

@Elementary Du ger mig hopp. Som alltid.:D
Hade varit väldigt intresserad av att träffa en Bedlis faktiskt. Men jag tror (och hoppas verkligen!) att någon ras kan bevisa din tes.

För just nu känns det rätt hopplös och trist att välla runt i all fakta. Antingen verkar en ras allt för seg/sjuk/otrevlig eller så är de för aktiva/sjuk/otrevlig etc.

Kanske är det precis som du säger, att man känner att drömrasen inte finns där av den simpla anledningen att man själv negligerar sin egen förmåga att passa en ras.

Men ditt största problem i rasletandet har ju varit att du letat efter en spets ;) De passar (i regel) helt enkelt inte in på de egenskaperna du vill ha i en hund. Men du har låtit utseendet begränsa dig i dina val.
Jag tycker det finns massor med hundar i den storleken, med tryck och go i utan att vara regelrätta brukshundar, som du skulle kunna köpa: pudel, staffe, labbe, golden, tollare, springer spaniel, pumi, puli, schapendoes, schipperke osv osv.

Jag förstod det som att @machafuko vill ha en hund som är lättsam i vardagen och som inte kräver en massa arbete men är pigg och med på noterna när det tränas men utan att vara lika krävande som en brukshund.

Men alltså träna för nöjes skull utan att ha några särskilda önskemål att nå vissa mål, där har man väl i stort sett alla hundar utom möjligen några ur ur-gruppen?

Men ditt största problem i rasletandet har ju varit att du letat efter en spets ;) De passar (i regel) helt enkelt inte in på de egenskaperna du vill ha i en hund. Men du har låtit utseendet begränsa dig i dina val.
Jag tycker det finns massor med hundar i den storleken, med tryck och go i utan att vara regelrätta brukshundar, som du skulle kunna köpa: pudel, staffe, labbe, golden, tollare, springer spaniel, pumi, puli, schapendoes, schipperke osv osv.

Nej, då har du nog missförstått mig. Spetsar gillar jag av den simpla anlednigen att jag älskar personligheten på dem. Framförallt de raserna som är något mer reserverade. De är väldigt individuella, många spetsar är väldigt familjekära och så har de flesta spetsar helt underbart lättsam päls (enligt mig).

Skulle jag däremot valt hund efter utseende hade det nog fallit på collie, lagotto eller någon vattenhund. :D

Några av de raserna du nämner är dem som just nu står på min "kanske-lista" men de måste undersökas närmare;)

Men alltså träna för nöjes skull utan att ha några särskilda önskemål att nå vissa mål, där har man väl i stort sett alla hundar utom möjligen några ur ur-gruppen?

Förstår jag dig rätt om du menar att jag ska utveckla rent träningsmässigt vad jag menar, eller samtliga krav? Gör det mer än gärna, men kanske i Pm. Är inte så sugen på att tråden ska börja handla om mig. Jag tar redan för stor plats i forumet som det är :D:angel:

Eller hur. Det är ju inte så att det bli magiskt lätt att träna bara för att man väljer en hund som är "snabbtänkt, lättlärd och med på noterna".

Förövrigt jätteintressant vinkel ang - hur skulle hundarna vilja att vi avlade? Vad mår de bra av att ha för egenskaper?

Nej, då har du nog missförstått mig. Spetsar gillar jag av den simpla anlednigen att jag älskar personligheten på dem. Framförallt de raserna som är något mer reserverade. De är väldigt individuella, många spetsar är väldigt familjekära och så har de flesta spetsar helt underbart lättsam päls (enligt mig).

Skulle jag däremot valt hund efter utseende hade det nog fallit på collie, lagotto eller någon vattenhund. :D

Några av de raserna du nämner är dem som just nu står på min "kanske-lista" men de måste undersökas närmare;)

Ja, då har jag nog missförstått dig :) Det har känts som att du varit helt inriktad på hund av spetstyp, framförallt p g a pälsen, krullsvansen och öronen :)
Collie och lagotto är väl också i samma kategori som det du söker, så det borde väl inte vara något hinder? :)
Det finns som sagt mängder av aktiva sällskapshundar i den storleken.

Ja, då har jag nog missförstått dig :) Det har känts som att du varit helt inriktad på hund av spetstyp, framförallt p g a pälsen, krullsvansen och öronen :)
Collie och lagotto är väl också i samma kategori som det du söker, så det borde väl inte vara något hinder? :)
Det finns som sagt mängder av aktiva sällskapshundar i den storleken.

Lagotto och Collie är ju exempelvis två raser som jag anser falla i "mellangruppen". Men de raserna faller på mentalitet för min del. Där krävs det väl dock snarare bättre avel på de två raserna än en ny ras för att ersätta dem. Men det här med "bättre avel" verkar vara lättare sagt än gjort. I vissa rasers avel känns det tråkigt nog som att utvecklingen går bakåt snarare än framåt.

Tollarna är väl en sådan ras där min uppfattning är att aveln går framåt, men jag kan givetvis ha fel. Tycker inte alls att den verkar ha lika stora problem som den hade för ett antal år sedan. Det är ju en ras som jag själv drömmer om, men som jag känt kanske blir för mycket och just därför blir jag lite mindre sugen. Det är ju dock ingen ras jag känner passar in på "aktiv sällskapshund" (mellangruppen) utan är väl en ras för de som tränar lite mer och aktivt. Har jag fel får ni gärna rätta mig. Jag är här för att lära och inte tjafsa :D

Förstår jag dig rätt om du menar att jag ska utveckla rent träningsmässigt vad jag menar, eller samtliga krav? Gör det mer än gärna, men kanske i Pm. Är inte så sugen på att tråden ska börja handla om mig. Jag tar redan för stor plats i forumet som det är :D:angel:

Nej, jag menar bara att jag inte förstår, ur synvinkeln "finns ingen ras" liksom. Inte för att hitta rasen för dig - även om det såklart vore kul! - utan för att jag inte förstår hur du generellt menar bara. Du pratade om att inte hitta någon som ville träna i en viss utsträckning utan att samtidigt "kräva" i en relaterad utsträckning (som jag uppfattade det), och jag hänger inte med helt enkelt. Det är ju samma mynt, bara två olika sidor? Eller?

Eller hur. Det är ju inte så att det bli magiskt lätt att träna bara för att man väljer en hund som är "snabbtänkt, lättlärd och med på noterna".

Förövrigt jätteintressant vinkel ang - hur skulle hundarna vilja att vi avlade? Vad mår de bra av att ha för egenskaper?

Nej verkligen inte. Jag tror det ofta handlar om grönare gräs, man ser någon träna en kvick, engagerad hund som inte tröttnar och kämpar igenom frustration och missförstånd och tänker "wow, önskar min hund var sådär!". Utan att fundera på vad som händer om man klickar fel en jäkla gång, eller tappar en jäkla godis av en ren olyckshändelse, eller exakt hur rolig den där frustrationsuthålligheten är en förkyld dag i november... Gräset är inte grönare från något håll, man får både för- och nackdelar hur man än vänder sig.

Hundperspektivet tror jag har alltför lite plats just nu!

@linnsan jag är med på vad du menar med det du beskriver och jag har länge sagt att jag tycker det saknas en ras/raser som passar in där.

Om jag tar min kelpie som modell för vad som saknas. Min kelpie är inte rastypisk, varken exteriört eller mentalt. Det är väldigt många, både pålästa och icke pålästa, som träffar henne och vill ha en sån som henne. De tycker att hon har bra storlek och päls. De gillar att hon gärna spelar fotboll i trädgården och kan leka både själv och med andra. Hade det funnits en ras som är som henne så tror jag att den hade passat väldigt många.

Hon är 40 cm hög, väger 12-13 kg. Hon har kort päls med knappt någon underull. Hon hänger med och tränar men kräver det inte. Får hon gå promenader och vara med är hon nöjd. Vi tränar och tävlar i flera grenar och de misslyckanden vi gör beror på mig och mina brister.

Bedlisar är ju förstås de perfekta aktiva sällskapshundarna :angel:

Men ja jag tror att det är ditt problem iaf ;) Du trodde ju att Eurasier skulle bli så bra för att de beskrevs som just sällskapsavlade... och det visade sig egentligen inte vara vad du ville ha. Det finns säkert individer inom rasen som passar men generellt är det nog för sävliga hundar för dig. Tror ju att många andra som är ute efter en medelstor sällskapsras skulle avguda din hund, men du behöver ju uppenbarligen en hund med mer driv.

Och jag förstår att det inte är helt lätt när inget klickar sådär :heart

Och jag har ingen aning om varifrån du fick att den delen handlade om dig? Hade den gjort det hade jag skrivit det. Jag skrev att många av de som påstår sig vilja ha en såndär pigg men nöjd hund i en BC-kropp egentligen vill ha en fantasihund som inte längre är en hund. Med "piggheten" kommer förväntan, med aktivitet kommer krav och med "lättsamhet" kommer en sorts lathet... och det går ju inte ihop.

För att du citerade mig?

Det är ju just det att det finns små sällskapshundar med just de egenskaperna. Och de är knappast fantasihundar..

Spetsar tycker jag alldeles för ofta är ganska gapiga och även ganska tråkiga att träna, iaf de i mellanstorlek.

Lättsam är inte samma sak som lat för mig. Lättsam är för mig att hunden är enkel att ta med överallt, är miljöfast och kommer överrens med folk och fä.

@Monstermom Jaha, då hänger jag med!
Nej, det håller jag absolut med dig om. Hunden bör ju kanske kräva något i en relaterad utsträckning. Visst är det så :)
Problemet jag ansåg finns är väl att den relaterade utsträckningen (kravet) skiljer sig så mellan raser. Jag önskar där ett mellanting som behåller sundhet och trevlig mentalitet, inga rädslor/stress etc. Men jag tror jag kanske vänder min åsikt från att en ras saknas till det faktumet att några få raser faktiskt passar in, men att avelsarbetet lämnar mer att önska. :idea:

Varje gång jag svarat i den här tråden har jag trott att vi varit inne i oseriös avel-tråden. :o

Insåg nu att det var doodletråden som fått en ny diskussion :angel:

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 382
Senast: YlvaG
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 387
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar