Blandras för 25 papp, någon?

Bara för att en hund är långhårig behöver man inte ha den långhårig.
Förstår inte problemet.
Jag har långhåriga hundar, rakar ner dom några gånger om året,.noll pälsvård.
Skulle aldrig ha en långhårig hund fullpälsad liksom.
Finns ingen anledning om man inte ska ställa ut.

Men man kanske vill ställa ut helt enkelt. Eller vill slippa skräp i pälsen när pälsen börjar växa ut, eller slippa en massa täcken, eller slippa att den fryser.

Alltså bara för att du inte ser problemet med det så innebär det ju inte att alla trivs med samma typ av päls.

Hittade kooikerhondje som är pigg och aktiv, sund kroppsbyggnad, päls utan att vara pälsmonster och en höjd på ca 40 cm med variationer.

Något mer som är önskvärt i den perfekta (den rasen som önskas här) rasen som bör tas fram, större?, annan pälstyp? Eller annat.

@Seabaz kooikerhondje är det något för dej?

Kooiker är i det närmaste perfekt på pappret, förutom att den inte finns här där jag bor :down:

@Migo det borde du veta, du har väl ett gäng bc?
Och du behöver inte ta illa upp, jag vill inte ha en bc men på dig verkar det som att allt jag skriver provocerar så fort bc nämns.
Det är väl inget konstigt att man tycker den ser bra ut och är i lagom storlek?

Jag tycker ju att min shiba är den ultimata sällskapshunden. Hon fäller två gånger per år (verkligen bara två gånger och kanske tre veckor i stöten, det är som magi!) skiten faller av henne, hon är lagom stor, jättekul att träna med, älskar en sovmorgon, är tyst och kommer överens med andra djur men älskar inte andra människor. Vacker dessutom! :angel:
Sedan var jag ju beredd på att få en jaktidiot när jag valde ras, det var liksom 'uppoffringen' jag gjorde för att få en hund som annars passar mig perfekt.
Är det inte så för alla? Vare sig man väljer hund eller partner eller lägenhet eller... ni förstår vad jag menar? Man får nästan alltid ge efter på en eller två punkter när resten stämmer.
Tycker inte att det är en särskilt stor uppoffring att raka en pudel två gånger i månaden till exempel, om resten av hunden har allt man vill ha! Eller lägga ned extra träning om man tycker sällskapsspetsen har nära till skall.

Problem med det mentala ??
Alltså varenda jävla hundras är mentala vrak om man läser runt på bukefalos..
Jag har träffat två av denna ras båda är urgulliga och trevliga.
Den ena är korthår importerad från tyskland.

Ja det är en liten ras som har en del problem med det mentala. Är det på något sätt dåligt att upplysa om det menar du?

Är man osäker på vad man vill ha men inte letar utställningshund utan bara ren sällskapshund så borde man ju kolla in Mexikansk eller Peruansk nakenhund. Det finns ju fler än bara nakna exemplar liksom. Som de som påminner om Border Collies eller som de som är strävhåriga eller de som är lite vinthundslika eller de som mer liknar terriers eller de som ser lite "varglika" ut. Verkar finns något för alla smaker, inte minst för att raserna kommer i tre olika storlekar och att det teoretiskt sett blir 50% pälsade avkommor per kull. Det är inte den förigaste rasen på jorden, men det är ju inte vad man är ute efter heller, eller?

Fast jag har hela tiden sagt att jag ser att behovet finns. Teoretiskt. Jag säger inte att jag ska sitta och börja skapa rasen eller raserna..

Teoretiskt finns kan man ju se behov av en mängd olika raser. I praktiken är jag mer skeptisk, jag upplever att folk går över ån efter vatten som med exemplet kromfohrländer. Det är så himla lätt att beskriva teoretiska hundraser som fria från fel och brister, i praktiken brukar det ju sällan vara så enkelt. Förmodligen kommer man bara stå där med ytterligare en kromfohrländer/eurasier, och så börjar allt om igen medan avelsbaserna blir mindre och mindre för varje ny ras som tillkommer för att folk vägrar anpassa sina önskemål till befintliga raser.

Jag tycker ju att min shiba är den ultimata sällskapshunden. Hon fäller två gånger per året (verkligen bara två gånger och kanske tre veckor i stöten, det är som magi!) skiten faller av henne, hon är lagom stor, jättekul att träna med, älskar en sovmorgon, är tyst och kommer överens med andra djur men älskar inte andra människor. Vacker dessutom! :angel:
Sedan var jag ju beredd på att få en jaktidiot när jag valde ras, det var liksom 'uppoffringen' jag gjorde för att få en hund som annars passar mig perfekt.
Är det inte så för alla? Vare sig man väljer hund eller partner eller lägenhet eller... ni förstår vad jag menar? Man får nästan alltid ge efter på en eller två punkter när resten stämmer.
Tycker inte att det är en särskilt stor uppoffring att raka en pudel två gånger i månaden till exempel, om resten av hunden har allt man vill ha! Eller lägga ned extra träning om man tycker sällskapsspetsen har nära till skall.
Kan inte gilla ditt inlägg nog så många gånger :up:

Teoretiskt finns kan man ju se behov av en mängd olika raser. I praktiken är jag mer skeptisk, jag upplever att folk går över ån efter vatten som med exemplet kromfohrländer. Det är så himla lätt att beskriva teoretiska hundraser som fria från fel och brister, i praktiken brukar det ju sällan vara så enkelt. Förmodligen kommer man bara stå där med ytterligare en kromfohrländer/eurasier, och så börjar allt om igen medan avelsbaserna blir mindre och mindre för varje ny ras som tillkommer för att folk vägrar anpassa sina önskemål till befintliga raser.
Små avelsbaser behöver ju inte betyda något dåligt, bättre att hålla en ras liten än att den blir trendig och alla ska ha den. Exempelvis Bedlingtonterriers, det är ju typ den enklaste ras man kan att göra med, avelsbasen är globalt liten. Det är ingen ras som ännu återfinns hos puppymills, men hade nån kändis skaffat en och hållit den utställningsklippt så är det ju som klippt och skuret att rasen skulle bli trendig. Avelsbasen skulle bli större men förmodligen med en negativ kostnad på köpet. Har man litet material att jobba med borde kvalitén på valparna hållas högre än i raser där avelsbasen är både lokalt och globalt stor.

Men om man letar så specifikt som några verkar göra så är väl individen viktigare att välja?

Att skaffa en blandras från t.ex hundstallet som är vuxen, utvärderad och trevlig är väl knappast något fel?
Det är blandrasaveln och att någon tjänar pengar på att blanda hejvilt utan någon som helst koll eller att andra kan kolla upp fakta, som är fel.

En organisation tjänar ju inga pengar på att omplacera och således stödjer man ju inte heller en oseriös avel.

Så gör jag med köp av katt numer. En omplacering från ett hem som återanvänder pengarna. Kostar lite mer än att köpa en bonnakatt från typ grannen som inte orkar kastrera sin honkatt men billigare än en raskatt.

Små avelsbaser behöver ju inte betyda något dåligt, bättre att hålla en ras liten än att den blir trendig och alla ska ha den. Exempelvis Bedlingtonterriers, det är ju typ den enklaste ras man kan att göra med, avelsbasen är globalt liten. Det är ingen ras som ännu återfinns hos puppymills, men hade nån kändis skaffat en och hållit den utställningsklippt så är det ju som klippt och skuret att rasen skulle bli trendig. Avelsbasen skulle bli större men förmodligen med en negativ kostnad på köpet. Har man litet material att jobba med borde kvalitén på valparna hållas högre än i raser där avelsbasen är både lokalt och globalt stor.

En liten avelsbas är alltid dåligt. En stor avelsbas är inte nödvändigtvis detsamma som att rasen är populär och numerärt stor. Engelsk bulldogg har t ex troligtvis en så liten effektiv avelsbas(även globalt) att det blir mycket svårt att rätta till den extrema exteriören som orsakar hälsoproblem utan inkorsning av andra raser eftersom den genetiska variationen är för liten.

Jag förstår inte varför du tror att den teoretiska hundrasen skulle vara helt fri från fel och brister? Alla hundraser har det. Alla individer har det. Men likväl så avlar vi på olika raser med olika egenskaper och mål ändå. Jag förstår ärligt talat inte varför det skulle vara en fantasi med just denna typen av hund, mer än det är med någon annan.

Jag anser nog att det är en viss lucka just på denna typen av hund. Annars har vi väl det mesta i hundväg. Olika molosser, olika små sällskapshundar, olika jakthundar (där man ibland korsar med gott resultat. Var inte wachtel och spets en sådan lyckad korsning, @AraSlei ?), draghundsavel korsar också med gott resultat, varför använder de inte bara huskys och är nöjda med det?
Ibland kommer man på att något nytt behövs helt enkelt. Ibland blir det lyckat, ibland inte. Sen kan man ju sitta och säga till dom där som söker en annan typ av hund att de minsann får anpassa sig till det som finns. Men ibland hjälper ju inte det. Sen kan man ju tycka att det är skillnad på funktion sporthundar och sällskapshundar. Men jag vet inte om människorna som känner att något fattas håller med..

Inom vad? Snarare aktiv sällskapshund.

Jag tycker det låter som det på hemsidan helt enkelt. Att den inte skulle vara nöjd med enbart lösspring och promenader utan kräver en del aktivering för att må bra och vara trevlig. Har aldrig träffat någon så vet inget om dem.

Jag förstår inte varför du tror att den teoretiska hundrasen skulle vara helt fri från fel och brister? Alla hundraser har det. Alla individer har det. Men likväl så avlar vi på olika raser med olika egenskaper och mål ändå. Jag förstår ärligt talat inte varför det skulle vara en fantasi med just denna typen av hund, mer än det är med någon annan.

Jag anser nog att det är en viss lucka just på denna typen av hund. Annars har vi väl det mesta i hundväg. Olika molosser, olika små sällskapshundar, olika jakthundar (där man ibland korsar med gott resultat. Var inte wachtel och spets en sådan lyckad korsning, @AraSlei ?), draghundsavel korsar också med gott resultat, varför använder de inte bara huskys och är nöjda med det?
Ibland kommer man på att något nytt behövs helt enkelt. Ibland blir det lyckat, ibland inte. Sen kan man ju sitta och säga till dom där som söker en annan typ av hund att de minsann får anpassa sig till det som finns. Men ibland hjälper ju inte det. Sen kan man ju tycka att det är skillnad på funktion sporthundar och sällskapshundar. Men jag vet inte om människorna som känner att något fattas håller med..

Det verkar så eftersom kromfohrländern inte verkar vara något alternativ eftersom man måste kolla upp mentaliteten.
De som prestationsavlar har bara ett, lättestat, mål att fylla, inte en hel lista.
Du anser att vi har det mesta övrigt i hundväg. Den enorma uppsjö av designerraser som finns utomlands och på Blocket talar ett annat språk.

Jag tycker det låter som det på hemsidan helt enkelt. Att den inte skulle vara nöjd med enbart lösspring och promenader utan kräver en del aktivering för att må bra och vara trevlig. Har aldrig träffat någon så vet inget om dem.

Jag gick in och kollade på Årets Kooiker, det fanns resultat från utställning, rallylydnad, freestyle, agility, viltspår och lydnad. Tyder enligt mig på en aktiv sällskapshund.

Jag gick in och kollade på Årets Kooiker, det fanns resultat från utställning, rallylydnad, freestyle, agility, viltspår och lydnad. Tyder enligt mig på en aktiv sällskapshund.

Dessa punkter fick mig att tänka att de är något mer aktiva än en sällskapshund. Men det behöver ju inte alls stämma. Känner som sagt ingen.
  • Det är en liten hund med stor kapacitet som kräver stöd och vägledning för att utvecklas på bästa sätt
  • Den behöver en ägare som aktiverar den och är beredd att lägga mycket tid på den som valp och unghund.

Kooiker är i det närmaste perfekt på pappret, förutom att den inte finns här där jag bor :down:

@Migo det borde du veta, du har väl ett gäng bc?
Och du behöver inte ta illa upp, jag vill inte ha en bc men på dig verkar det som att allt jag skriver provocerar så fort bc nämns.
Det är väl inget konstigt att man tycker den ser bra ut och är i lagom storlek?
Men hur ser en BC ut?

Dessa punkter fick mig att tänka att de är något mer aktiva än en sällskapshund. Men det behöver ju inte alls stämma. Känner som sagt ingen.
  • Det är en liten hund med stor kapacitet som kräver stöd och vägledning för att utvecklas på bästa sätt
  • Den behöver en ägare som aktiverar den och är beredd att lägga mycket tid på den som valp och unghund.

Klippt från kooikerns RAS:

"Kooikern är en aktiv sällskapshund med många olika användningsområden."

Detta stämmer. Jag har pratat med många kooikerägare och flera har sagt att kooikern är som en blandning mellan BC, Terrier och Spaniel. Många är t.ex. duktiga på att hitta och döda möss och råttor, vilket ger att de har en viss skärpa. Gemensamt för majoriteten är att de är väldigt signalkänsliga och känsliga för ägarens humör, samt har mycket vakt. Trots liten ras där alla känner alla och hjälps åt kommer det med jämna mellanrum ut annonser på omplaceringar som alla har gemensamt "kan ej bo med andra hundar, djur eller barn". Sen finns det jättestabila kooikrar som är servicehundar m.m., men det är verkligen en spretig ras mentalt och allt som allt inte alls den enkla sällskapshund som efterfrågas här, även om storlek och utseende säkert stämmer.

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 382
Senast: YlvaG
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 392
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar