Jag förstår inte varför du tror att den teoretiska hundrasen skulle vara helt fri från fel och brister? Alla hundraser har det. Alla individer har det. Men likväl så avlar vi på olika raser med olika egenskaper och mål ändå. Jag förstår ärligt talat inte varför det skulle vara en fantasi med just denna typen av hund, mer än det är med någon annan.
Jag anser nog att det är en viss lucka just på denna typen av hund. Annars har vi väl det mesta i hundväg. Olika molosser, olika små sällskapshundar, olika jakthundar (där man ibland korsar med gott resultat. Var inte wachtel och spets en sådan lyckad korsning,
@AraSlei ?), draghundsavel korsar också med gott resultat, varför använder de inte bara huskys och är nöjda med det?
Ibland kommer man på att något nytt behövs helt enkelt. Ibland blir det lyckat, ibland inte. Sen kan man ju sitta och säga till dom där som söker en annan typ av hund att de minsann får anpassa sig till det som finns. Men ibland hjälper ju inte det. Sen kan man ju tycka att det är skillnad på funktion sporthundar och sällskapshundar. Men jag vet inte om människorna som känner att något fattas håller med..