Kort svar: nej.
I de raser som det finns sällskapsvarianter av är det sällskapsvarianten som dras med mentala brister och hälsoproblem, just för att man baserar sin avel på utseende istället för funktion. Se schäfer, golden, labrador, etcetera. Sällskapsvarianter skapar också exteriöra överdrifter. Det "projekt" du "hypotetiskt" talar om existerar redan i flera raser, och uppenbarligen fungerar de helt enkelt inte. Så fort utseende hamnar på första plats i priolistan, så kommer mentala brister och hälsoproblem som ett paket på posten. Så nej, det är inte bättre för hundarna. De hade nog hellre fortsatt vara fungerande bruks-/jakt-/vallhundar. Det enda som det blir bättre för är de utseendefixerade människorna som vill ha en viss ras men som inte har tid, kunskap eller vilja att ge hunden den aktivering den behöver.
Håller till stor del med men vill lägga till att det nog inte
enbart beror på utseendefokuset. Förutom att göra hundarna "snygga" (
) vill de ju ofta ta ner deras mentala egenskaper några hack, och/eller nästan helt ta bort specifika egenskaper. Men det funkar ju inte så, man kan inte bara "ta bort" en sak som en legobit utan att påverka en massa annat - såklart, som vi alla vet här. Men det verkar vara något som totalt missats av de som sysslar med sådan avel...
För övrigt vill jag också lyfta ett perspektiv som jag tycker sällan kommer upp i prat om "det här ska minsann bli en ras en dag", det etiska. Ja, raser har skapats förr (om än de flesta - tror jag? - skapats ur grupp med typ, inte korsningsavel mellan redan stambokförda raser?), men inte på ett sätt jag är säker på att dagens valpköpare skulle vara villiga att acceptera. Vad är tänkt att göras med kullarna som blir fel? Antingen blir det som i doodle-aveln, där
alla valpar är helt magiskt perfekta och ingen minsann faller utanför avelsmålen, eller så måste de bort. Den som föreställer sig att det skulle gå att tex kastrera alla och placera ut dem till vanliga familjer lever i en drömvärld (om det ens går, defekterna kan vara allvarliga), var skulle dessa sagohem i mängder finnas? Man måste ju
dessutom ha massor av engagerade valpköpare som tar mellangenerationsvalpar och hjälper till med utvärderingen och framtida avel, eller uppfödare som behåller hela flockar med hundar, i generationer... Eller så startar man direkt på en väldigt snäv bas, producerar få kullar och inavlar så inihelvete. Bättre ur etisk synvinkel?
Korsningsspecifika problem i mellangenerationer, är det OK att hundar längs vägen dras med helt galna mentala eller fysiska egenskapskombinationer som gör dem smått tokiga, en form av lidande? Bara det går att stabilisera och avla rätt på det några generationer senare?
Visst går det att skapa nya raser, men det är
jobb. Och inte ett mysigt, titta gulliga valpar-jobb... Jag är definitivt obekväm med det som företeelse, jag tycker inte dagens rasuppfödning uppfyller grundläggande etiska krav ens många gånger, så börja mixtra ännu mer? Jag är minst sagt skeptisk, både till behov och genomförande!