Det har jag faktiskt, smygföljer de ytterst få kennlar med mellanstora släthår jag lyckats hitta. Men får inte riktigt grepp om hur stor jaktlust de har och hur de egentligen är att jobba med, om de är vinthundar eller lite mer...eh...lättillgängliga så att säga. Knivigt med små raser, finns inte så många att fråga liksom. Hur mycket träning behöver man lägga för att ha en sug att få till vettig inkallning t.ex.?
De jag två jag träffst flertalet gånger har noll jaktinstinkt, de tillhör ju vinthundsgruppen ch de springer som vinthundar, men dom två jag känner som sagt har kunnat gå lösa i skog och mark.
Vet inte om det är vanligt eller ovanligt.
Håller med om doodlarna och har aldrig sett syftet med dem, men av oklar anledning är de ju poppis. Är det helt uteslutet att de tillslut blir en egen ras, som miniaussiesarna t.ex.?
Korthår är ju nån sorts tanke kring att slippa släpa in hela stallet i huset, men det kanske är en ren illusion att det blir mindre smuts då om alla fäller helt galet.
Vill ha en frisk hund som inte kräver massor av träning men ändå gärna hänger med på saker, orkar stalldagar utan att frysa ihjäl och går hyfsat smidigt att träna till att kunna följa med lös på ridtur i skogen. Vill heller inte ha en massa pälsvård, det är väl också en anledning till korthår. Finns ju som
@Fisherling skrev också grader av korthår...jag har hela tiden tänkt på kortkort päls, men kanske ska överväga snäppet över.
Mina favorithudar hittills i livet har varit jaktgoldens, de har ju liiite längre päls men inte fluff. Dock gissar jag att de kanske kräver mer aktivering än jag kan svära på att jag kommer orka/vilja ge dem, tänker att det är bättre att börja lägre än man klarar i aktiveringsbehov än tvärt om.