Minpinoodle
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Minpinoodle
Visst var den fyndig?
Absolut,synd att det kostar pengar annars hade det varit skitkul att sätta ut en sådan annons o se vad som händer.Visst var den fyndig?
!0 kullar, det låter mer som en valpfabrik tycker jagKollade runt på hemsidan och känner att det här nog är den mest ambitiösa blandrasuppfödaren jag någonsin sett. De har verkligen jättetrevliga utrymmen för sina hundar, hanterar dem på bord varje dag och jag tror säkert att detta blir jättetrevliga, välhanterade hundar som kan göra vem som helst glad.
Sen såg jag att de har tio(!) planerade kullar för 2017. Alla valpar i alla kullar är redan tingade, så nog finns det efterfrågan!
Hoppas att de kan arbeta mot en rasregistrering så att det blir någon ordning på hälsa, statistik etc.
Poopin och Shit-poo låter ju trevligt tillsammans, kanske skulle kunna bli ytterligare en finfin kombination?
Att skapa en ras, några exempel.
Sällskapshund http://www.eurasierklubben.se/rasens-historia/
Brukshund Dobermann http://www.dobermannklubben.se/om-dobermann.aspx
Under skapande http://www.silken.windhound.com/index.php?option=com_content&view=article&id=65&Itemid=110
Sen finns det raser med tusenåriga historia, en del stambokförda sedan 1200 talet, för de store Pyreneiska herdehundarna kan man läsa om deras ursprung på "patou nordique"
Om den lilla vallhunden som den stora herdehunden samarbetade med hittar man under Breed history.
Detta är naturligtvis bara ett axplock, några exempel.
Samma i UK, där är det en DYR valp om den kostar £700. Hänger nog lite ihop med att en valp är "värdelös", men en unghund som har tänt och visat träningsbarhet är oerhört eftertraktad. Det är en risk att köpa en bebis!
Jösses... måste leta upp annonsen...På blocket erbjuds valpar efter en tik som är "korsning mellan finsk lapphund och storpudel och pappa till valparna är en multigenerations labradoodle"
Pris: 20K.
Och den pälsen... Den kan omöjligt vara lättskött...På blocket erbjuds valpar efter en tik som är "korsning mellan finsk lapphund och storpudel och pappa till valparna är en multigenerations labradoodle"
Pris: 20K.
Med en fyrvägskorsning för 20 000 skulle jag vilja att den skulle kunna klippa, bada och föna pälsen själv. Och klippa klorna.Och den pälsen... Den kan omöjligt vara lättskött...
Men vad är det med border collie som du gillar? Den ÄR ju ingen sällskapshund. Det låter som att det bara är utseende och storlek du vill ha isåfall. Men det är ju bara skalet, själva BC:n sitter inuti.En fråga bara...
Är det nog med raser nu? Har vi alla raser vi behöver och punkt slut?
För om någon faktiskt har eller tro sig ha en ide om en ny ras och ett upplägg,, vad krävs för att ses som seriös och "we are getting there" ?
Jag saknar ju en typ av hund.
Border collie med sällskapshund-psyke tex
Det finns ju renras med omöjliga pälsar också eller som åtminstone kräver massor med vård så varför man förfasas över det när det kommer till oodles fattar jag inte??
Det är en oxymoron. Själva grejen med border collie är deras arbetsvilja.Jag saknar ju en typ av hund.
Border collie med sällskapshund-psyke tex
Men vad är det med border collie som du gillar? Den ÄR ju ingen sällskapshund. Det låter som att det bara är utseende och storlek du vill ha isåfall. Men det är ju bara skalet, själva BC:n sitter inuti.
Att vara helt öppen med arftliga sjukdomar får folk att tro att det är sämre eller värre. Att undanhålla information får det hela att se bättre ut.
Precis så
Ofta tycker jag att de som pratar om att "skapa nya raser" visar på den bristen på förståelse för hur mycket av en hund som är något annat än utseende. Och oförståelse för hur komplext det är med nedärvning av egenskaper.