Bisexuell? taget från Dejtingtråden del 19

R

Raderad medlem 6459

@Singoalla Okej, i och med att du i flera inlägg definierade andras sexualitet (de var ju straighta enligt dig) så är det ju jättebra att du ändrat dig :).

@Singoalla Okej, i och med att du i flera inlägg definierade andras sexualitet (de var ju straighta enligt dig) så är det ju jättebra att du ändrat dig :).

Nej, du missförstår mig. Att jag blivit utnyttjad av straighta kvinnor skriver jag för att jag i en del fall faktiskt vet om att de definierar sig själva som just straighta. I en del fall vet jag såklart inte vad de har för läggning. När jag skriver att jag inte skulle kalla en person bisexuell på grund av att denne swipar på personer av samma kön så menar jag att jag inte skulle kalla personen bisexuell med enbart det som grund. Eller med enbart ett fyllehångel som grund. Skulle personen i fråga säga att denne är bisexuell så är personen såklart bisexuell, men jag själv skulle inte göra det antagandet utifrån ovan sagda beteende. Att andra i tråden gör det antagandet utifrån ovan sagda beteende är alltså vad jag argumenterar emot.

Sedan undrar jag varför du taggade mig specifikt och skriver att det inte är upp till mig att bestämma andras sexualitet, när det jag gör i mina inlägg är att argumentera emot personer som med största säkerhet påstår att dessa personer inte är straight. Men det fick dig inte att höja på ögonbrynet? Du skrev dessutom din kommentar efter att jag skrivit att det handlar om hur personen själv definierar sig.

Nä, skulle väl säga att den personen då är bisexuell som kan tända på båda könen, även om den är nyfiken/prövar på.
En straight tänder väl bara på ett kön?

Min poäng är att man kan vara nyfiken på att testa på och sedan landa i att man inte är attraherad av personer av samma kön och därmed definierar sig själv som straight. Man kan också vara en person som bara vill checka av intresset på Tinder och se vilka som visar intresse, med andra ord nyfikenhet och/eller bekräftelse. Att man har swipat på eller hånglat med personer av samma kön behöver alltså inte betyda att man är attraherad av personer av samma kön och därmed bisexuell. Det kan finnas andra anledningar till att man gjort sådant. Argumentationen att erfarenhet med personer av samma kön automatiskt innebär att man inte är straight borde ju gå åt motsatt håll också i så fall. Att en homosexuell person som legat med motsatt kön någon gång i sitt liv inte är homosexuell då? Med andra ord ett argument uppåt väggarna enligt mig, åt båda håll. Vissa kanske vill testa vattnet lite innan de landar i vad de föredrar, eller testar av andra skäl.

Jag är bi men har hittils inte hånglat eller legat med någon tjej. :( Hon jag vill/velat ha är nog tyvärr straight.... eller jag vet inte. Men inte interesserad av mig på det sättet iaf.

Själva definitionen av heterosexuell är ju just att man enbart dras till, attraheras av och får känslor för personer av motsatt kön..

Attraheras man också av människor som har samma kön som en själv, oavsett hur ofta/sällan det händer och när i livet man blir medveten om det, så är man alltså inte heterosexuell.

Själva definitionen av heterosexuell är ju just att man enbart dras till, attraheras av och får känslor för personer av motsatt kön..

Attraheras man också av människor som har samma kön som en själv, oavsett hur ofta/sällan det händer och när i livet man blir medveten om det, så är man alltså inte heterosexuell.
Grejen är väl att det är betydligt lättare att skapa sådana strikta kategorier i språket, än det är ute i verkligheten bland verkliga människor.

Jag är bi men har hittils inte hånglat eller legat med någon tjej. :( Hon jag vill/velat ha är nog tyvärr straight.... eller jag vet inte. Men inte interesserad av mig på det sättet iaf.

Det tog mig år från att jag insåg att jag var bisexuell tills att jag hade sex med en tjej. Då hade jag visserligen haft sex/hånglat med tjejer när jag var tonåring men just då kände jag mig straight och experimentell, typ. Så jag var väldigt nyfiken på hur upplevelsen skulle bli när jag plötsligt kände annorlunda för tjejer, men det fick vänta. En väntan väl värd :p

Man måste inte vara attraherad av någon, eller få känslor, för att kunna kyssas. Det räcker med att vara sugen på att kyssas

Man kan ju komma på senare i livet att man har fler/andra preferenser än man trodde. Jag faller generellt för män men det finns ju undantag. Är jag bi då, eller bara lite flexibel?

Jag är av tron att sexualitet är flexibelt för de flesta och kan variera genom livet för den öppensinnade. Sedan kan det ändå vara bra med kategorier såsom hetero, homo och bisexuell dels för att smidigt kunna kommunicera sin läggning men också för att individer kan må bra av att få ha ett ord och en gemenskap kring sin läggning. Att den erkänns på så vis. Men i praktiken tror jag att det är tusen gånger mer komplext än dessa fack. En vän till mig ligger ibland med tjejer men utvecklar inte känslor och vill inte ha kärleksrelationer, så hon vill inte kalla sig bisexuell. Hon kallar sig inte straight heller. Jag tror faktiskt inte hon kallar sig någonting alls.

Samma väns släkting skilde sig med sin man och träffade en kvinna och kallar sig nu lesbisk. Det har pratats om huruvida hon alltid varit lesbisk men bara inte erkänt det för sig själv, likväl som att man "bara inte kan gå och bli lesbisk hon har ju varit gift med en man hela livet". Hon själv tycker att det är så enkelt som att hon då upplevde sig som straight och nu upplever att hon är lesbisk. Easy peasy, för henne. För egen del är det helt irrelevant att spekulera i huruvida jag "alltid varit bi" eller inte. Jag började känna mig bisexuell när jag var 23 och innan det kände jag mig straight. Vem vet hur framtiden kommer att se ut för någon utav oss.

Det är nog inte fullt så svartvitt. Man kan ju tända på andras kåthet generellt, och t ex ha parallell-/gruppsex med båda könen utan att vara bi. Vid trekanter med två män och en kvinna så förutsätts knappast att båda eller ens någon av männen är bi, men de kan tända på att de är två ändå. Jag har kontakt med en kvinna som definierar sig som straight, men som vill prova att vara en av många därför att just det där med många är något hon är nyfiken på. Om det är en man eller kvinna som tar på henne är av underordnad betydelse i ett sådant sammanhang.

Jag är av tron att sexualitet är flexibelt för de flesta och kan variera genom livet för den öppensinnade. Sedan kan det ändå vara bra med kategorier såsom hetero, homo och bisexuell dels för att smidigt kunna kommunicera sin läggning men också för att individer kan må bra av att få ha ett ord och en gemenskap kring sin läggning. Att den erkänns på så vis. Men i praktiken tror jag att det är tusen gånger mer komplext än dessa fack. En vän till mig ligger ibland med tjejer men utvecklar inte känslor och vill inte ha kärleksrelationer, så hon vill inte kalla sig bisexuell. Hon kallar sig inte straight heller. Jag tror faktiskt inte hon kallar sig någonting alls.

Samma väns släkting skilde sig med sin man och träffade en kvinna och kallar sig nu lesbisk. Det har pratats om huruvida hon alltid varit lesbisk men bara inte erkänt det för sig själv, likväl som att man "bara inte kan gå och bli lesbisk hon har ju varit gift med en man hela livet". Hon själv tycker att det är så enkelt som att hon då upplevde sig som straight och nu upplever att hon är lesbisk. Easy peasy, för henne. För egen del är det helt irrelevant att spekulera i huruvida jag "alltid varit bi" eller inte. Jag började känna mig bisexuell när jag var 23 och innan det kände jag mig straight. Vem vet hur framtiden kommer att se ut för någon utav oss.

Jag är helt obrydd, jag har alltid sett det som att jag faller för person mer än kön. Å andra sidan attraheras jag oftare av homosexuella män än uttalade heteromän. Min inte så feminina partner är lätt road av mina spretiga preferenser:D

Jag kallar mig queer, lättast så. ;)
Kan inte kategorisera in mig i HBT-kategorierna då jag tycker det är för komplext med hela grejen med kön, vilket kön jag har, vilket kön andra har o.s.v.. Så queer är helt enkelt smidigast.
Jag undviker cis-män dock, inte riktigt min grej.

En straight tänder väl bara på ett kön?

Det där tror jag beror på hur man ser det. Om man tror att det där med att tända på enbart handlar om biologisk drift så tänker man nog så.

Om man däremot tror som jag - att även normer spelar in starkt när det gäller vad man tänder på - då tror jag att rätt många "låtit bli" att tända på någon för att hen råkar vara av samma kön.

Jag har själv aldrig tänt på (nåja, nästan aldrig i alla fall) någon av samma kön som jag. Men jag ser det mest som att det är av ohejdad vana, jag vet liksom inget annat.

Det där tror jag beror på hur man ser det. Om man tror att det där med att tända på enbart handlar om biologisk drift så tänker man nog så.

Om man däremot tror som jag - att även normer spelar in starkt när det gäller vad man tänder på - då tror jag att rätt många "låtit bli" att tända på någon för att hen råkar vara av samma kön.

Jag har själv aldrig tänt på (nåja, nästan aldrig i alla fall) någon av samma kön som jag. Men jag ser det mest som att det är av ohejdad vana, jag vet liksom inget annat.

Jag tror inte att det är en ohejdad vana att straighta inte fyllehånglar eller flörtar med det motsatta könet.
Antingen tycker man det är intressant eller så tycker man inte det är intressant.

Skulle väl mer säga att det ses som norm hos framförallt kvinnor att vi ska vara villiga att tända på kvinnor och vilja ha trekant med en annan tjej, enligt mäns fantasier och porrfilmerna och vanliga filmers påverkan.
Medans jag absolut inte skulle kunna tänka mig en trekant eller fyllehångla med en annan tjej då jag helt enkelt inte tänder eller attraheras av det. Inte att jag hindras av det för att det skulle vara "fel" eller mot normen.
Skulle däremot kunna tänka mig trekant med två killar.

Jag tror inte att det är en ohejdad vana att straighta inte fyllehånglar eller flörtar med det motsatta könet.
Antingen tycker man det är intressant eller så tycker man inte det är intressant.

Skulle väl mer säga att det ses som norm hos framförallt kvinnor att vi ska vara villiga att tända på kvinnor och vilja ha trekant med en annan tjej, enligt mäns fantasier och porrfilmerna och vanliga filmers påverkan.
Medans jag absolut inte skulle kunna tänka mig en trekant eller fyllehångla med en annan tjej då jag helt enkelt inte tänder eller attraheras av det. Inte att jag hindras av det för att det skulle vara "fel" eller mot normen.
Skulle däremot kunna tänka mig trekant med två killar.

Åter igen, lite självdistans skadar inte. Att du själv inte fungerar på ett visst sätt betyder inte att andra inte gör det. Personligen har jag svårt att förstå att inte alla är bisexuella i någon grad, men det betyder inte att jag inte förstår och accepterar att det finns helt straighta människor. Ens personliga preferenser och tycke är liksom ganska irrelevanta i det här fallet.

Jo självdistans. Jag reagerade bara på att du tillskrev att alla straighta kvinnor bara ska retas med att fyllehångla och flörta men egentligen inte är intresserad av kvinnor var vad jag motsade mig, att jag inte håller med att det är så alla straighta kvinnor gör.

Egentligen tycker jag väl hela definitionen på vad folk är och tar för givet att alla straighta kvinnor gillar att fyllehångla och flörta med andra kvinnor blir fel.
Det kan säkert finnas kvinnor som gör det men det finns också många kvinnor som aldrig skulle tänkas flörta eller fyllehångla med samma kön.

Jag har fyllehånglat med helt och hållet straighta kvinnor... eller tjejer kanske i det här fallet. I tonårens glansdagar var det helt klart någonting vissa tjejer gjorde för att fånga grabbarnas uppmärksamhet.
Inte för att de tände på att hångla med just mig, helt enkelt.

Jag tycker inte heller att det på något vis är sktivet i sten - hetero kan människor vara även de man tittar på homoporr till exempel.
@Milosari beskrev dessutom nyfikenheten med grupper och liknande himla bra! <3

Jag tycker att det låter knepigt att låsa in heterosexualiteten på det viset att man inte ens ska få testa något annat och inse att det inte föll en i smaken.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 569
Senast: Palermo
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 620
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 349
Senast: malumbub
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 296
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka