Billiga unghästar?

Sv: Billiga unghästar?

Jo det finns folk som satsar på riktig kvalitet, tex avel som du skriver.Men alla avlar inte heller å många som gör det verkar snarare avla fram i princip vadsomhelst, tillgången blir större än efterfrågan.I Danmark är det redan så att hästarna måste säljas billigt för att de annars inte blir sålda.Men jag antar att de flesta som avlar i sverige har hittat sin grej, tex några avlar familjehästar, några tävlingshästar å även bland dem som avlar familjehästar kan det bli lovande avkommor ngn gång, medan de som just vill avla mkt lovande hästar samt på prestation sällan lyckas avla fram alla de hästarna de har som mål att göra.Det blir mkt hästar som inte tävlingsryttarna köper där oxå.Det är ju som sagt ett spel, prestation å stam säger inte vad fölet blir men det är större chans att den kommer långt.

Hur tycker ni att den här 1 åringen ser ut då?

filleefterbetet2.JPG

Jag kan fortfarande inte se ngn bild :D
Du får ta å banka till din dator å säga till den å skärpa sig ;)

Jo men nu ska ju bilden synas. Jag ser ju den när jag förhandsgranskar osv....

Jag kan tyvärr inte se den ändå..det är en fyrkant med ett kryss i där bilden ska vara

Jag högerklicka på krysset. Tog egenskaper och kopierade adressen. Då ser jag hästen.
Efter jag gjorde det, så ser jag även bilden i tråden.

Men jag kan ju inget, så jag vet inget hur den ser ut :-) Men jag gillade typen, och för vara ett år tycker jag den är fin. Jag hade gissat på högre ålder.

Inte_Ung skrev:
Varför kostar en Mercedes mera än en Fiat?

Fel.

Varför kostar en Ferrarri mera än en Fiat?

Det stämmer attans dåligt.. Eller kanske väl..

En Ferrari kostar 30000kr/år att serva (dvs 10ggr mer än en Fiat), och det gör inte mina islänningar i alla fall.. :smirk:

Att likna något bra med en lågkvalitets-Ferrari (ganska vanligt...) har jag alltid tyckt är ganska märkligt...

En Volvo turbo kanske är bättre liknelse: Säker, Lastbärande, Härlig acceleration på 4 eller 5 cylindrar och startar alltid....

Men alla avlar inte heller å många som gör det verkar snarare avla fram i princip vadsomhelst, tillgången blir större än efterfrågan.

Just det, och dessa uppfödare är dem som får sälja sina hästar billigt, därför att köparan har blivit mer och mer kräsna.

unghästar billiga?? :confused: fina unghästar med bra stam får man betala mellan 60 000- 100 000 för... tänkte mer på halvblod, men kan hända att isisar är billigare?!

islandshäst-bäst skrev:
Hej!
Det är bara för att islänningar är poppulära just nu.
Vänta bara om 5 år så blir islänningar mer än dubbelt så billiga! :banana:

Den utvecklingen har väl shettlänningarna genomgått? Alltså de har blivit mycket billigare inte dubbelt så billiga.. :p Man får inte många kronor för en sådan idag och den uppfödningen kostar väl också? Hur är det med andra rasers prisutveckling?

Arabhästarna föll ordentligt i pris för ca 15 år sedan. Kallblodstravare som ridhäst tror jag har ökat i pris.

Jag tycker hbl är rätt billiga, jag kan få loss ett hbl med "normal" stam , inriden å grundutbildad för 30 medan jag inte skulle få en sån isis för mindre än 50.
Araber har stigit ngt i pris.Förr fanns det hur många som helst som man kunde köpa med bra stam, inridna för 20-25.Till å med ridna araber för 15!
Men nu har de stigit ovanför 30 gränsen å ibland 40.
Engelskt fbl har oxå stigit, nu är det inte ovanligt att de kostar över 40 fast man i slutet av 90 talet kunde få en likadan, riden med hyffsad stam för 25.

Boj skrev:
Just det, och dessa uppfödare är dem som får sälja sina hästar billigt, därför att köparna har blivit mer och mer kräsna.

Exakt!

(Det var allt jag egentligen ville säga men då var det detta med minst tio tecken...)

chrysler skrev:
Jag har inga problem att hitta lovande unghästar, har köpt en i år å en förra året, bra rörelser med minst vinkelhöga lyft å över(i fritt tillstånd utan boots).

Imponerande. Har själv sett många unghästar som sedemera blivit riktigt högt bedömda samt tävlat på hög nivå. Mycket få av dem har minst vinkelhöga lyft som föl och unghästar. Förrutom då vid speciella tillfällen som när de "spänstar", blir rädda för något eller travar i högt gräs eller i snö :D .

Mina är inte föl utan 4 å 5 år nu, men knappt ridna :D .Men min ena visade vinkelhöga lyft när jag köpte honom 3 år gammal.Föl har jag inte mkt erfarenhet av då jag varken avlar eller köper så pass unga hästar, har man inte så mkt plats hemma för hästarna så vill man gärna satsa på ngt äldre hästar som man kan utbilda snabbare ;)
Men som sagt tror jag inte alls man behöver betala 50 000 för ett föl för att få en häst med bra lyft, eller så har jag haft tur :angel:

Prisvariationen hos islandshästar har ökat. När jag letade islandshäst första gången 1992 kostade "alla" ridhästar 35-40 000. Jag hade turen att hitta en 7årig danskfödd välriden 4-gångsvalack med gångarter över medel för 27 000 + moms. Han hade varit betydligt dyrare idag.

Ja, du har rätt i det. Variationerna är större idag jmf mot förr. Då var det liksom "jämnare" priser. Betalade 38 000:- för min sjuåriga islandsimporterade häst -90. Priserna gick från 27-40 000:-, tror de dyrare hade bättre stam - men på den tiden visste jag inte orsaken, kollade bara på just hästen o hur lättriden den var för mej, då nybörjare på islandshäst. "Min" hade jämna fina gångarter o var mycket väl inriden, jag var helnöjd.

Tror man idag i majoritet tar mer betalt för hästar med bra stam o färg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 265
Senast: Squie
·
Fordon Hej Buke, jag vänder mig hit då det brukar finnas så mycket kunskap utöver hästeriet. Det har börjat lysa en röd varningslampa i min...
2
Svar
21
· Visningar
1 384
Senast: NilHe
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 021
Mat Vi behöver skärpa till oss med matlagningen och dra ner på köpmaten. Vi har också en önskan om att äta mer vegetariskt. De här två...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 577
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar