Billiga unghästar?

Sv: Billiga unghästar?

Nej tvärtom, en häst med kvalite får man betala ordentligt för på Island så prismässigt sett ligger de på samma nivå som i Svergie. Men köper man då häst på Island så tillkommer förutom hästpriset även importkostnader såsom frakt, moms, tull etc. I slutändan kan priset på importen faktiskt bli dyrare än för motsvarande i Svergie.

Min erfarenhet av hästar i de lägre prisklasseran på Island är, att skall man köpa dessa bör kontakten man köper ifrån vara mycket god. Annars finns risken att säljaren ser en lätt möjlighet att tjäna pengar på en häst som ingen på island vill köpa, utan det kan gå till en lättlurad turist. Som sagt en god kontakt kan ge en bra häst till att bra pris, det är inget man finner av slumpen i varje fall.

Jag är mkt medveten om vad det kostar med både betäckning samt att hålla en unghäst men jag är rätt kräsen av mej å är det inget speciellt med hästen så betalar jag inga fantastiska summor heller.
Jag har köpt en oinriden häst för 45 000, det är inget jag skulle betala för alla oinridna hästar jag skulle köpa.

Jag skulle fortfarande aldrig betala mer än 25 för en åring osv.Som uppfödare går man back, man får vänta länge på köpare om man förväntar sig att få tillbaka alla pengar för kostnaderna att hålla unghästen under åren samt dessutom bonus på det hela.
Mina pris gränser är inte orimliga då jag snarare tycker att det är just dessa priser man ser i annonser å vid försäljningar.

Om jag skulle låta betäcka mitt sto med en hingst som kostar 10 000 i avgifter, därefter resa till betäckning för 6000 å dessutom bete osv för stoet under tiden, skulle jag aldrig förvänta mej att få ett föl sålt för mer än 18 högst, men jag skulle nog annonsera ut den för ca 16-18 000(med bra stam såklart), men i det långa loppet förlorar jag på det.

När man håller flera unghästar som man avlat, men däremot säljer fler så får man ju inte mer pengar å kanske kan leva på det, men man har ändå lagt ut så mkt mindre summor på dessa hästar så att man ändå inte kommer gå med vinst.
Räkna 10 000 att hålla häst/år, det räcker inte ens men de flesta räknar så.
Då kanske fölet är värt 16000 när den är född, 26 som åring , men fundera nu, hur många 3 åringar säljs för 46 000?För det kan man få en inriden häst å då satsar de flesta hellre på en sån.
Livet som uppfödare ÄR hårt :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Du behöver inte förvänta dig det, det finns köpare om stammen är rätt och intressant. Tex kan nämnas att åringar efter Askur samt jag vet även Tyr gick för mellan 50-70000 kr.

Fast nu menade jag de "vanliga, dödliga" hästarna , som man oftast får fram när man avlar.Det är väldigt få "super avkommor" som uppfödare får fram.
Sedan är inte marknaden så stor att det är många som köper unghästar för 70 000 heller(skulle absolut inte betala det för en Askur avkomma :p , du menar väl Håkansgården-Askur nu? ).
Jag hart länge funderat på att köpa ett sto å låta bedöma den, men nu har jag kommit på att jag hellre samlar ihop pengar å betalar en 70 för en färdigbedömd häst för det är bra mkt billigare än att först köpa en unghäst å sedan skicka den på träning å visning(själva inridningen å utbildningen skulle jag sköta själv men finslipningen å visningen måste man ha en känd ryttare för, har jag lärt mej :smirk: )

Jag såg för ett tag sedan en unghingst som jag skulle kunnat tänka mig med tanke på stammen. Den kostade 20.000 och var 1 år. Jag räknade lite på det hela och här är mina siffror (ändå inte jättehögt räknat...).

* Unghingslösdrift i bra flock - ca 1000 kr/mån inkl verkning och avmaskning = 12 000/år dvs totalt 48 000 innan hästen är ridbar.

* Inridning, minst 3 mån hos proffs ca 6000/mån = 18 000 i träningskostnad.

* Försäkring och dylikt under 4 år = minst 10 000 kr

Summan blev då 96 000 kr och detta innan hästen ens gick att rida för mig. Sedan tillkommer uppstallningskostnader och ridlektioner innan vi kan tävla under minst 1 år (förmodar jag - om jag ska träna hästen lär det ju inte gå framåt med samma hastighet som om ett proffs gör det).

Uppriktigt sagt så köper jag då hellre en färdig 6-åring som jag vet har fötts upp på ett bra sätt och ridits in av duktigt folk för 120 000. Då kan jag ju dessutom provrida innan köp (oerhört viktigt för en fegis som jag...) :D

Tibra skrev:
Så du menar då att "islandshäst-säljare" är riktigt bra "affärsmän" ;) än alla andra hästsäljare :crazy:
Tja, jag menade nog ingenting :o Men, visst, så måste det ju vara! Dessutom är det en av få raser i landet som har 4-5 växlar och vill man ha det så......

chrysler skrev:
Jag skulle fortfarande aldrig betala mer än 25 för en åring osv.Som uppfödare går man back, man får vänta länge på köpare om man förväntar sig att få tillbaka alla pengar för kostnaderna att hålla unghästen under åren samt dessutom bonus på det hela.
Mina pris gränser är inte orimliga då jag snarare tycker att det är just dessa priser man ser i annonser å vid försäljningar.

Om jag skulle låta betäcka mitt sto med en hingst som kostar 10 000 i avgifter, därefter resa till betäckning för 6000 å dessutom bete osv för stoet under tiden, skulle jag aldrig förvänta mej att få ett föl sålt för mer än 18 högst, men jag skulle nog annonsera ut den för ca 16-18 000(med bra stam såklart), men i det långa loppet förlorar jag på det.

När man håller flera unghästar som man avlat, men däremot säljer fler så får man ju inte mer pengar å kanske kan leva på det, men man har ändå lagt ut så mkt mindre summor på dessa hästar så att man ändå inte kommer gå med vinst.
Räkna 10 000 att hålla häst/år, det räcker inte ens men de flesta räknar så.
Då kanske fölet är värt 16000 när den är född, 26 som åring , men fundera nu, hur många 3 åringar säljs för 46 000?För det kan man få en inriden häst å då satsar de flesta hellre på en sån.
Livet som uppfödare ÄR hårt :smirk:

Menar du på fullaste allvar att du skulle avla fram en unghäst och medvetet gå med förlust på det. Det är möjligt att många unghästar säljs med förlust men jag gissar att dessa är sådana som det finns för många på marknaden av. Medelmåttiga unghästar undan ston som ingen vet något om (kan ha spatt, usla gångarter, eksem, taskigt ridhästlynne... you name it). Sedan kan ju stammen se ok ut på papperet. På pappans sida ffa. Det är ju lätt att betäcka ett dåligt sto med en 1:a-klasshingst och sedan säga att fölet har bra stam. De som söker en familjehäst eller skogsmullevariant köper ju inte ett föl, de vill ha en färdig ridhäst NU.

Personligen skulle jag aldrig köpa en unghäst undan ett sto jag inte känner till (hur billigt det än är) eller som inte har några "meriter". Med meriter menar jag inte bara avelsbedömning, för mig räcker det att stoet har visat god ridbarhet/tävlat/lämnat bra avkommor tidigare samt naturligtvis har korrekt (inte perfekt enl avelsbedömningarnas mått mätt) exteriör, är spattröntgad i vuxen ålder samt i övrigt helt frisk. Uppfyller unghästen dessa kriterier så är jag beredd att betala BRA för det. En frisk och BRA individ är billig jmf med en som inte är det.

Om du fortfarande söker unghäst i de prisklasser du nämner så får du nog (om du inte råkar göra ett riktigt klipp) leta ganska länge innan du finner hästen med stort H.

Det är inga problem att få bra betalt för unghästar som har bra meriter i båda led bakom sig!

Ja än vet jag ingen som betalat 50 000 för en åring iaf :p , även om du vet såna köpare så är de inte de vanligaste köparna å det är inte den största marknaden på så dyra unghästar.
Som du redan skrivit så är de flesta ute efter en "färdig" häst.

Jag har inga problem att hitta lovande unghästar, har köpt en i år å en förra året, bra rörelser med minst vinkelhöga lyft å över(i fritt tillstånd utan boots).Nu satsar jag inte på VM eller så, så jag skulle inte gå å köpa en ridhäst för 500 000 :smirk:

Tyvärr bor jag så tokigt så hur jag än valde hingst till avel så skulle jag gå back på det.Rese kostnaderna är så pass stora så de tar den ev lilla vinst jag hade fått utöver betäckning samt att hålla en unghäst.Skulle jag däremot ha egen hingst skulle det gå bättre, men i nuläget skulle jag inte räkna med att en avel var lönsam i mitt fall.

Att man ska känna till stona håller jag med om, jag skulle inte låta betäcka vilket sto som helst om jag ville satsa på kvalitets avel, nu avlar ju en del på såna ston för att de vill ha ett föl efter just sin älsklingshäst å tänker behålla det själv å det är väl lite annat än att avla rent affärsmässigt.

Glömde, jag skulle fortfarande inte betala mer än jag beskrivit för en unghäst undan vilken 1a klass hingst å lovande sto som helst.Skulle jag köpa ett föl för 50 så ska både hingst å sto ara 1a klass, det räcker inte med vilket sto som helst för min del. :smirk:

Å andra sidan - med "toppföräldrar" innebär inte att just avkomman blir lika bra el bättre. Kan bli tvärsom oxå. Det är ju alltid lite chansning i det hela.

Precis, man hoppas ju att det skall bli rätt fast någon garanti för det finns ju inte. Vi har satsat på en bra ridhäst, och hoppas på att det skall bli så. Nu verkar det så här långt som prognosen stämmer, den sista biten blir en överrraskning tror jag. Vi vet att han har mycket och fina rörelser, vi vet också att han är mycket cool men vi vet inte vad slags vilja han har sig som kan komma fram vid ridning. :eek:

chrysler skrev:
Ja än vet jag ingen som betalat 50 000 för en åring iaf :p , även om du vet såna köpare så är de inte de vanligaste köparna å det är inte den största marknaden på så dyra unghästar.

Jag vet flera som betalat betydligt mer än den summa du nämner för en åring (och föl). Grejen är just den att marknaden är större för "prestationsavlade" (om man kan kalla dem så) unghästar än de du nämner i prisklass max 18.000 kr. Det är ju därför de sistnämnda säljs med förlust, för att tillgången är större än efterfrågan.

Precis, det är mkt få hästar som blir topp hästar fast många uppfödare satsar på prestationsavel.

Å när tillgången ä större än efterfrågan så måste ju uppfödarna ändå bli av med sina hästar. :smirk:
Jag slå vad om att skulle alla åringar kosta 50 000 är det inte många som skulle köpa dem.

Måste bara hoppa in här och fråga er....
Hur tycker ni min unghäst som är 1 år ser ut?

Hoppas att bilden syns nu. :)

Nu ser jag längst ner på tilläggsalternativ.
Jag få inte posta bifogade bilder och min HTML-kod är av.
Hur aktiverar man den nu då? :confused:

Senast ändrad:

Ja, jag har den på min hemsida. En annan bild går ju att få fram förstår inte vad jag gör för fel.

filleefterbetet1.JPG

Senast ändrad:

Jag slå vad om att skulle alla åringar kosta 50 000 är det inte många som skulle köpa dem.

Köparna finns bland de som satsar på kvalite i aveln, då är det inte så ofta man köper unga hästar efter obedömda föräldrar men skulle säkert kunna ske om köparen ser något ut över det vanliga. Ett föl/unghäst efter bedömda föräldrar kostar mer, så enkelt var det med det. Inget konstigt heller, för det kostar att ta fram föräldrarna dit, men då finns det även en viss prognos över hur en förväntad avkomma kan bli.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 265
Senast: Squie
·
Fordon Hej Buke, jag vänder mig hit då det brukar finnas så mycket kunskap utöver hästeriet. Det har börjat lysa en röd varningslampa i min...
2
Svar
21
· Visningar
1 384
Senast: NilHe
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 021
Mat Vi behöver skärpa till oss med matlagningen och dra ner på köpmaten. Vi har också en önskan om att äta mer vegetariskt. De här två...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 577
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar