Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Boj skrev:Ett föl/unghäst kostar nog styvt mellan 20-70000 kr, mycket beror på när man köper och vilken stam osv. Men kontentan av att köpa en unghäst är denna, kostnaden för att den skall växa upp till ridfärdig är inte billig och sen ev utbildningskostnader som kan komma. Med detta menar jag antingen att man lämnar bort hästen för inridning/utbildning eller ev lektioner eller kurser som man måste ta för att klara av detta själv.
En normalbegåvad inriden häst men sina gångarter hyffsat på plats kostar nog mellan 45-65000 kr lite beroende på kvalite i gångarter etc. Kuriosa kan nämnas att mitt föl fött 2003 kommer att kosta betydligt mer än så när den är klar till grundridningen. Denna häst kommer nog att bli den dyraste av dem alla, och jag tror att minst 100000 kr kommer det nog att ha kostat med allt.
Jag brukar tänka att det nog snarare är så att många andra raser är extremt billiga. När jag köpte mitt sto för drygt 4 år sen som 1,5-åring så tyckte jag priset var rätt bra- hon kostade då 18000 och har nu blivit ungefär vad jag förväntade mig; en trygg, snäll "familjehäst", inga extrema gångarter eller något toppsto för avel utan en "medelhäst". Jag överslagsräknade snabbt ut i huvudet att uppfödaren troligen gått bra precis jämnt upp för den summan. Då räknade jag ut alla extrakostnader hon haft för hästen - från påtänkt föl till färdig säljbar unghäst. Det kostar ju en del att betäcka, uppstalla hos hingsten, ultraljuda, ge stoet extra foder under dräktigheten och vid digivning, fodra den unga hästen själv, verkningar osv osv osv. Och då har man inte ens räknat in all TID som personen lägger på detta (men det gör de ju i regel för att de tycker det är roligt).Tibra skrev:Oj det var rätt dyrt :P varför är islandshästar så dyra EGENTLIGEN?
Björk skrev:Jag brukar tänka att det nog snarare är så att många andra raser är extremt billiga. När jag köpte mitt sto för drygt 4 år sen som 1,5-åring så tyckte jag priset var rätt bra- hon kostade då 18000 och har nu blivit ungefär vad jag förväntade mig; en trygg, snäll "familjehäst", inga extrema gångarter eller något toppsto för avel utan en "medelhäst". Jag överslagsräknade snabbt ut i huvudet att uppfödaren troligen gått bra precis jämnt upp för den summan. Då räknade jag ut alla extrakostnader hon haft för hästen - från påtänkt föl till färdig säljbar unghäst. Det kostar ju en del att betäcka, uppstalla hos hingsten, ultraljuda, ge stoet extra foder under dräktigheten och vid digivning, fodra den unga hästen själv, verkningar osv osv osv. Och då har man inte ens räknat in all TID som personen lägger på detta (men det gör de ju i regel för att de tycker det är roligt).
Att sälja en unghäst som är extremt lovande, med bra stam och som ser ut att bli bra själv kan nog vara en vinstaffär. Men; en och samma uppfödare producerar ju inte 70000kronorsunghästar på löpande band precis. :smirk:
Så; jag tror snarare det är så att inom många andra raser gör många uppfödare rena förlustaffärer.
chrysler skrev:Mina egna gränser på unghästar som inte är några väldiga talanger, men kan tävlas å har hyffsad stam är föl-upp till18 000/åringar-upp till 25 000(men då ska de ha någorlunda trevlig stam)/2åringar-upp till 30 000 å en 3 åring betalar jag inte mer än 35 000 för om det inte är ngt väldigt speciellt.
Dina "prisgränser" vad gäller unghästar står ju inte ens i proportion till vad en betäckning med en bra hingst kostar. Räkna med betäckningsavgift, resa till och från hingst ggr 2, betes-/uppstallningsavgift, stoavgift och ultraljud. Lägg sedemera till foder, verkning samt försäkringar (ju dyrare/bättre häst desto dyrare försäkring) avseende stoet under den tid den går dräktig samt med fölet vid sidan. Ta fram miniräknaren och se efter själv.
Lägg sedan till de årliga kostnaderna och fundera över om dina "maxpriser" är rimliga.
Tilläggas bör väl att inte alla har samma kostnader. Har man egen "gårdshingst" och inte alltför mycket pengar uppbundna i sitt sto kan säkert sälja sina föl för dessa summor. Men helt klart inte vi som kör våra ston till annans hingst och betalar vad det kostar.
Varför kostar en Mercedes mera än en Fiat?Tibra skrev:Oj det var rätt dyrt :P varför är islandshästar så dyra EGENTLIGEN?
islandshäst-bäst skrev:Hej!
Det är bara för att islänningar är poppulära just nu.
Vänta bara om 5 år så blir islänningar mer än dubbelt så billiga!