Billiga unghästar?

Tibra

Trådstartare
Hej o hå..
islandshästen är så himla dyr, men det är ju bara för att den är så proffsig :smirk: MEN unga hästar brukar vara billiga, finns det såna islänningar också? :crazy: vart?
inte för att jag skulle köpa en nu då men man vill ju kolla lite :angel:
hehe :D
/Linda

Sv: Billiga unghästar?

Ett föl/unghäst kostar nog styvt mellan 20-70000 kr, mycket beror på när man köper och vilken stam osv. Men kontentan av att köpa en unghäst är denna, kostnaden för att den skall växa upp till ridfärdig är inte billig och sen ev utbildningskostnader som kan komma. Med detta menar jag antingen att man lämnar bort hästen för inridning/utbildning eller ev lektioner eller kurser som man måste ta för att klara av detta själv.

En normalbegåvad inriden häst men sina gångarter hyffsat på plats kostar nog mellan 45-65000 kr lite beroende på kvalite i gångarter etc. Kuriosa kan nämnas att mitt föl fött 2003 kommer att kosta betydligt mer än så när den är klar till grundridningen. Denna häst kommer nog att bli den dyraste av dem alla, och jag tror att minst 100000 kr kommer det nog att ha kostat med allt. :eek:

Boj skrev:
Ett föl/unghäst kostar nog styvt mellan 20-70000 kr, mycket beror på när man köper och vilken stam osv. Men kontentan av att köpa en unghäst är denna, kostnaden för att den skall växa upp till ridfärdig är inte billig och sen ev utbildningskostnader som kan komma. Med detta menar jag antingen att man lämnar bort hästen för inridning/utbildning eller ev lektioner eller kurser som man måste ta för att klara av detta själv.

En normalbegåvad inriden häst men sina gångarter hyffsat på plats kostar nog mellan 45-65000 kr lite beroende på kvalite i gångarter etc. Kuriosa kan nämnas att mitt föl fött 2003 kommer att kosta betydligt mer än så när den är klar till grundridningen. Denna häst kommer nog att bli den dyraste av dem alla, och jag tror att minst 100000 kr kommer det nog att ha kostat med allt. :eek:

Oj det var rätt dyrt :P varför är islandshästar så dyra EGENTLIGEN?

Tibra skrev:
Jag brukar tänka att det nog snarare är så att många andra raser är extremt billiga. När jag köpte mitt sto för drygt 4 år sen som 1,5-åring så tyckte jag priset var rätt bra- hon kostade då 18000 och har nu blivit ungefär vad jag förväntade mig; en trygg, snäll "familjehäst", inga extrema gångarter eller något toppsto för avel utan en "medelhäst". Jag överslagsräknade snabbt ut i huvudet att uppfödaren troligen gått bra precis jämnt upp för den summan. Då räknade jag ut alla extrakostnader hon haft för hästen - från påtänkt föl till färdig säljbar unghäst. Det kostar ju en del att betäcka, uppstalla hos hingsten, ultraljuda, ge stoet extra foder under dräktigheten och vid digivning, fodra den unga hästen själv, verkningar osv osv osv. Och då har man inte ens räknat in all TID som personen lägger på detta (men det gör de ju i regel för att de tycker det är roligt).

Att sälja en unghäst som är extremt lovande, med bra stam och som ser ut att bli bra själv kan nog vara en vinstaffär. Men; en och samma uppfödare producerar ju inte 70000kronorsunghästar på löpande band precis. :smirk:

Så; jag tror snarare det är så att inom många andra raser gör många uppfödare rena förlustaffärer. :crazy:

Mina egna gränser på unghästar som inte är några väldiga talanger, men kan tävlas å har hyffsad stam är föl-upp till18 000/åringar-upp till 25 000(men då ska de ha någorlunda trevlig stam)/2åringar-upp till 30 000 å en 3 åring betalar jag inte mer än 35 000 för om det inte är ngt väldigt speciellt.

Nu utbildar jag mina egna hästar så jag sparar pengar på att slippa skicka iväg dem till tränare, som vissa väljer att göra.
Som Boj skriver så blir det inte billigare att köpa unghäst i det långa loppet då de kostar att hålla.

Men har man inte alla pengar på en gång å kan betala i en klump å man känner att man har råd att lägga mindre summor varje månad på att hålla en häst man inte kommer ha nytta av på länge så kan det vara ett alternativ.

Har man tur kan man hitta billiga och bra unghästar, t ex ettåriga hingstar som uppfödaren måste bli av med innan våren. Jag vet en som såldes för 8000:-, där kan inte uppfödaren gjort någon vinst. Men har man egen gård EUbidrag så blir inte uppfödningskostnaderna så stora.

Jag läste i Hästfocus att Gledi frá Prestbakkas föl kostar drygt en miljon! Ofattbart. Fast jag tror det är isländska kronor, en miljon svenska kronor är det väl ingen som betalar för ett föl?

Nej det är mycket pengar, en miljon. Men omvändt till svenska kronor så hamnar fölet en bra bit över 100000 kr.

4-åriga och 5-åriga hästar som ingen hinner med att rida in kan vara ett ekonomiskt alternativ.
Dem kan man faktiskt få för en rimlig summa emellanåt.
En 5-åring för 30 000:- t.ex. är ju en ganska så bra affär.
Om man räknar att det kostar 10 000:-/år att föda upp en häst så blir det ju billigare än att köpa ett föl.

Björk skrev:
Jag brukar tänka att det nog snarare är så att många andra raser är extremt billiga. När jag köpte mitt sto för drygt 4 år sen som 1,5-åring så tyckte jag priset var rätt bra- hon kostade då 18000 och har nu blivit ungefär vad jag förväntade mig; en trygg, snäll "familjehäst", inga extrema gångarter eller något toppsto för avel utan en "medelhäst". Jag överslagsräknade snabbt ut i huvudet att uppfödaren troligen gått bra precis jämnt upp för den summan. Då räknade jag ut alla extrakostnader hon haft för hästen - från påtänkt föl till färdig säljbar unghäst. Det kostar ju en del att betäcka, uppstalla hos hingsten, ultraljuda, ge stoet extra foder under dräktigheten och vid digivning, fodra den unga hästen själv, verkningar osv osv osv. Och då har man inte ens räknat in all TID som personen lägger på detta (men det gör de ju i regel för att de tycker det är roligt).

Att sälja en unghäst som är extremt lovande, med bra stam och som ser ut att bli bra själv kan nog vara en vinstaffär. Men; en och samma uppfödare producerar ju inte 70000kronorsunghästar på löpande band precis. :smirk:

Så; jag tror snarare det är så att inom många andra raser gör många uppfödare rena förlustaffärer. :crazy:

Så du menar då att "islandshäst-säljare" är riktigt bra "affärsmän" ;) än alla andra hästsäljare :crazy:

Oavsett om man köper en unghäst alternativt en färdiginriden häst, så har denna ras en längre och högre ålder än andra raser. Att unga hästar men även vuxna individer kostar en slant i inköp, beror på att hästen inte kan tas i bruk ridmässigt sett förrän tidigast vid 4-5 år. Sen är som sagt medellivslängden för en islandshäst betydligt längre än kanske nadra raser, även om det finns flera som kan bli mycket gamla.
Utslaget på alla år som man nyttjar hästen blir inköpssumman inte så stor, och den är egentligen en bråkdel av kostnaden när den ställs mot driften. Att köpa en häst är en engångssumma, att äga den innebär stora kostnader per månad.

chrysler skrev:
Mina egna gränser på unghästar som inte är några väldiga talanger, men kan tävlas å har hyffsad stam är föl-upp till18 000/åringar-upp till 25 000(men då ska de ha någorlunda trevlig stam)/2åringar-upp till 30 000 å en 3 åring betalar jag inte mer än 35 000 för om det inte är ngt väldigt speciellt.

:eek: Dina "prisgränser" vad gäller unghästar står ju inte ens i proportion till vad en betäckning med en bra hingst kostar. Räkna med betäckningsavgift, resa till och från hingst ggr 2, betes-/uppstallningsavgift, stoavgift och ultraljud. Lägg sedemera till foder, verkning samt försäkringar (ju dyrare/bättre häst desto dyrare försäkring) avseende stoet under den tid den går dräktig samt med fölet vid sidan. Ta fram miniräknaren och se efter själv.

Lägg sedan till de årliga kostnaderna och fundera över om dina "maxpriser" är rimliga.

Tilläggas bör väl att inte alla har samma kostnader. Har man egen "gårdshingst" och inte alltför mycket pengar uppbundna i sitt sto kan säkert sälja sina föl för dessa summor. Men helt klart inte vi som kör våra ston till annans hingst och betalar vad det kostar.

Vad kostar i dag ett halvblod . Från föl och till 3 åting?
Rida in eller o inriden?

Skall jag rida in min 2 åring? skulle det löna sig?
Vet inte om jag skall sälja funderar bara .

Men, även om man har en egen hingst så brukar dessa ha kostat en slant; egen uppfödning har ju växt upp, tränats och visats för att vara godkänd för avel. En KÖPT bedömd hingst kan bli rätt dyr även den och slantarna rinner inte ur fickorna på hingsthållare heller - det tror inte jag i allafall.

Det har funnits nån uträkning i Ridsport om föl till ridhäst och kostnader, och dessutom har Eidfaxi haft två varianter; toppsto + topphingst respektive familjehäst + vanlig hingst. För räknar du kostnaden för avelsstoet och antalet föl du tar så antar jag att en klar majoritet av de avkommor som finns är underfinansierade i sig själva och uppfödaren får betala en slant för nöjet.

Tibra skrev:
Varför kostar en Mercedes mera än en Fiat?

Fel.

Varför kostar en Ferrarri mera än en Fiat?

Senast ändrad:

Hej!
Det är bara för att islänningar är poppulära just nu.
Vänta bara om 5 år så blir islänningar mer än dubbelt så billiga! :banana:

Du, den prissänkningen har nog många drömt om redan. Tror nog ingen har råd att avla för försäljning då - det är ju svårt redan nu.

Dessutom kan inget bli dubbelt så billigt :p

Vi islands-älskare får helt enkelt inse att
vi har fallit för en av världens mest dyraste och populäraste "men
det viktigaste" den mest underbaraste häst! :love:

islandshäst-bäst skrev:
Hej!
Det är bara för att islänningar är poppulära just nu.
Vänta bara om 5 år så blir islänningar mer än dubbelt så billiga! :banana:

Någon prissänkning i sig själv är nog inte att vänta, det som kan ske är att priset stangerar men ger inte en "dubbelt så billig" häst. Det enda som sker då är att priset sänks i takt med inflationen, med dagens mått mätt lär det inte blir så stor skillnad på priset mer än att den fortfarande är den samme men kanske något mindre värd än tidigare.

Ser man till antalet importer så har den minskat rejält, om rasen är populär så köper man inte en import i samma utsträckning som tidigare. Det innebär att man prioriterar andra saker nu än tidigare, vilket antagligen också påverkar priset. Sett till pris på Island så får man betala samma pengar för kvalite som hemma i Svedala, sen tillkommer importkostnaden med xxx antal kronor.

Senast ändrad:

Men, är det billigare att köpa islandshäst direkt från Island än från någon här i Sverige.
Jag menar, alla islandshästföretag? Får de köpa hästarna billigare därifrån och säljer dom dyrare till oss? :crazy:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 265
Senast: Squie
·
Fordon Hej Buke, jag vänder mig hit då det brukar finnas så mycket kunskap utöver hästeriet. Det har börjat lysa en röd varningslampa i min...
2
Svar
21
· Visningar
1 384
Senast: NilHe
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 021
Mat Vi behöver skärpa till oss med matlagningen och dra ner på köpmaten. Vi har också en önskan om att äta mer vegetariskt. De här två...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 577
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar