Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kanske visserligen passar bättre någon fälttävlanstråd... Men eftersom att jag i grunden är dressyrryttare så skriver jag här ändå.
Lördag med en mäktig känsla av förtroende och tillit
Det där med att dra ut i skogen verkar ha blivit något av en tradition för oss nu.
Denna gång gav vi oss ut i än mer utmanande terräng än tidigare, och uteritten blev en riktig prövning för oss båda. Det var allt från branta backar, till diken och stockar. Gärna i kombination också. Jag stod för att att försöka överblicka landskapet för att hitta den bästa vägen framåt. H.H stod för resten, och det med bravur.
Det tog mig närmare 4 år att verkligen inse det, men efter idag förstår jag hur han kunde ha en så framgångsrik fälttävlanskarriär som yngre! Normalt sett tenderar han att vara rejält tittig ute, men när terrängen blir en stor utmaning och allt handlar om att öht ta sig fram, då släpper han tittigheten helt, kopplar på modet och tar sig fram med ett otroligt stadigt och vägvinnande steg. Något han verkligen visade prov på idag, och som gör mig enormt stolt! Det blev en stor utmaning för mig också. Normalt sett är jag ett stort kontrollfreak när vi är ute, men idag var jag verkligen tvungen att släppa det helt och hållet. Jag insåg tämligen fort att jag skulle bli tvungen att ge honom helt fria tyglar, inte bara i bildlig, utan även i rent bokstavlig bemärkelse. Något som verkligen kändes som en stor prövning för mig, vars tidigare terrängtränings erfarenheter sträcker sig till att skritta och möjligen trava över max 40 cm markliggande stockar på helt plant underlag, med ridskoleponnyer, för närmare 10 år sedan. Att då sitta med bokstavligen hellånga tyglar i bl.a. branta uppförsbackar med 40-50 cm stockar på krönen, i nedförsbackar med 30-50 cm breda diken i nederkant och över is- och snötäckta myrar med div. utspritt ris och kvistar, prövade verkligen mig och mitt psyke. Jag var tvungen att helt och hållet förlita mig på min bedömning av landskapet och vägvalen, samt H.Hs förmåga att ta sig fram. Vi lyckades. H.H var verkligen i sitt esse, lyckligare än på länge. Jag är så stolt över oss!
Några förtydliganden innan någon i tråden ev. rasar på mig:
- Allt ovanstående gick i skritt med undantag för några ytterst korta (ca. 5-25 m) sessioner trav.
- Jag visste att terrängen var tuff där vi skulle rida, men att det var _såhär_ tufft blev en överraskning som jag blev varse först när det var "för sent" så att säga.
- Därtill hade Alfrida gjort sitt till för svårighetsgraden på terrängen... Bland annat genom ännu fler stockar och allt ris och skit på myrarna.
- Med "fantastisk fälttävlanskarriär" åsyftar jag trevliga resultat i H90, kvalad till H100 och tränat på enstaka hinder på *-nivå. Han tyckte med andra ord inte att detta var svårt alls, bara jättejätteroligt!
Tack, det var det verkligen!Vilken härlig uteritt det verkar som ni haft
Här har vi äntligen börjat komma igång igen efter min knäskada i början på december och nu senast ca tre veckor med kyla kring -30.
Så roligt!
Det blir promenader, något pass på lina och tömkörning så här i början för att smyga igång försiktigt och för att rasta av honom innan jag sätter mig upp igen. Trotts sina 20 år är han pigg som en 5-åring Och fluffig som en björn...
Även om han inte ska vara direkt tävlingshäst mer så hoppas jag att vi kan ta oss ut på klubbens hemmatävlingar till sommaren, bara för skojskull och för att ha något litet mål i sikte.
Han ser ut som en ponny med allt fluff, trotts sina 176 cm i mkh
Visa bifogad fil 25308
Lånar knapp..
Nu e han min
Farbrorn som jag började rida i december och föll pladask för skulle säljas. Och en sån häst som gör mig så glad kunde jag bara inte låta gå till nån annan..
..så nu e jag frieserägare
♡♡♡
Yes! Mkt praktisktMen vad kul! Grattis! Ska han stå kvar på samma stall?
Skönt med tre hästar i stallet än hur många som helst på färsta. Saknar INTE fodringarna där.Men vad kul! Grattis! Ska han stå kvar på samma stall?
Skönt med tre hästar i stallet än hur många som helst på färsta. Saknar INTE fodringarna där.