Bildtråden på dressyrhästarna, del VIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VIII

Åh vad roligt du verkar ha gjort ett fantastiskt jobb med honom :) Han påminner väldigt om en bekants travare det var därför jag anade att det var en! Jag tycker du gör rätt i att satsa på dressyren ;)

Tack :) Han verkar ju tack och lov lika lycklig över att springa i ridhuset som i skogen så det kan bli spännande och se om vi lyckas våga oss ut på nån liten tävling nån gång ;)

Slänger in en bild på den 22 åriga araben som min mamma har fått överta från mig nu, världens bästa läromästare som har hängt med på allt tok och gått dressyr, hoppning, fälttävlan, distans, western och working equitation.
dsc_0037_5001a73f9606ee6fb1004e4a.jpg

Har bilder från lite olika dagar med Chantilly, allt går bara bättre hela tiden. :)
Så fort hon går att lasta ska vi åka iväg och träna. det går inte så bra just nu tyvärr, har tagit ett kliv bakåt i lastandet.

dsc01005_52f0e8ff2a6b228586fe4967.jpg

dsc01223_52f0e9b088e59d217449ced8.jpg

dsc01078_52f0e9ede087c301aa831b14.jpg

dsc01242_52f22004e087c3503168cca2.jpg

:)

Måste presentera mitt nya projekt också. meningen är att jag ska utbilda henne, just nu kan hon start och stopp, hon är fem år. :)

Chantillys helsyster Cashmere.
Skillnaden mellan dem är att Cashmere är mindre och tjockare. :p

De har bara skrittat och travat henne nu eftersom hon gärna bockar, och de satt upp första gången på länge för ett par veckor sedan.

Detta var första gången jag red henne och vi travade och skrittade, och sen tänkte jag att det är ingen mening att skjuta upp det så då galopperade vi...
eller ja, hon bokstavligt talat flög iväg i värsta spark, hopp, kick, twist och bock-serien, och fortsatte.
efter varje serie bröt hon av och när jag då fattade galopp var det samma serie igen. Jag höll på att trilla av i skrattanfall. :o
efter några serier så fick jag henne att galoppera lugnt o fint en bit. :D
vi var ute i kanske en kvart.

Min fotograf var lamslagen så han missade bockningarna..

dsc01571_52f2444c9606ee33739df741.jpg

dsc01576_52f244539606ee33b0629860.jpg

dsc01592_52f244572a6b223789fd6a81.jpg

det ska nog bli (dressyr)häst av henne med. :)

:D vilken liten köttbulle!

Drull: Snygg arab :d travaren också såkart

Senast ändrad:

Åh så charmig, håller med om köttbulle där :D Så lika de är!

Drull, vad du är duktig, bra jobbat med travaren, han är ju riktigt söt :)

fragile, sassiball, catrool och mooi: Eller hur! liten rund och studsig. :D

kl
Ska rida idag igen och försöka få filmat, undrar om hon gör likadant som igår. vore kul att ha på film.. :p
Nä men det är ju kul att ha dokumenterat ända från början så man ser skillnaden! till exempel som på Chantilly.

detta är i oktober förra året, då hade jag ridit henne några veckor och tyckte att vi hade kommit jättelångt! vilket vi hade då, från en häst som stenvägrade gå framåt, död för skänkeln, till att gå på framåt och försöka "jobba" lite.
men nu ser jag ju att det inte ser helt korrekt ut.. :crazy:
men just Då var det ju bra för att vara oss.
dsc04329_52615133ddf2b30c58ccd780.jpg

jag bytte till ett rakt bett och hon började våga ta stöd och nu rids hon på olika tredelade med bra stöd i munnen utan att krulla ihop sig.

för några dagar sen.
dsc01005_52f0e8ff2a6b228586fe4967.jpg

Det skulle vara kul att få se sån snabb förändring på Cashmere också, men alla är ju olika så det får ta den tid det tar. :)

KL
Hittade lite utvecklingsbilder i muskel/hull utveckling. Det har faktiskt blivit mycket bättre!

Den första är tagen i oktober 2013
e9286c7407df987606535f9214f1944e.jpg

Dessa två är tagna nu för någon vecka sedan!
f8d823bf8fb79ca41126663c0941b374.jpg

c2b92527a23f49ceba58eab6a316b691.jpg

Oj vilken skillnad! Superbra jobbat! :) Min ser fortfarande ut som ett hustak på rumpan :D haha, men vi kämpar på!

Bra jobbat :)

Vimsan, så snygg han blev i manen. Mitt halvblod har fortfarande lång man, jag vill knappt kapa den :D

Det är ju bra att han kan tända till , man vill ju gärna ha lite energi också.

*KL

Lite busbilder från förrförra helgen. Ninya fick skavsår under sadelgjorden och vilade hela veckan tills jag skulle rida (och fortfarande inte kunde ha gjord). Så första dagen blev det 30-40 min arbete på lina, först bocka av sig (första gången jag bad om trav travade hon superspänt och långsamt, andra gången flög hon rakt upp i luften och bockade runt 5-10 varv...) och sen seriösare arbete över längre bomserie + hoppning över sockerbit. Red med ett löst fårskinn på ryggen i skritt och lite lugn trav. Dagen efter tänkte jag att hon nog skulle vara lite lugnare och släppte henne lös efter att ha skrittat fram henne. Det var mycket välbehövligt tydligen, hon for runt och hade helt klart mycket överskottsenergi. Fångade upp henne och avbröt rejsandet med skrittpauser några gånger, tog 15-20 minuter innan hon inte längre bockade varje gång hon galopperade. Sedan skritt-lugn trav uppsuttet igen.

Här syns det tydligt vilken form hennes bröstkorg har, hon är klart bredare än hon ser ut att vara från sidan.

Efter denna helg gick jag runt under veckan och hoppades innerligt att hennes skav INTE skulle vara bra just till torsdagen när jag har lektion, för jag vill verkligen inte rida henne på lektion på detta humöret. Kom till stallet och i pärmen stod det givetvis Ninya och MARKARBETE på lektionen, och hon hade givetvis vilat helt sedan jag red henne innan dess. För att ge en bild av hur Ninya är med markarbete: För 1½ år sedan fick jag prova ha henne på markarbeteslektion, hon taggade upp tills det blev kortslutning och hon bockade av mig rejält - efter att ha galopperat över bom på marken. Efter det började hon bocka bara jag travade och vi fick skritta över bommarna resten av lektionen.
Och nu är det alltså vinter och Ninya nyvilad. Jag trodde inte det var sant och var inte ens nervös, skrattade mest för mig själv för att det var så absurt att jag blev utsatt för detta. Jag var så säker på att det skulle gå åt h*lvete så jag kunde inte ens bli nervös

Det gick bra. Inga bockningar, ingenting alls trots att hon var så pigg och spänd så hon inte riktigt visste hur hon skulle göra med sig själv ibland. Hon galopperade iväg två galoppsprång en gång när en häst hoppade iväg precis bakom henne - det var det värsta som hände. Mest trav över bommar/litet hinder, men på slutet tog vi det i galopp också. Plus att det var mycket galoppfattningar och förvänd galopp vilket taggar igång henne redan i vanliga fall. Så sjukt lyrisk efter den lektionen, känns helt overkligt att hon höll sig så i skinnet för min skull. Blir fortfarande rörd varje gång jag tänker på det Hon viftade på öronen på sitt speciella sätt som hon gör när hon vill/funderar på att bocka varje gång vi galopperade första 10 gångerna, men ändå lät hon bli. Känns som en enorm kärleksförklaring, för inte sjutton hade hon försökt hålla sig på mattan med de flesta när hon är på det humöret Så himla coolt. Fina fina gris.

Edit: haha jag trodde jag var i dressyrforumet, men jag var visst förvirrad. Men här går ju lika bra antar jag...

Haha vilken toka :love:
Kul att det gick så bra på träningen! Man blir ju helt lycklig i hela kroppen såna gånger :)

Men du är ju i dressyrforumet, virrpanna :D

Haha herregud, jag råkade skicka det i bildtråden i gnägg först. Och sedan tog jag visst med det sista när jag skulle sätta inlägget där jag tänkt från början :o:D

09A8ACA9-5A9C-4493-9678-15460F3441CA-5127-0000030C2BCBE739_zps22fd796e.jpg

891B60D8-29CE-4A1B-9A68-BCD1FD140DA8-5127-0000030E2653ED67_zps81d5ded1.jpg

Det ska bli så spännande att se vad vi kan bli tillsammans. Har inte känt henne länge nu, men jag tycker redan om henne massor :love:

:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 012
Senast: Niyama
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 168
Senast: Lady_S
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
1 412
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 456

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat