Bildtråden på dressyrhästarna, del IX

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Gabby_Ossi Du som verkar ha koll, hur går det till när man visar på bruksprov? Jag är lite anti mot att låta en främmande ryttare rida honom nämligen, och har för mig att det är någon annan som måste rida på bruksprovet. Vet du hur det går till för övrigt?

Fullblodshingsten som gick i år var såpass lite riden att den gick ett test som mest liknade 3-åringarnas (förutom att han inte löshoppades heller) och gick alltså inte med testryttare, men jag vet att några mer ridna fullblod har gått med testryttare också. Som jag förstår det finns det inte fasta anvisningar för fullbloden utan de anpassar provet efter individen. Är du intresserad är det nog bäst att ta kontakt med SWB och få ett utlåtande på vad de vill se av en arabhingst för att ev kunna godkänna.

Vi är ju ganska mycket Off Topic i den här tråden nu, men kan ju säga att jag har funderat lite över dethär med arabhingstar i SWB-aveln eftersom jag även följt FLM Verdi och OKS Bimaal på ganska nära håll senaste året. De har ju även tävlingsmeriter att luta sig mot och det skulle faktiskt vara lite intressant om SWB kunde ta ställning till vad som krävs för att ta in ox-hingstar i aveln igen.

Vi är ju ganska mycket Off Topic i den här tråden nu, men kan ju säga att jag har funderat lite över dethär med arabhingstar i SWB-aveln eftersom jag även följt FLM Verdi och OKS Bimaal på ganska nära håll senaste året. De har ju även tävlingsmeriter att luta sig mot och det skulle faktiskt vara lite intressant om SWB kunde ta ställning till vad som krävs för att ta in ox-hingstar i aveln igen.
Glöm inte Elysion! Han vann igår en MSV:b 2 på 67,44% och en msv b 4 med 64,78% :D

Han kanske faller bort pga sin storlek dock, han är nog "bara" 150.

Glöm inte Elysion! Han vann igår en MSV:b 2 på 67,44% och en msv b 4 med 64,78% :D

Han kanske faller bort pga sin storlek dock, han är nog "bara" 150.

Verkar också fin, menade mest att eftersom jag stått i samma stall som de andra två har jag ju sett dem mycket. Elysion har jag bara sett på bild :)

Har lite svårt att se hur jag ska få in det med en häst dock? Har du några förslag?
Med en hund är det ju ganska enkelt, matte är superglad, man får godis eller favoritleksaken. Men att ge extra beröm, göra det extra roligt för en häst....?

Hästar känner energier. Är ryttaren superglad efter avslutad ritt, massa klappar eller "bra" eller "palsternacka" eller vad man nu vill göra så förstår hästen (är jag övertygad om) att detta gjorde jag bra. Det i kombination med mikroberöm under ritten tror jag inte dödar en hästs motivation eller vilja att arbeta.

Är ryttaren sur och tvär efter ritten, ger en halvhjärtad klapp på halsen ja då uppfattar hästen det. Det är samma sak hemma i paddocken. Eller på appellplanen med hunden.

Hundar och hästar skiljer inte så mycket.

Angående Arab i swb-aveln så om jag tänker nu ur eget perspektiv så backar iaf jag på det plana korset som Araber faktiskt ska ha men som inte är önskvärt inom swb. Det är ett stort no no för mig, backade även på rena swb när jag letade efter häst om hästen hade antydan till plant kors då dom har mycket svårare för att vinkla bäckenet ordentligt.
Sorry @kimmis87 han är jätte fin i övrigt med fantastiskt huvud och halsansättning och fina rörelser men vill ändå säga hur jag och jag tror många skulle tänka, så du inte får massa falska förhoppningar och lägger ut massa pengar i onödan.

Angående Arab i swb-aveln så om jag tänker nu ur eget perspektiv så backar iaf jag på det plana korset som Araber faktiskt ska ha men som inte är önskvärt inom swb. Det är ett stort no no för mig, backade även på rena swb när jag letade efter häst om hästen hade antydan till plant kors då dom har mycket svårare för att vinkla bäckenet ordentligt.
Sorry @kimmis87 han är jätte fin i övrigt med fantastiskt huvud och halsansättning och fina rörelser men vill ändå säga hur jag och jag tror många skulle tänka, så du inte får massa falska förhoppningar och lägger ut massa pengar i onödan.

Då ska jag utbilda dig lite! Man kan nämligen inte titta på överlinjen när det gäller korset på en arab! Orsaken till det är deras höga svansansättning! Man måste titta på deras höftvinkel! Det borde vara samma sak på swb som har hög svansansättning. Jag har en bild som förklarar det hela rätt bra.

Givetvis finns det araber med dålig höftvinkel oxå, precis som inom swb. En del saknar djupare kunskap för hur höftvinkeln ska se ut, utan tror som du, att korset bara ska vara plant. Men det blir ju inte mkt till ridhäst då. Och jag kan ärligt säga att om min häst hade haft en dålig höftvinkel så hade han inte rört sig som han gör. Han har extremt lätt för att samla sig och vinkla bäckenet.

Sen tror jag inte att jag skulle få en massa swb-ston för det. Jag tror nämligen att en arab inte kanske ger den bästa avkomman i första ledet, men att det kan bli riktigt super i led 2 och 3, och de flesta är nog inte villiga att vänta så länge. De flesta vill nog hellre chansa och ta en OS häst direkt, och jag kan inte direkt klandra dem heller!

ZIOjJ-22a82b3323a247ffe9ff8691c0986.jpg

@kimmis87: du får helt enkelt berömma lite mera diskret ;) var på clinic med PK nyligen, och han påtalade att det är ju konstigt att man på dressyrtävling får använda sporre, skänklar - men inte rösten som han använde väldigt mkt när han red (då syftade han på beröm och lugnande ord). Han pratar med hästarna ändå :angel: fast väldigt tyst och diskret! ;)

Jag är också en pratare av rang :D och när domaren dömer i bil så kan man prata diskret :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
732
Senast: MML
·
Utrustning Jag får väl börja med att vara beredd på att tråden kanske försvinner efterssom det kommer förekomma ett företag, men jag testar i alla...
Svar
0
· Visningar
445
Senast: Entourage
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 575
Senast: Grazing
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
71 312
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar