Bildtråden på dressyrhästarna, del IX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hoppar in här med lite bilder på min arabhingst, Fille, som han kallas!
Han har nu varit igång i lite drygt en månad och rids här av sin medryttare Anna!

DSC_0417_zps8hjuljdg.jpg

DSC_0010_zpsttgcbhjs.jpg

DSC_0008_zpsuqeovh33.jpg

DSC_0066_zpszlkj6rhy.jpg

Brukar inte vara så mkt för araber annars. Men han ser ju riktigt fin o trevlig ut :)
Tack!
Han är ju av mest spanska blodslinjer, och det är väldigt ovanliga i Sverige. Så det är nog inte ofta man ser araber av hans fenotyp här. Han har ju generellt längre hals, längre ben, riktigt taktfasta rörelser med mkt svävmoment! Och lägg därtill att han är 162 cm hög när han står och sover på stallgången ;)
Men det blir fler och fler sådana araber i Sverige! Han betäcker och han verkar nedärva sin typ extremt starkt! De äldsta avkommorna är 4 år nu och är snygga under sadel!

Jag gillar också Filles modell, ser ut att ha bra ridexteriör men samtidigt mycket arabtyp. :)
Ja han är väldigt ridbar! Har extremt lätt för sig!
Fille är bara för vacker :wub:! Han har ju allt!

Tack så mkt! Jag säger inte emot! ;):love:

KL

Vi var iväg på en pay and ride ikväll! Det gick bra tycker jag! Han har ju som sagt bara varit igång i en månad, och jag har ridit 5 ggr på denna månad. Det var både hans och min första tävling!

20160512_193208_zpspibakvj5.jpg

@kimmis87 Vad kul att Fille är igång igen! Han är som alltid vacker som en dag :).

@Gabby_Ossi Hur är det egentligen med arabhingstar-kan de fortfarande godkännas för swb och vad krävs då? Är det samma prestationsmeriter som halvblodshingstarna (ast det kan det nog inte vara med tanke på fullblodshingstarna som tas in?). Eller är det bara att betäcka sitt swb-sto med godkänd (har de ens ett sådant system?) arabhingst och per automatik få gröna papper på avkomman?

Det är som med de engelska fullblodshingstarna, de måste gå bruksprov för att godkännas, men det är inte samma krav som för en ren swb-hingst. Tror dock det är väldigt länge sedan någon visades!

Betäcker man med en arabhingst som inte är godkänd blir det "renrasigt" men grå papper precis som om man använder icke godkänd swb.

@kimmis87 Vad kul att Fille är igång igen! Han är som alltid vacker som en dag :).

@Gabby_Ossi Hur är det egentligen med arabhingstar-kan de fortfarande godkännas för swb och vad krävs då? Är det samma prestationsmeriter som halvblodshingstarna (ast det kan det nog inte vara med tanke på fullblodshingstarna som tas in?). Eller är det bara att betäcka sitt swb-sto med godkänd (har de ens ett sådant system?) arabhingst och per automatik få gröna papper på avkomman?
Tack!

Jag kan svara för hur en arabhingst blir godkänd för avel. Man betalar in avgiften, och sedan veterinärbesiktar man. Klart. Det är inget att bli imponerad över med andra ord.

Nu är ju min herre flerfaldig utställningschampion oxå, och med tanke på hur han rör sig så måste han nog sitta ihop ganska så väl.
Jag tror absolut att Fille skulle kunna göra fina, ridbara hästar med swb-ston. Framförallt så nedärver han sitt temperament extremt bra till sina avkommor! Han är riktigt cool, älskar att arbeta, vill jämt göra rätt!!

Men det känns väldigt knepigt att visa för SWB, har för mig att det kostar REJÄLT. Och man lär ju inte få alltför många swb-ston, så det är frågan om det är värt pengarna.

@Gabby_Ossi Vet du hur pass låga kraven är? Såg ju lite av årets xx-hingst och har sett Mr Carrera tidigare och ingen av dessa är särskilt imponerande. Men minns även debaklet när de inte släppt genom Business x.

@kimmis87 Tror nog att han hade kunnat locka till sig något sto iaf, i synnerhet eftersom han har storlek och rörelserna för sig. Hade hursomhelst varit lite spännande tycker jag :D.

För förädlingshingstarna är det nog främst att de ska ha rätt typ och exteriör för att tillföra något, som sagt med tanke på BW kan kraven på gångarter inte vara så höga. Nu är ju mycket av nämnden utbytt sedan Business visades så han hade kanske gått igenom idag, men tror problemet för hans del när han visades fram var att han knappast såg ut som någon förädlare, han var tyngre i modellen än nästan alla varmbloden.

För förädlingshingstarna är det nog främst att de ska ha rätt typ och exteriör för att tillföra något, som sagt med tanke på BW kan kraven på gångarter inte vara så höga. Nu är ju mycket av nämnden utbytt sedan Business visades så han hade kanske gått igenom idag, men tror problemet för hans del när han visades fram var att han knappast såg ut som någon förädlare, han var tyngre i modellen än nästan alla varmbloden.
Vet du vad det skulle kosta att visa för swb?

@Gabby_Ossi Vet du hur pass låga kraven är? Såg ju lite av årets xx-hingst och har sett Mr Carrera tidigare och ingen av dessa är särskilt imponerande. Men minns även debaklet när de inte släppt genom Business x.

@kimmis87 Tror nog att han hade kunnat locka till sig något sto iaf, i synnerhet eftersom han har storlek och rörelserna för sig. Hade hursomhelst varit lite spännande tycker jag :D.
Vad gullig du är!

Ja det hade varit spännande! Jag skulle gärna ha hit ett swb sto och prova! Det skulle kunna bli riktigt bra! Av arabstona får han mest ston som är 145 i storlek, så frågan är om han skulle förstå att han var tvungen att sträcka uppåt på swb stona ;)

En liten video! Tänk här på att han som sagt varit igång en månad endast, aldrig sett det där lilla vita staketet innan och att jag bara har ridit 5 ggr :p
Vi har en HEL DEL att arbeta på! Men man ser att det finns potential där under! Med lite muskler så kan det bli riktigt bra tror jag! Jag förstår inte riktigt 7 orna på galoppen om jag ska vara ärlig, han är lång i framfötterna nu och blir lååång i galoppen! 8 dagar till skoning, sen kan vi galoppera normalt igen! Hovslagaren ville prova en ny sko.... Kan säga att den skon blir det inte igen....

Måste fråga här då...

Fick en hel del kritik för att jag berömmer Fille när jag rider och att man tydligen ska få minuspoäng för det?? Är det så dressyr är? Får man inte ge beröm till hästen?

Känner spontant att vår dressyrkarriär nog bara blev en start. Får jag inte berömma min häst så känns det inte så himla intressant med dressyr. Någon sa att hästen ska vara så utbildad att den vet att den gör rätt. Men alltså, slutar man berömma för det?
Jag gör inte det.

Hur gör ni med era hundar tex? Jag berömmer dem varje gång jag säger sitt och de sätter sig, trots att de mkt väl vet att de gjorde rätt. Precis samma med hästen tänker jag.

Kan någon förklara tanken med det, för jag förstår verkligen inte? Eller finns det ingen tanke? Är det bara ytterligare en sån sak som någon har bestämt att såhär ska det vara "för att det alltid har varit så"?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
741
Senast: MML
·
Utrustning Jag får väl börja med att vara beredd på att tråden kanske försvinner efterssom det kommer förekomma ett företag, men jag testar i alla...
Svar
0
· Visningar
445
Senast: Entourage
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 575
Senast: Grazing
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
71 312
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar