Bildtråden på dressyrhästarna, del IX

Status
Stängd för vidare inlägg.
En liten klapp i något enstaka moment brukar domarna inte hänga upp sig på, men det är inte meningen att man ska berömma efter varje moment, nej.

Men man ger ju eftergift, då vet hästen att den gjort rätt.

En liten klapp i något enstaka moment brukar domarna inte hänga upp sig på, men det är inte meningen att man ska berömma efter varje moment, nej.

Men man ger ju eftergift, då vet hästen att den gjort rätt.
Jag klappar inte, jag berömmer verbalt, säger BRA helt enkelt. Får man avdrag för det?

Jag har alltid fått lära mig att alla rösthjälper (även beröm och smackningar) är förbjudet, men hittar faktiskt inget i TR nu?

Jag har alltid fått lära mig att alla rösthjälper (även beröm och smackningar) är förbjudet, men hittar faktiskt inget i TR nu?
Jag har mailat kansliet, hoppas att vi får ett klargörande!

Det vore ju nice om de har ändrat det! För all forskning pekar ju på att beröm och positiv förstärkning är vägen att gå när man tränar djur! Oavsett art!

Jag har fått tillsägelse på en prisutdelning av en domare för att jag berömde så mkt.. Försöker hålla mig till eftergifter och små klappar efter det. Möjligen någon viskning i hörnen långt bort från domaren. En gång sa jag "he-e" ganska högt men det stod inget om det i protokollet :cautious:

Jag har fått tillsägelse på en prisutdelning av en domare för att jag berömde så mkt.. Försöker hålla mig till eftergifter och små klappar efter det. Möjligen någon viskning i hörnen långt bort från domaren. En gång sa jag "he-e" ganska högt men det stod inget om det i protokollet :cautious:
När var detta? Tänkte om regeländringen kommit nyligen?

Dressyren behöver uppdatera sig lite, komma ifrån stenåldern lite! Det är nya tider! Nu förklarar man för hästen hur den ska göra, man slår den inte till lydnad. När den gör rätt så berömmer man aktivt.

Ingen skulle ju drömma om att sluta berömma sin hund för att nu har man berömt den tillräckligt många ggr när man har sagt sitt så den vet att den gör rätt :D

När var detta? Tänkte om regeländringen kommit nyligen?

Dressyren behöver uppdatera sig lite, komma ifrån stenåldern lite! Det är nya tider! Nu förklarar man för hästen hur den ska göra, man slår den inte till lydnad. När den gör rätt så berömmer man aktivt.

Ingen skulle ju drömma om att sluta berömma sin hund för att nu har man berömt den tillräckligt många ggr när man har sagt sitt så den vet att den gör rätt :D
Det var förra året i juni. Jag känner den domaren lite så det var nog i all välmening. Jag tycker att man borde få prata lite lågt men jag var nog lite väl högljudd :angel:

Smackningar kan jag liksom förstå varför man inte ska göra, men beröm? Det känns bara konstigt!
Jag håller i sak med dig, men jag reagerade på filmen att du berömmer ganska högt, eller det låter så iaf. Jag har tävlat ganska mycket med mina hundar också (där beröm i programmet inte heller är ok inom tex lydnad) och om jag ska berömma innan momentet/programmet är klart gör jag det lågt.
Hästen hör ju dig ändå:)

Beröm kan man ju ge på olika sätt dock. Att sitta och säga bra i varje moment är det nog inte många hästar som behöver, ofta räcker det med ju med lite lättare hand och ibland lite smek med handen/fingret på halsen.

Jag håller i sak med dig, men jag reagerade på filmen att du berömmer ganska högt, eller det låter så iaf. Jag har tävlat ganska mycket med mina hundar också (där beröm i programmet inte heller är ok inom tex lydnad) och om jag ska berömma innan momentet/programmet är klart gör jag det lågt.
Hästen hör ju dig ändå:)
Ja ljudvolymen skulle jag kunna redigera något :angel:
Jag är högljudd av mig som person, så det kommer naturligt att säga BRA högt liksom. Och DET kan jag absolut jobba på. Men sluta säga bra? Mjaeee...

Beröm kan man ju ge på olika sätt dock. Att sitta och säga bra i varje moment är det nog inte många hästar som behöver, ofta räcker det med ju med lite lättare hand och ibland lite smek med handen/fingret på halsen.
Ett bra är betydligt snabbare, och lättare att få i exakt rätt tid vilket är väldigt viktigt när vi pratar om djurträning (vilket du garanterat redan vet).

Lättare hand vet jag inte... Förutom typ i avsaktningarna så har jag typ 5 gram i varje hand, mer kontakt än så vill han inte ha. Det blir svårt för mig att ändra det speciellt mkt.
Och det är liksom inget beröm på det sättet. Jag får inte hästen mer med mig för att jag släpper lite på tygeln. Ett BRA! gör att hästen är mer med mig, söker mer kontakt med mig och tycker att det är skitkul att jobba ihop med mig. Och det oavsett om jag sitter på eller om vi tränar avsuttet.

Jag jämför med hundarna igen... Längre koppel gör inte att hunden är mer med mig, ett BRA kan däremot göra det.

Att släppa kontakten helt är väl inte svårt? Du har faktiskt kontakt med hästens mun, inte en ring runt halsen. Och ja, självklart ska man berömma sin häst. Men i de 6-10 min ett dressyrprogram tar, så kanske man kan hitta andra sätt. Hur man gör hemma eller på träning är ju en annan sak. Men just i programmet tror jag inte hästen blir ledsen av att inte få exakt de höga berömmen. Och jo, jag tror faktiskt att eftergift gör mycket mer än du tror för hästen.

Att släppa kontakten helt är väl inte svårt? Du har faktiskt kontakt med hästens mun, inte en ring runt halsen. Och ja, självklart ska man berömma sin häst. Men i de 6-10 min ett dressyrprogram tar, så kanske man kan hitta andra sätt. Hur man gör hemma eller på träning är ju en annan sak. Men just i programmet tror jag inte hästen blir ledsen av att inte få exakt de höga berömmen. Och jo, jag tror faktiskt att eftergift gör mycket mer än du tror för hästen.
Släppa kontakten är inte svårt, men det är inte alltid läge att släppa kontakten.

Jag pratar inte om ledsen, jag pratar om att främja ett samarbete. Det gör man inte genom att berömma olika på tävling och hemma på träning. När hästen är osäker, vilket en grön häst ofta är på en tävlingsplats så kan den behöva extra stöd från ryttaren, extra beröm.

Vet du vad det skulle kosta att visa för swb?

Vad gullig du är!

Ja det hade varit spännande! Jag skulle gärna ha hit ett swb sto och prova! Det skulle kunna bli riktigt bra! Av arabstona får han mest ston som är 145 i storlek, så frågan är om han skulle förstå att han var tvungen att sträcka uppåt på swb stona ;)

En liten video! Tänk här på att han som sagt varit igång en månad endast, aldrig sett det där lilla vita staketet innan och att jag bara har ridit 5 ggr :p
Vi har en HEL DEL att arbeta på! Men man ser att det finns potential där under! Med lite muskler så kan det bli riktigt bra tror jag! Jag förstår inte riktigt 7 orna på galoppen om jag ska vara ärlig, han är lång i framfötterna nu och blir lååång i galoppen! 8 dagar till skoning, sen kan vi galoppera normalt igen! Hovslagaren ville prova en ny sko.... Kan säga att den skon blir det inte igen....

Jag skulle också helt klart testa honom på ett stort swb sto! Han verkar helt underbar i temperament/arbetsvilja och så tycker jag han har rätt smarrig gång tsm med en väldigt trevlig uppsyn! :D

Släppa kontakten är inte svårt, men det är inte alltid läge att släppa kontakten.

Jag pratar inte om ledsen, jag pratar om att främja ett samarbete. Det gör man inte genom att berömma olika på tävling och hemma på träning. När hästen är osäker, vilket en grön häst ofta är på en tävlingsplats så kan den behöva extra stöd från ryttaren, extra beröm.

Ja, men har man en häst som är lite osäker så får man väl bry sig mer om att se det som träning än att få bra resultat då? Förhoppningsvis kommer han känna sig säkrare och tryggare i situationen och då behöver man kanske inte berömma lika högt utan att han tar åt sig av "beröringsberöm" också.

Alltså, jag tävlar unghäst (hon är sex år nu i dagarna, men riden otroligt sparsamt som treåring och på våren/sommaren som fyraåring, så mentalt är hon som en "normal" fyraåring på tävlingsbanan), och jag skiter faktiskt lite i om jag får avdrag för att jag berömmer henne. Vi har haft problem med galoppfattningarna och fattar hon rätt berömmer jag, punkt. Dock är jag inte alls den högljudda typen, så jag viskar bra och klappar lite lätt framför sadeln, och det är ju min häst så att säga van vid. Jag hörs inte mer på hemmaplan. Ingen har sagt till mig än, men vi tävlar enbart lätt klass också.

Vi höll en liten gräspaus mellan klasserna, helt OK sa hästen! :D:heart

13226703_10154938606763475_6460741294206870427_n.jpg

@kimmis87: du får helt enkelt berömma lite mera diskret ;) var på clinic med PK nyligen, och han påtalade att det är ju konstigt att man på dressyrtävling får använda sporre, skänklar - men inte rösten som han använde väldigt mkt när han red (då syftade han på beröm och lugnande ord). Han pratar med hästarna ändå :angel: fast väldigt tyst och diskret! ;)

Det här med att berömma efter varje rörelse. På en unghäst eller unghund är det viktigt. Men desto äldre djuret blir tycker jag att man bygger upp förmågan att utföra fler rörelse i rad för att få sitt beröm. Man höjer helt enkelt nivån. När man börjar träna typ sidvärts eller fotgående så berömmer du i början när hästen eller hunden tänker rätt. Kanske ett halvt steg sidvärts eller en halv sekunds ögonkontakt, allt efter som höjs den ribban och berömmet kommer kanske först efter att hela förflyttningen är utförd eller hunden gör ett bra fotgående en längre sträcka. Allt efter som höjs den ribban.

Sen tycker jag att man ska skilja på träning och tävling. Med en unghäst tränar man på att tävla och då ska man såklart berömma för det ska vara roligt att tävla. Jag förbereder min hund (7 månader) korta pass ibland på hur jag kommer vara på tävling dvs att berömmet kommer när vi gått i mål och då kommer det något SUPERROLIGT.
Lite samma sak tänker jag med hästen, att på tävling så kommer det små beröm då och då i form av klapp/viskning/eftergift men det ska inte behöva vara efter varje moment,
man höjer nivån helt enkelt.

På samma sätt som du lärt in att "bra" är beröm kan man lära in att "ananas" är ett belönande ord. Eller att en strykning är belönande eller en klapp. Man lär in belöning, det är inte medfött.

Det här med att berömma efter varje rörelse. På en unghäst eller unghund är det viktigt. Men desto äldre djuret blir tycker jag att man bygger upp förmågan att utföra fler rörelse i rad för att få sitt beröm. Man höjer helt enkelt nivån. När man börjar träna typ sidvärts eller fotgående så berömmer du i början när hästen eller hunden tänker rätt. Kanske ett halvt steg sidvärts eller en halv sekunds ögonkontakt, allt efter som höjs den ribban och berömmet kommer kanske först efter att hela förflyttningen är utförd eller hunden gör ett bra fotgående en längre sträcka. Allt efter som höjs den ribban.

Sen tycker jag att man ska skilja på träning och tävling. Med en unghäst tränar man på att tävla och då ska man såklart berömma för det ska vara roligt att tävla. Jag förbereder min hund (7 månader) korta pass ibland på hur jag kommer vara på tävling dvs att berömmet kommer när vi gått i mål och då kommer det något SUPERROLIGT.
Lite samma sak tänker jag med hästen, att på tävling så kommer det små beröm då och då i form av klapp/viskning/eftergift men det ska inte behöva vara efter varje moment,
man höjer nivån helt enkelt.

På samma sätt som du lärt in att "bra" är beröm kan man lära in att "ananas" är ett belönande ord. Eller att en strykning är belönande eller en klapp. Man lär in belöning, det är inte medfött.

Har lite svårt att se hur jag ska få in det med en häst dock? Har du några förslag?
Med en hund är det ju ganska enkelt, matte är superglad, man får godis eller favoritleksaken. Men att ge extra beröm, göra det extra roligt för en häst....?

Jag skulle också helt klart testa honom på ett stort swb sto! Han verkar helt underbar i temperament/arbetsvilja och så tycker jag han har rätt smarrig gång tsm med en väldigt trevlig uppsyn! :D

Tack! Så kul att du tycker om honom! Ja det vore spännande med ett swb sto här :D
Men jag är lite tveksam för att visa honom. Elcatero är ju godkänd för swb, och så vitt jag vet så har han inte alls fått speciellt många ston. Så det är frågan om det är värt pengarna.

@Gabby_Ossi Du som verkar ha koll, hur går det till när man visar på bruksprov? Jag är lite anti mot att låta en främmande ryttare rida honom nämligen, och har för mig att det är någon annan som måste rida på bruksprovet. Vet du hur det går till för övrigt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
732
Senast: MML
·
Utrustning Jag får väl börja med att vara beredd på att tråden kanske försvinner efterssom det kommer förekomma ett företag, men jag testar i alla...
Svar
0
· Visningar
445
Senast: Entourage
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 575
Senast: Grazing
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
71 312
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar