Bildtråden på dressyrhästarna, del IX

Status
Stängd för vidare inlägg.
12247971_1292540774104931_8389254175980462243_o.jpg
Min egen stolle ska vila i några dagar då hon verkades igår och jag jobbar. Hon är överrörlig och hyperflexar sig själv både åt sidorna och neråt för tillfället. Hon saknar orken att få fram näsan men jag kämpar på det så förhoppningsvis blir det bättre men det ser nog inte så roligt ut. Dock har vi haft motsatt problem innan, att hon blir hög och stum i ryggen, nu går hon med näsan nästan nere i backen istället (varför är man aldrig nöjd?).

Jag växlar mellan novabett (ovan) och ett tredelat bett utan nosgrimma. Om en månad ska hon skos och därefter väntar klippning av hela hästen, sen kommer vi förhoppningsvis se lite mer presentabla ut.

Klippa mitt i smällkalla vintern? *brrrr* Och jag som tyckte att jag är sen som ska klippa nu... :o

Oj jag reflekterade snabbt över att nåt sånt här kanske skulle komma när jag postade men tänkte att äsch, varför ska jag behöva förklara mig? Men tydligen. Min ponny har väldigt mycket energi och alltid högsta växeln i och blir ibland galoppen svår att kommunicera med då han blir för uppeldad helt enkelt. Därför har jag, helt i samråd med min tränare jag litar på, gummisnodd när jag galopperar som en tillfällig hjälp nu några veckor. Den plockas av efteråt och är självklart inte tänkt som något som ska användas på heltid. Den har hjälpt mig jättemycket och jag förstår inte den negativa lite "PK-attityden" kring hjälptyglar när de används på rätt sätt.
Sist så tycker jag det är jätteonödigt att formulera dig som du gjorde i kommentaren. Helt ok att ifrågasätta, det är ju ett diskussionsforum, men du kunde ha ställt en trevlig fråga istället för att använda svordomar och överdrifter. Nu känner jag mig påhoppad och illa till mods.
Jag tycker inte att du behöver känna dig påhoppad. @DressyrMupp skriver ju "fin pålle med en riktigt duktig ryttare".

På vilket sätt har den sk hjälptygeln hjälpt dig? Drar hästen upp huvudet, är den oreglerbar, hård i handen, sticker? Vad skall tygeln fixa?
Du skriver att hästen är svår att kommunicera med i galoppen. Med ytterligare en inverkan på bettet från tygeln som drar neråt borde hästen få svårare att reda ut begreppen och kommunicera med ryttaren.

Klippa mitt i smällkalla vintern? *brrrr* Och jag som tyckte att jag är sen som ska klippa nu... :o
Jag klipper aldrig efter nyår men tyvärr måste jag nog klippa henne en gång denna vinter, hon svettas som en gris även av lättare jobb och det tar lång tid för henne att torka. Eftersom hon måste täckas när hon är klippt kan/vill jag inte göra det förrän ungen har åkt. Beror på vad som menas med smällkalla vintern också, 6 grader varmt idag och det brukar sällan krypa ner under 0 här, tvivlar på att det är nån skillnad i december.

Ser inga problem i att klippa mitt i vintern. Man får bara se till att täcka så det räcker. Jag klipper iaf min häst flera gånger under vintern och har inte ens tänkt tanken att det skulle vara konstigt.
Måste klippa 4-5 gånger under perioden annars rider jag bara runt på ett stort fluff :D

Ser inga problem i att klippa mitt i vintern. Man får bara se till att täcka så det räcker. Jag klipper iaf min häst flera gånger under vintern och har inte ens tänkt tanken att det skulle vara konstigt.
Måste klippa 4-5 gånger under perioden annars rider jag bara runt på ett stort fluff :D
*knapp*
Tja, jag skulle i största möjliga mån undvika att klippa första gången så sent men min häst surnar väldigt lätt till i muskulaturen, ffa Om det skulle smälla till och bli kallt.
Även om jag bor i mellersta delen av landet så händer det ändå att det blir neråt -10-20 i Jan.
Men självklart gör man det som krävs och hade jag inte haft någon annan lösning så hade jag också klippt.
No biggie. :)

@Evolution Nyfiken fråga, varför ska din häst vila ända till februari? Önskar verkligen att jag kunde ställa mina i hagen så länge med o börja rida när det är ljust och varmt ute. Hatar höst o vinter.

För att jag inte har tillgång till ridhus och hatar vinterridning :p Jag ser inga problem med det, han är väl framme för åldern så jag tycker inte att jag behöver nöta på honom bara för att :)

Då får jag väl ta och visa upp min blivande stjärna, "Chilli" valack född 2012, övervuxen svensk ridponny e warsteiner ue Verdi. I dagsläget 157cm, valpig och tunn men fruktansvärt söt. Jag räknar med att han växer till sig under året :love:
image_zpsplihwdse.jpeg
Så himla söt! Flaxfux är ju :love: han påminner lite om min, som också är flax och "liten" (eller, han var lite, jag fick honom billig pga hans storlek, men han har växt och är nig närmre 165 nu:D så din växer säkert också! )

Så himla söt! Flaxfux är ju :love: han påminner lite om min, som också är flax och "liten" (eller, han var lite, jag fick honom billig pga hans storlek, men han har växt och är nig närmre 165 nu:D så din växer säkert också! )
Skönt att höra, han har växt 3-4 cm på tre månader nu, så det verkar vara på gång.. Jag är nöjd om han växer 3-4 cm och sedan fyller i och breddar kroppen lite bara ;)

Och så har jag sagt ett sista farväl av ponnyhästen. Inte förvånande men fruktansvärt tungt ändå.. Tack för att jag fick äran att dansa med dig :heart

dsc_0098_5671c36ae087c36fb558ac94.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
800
Senast: MML
·
Utrustning Jag får väl börja med att vara beredd på att tråden kanske försvinner efterssom det kommer förekomma ett företag, men jag testar i alla...
Svar
0
· Visningar
445
Senast: Entourage
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 580
Senast: Grazing
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
71 329
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21