Bildtråden på dressyrhästarna, del IX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dressyrbulle på höstutflykt
12065707_1070160073008636_6778399989932296778_n.jpg

Jag smyger mig in i tråden med ett något annorlunda dressyrprojekt... Jag har haft detta stoet sen hon var 4, och nu är hon 8. Förra sommaren trodde jag vår resa skulle vara över då vi hittade en gammal ryggskada, troligtvis efter ett fall på asfalt som unghäst, eller egentligen var det flera skador men det var en fraktur som var det största problemet. Vårt sista hopp stod till att hon skulle fungera som avelssto så vi betäckte henne.

Jag var mest tacksam över att min bästa vän skulle få fortsätta vara kvar och ville ge henne ett bra pensionärsliv. En av skadorna satt i sadelområdet och jag lovade dyrt och heligt att hon aldrig skulle behöva ha en sadel på sig igen. Hon var riktigt illa däran när vi betäckte henne, jag kände inte alls igen min levnadsglada häst och var inställd på att eventuellt behöva ta bort henne, men efter några månader så började hon komma tillbaka och jag tänkte att hon åtminstone kunde få skrittas ut i skogen, men i så fall barbacka. När hon för första gången sedan hon reds in troligtvis kunde röra sig fritt under ryttare så fick jag inse hur mycket hon antagligen hämmats av sin rygg...

I alla fall så har hon visat väldigt tydligt att hon inte vill pensioneras som ridhäst, och idag var första gången på 7 månader som jag satt på hennes rygg efter hennes mammaledighet.
Nu väntar en lång uppbyggnad, med målet att hon förhoppningsvis ska fungera fullt ut inom dressyren, men inte på tävlingsbanan. Men jag är nöjd så länge hon är glad och vill, hon är åtminstone vid liv, något som inte alls var självklart för ett år sedan. Man kan säga att vi är rätt gamla som ekipage här inne men vårt fokus och mål har ändrats en del under tidens gång.

12027202_1285240334834975_6296657419304855900_o.jpg

Vi har ju övergett dressyrbanan för skogen senaste tiden, men vi saknar det såååå!

Och för att få lite mer inspiration så rotades dressyrsadel och dressyrtränset fram idag, sporrar på och dessutom knoppar i håret :D.
Vet faktiskt inte vem som var lyckligast över vårt försök till dressyr på skogsvägen och den inte allt för plana ängen, hästen eller jag :love:

Dressyrig skogsmulle :) :
DSC_0828_zps468ru6nt.jpg

DSC_0835_zpsk6bqas70.jpg

AQKAAAACY89odHRwczovL2NkbjMuY2RubWUuc2UvMTgzNjgzOS85LTMvMjAxNS0xMS0yMC0xMjMyXzU2NGYwNGNkZTA4N2MzNDdkMWQyOWY0ZC5qcGc
AQKAAAACqfVodHRwczovL2NkbjIuY2RubWUuc2UvMTgzNjgzOS85LTMvMjAxNS0xMS0yMC0xMjMxXzU2NGYwNGE0MmE2YjIyMGJhNzBmYjIxZC5qcGc
AQKAAAAC9QtodHRwczovL2NkbjEuY2RubWUuc2UvMTgzNjgzOS85LTMvMjAxNS0xMS0yMC0xMjMxXzU2NGYwNDhmZTA4N2MzNDdlNzcxYTUxYi5qcGc
AQKAAAAChGVodHRwczovL2NkbjEuY2RubWUuc2UvMTgzNjgzOS85LTMvMjAxNS0xMS0yMC0xMjMwXzU2NGYwNDY3ZGRmMmIzNzU2ZTNlYzk2Ny5qcGc
AQKAAAACmkdodHRwczovL2NkbjMuY2RubWUuc2UvMTgzNjgzOS85LTMvMjAxNS0xMS0yMC0xMjI5XzU2NGYwNDM0ZGRmMmIzNzViY2M3OWJmNi5qcGc
AQKAAAAC0s9odHRwczovL2NkbjIuY2RubWUuc2UvMTgzNjgzOS85LTMvMjAxNS0xMS0yMC0xMjI5XzU2NGYwNDI5ZGRmMmIzNzU4MzM1OTg5Yy5qcGc
AQKAAAACsslodHRwczovL2NkbjEuY2RubWUuc2UvMTgzNjgzOS85LTMvMjAxNS0xMS0yMC0xMjI4XzU2NGYwM2UzZGRmMmIzNzU4MzM1OTg5MS5qcGc

AQKAAAAC3NlodHRwczovL2NkbjMuY2RubWUuc2UvMTgzNjgzOS85LTMvMjAxNS0xMS0yMC0xMjI2XzU2NGYwMzU3ZTA4N2MzNDdjMTliMjM4OC5qcGc
AQKAAAACZ-RodHRwczovL2NkbjIuY2RubWUuc2UvMTgzNjgzOS85LTMvMjAxNS0xMS0yMC0xMjI3XzU2NGYwMzk4ZTA4N2MzNDdkNmQyMzIxZC5qcGc

Lilla Wille idag! Han är så fin och jag är så glad över honom!

Fy sjutton så tråkigt att sen en sån fin pålle med en riktigt duktig ryttare ta till ett "djävla" snöre som drar ihop formen och sänker manke, och dessutom tar bort lösgjordheten, den viktiga dynamiska arbetet rygg/buk :cry:

"kryper gråtandes tillbaka under min sten"

Fy sjutton så tråkigt att sen en sån fin pålle med en riktigt duktig ryttare ta till ett "djävla" snöre som drar ihop formen och sänker manke, och dessutom tar bort lösgjordheten, den viktiga dynamiska arbetet rygg/buk :cry:

"kryper gråtandes tillbaka under min sten"

Oj jag reflekterade snabbt över att nåt sånt här kanske skulle komma när jag postade men tänkte att äsch, varför ska jag behöva förklara mig? Men tydligen. Min ponny har väldigt mycket energi och alltid högsta växeln i och blir ibland galoppen svår att kommunicera med då han blir för uppeldad helt enkelt. Därför har jag, helt i samråd med min tränare jag litar på, gummisnodd när jag galopperar som en tillfällig hjälp nu några veckor. Den plockas av efteråt och är självklart inte tänkt som något som ska användas på heltid. Den har hjälpt mig jättemycket och jag förstår inte den negativa lite "PK-attityden" kring hjälptyglar när de används på rätt sätt.
Sist så tycker jag det är jätteonödigt att formulera dig som du gjorde i kommentaren. Helt ok att ifrågasätta, det är ju ett diskussionsforum, men du kunde ha ställt en trevlig fråga istället för att använda svordomar och överdrifter. Nu känner jag mig påhoppad och illa till mods.

11051742_1289582291067446_6002153803990870881_o.jpg
Jag och pållan jobbar på. Vi har börjat rida lite längre stunder och är nu uppe i ca 20-25 minuter vissa pass.

Hon går fortfarande oskodd så vi håller oss till vägkanter och andra mjuka underlag. Det är svårt att komma till ridning på henne då hon är som en tickande bomb och jag vill inte ta en dust med henne innan hon har skor på sig så vi kompromissar än så länge, helt klart är att hon vill gå mer än vad hon får för tillfället.

Igår tog vi första sammanhängande galoppen i varje varv och det var en väldigt glad häst, gladare än vad jag nånsin upplevt henne faktiskt så det känns lovande inför framtiden.:)

Träningshelg för oss :)
Gemensamt för båda dagarna har varit att det bodde en hästätande skottkärra i ett av hörnen (:nailbiting::eek:), och hon har varit tittig för detta. Tittig = spänd. Och när hon blir spänd "glömmer" hon mig i sadeln och blir rent av lite olydig :devil: Så inga superpass, men samtidigt -det är ju därför man åker och tränar.
Idag har jag fått se henne från marken en stund med, jätteroligt -det är ingen annan som suttit på henne sedan vi köpte henne i maj så det var nyttigt för både mig och Ida ;) och oj så fin hon blev! Något trött eftersom det var mot slutet av passet, men det såg bra ut och man får glimtar av vad som kommer med styrka och rutin.

Nu ska Ida få ett par veckors vila och bara vara. Blir skönt för både kropp och huvud.

dsc_0003_565221959606ee0a35c4681d.jpg

dsc_0027_5652219ce087c347d6d2640f.jpg

Sedan hade vi bästa supporten, systerdottern -snart 5 mån följde träningen från läktaren och kom med lite glada hejarop ibland ;)
12250017_10154304934160400_6420999866519654533_n.jpg

@Evolution Nyfiken fråga, varför ska din häst vila ända till februari? Önskar verkligen att jag kunde ställa mina i hagen så länge med o börja rida när det är ljust och varmt ute. Hatar höst o vinter.

@mooi Herregud vilken liten tötnos din syrra har!:love:
:love:

Jättefin ponny men måste du dra ihop den så kraftig? Är det verkligen nödvändigt? Vad vill din tränare uppnå med att knyta fast ponnyn på det sättet?

Den snodden är alldeles för kort för att ge någon av de fördelar den påstås ha, dvs få hästen att sänka huvudet och söka framåt nedåt i avslappning.

12247971_1292540774104931_8389254175980462243_o.jpg
Min egen stolle ska vila i några dagar då hon verkades igår och jag jobbar. Hon är överrörlig och hyperflexar sig själv både åt sidorna och neråt för tillfället. Hon saknar orken att få fram näsan men jag kämpar på det så förhoppningsvis blir det bättre men det ser nog inte så roligt ut. Dock har vi haft motsatt problem innan, att hon blir hög och stum i ryggen, nu går hon med näsan nästan nere i backen istället (varför är man aldrig nöjd?).

Jag växlar mellan novabett (ovan) och ett tredelat bett utan nosgrimma. Om en månad ska hon skos och därefter väntar klippning av hela hästen, sen kommer vi förhoppningsvis se lite mer presentabla ut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
800
Senast: MML
·
Utrustning Jag får väl börja med att vara beredd på att tråden kanske försvinner efterssom det kommer förekomma ett företag, men jag testar i alla...
Svar
0
· Visningar
445
Senast: Entourage
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 580
Senast: Grazing
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
71 329
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar