Bildtråden på dressyrhästarna, del IX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fin han är! Han är så grymt lik min förra häst.
CaptenenMjlby003.jpg

Ja det var likt! Vad var det för stam på din? :)

Jag har också väldigt svårt att se att så stora hästar är ngt att vilja ha/sträva efter öht då det finns många nackdelar hållbarhetsmässigt på hästar över normal mankhöjde typ bortåt 180 , men din jämförelse att 160+ minimum skulle vara relevant har jag svårt att se , det är ju inte ngt ngn har som normalmått öht nånsin att att en ridhäst inte skulle vara högre än 160+ ?

Don efter person gäller ju utöver det bortsett . Självklart finns det inget egensyfte öht att rida en större häst om du själv inte mäter så mycket eller väger .

Bortsett från det så spelar ju 30 cm högre i sak ingen roll i hanteringssyfte @kimmis87 ? Det handlar ju inte så mkt om längden på dig själv eller höjden i manken på hästen i fråga om hur den beter sig på backen ??? Din hingst är väl jättesnäll som du rapporterar ?
Klart att det spelar roll i hanteringen. Bara att borsta, sätta på täcke ..... är jobbigare även om man i ngt sånär proportionerlig med sin häst. Min häst är lite större än jag själv o ALLT är mot jobbigare med att ha en Megastor häst. Nästan allt får specialbeställas mm.

Nej jag förstår inte tjusningen med att inte bara Råka köpa en alldeles för stor häst, utan hela tiden leta efter de allra största när man inte behöver en.
Fyrtornet o Släpvagnen.
Jag vill inte ha en Till 180+ häst om inte annat för hållbarheten. Oddsen är betydligt sämre.

@axel jag menade hantering i fråga om att kontrollera en häst vilket var det jag reagerade på när jag svarade kimmis . Men visst har du rätt i det du skriver och jag håller som sagt med !

Senast ändrad:
Eller så kan du förklara vad tusan du menar nu med en gång?? Jag går nog inte o lägger mig än på åtminstone 7 timmar. För mig är inte klockan mkt.

Du ställde 2 frågor, jag svarade på dessa, du svarade med att du inte förstod. Vart är det jag skulle ha missförstått att "allt handlar om mig"?
Ställer du frågor så får du svar. Var frågorna inte till mig så åter igen, citera inte mig och tagga inte mig. Jag tog inte illa upp innan detta inlägg kan jag ju tala om.

Kimmis jag svarade på detta :

Jag har lite svårt att se vad man ska med så stora hästar till? :o
Min är 162 och jag tycker det räcker gott o väl! Han känns STOR när han spänner upp sig bredvid en liksom, hur skulle det vara om han var ytterligare 30 cm högre??? :nailbiting::nailbiting::nailbiting:

Hur detta inte ska tolkas som att du tycker höjden är en aspekt i hantering övergår mitt förstånd. Därav svaren du fick som du hoppade igång på deluxe.

Kimmis jag svarade på detta :

Hur detta inte ska tolkas som att du tycker höjden är en aspekt i hantering övergår mitt förstånd. Därav svaren du fick som du hoppade igång på deluxe.

Jag hoppade inte igång överhuvudtaget, det var nog du som gjorde det isf.
Som sagt, DU har tolkat mellan raderna. Jag skrev att han känns stor nu, hur stor skulle han kännas om han var 30 cm högre. Vad jag menar står exakt i klartext, hur stor skulle han kännas då?

Jag hoppade igång när du tyckte att jag skulle gå o lägga mig, rent oförskämt från din sida.

Men hon skriver bara sin åsikt om hur hon upplever skillnaden på just 30cm högre häst. Sen när du frågar om det har med hanteringen att göra svarar hon att det inte var det? Vad är det som du inte förstår?

Men hon skriver bara sin åsikt om hur hon upplever skillnaden på just 30cm högre häst. Sen när du frågar om det har med hanteringen att göra svarar hon att det inte var det? Vad är det som du inte förstår?

Jag förstår som sagt inte vad 30 cm högre häst spelar för roll i sammanhanget vilket framgått . Det var ju i sammanhanget att hon skrev att den blir så stor när den spänner upp sig och hur skulle det då vara med en ännu större häst . Med skräcksmileysar bakom . @kimmis87 nej det är inte jag som går igång det är du som överreagerar totalt .

Jag förstår som sagt inte vad 30 cm högre häst spelar för roll i sammanhanget vilket framgått . Det var ju i sammanhanget att hon skrev att den blir så stor när den spänner upp sig och hur skulle det då vara med en ännu större häst . Med skräcksmileysar bakom . @kimmis87 nej det är inte jag som går igång det är du som överreagerar totalt .

Men vaddå överreagerar, jag har bara ifrågasatt vad du menade, inget annat. Någon annan reaktion har jag inte gett dig. Tills du bad mig att gå o lägga mig.

Då det är en bildtråd får jag bjuda på en allt annat än smickrande på oss.

IMG_20150119_160612.jpg

Tvättat såret och tagit av blött utetäcke. Jag frusen och han sur på mig för jag tvättat benet.
Omusklad då han nu stått längre än planerat :( Men en liten mysstund :love:
Han älskar mintsmaken!

Tycker oxå vi ska hålla oss till BILDtråd. Spela roll vad det är för storlek på våra hästar, vi söker alla olika, varav våra val. Finns inga rätt o fel, sämre, bättre.. Precis som att någon aldrig skulle kunna tänka sig en häst på 180+, skulle någon annan inte vilja ha en plutt på 160. Och tur är väl det, hade varit jobbigt att hitta drömhästen om alla var ute efter samma! :)

Jag föredrar ju normal stl men går mest på individ och ridbarhet.
En bra häst har ingen färg och en bra häst har ingen storlek.
Sedan kan ju detta med hållbarhet diskuteras många ggr om.

Men bildtråd, så här kommer min blivande 3åring igen, blir ingen liten tjej! ;)

(mina vänner är ok att vara offentliga)
Hollie älskar uppmärksamheten!
10924726_10152620076406344_654795754080135590_n.jpg

Tycker oxå vi ska hålla oss till BILDtråd. Spela roll vad det är för storlek på våra hästar, vi söker alla olika, varav våra val. Finns inga rätt o fel, sämre, bättre.. Precis som att någon aldrig skulle kunna tänka sig en häst på 180+, skulle någon annan inte vilja ha en plutt på 160. Och tur är väl det, hade varit jobbigt att hitta drömhästen om alla var ute efter samma! :)

Min poäng var inte att säga att någon var sämre än den andra, hoppas inte du tolkade det så :)

Men jag tycker utvecklingen är spännande! För inte alls länge sen räknades hästar på 165 som normala, nu är de små ;)

Min arabkille på 162 hade räknats som en bjässe, idag är han fortfarande stor, men jag vet MÅNGA araber på 158-161.

Blir man kär i en häst så köper man ju den, oavsett om den är 145 eller 185 ;)

Du har en så vacker häst, verkligen!:bow:

Fast jag kan inte låta bli att undra hur man enklast rider in en så stor häst. Här håller vi på med senaste unghästen nu. Hon är liten (som alla ur denna familj, uppenbarligen. Verkar inte ha någon betydelse vilken hingst man använder, suck), har precis lyckats växa ett par cm och klättrat upp till lite drygt 161 cm. Men nog är det smidigt med lillpluttan när man ska hänga på henne och så. Har upptäckt att man inte blir smidigare med åren (hm:angel:) och vet inte hur jag skulle ha klarat att diskret komma upp om hon varit 20-30 cm högre.

Du har en så vacker häst, verkligen!:bow:

Fast jag kan inte låta bli att undra hur man enklast rider in en så stor häst. Här håller vi på med senaste unghästen nu. Hon är liten (som alla ur denna familj, uppenbarligen. Verkar inte ha någon betydelse vilken hingst man använder, suck), har precis lyckats växa ett par cm och klättrat upp till lite drygt 161 cm. Men nog är det smidigt med lillpluttan när man ska hänga på henne och så. Har upptäckt att man inte blir smidigare med åren (hm:angel:) och vet inte hur jag skulle ha klarat att diskret komma upp om hon varit 20-30 cm högre.

Tack :) Haha tycker inte det var några svårigheter alls, jämfört med att rida in en mindre häst :)
Jag var bara noggrann från början att han skulle stå helt stilla när jag var vid sadelläget, och tog fram pallen. Sen att jag lärde honom att "parkera och vänta" på kommando underlättade en hel del :D något jag kan rekommendera alla som rider in sina bäbisar! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
816
Senast: MML
·
Utrustning Jag får väl börja med att vara beredd på att tråden kanske försvinner efterssom det kommer förekomma ett företag, men jag testar i alla...
Svar
0
· Visningar
445
Senast: Entourage
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 596
Senast: Grazing
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
71 703
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar