Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Det kan vara svullnaden som börjar försvinna och juvret får sin riktiga form, fylld med mjölk. Då känns det som att det blir mindre men i själv verket blir det bara mer normalt.
Dygn 339 idag och ingen bebbe här. Hon var lite störd igårkväll men lugnade ner sig framåt midnatt.

Tack för svar!

Ja natten till måndag var jag tvärsäker på att hon skulle föla. Hon kliade rumpa, la sig ned och reste sig upp en massa gånger,
flemade, hetsåt från och till. Allt det här fram tills kl. 03, då ställde hon sig och stirrade rakt in i väggen och fortsatte med det
tills jag morgonfodrade vid kl. 06.

I natt så har hon varit ganska lugn, bara sparkat lite mage och sedan stirrat på magen. Sen så låg hon och sov i flera timmar. :p

*kl*

Apropå att sätta mjölk utan att vara dräktig, så gör gammeltanten här hemma det troget varje vår när det finns dräktiga ston här. Sen ger hon di åt andra stons föl. Hon har fått ett föl, det var 2003 och inte varit dräktig sedan dess. Hon gillar väl bebisar helt enkelt.:idea:

Bästa tanten!:love:

Trodde det skulle bli föl i natt men icke.. just nu trött som få..

Tagalyckan;

jamendåså!! Ikea idag, putsa fönster till Lunch och storstäda lyan ikväll...
Ja just det ja, jag brottade ner min husky-blandning när hon skulle äta upp en annan hund. Det var oxå en variant... Kom på efteråt att jag var höggravid... :P Fast dte varade inte så länge efter den incidenten... ;)

Kallblodet har spenderat hela natten inomhus trots att hon kan välja. Vid 23 låg hon ner och halvrullade och stånkade, vid 3 stod hon och sov och lika vid halv 5. Men på morgonen verkade hon pigg och nöjd och väntade på att jag skulle öppna upp resten av hagen åt henne.
Men det kan banne mig inte vara långt kvar... :bump:

Ingenting förändrat här.. inga föl...
Ramona la sig för att sova runt 10 som vanligt, men Dina la sig vid 00.40 platt ner på sidan efter att ha promenerat oroligt i boxen och piskat med svansen.. La sig¨platt på sidan - lyfte på huvudet och kikade på magen - la sig platt på sidan osv.. i 7-8 intervaller innan hon resta sig och promenarade igen för att sedan stanna och tugga hö resterande av natten... :mad:

Inga vaxproppar syns till på nogon av dem men Ramona är ruggigt slapp där bak med världens mest svullna slida....:eek:

Ska ta in dem innan jag åker in till Jägersro för att tävla idag, hoppas inte att de väljer att föla då.... :(

kan tillägga att Ramona är på dygn 343 idag (fölade sist på 330 dygnet).
Dina är på 339 dygnet idag, hon tog sig på enbart 1 språng under tävlingssäsong och oskuld :D

Jag räknar 330 dygn.

Inget av det funkar, jag körde järnet, rullade t.o.m in hösilagebalar och bar bokhyllor men lillan tittade ut 15 dgr senare än Bf..

Åhh, drygt!! Hur snabt är man på benen och är fitt för vakning och fölning (om allt går bra vill säga) ? Viljan finns ju där!! Vill ju vara där för henne, är mer orolig för fölning än mitt eget BF... :(

Det beror nog på hur aktiv man varit innan. Jag kände mig riktigt fit for fight bara ett par dagar efter men jag har hållt igång som en idiot hela graviditeten.. Tröttheten har kommit nu den senaste veckan känner jag, innan dess går man nog väldigt mycket på adrenalin..

Om bara viljan finns så kan du naturligtvis upp och studsa på en gång. Men jag rekommenderar ingen något dyligt. Se till att det finns någon annan förtroendefull till hands för stoet så du kan vara mamma och ta hand om dig och din lilla.
Ta det lugnt och stressa inte för sjutton!
Både föl och bäbis kommer när de är färdiga. :)

Här är det lugnt på dag 321 och 261. Jag ska hämta upp svettdetektor och kamera imorgon, men tror att dramatiken med hovbölden i helgen inte på något sätt snabbat på halvblodet utanhon kommer nog att gå sina 330 plus lite till.
Welshen på 261 dagar har satt lite juver. Fortfarande inte brunst och har en rund mage så jag räknar henne som dräktig. Fast vem vet vet - hon kanske bara sympatiserar med bästa vänninan ;)

Känner mig ganska lugn än så länge och tänker nog inte börja fölvaka på riktigt ännu.

Kristalldroppar på juvret ikväll! Men säkert några dagar kvar att vänta. Men bara för säkerhetsskull åker fölvakten på iallafall. Ponnyer är ju ponnyer och ston är ju ston :cool: Hade ett sto tidigare som aldrig satte juver innan fölning men däremot under utdrivningsfasen kom allting på en gång och mjölken rann som bara den när fölen sen hittade baren.

Ser väldigt tunn ut.... fast du kanske proppar i henne mat å hon inte lägger på?

Kommer bli jobbigt när hon ska ge mat åt en fölis också :( :crazy:

Tyvärr har hon ingen vidare matlust just nu, mycket därför jag har släppt dom på gräs även fast det egentligen är lite väl tidigt. Hon har fri tillgång på gräs och ensilage med bra värde (kvot 9.3) samt att jag försöker få i henne så mycket kraftfoder som det bara går men hon är lite svårflörtad på den fronten.
Jag tycker inte hon ser riktigt lika smal ut i verkligheten om det kan vara någon tröst för dig :laugh:

320 dygn idag och jag tycker mig kunna ana en liiiiten skillnad på hennes juver :banana:

Tyvärr har hon ingen vidare matlust just nu, mycket därför jag har släppt dom på gräs även fast det egentligen är lite väl tidigt. Hon har fri tillgång på gräs och ensilage med bra värde (kvot 9.3) samt att jag försöker få i henne så mycket kraftfoder som det bara går men hon är lite svårflörtad på den fronten.
Jag tycker inte hon ser riktigt lika smal ut i verkligheten om det kan vara någon tröst för dig :laugh:

320 dygn idag och jag tycker mig kunna ana en liiiiten skillnad på hennes juver :banana:

hoppas lite gräs gör susen :) sen får hon väl moffa i sig när det finns plats i magen igen :)

minns bara hur fullblodet såg ut någon/några månader efter sitt föl, HEMSK... å då proppades hon med mat å gick på gräs... å då var hon ändå rund å fin när hon var dräktig...

men man kan ju ifs inte göra mer än att ge dem mat :)

Här är det inte riktigt dags ännu men jag tycker annars att solette känns redo att föla, jag väntar bara på mjölken. Hon har varit lite orolig till och från nattetid men just nu ganska lugn. I hagen är hon lugn. Stort juver (kan fyllas mera men har för mig att det var vid denna storlek sist innan den vita mjölken kom.) Väldigt slappa bäckenband nu och känns som gele och ser kantig ut. Ligger inte ner så ofta längre. Slapp vulva. Skrubbar denna svans mer än vad hon sover tror jag:crazy:

Jag efterlyser som sagt mjölken och lite mer beteende förändring innan jag tror att det är nära, jag vet ju sedan förra fölningen att hon följde boken ganska bra.
Har självklart koll på henne redan nu men inte börjat vaka på allvar ännu.

dygn 318 idag så hon kanske kommer på 328 som sist ändå;)

Idag hade hon något svullna bakben. gräset?

kl

Jag upptäckte igår att Märta, på dygn 304, har börjat ändra form på rumpan så bäckenbanden är på G :)

Kristalldroppar på juvret ikväll! Men säkert några dagar kvar att vänta. Men bara för säkerhetsskull åker fölvakten på iallafall. Ponnyer är ju ponnyer och ston är ju ston :cool: Hade ett sto tidigare som aldrig satte juver innan fölning men däremot under utdrivningsfasen kom allting på en gång och mjölken rann som bara den när fölen sen hittade baren.

Tjohoo! Hejja Grynet! Nu vill vi gärna se Grynets föl :) Brukar hon vara tydlig?

/Viktoria

bammy är på dygn 313 om jag inte räknat fel o from idag har hon lite genomskillig vätska o juver även på kvällstid o börjar släppa lite i bäckenbanden. Det dröjer väl minst en vecka innan hon släpper bomben så har inte börjat vaka än. Jag kanske börjar efter helgen beroende på hur hon känns. Eftersom hon var totalt klockren vid förra gången (som var hennes första) med kristaller 2 dagar innan, vaxproppar 5 timmar innan, rinnande mjölk 30 minuter innan vattnet gick, ja som en bok, så tror jag inte jag behöver vaka innan jag ser kristallerna eller om hon visar nåt annat täcken.

Min ena dam är inne på dygn 321 nu. Inget föl på g i natt verkar det som men jag har haft en känsla av att hon fölar i helgen eller tidigt nästa vecka. Förra året fölade hon på 329 men tror inte hon går lika länge i år. Hon ser verkligen sprickfärdig ut och juvret är ganska stort och börjar bli lite spänt även kvällstid. Ska se om jag kan lyckas få in någon bild.

Lite uppdatering utan bilder från mig..

Det går fortfarande dåligt med urinprovet på Sessan, får se om jag lyckas vara ute tillräckligt länge i dag för någon uppsamligsanordning ville fröken INTE ha på sig, annars struntar jag nog i det där urinprovet helt och hållet... hon borde ju brunsta snart om det inte är någon där inne. Jag känner fortfarande inga fosterrörelser. Dock inbillar jag mig att juvret har blivit större, men den som lever får se...

Hon har dock fått vår-fnatt och blivit riktigt egoistisk. Kommer i full galopp mot Tardee om hon ska dricka, nosa på en hink eller kommer för nära en foderplats. Hm.

Tardee börjar vara riktigt tung nu och jag är glad att detta är sista fölet faktiskt... hon verkar ha lite problem med att stå och vila ett bakben när hon sover och än värre är det när hon ska verkas. Stackars hovis rygg, men nu är det i alla fall klart det som gick att göra med henne så får hon vara så fram till fölet har tittat ut om jag inte lyckas raspa lite på henne själv. Min rygg är redan ordentligt trasig, men vad gör man inte för sina älskade hästar :)

Juvret är lite jämnare nu än när det började svullna upp från början, men fortfarande synlig skillnad. Ingen feber, hälta eller nedsatt allmäntillstånd men vet. får givetvis kika på det när de kommer för att vaccinera.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 640
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 751
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka