Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Hur mycket högre än normalt? Tempen kan sjunka lite strax innan fölning vet jag, men har inte hört något om en ökning.

Jag hade nog fortsatt tempa för att se att stoet inte är på väg att få feber. Har du tempat henne nånting tidigare under dräktigheten?

Hon brukar ligga runt 38 +-0,1, men jag har inte helt stenkoll tyvärr. Tempade henne ett par gånger tidigt i dräktigheten då var det som vanligt.

Hon har även svullnat lite i sitt juver, det är liksom svullet runt om men inte spenarna.

Mitt sto har oxå har en svag ökning på tempen under dräktigheten. Jag tempar mina hästar varje dag året runt så ja har märkt det.
Hon ligger normalt på ca 37,5 men nu är hon runt 37,8-38,2. Enligt vet blir det så hos en del ston utan att det är fel. Däremot reagerade hon kraftigt på vaccinet hon fick nu som dräktig. Hon har aldrig reagerat förut.
men hon gick stelt med bakbenen och hade svårigheter att komma ner o beta med huvudet första dygnet, sen la det sig... snacka om att jag blev nervös!:p

Usch! Ja man är ju nojig så det räcker med de där djuren i vanliga fall men när de är dräktiga blir det ännu värre. Skönt att höra att någon annan har upplevt detta utan att det behöver vara fel. Hon är för övrigt precis som vanligt, äter dricker, kissar och bajsar, hyfsat pigg med tanke på magen... Hon har dock svullnat lite i sitt juver, det är liksom svullet runt om men inte spenarna. Var detta något du märkte på dina?

Mina ston är nu på 303 o 283 typ o sen en som e på ca 260.
Shettisen som e först ut, börjr fylla i sna juver lite...
Fullblodet som är nr:2 har inga juver än, inte mer än de som e kvar se i fjol.

Ska seom jag kan fota dom lite imorgon :) 431

Verkar vara the shit att fölvaka med bebis. Min är 6 månader och har en ganska trött mamma som fölvakar om nätterna och underhåller bebis på dagarna. :)

Jag jobbar lite annorlunda, har sett till att tajma det riktigt fint... NOT!! Jag har BF 10/6 och hästen 17/6... Har kamera och svettlarm och familj och vänner som står beredda. MEN jag vill ju vara med!!!
Kommer bli rätt tufft att börja vaka nätterna igenom när det bara är några dagar kvar på mig..

Några tips på hur man sätter igång sig själv... Det mest optimala är om jag är två veckor tidig och hästen 2 veckor sen... Önska kan man väll?! :bow:

Haha din stackare
Tipsen jag har snappat upp är:
- Gå i trappor, rätt mycket
- Andas in målarfärg
- Sortera och städa ur och gör i ordning. Barnet kommer när allt är redo.

Lycka till

ps Jag har inga barn själv men jag brukar överhöra rätt mycket

KL
Till er andra: Spännande att följa alla tjockmagar här!

Haha din stackare
Tipsen jag har snappat upp är:
- Gå i trappor, rätt mycket
- Andas in målarfärg
- Sortera och städa ur och gör i ordning. Barnet kommer när allt är redo.

Lycka till

ps Jag har inga barn själv men jag brukar överhöra rätt mycket

KL
Till er andra: Spännande att följa alla tjockmagar här!

Haha! Känns ju inte helt stabilt att andas in giftig målarfärg... Jag har hört sex och skumpa ska funka... känns helt klart mer min grej. :)

4-årigt sto, första fölet, 391d...

Lite förhöjd temp och fyllt ut juvret dock ej spenarna... Vad tror ni behöver jag vara orolig?

Här kommer en bild på juvert:
bild-31.jpg

Min donna har kliat sönder svansen & låg ner nu som hon inte brukar göra. Men dock inget fyllt i spenarna ännu ;)
Snart 361 dagar..

Hon brukar ligga runt 38 +-0,1, men jag har inte helt stenkoll tyvärr. Tempade henne ett par gånger tidigt i dräktigheten då var det som vanligt.

Hon har även svullnat lite i sitt juver, det är liksom svullet runt om men inte spenarna.

Så pass liten tempskillnad behöver nog inte vara någon fara. Min häst som har feberkänningar runt 38,5 har en normaltemp på låga 3,4 - 37,6. Hästars temp varierar ju lite över dygnet och förmodligen efter vädret också om de går ute mycket...

Det där med juver finns det andra som kan mycket bättre än mig. Mina damer som snart är på 300 dygn har börjat svälla upp lite smått runt juvren också.

Ser helt normalt ut för 291 dagar. Ungefär så ser mitt sto ut som ska föla 31 maj.

Ännu inget föl här & dag 361 är påbörjad ;)

Inget av det funkar, jag körde järnet, rullade t.o.m in hösilagebalar och bar bokhyllor men lillan tittade ut 15 dgr senare än Bf..

Här är det ingen fölis, men det droppar fortfarande mjölk. Eller det slutade igår morse för att komma tillbaka på kvällen.
Mjölken var kvar nu på morgonen, men juvret är mindre än innan men spenarna börjar fyllas ut mer. Har aldrig hör talas om ett
juver som både krymper och som droppar mjölk?

Är glad att det finns både frystorkad råmjölk i fölväskan och lite fryst råmjölk i frysen nu.

311 dagar är vi på.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 640
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 751
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka